Gå til innhold

Svigerfar sint pga gaveliste


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bare si unnskyld og ta imot gaven hans. Han er for gammel til å forandre seg. Plaser gaven i boden. Det er det jeg villa ha gjort, men så er jeg oppvokst med å "respektere" eldre. 

Anonymkode: 73c3d...70e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

 Jeg synes faktisk det er frekt å si «nei det vil vi ikke ha». 

Anonymkode: f9ddf...258

Hm, ja, men samtidig er det så synd med dette kjøpe ting aktviteten, og så blir tingene bare stuet vekk.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt ærlig, dette synes jeg du bør la mannen din ta med sin far. Du skjønner jo selv at du ikke kan styre hva andre vil gi i gave? Jeg synes faktisk det er frekt å si «nei det vil vi ikke ha». 

Anonymkode: f9ddf...258

Det er svigerfar som har spurt oss.

Ts

Anonymkode: d0ec5...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bare si unnskyld og ta imot gaven hans. Han er for gammel til å forandre seg. Plaser gaven i boden. Det er det jeg villa ha gjort, men så er jeg oppvokst med å "respektere" eldre. 

Anonymkode: 73c3d...70e

Det er nok kanskje slik det blir. Men det er jo synd å ha ting stuet bort slik.

ts

Anonymkode: d0ec5...fd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ikke mange løsninger.

 

Først og fremst er det dere som bestemmer ønskelisten. Så er det gjestene som bestemmer om de vil gi noe fra ønskelista eller ikke. Din svigerfar vil tydeligvis ikke gi noe fra deres ønskeliste og det er helt greit.

Det er også helt greit at dere takker nei til gaven han hadde tenkt å gi dere.

Så:

1. Enten blir dere enige om at han ikke gir noe som helst.

2. Eller så informerer dere ham om at dere tar imot gaven, men kommer ikke til å ha den utstilt i stua.

Så vet alle hvor alle står.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rar fyr.. Hvis han vil bli husket så kunne han jo betalt noe av bryllupsreisen, da sørger han for at han blir nevnt med sin "gode gjerning" (som mest handler om å få oppmerksomhet?) hver eneste gang dere snakker om den i etterkant. Dere kan jo gjøre det til en greie da vet du, å minne ham på at han var med på akkurat det -så kan han smile inn i alderdommen for hver gang han blir nevnt.

Anonymkode: 35b4e...363

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da hadde jeg funnet noe litt dyrere pyntegjenstander og ønsket meg det, noe flotte lysestaker eller stor lykt, stor vase, fat, ellernoe, i den prisklassen han ønsker å gi, som kan stå fremme i stua

Anonymkode: bb9a1...406

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan han ikke gi penger, eller får han ikke vist frem hvor generøs han er da? Virker som om han er opptatt av oppmerksomhet og vil vise seg frem.

Anonymkode: adc1f...307

Det er uaktuelt for ham å gi penger eller gavekort. Det må være en symbolsk og varig gave (i følge han blir det ikke det om han ikke kjøper gaven selv). 
 

ts

Anonymkode: d0ec5...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

🤣😅 Da hadde jeg nok sagt at han heller kan droppe gaven eller kjøpe den til seg selv, det blir bare avfall hos dere som jo ikke kommer til å ha den fremme. 

Det er frekt å si «nei det vil vi ikke ha» til ordinære gaver man kan bytte osv.

Men en sær pyntegjenstand - helt OK å takke nei på forhånd. 

Anonymkode: b6234...e3b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marte79 skrev (11 minutter siden):

Synes generelt gavelister og bryllupsønsker tar ofte helt av. Hvorfor står det en så stor fokus på dette i det hele tatt? 
Bryllup skal jo handle om at to mennesker skal dele resten av livet sammen, ikke om gaver og hvem som gir mest dyrest osv. 😵💫 

Trist at alt har blitt overfladisk og konsumstyrt.

Helt enig i dette.

Vi har opplyst i invitasjonen at gjestenes tilstedeværelse er det viktigste for oss, ikke gavene.

ts

Anonymkode: d0ec5...fd6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Han vil absolutt gi noe. Men det skal være storslått og pompøst og kjempedyrt. Og faller ikke inn under var smak. 
 

ts

Anonymkode: d0ec5...fd6

Kan du ikke ønske ett maleri, statue,  tidløst designmøbel , spisestue eller annet stort?  Kan du foreslå noe annet dyrt og pompøst blikkfang? At dere får en gjenstand som er dyr og et blikkfang burde la seg løse. Dere skal vel ikke ha tomt hus? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

theTitanic skrev (Akkurat nå):

Kan du ikke ønske ett maleri, statue,  tidløst designmøbel , spisestue eller annet stort?  Kan du foreslå noe annet dyrt og pompøst blikkfang? At dere får en gjenstand som er dyr og et blikkfang burde la seg løse. Dere skal vel ikke ha tomt hus? 

Har foreslått et bilde men det var ikke aktuelt fir ham å gi. Ellers har det meste. Nye møbler har vi også, inkludert tidløse designmøbler. Ønsker oss ikke noe mer av interiør og pynt. Vi har en enkel stil uten for mye krimskrams og har allerede loftet fullt. 
 

ts

Anonymkode: d0ec5...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg sagt: gjør som du vil,  men du risikerer da å finne den igjen pyntedingsen på fretex om en stund. Jo vet at det er en spissformulering,  men det vel fristende å si. Ikke alle synes det er flott med Kählervaser og lignende stående.  Personlig er jeg heller ikke glad i pynteting. Kjøkkenutstyr derimot. En Ankarsrum eller kenwood har man glede av i mange, mange år 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest theTitanic
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har foreslått et bilde men det var ikke aktuelt fir ham å gi. Ellers har det meste. Nye møbler har vi også, inkludert tidløse designmøbler. Ønsker oss ikke noe mer av interiør og pynt. Vi har en enkel stil uten for mye krimskrams og har allerede loftet fullt. 
 

ts

Anonymkode: d0ec5...fd6

Han vil vel ikke kjøpe dere hytte, anneks eller campingvogn da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker said:

(...) Er det bare jeg som synes dette er utrolig egoistisk og spesielt? Hvordan skal man løse dette i praksis? Noen som har opplevd lignende?

Anonymkode: d0ec5...fd6

Det er spesielt, ja. Men det høres ikke ut som det er verdt det for deg å spilde mer mental energi på svigerfar. La din samboer ta alle diskusjoner og beslutninger ang. gave fra svigerfar (og svigerfar generelt). 

 

Anonymkode: 2a514...79b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gave er nettopp det - en gave. Giver velger hva han eller hun gir. Mottaker velger hva han eller hun gjør med gaven. 

Er den "svindyre" gjenstanden byttbar eller salgbar ville jeg bare nikket og latt han kjøpe den. Så ville jeg byttet den inn. Når han neste gang kom på besøk og hadde frekkheten til å spørre etter den ville jeg sagt "solgte den på finn". Og så ville jeg kost meg med å få det beste resultatet av alle - at han ble så sur at jeg enten kunne forsvare å kutte kontakten med han eller at han selv kuttet den. Eller, i verste fall - ble så fornærma at han unnlot å ringe på en stund. 

Folk som ønsker både å gi "hva de vil" og bestemme at gjenstanden ikke kan selges, kastes eller byttes har jeg ikke et godt ord å si om. De har misforstått hele poenget med gaver.

Anonymkode: ac035...3a8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Trenger dere noe ute? Ny bod, ny hekk? (Vi hadde samme greie her med svigers, så de kjøpte hekken vår i bryllupsgave, og materialer til veranda/levegg. Det kom godt med i vårt nye hus. 

Anonymkode: f6485...669

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (1 time siden):

Han står fritt til å gi dere det han vil. Også ingenting, noe som burde være nærliggende her.

Det er klart han står fritt til å gi dem akkurat det han vil. Akkurat som at de står fritt til å gjøre akkurat det de vil med gavene de får. Så kan de velge om de vil plassere gaven i stua, legge den ut på finn eller kjøre den på fyllinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han står fritt til å gi dere hva han vil. Vi ønsket oss ikke gaver til vårt bryllup, men fikk fremdeles en del gaver. En del pynteting vi verken ønsket oss eller trengte, men det er ikke poenget. 

Anonymkode: 61893...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er minimalist, og jeg syns ikke noe om å få gaver jeg har høflig takket nei til. Det passer ikke hos dere, og da er det HELT lov å si nei takk, men da tenker jeg også man kan si til svigers at det er ok å ikke gi gave hvis han syns at det som er viktig for dere er for simpelt for han (kjøkkenmaskin). Jeg hadde nok sagt det slik også, men så er jeg ikke redd for en liten debatt da. Du kan få partneren din til å ta praten også. 

At han liker denne tingen er jo tydeligvis viktigere enn hva dere har bruk for i deres samliv. Jeg syns det er veldig spesielt, og det er ikke slik jeg viser at jeg er glad i folk. Han har bare bestemt seg for at han har funnet "den perfekte gaven", og nekter å lytte. Kan se for meg at flere har mottatt den gaven og ikke er fornøyde, men ikke tørr å si noe. 

Anonymkode: 7cb5c...efe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...