Gå til innhold

Svigerfar sint pga gaveliste


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har laget ønskeliste til bryllupsgavene hos to av de store kjedene innen glass/servise/pynt/kjøkkenutstyr, og har lagt inn gaveønsker i alle prisklasser. Vi vet at ikke alle gjestene har så god råd, så verdi på gaveønskene spenner fra 300kr og oppover til flere tusen for de som evt vil gå sammen og spleise på noe større. 

Da svigerfar spurte hva vi ønsket oss viste vi til gavelistene, men har nå fått en sarkastisk tilbakemelding om at gaveønskene er for simple og om hvorfor vi ikke ønsker oss «noe skikkelig». Dette selv om vi har en kjøkkenmaskin til ca.5000kr på listen. Både mine foreldre og min samboer sin far har indikert at de ønsker å gi en gave i denne prisklassen. Derfor kom kjøkkenmaskinen på listen.

Men så begynner problemene: Svigerfar ønsker istedet å gi oss et spesielt pynteobjekt som ingen av oss liker. Den er både stygg og svindyr, men han har gitt akkurat denne i bryllupsgave til andre i familien de siste 30-40 årene, og er nå sur for at vi har sagt rett ut at vi ikke ønsker den. Det viktigste for ham er å gi en gave som de neste 30-40 år skal stå fremme i stua som et blikkfang, og at vi hver gang vi ser den skal tenke på han….

Han ga beskjed til min samboer at det var uaktuelt å gi kjøkkenutstyr i bryllupsgave da dette var for simpelt. Det selv om vi altså inkluderte en kjøkkenmaskin til flere tusen kr. som et gaveforslag. «Det dere vil ha får dere ikke» var svaret…Penger/gavekort er også helt uaktuelt for svigerfar å gi da det som sagt må være en symbolsk og varig gave som får oss til å tenke på han. 
 

Er det bare jeg som synes dette er utrolig egoistisk og spesielt? Hvordan skal man løse dette i praksis? Noen som har opplevd lignende?

Anonymkode: d0ec5...fd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han står fritt til å gi dere det han vil. Også ingenting, noe som burde være nærliggende her.

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får han la være å gi gave da. Dere ønsker dere ikke pynt, og han vil ikke gi noe. Bli enige om ingen gave da. 

Anonymkode: 8934f...513

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da får han la være å gi gave da. Dere ønsker dere ikke pynt, og han vil ikke gi noe. Bli enige om ingen gave da. 

Anonymkode: 8934f...513

Han vil absolutt gi noe. Men det skal være storslått og pompøst og kjempedyrt. Og faller ikke inn under var smak. 
 

ts

Anonymkode: d0ec5...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjenner jeg blir veldig nysgjerrig på hva denne pyntegjenstanden er. 🤔 

Anonymkode: adc1f...307

Det er noe som kan betegnes som en designklassiker. Vi kan selvsagt ta i mot gaven og selge den senere, men synes det vil være veldig spesielt.

ts

Anonymkode: d0ec5...fd6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trist at han er sur, men det kan ikke dere hjelpe for.

Jeg tror jeg hadde sagt at det er leit at han er lei seg. Dessverre ønsker vi oss ikke .................

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (4 minutter siden):

Han står fritt til å gi dere det han vil. Også ingenting, noe som burde være nærliggende her.

Selvfølgelig. Men skjønner ikke vitsen med å påtvinge noen en gave de ikke vil ha? Det er uaktuelt for han å ikke gi noe. For alle andre gjester må jo få se hvilken generøs person han er som gir dyre gaver….

ts

Anonymkode: d0ec5...fd6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (1 minutt siden):

Trist at han er sur, men det kan ikke dere hjelpe for.

Jeg tror jeg hadde sagt at det er leit at han er lei seg. Dessverre ønsker vi oss ikke .................

Ja, det er det vi har sagt. Men ser ikke ut som det hjelper. Han går liksom å venter på at vi skal si unnskyld for utakknemmeligheten. For i hans øyne er dette virkelig den ultimate bryllupsgave.

ts

Anonymkode: d0ec5...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det er det vi har sagt. Men ser ikke ut som det hjelper. Han går liksom å venter på at vi skal si unnskyld for utakknemmeligheten. For i hans øyne er dette virkelig den ultimate bryllupsgave.

ts

Anonymkode: d0ec5...fd6

Det kan jo hende han opplever det som et slag i trynet mtp alle gangene han har gitt "stygg" gave før, at han føler han mister ansikt/kred på tidligere gaver. Og derfor han er litt sarkastisk og grinete.

Anonymkode: baaa3...1ca

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Finn noe kunst dere liker, et maleri f.eks og ønsk dere det fra ham. Eller si det hadde vært flott med en båt eller ei hytte, hvis det er så viktig at det er dyrt..

En ønskeliste er jo et forslag til de fleste gjester. Det er lov å gå utenom listen.

Anonymkode: baaa3...1ca

Vi har faktisk foreslått et maleri, det er den eneste type kunst vi kan se for oss da vi har det meste ellers. Men det var også uaktuelt for han. Båt/hytte er godt over prisklassen 😅

ts

Anonymkode: d0ec5...fd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan jo hende han opplever det som et slag i trynet mtp alle gangene han har gitt "stygg" gave før, at han føler han mister ansikt/kred på tidligere gaver. Og derfor han er litt sarkastisk og grinete.

Anonymkode: baaa3...1ca

Kan godt være. Men er ikke poenget med gaver å glede de man gir gaven til, tenker jeg? Vi ønsker oss forøvrig helt vanlige ting. Ikke noe superspesielt og rart. Synes det er merkelig å ikke kunne akseptere det.

ts

Anonymkode: d0ec5...fd6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, det er det vi har sagt. Men ser ikke ut som det hjelper. Han går liksom å venter på at vi skal si unnskyld for utakknemmeligheten. For i hans øyne er dette virkelig den ultimate bryllupsgave.

ts

Anonymkode: d0ec5...fd6

Så si unnskyld for at dere ikke liker ........ Kanskje er vi utakknemlige, men dessverre liker vi ikke ............

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vi har laget ønskeliste til bryllupsgavene hos to av de store kjedene innen glass/servise/pynt/kjøkkenutstyr, og har lagt inn gaveønsker i alle prisklasser. Vi vet at ikke alle gjestene har så god råd, så verdi på gaveønskene spenner fra 300kr og oppover til flere tusen for de som evt vil gå sammen og spleise på noe større. 

Da svigerfar spurte hva vi ønsket oss viste vi til gavelistene, men har nå fått en sarkastisk tilbakemelding om at gaveønskene er for simple og om hvorfor vi ikke ønsker oss «noe skikkelig». Dette selv om vi har en kjøkkenmaskin til ca.5000kr på listen. Både mine foreldre og min samboer sin far har indikert at de ønsker å gi en gave i denne prisklassen. Derfor kom kjøkkenmaskinen på listen.

Men så begynner problemene: Svigerfar ønsker istedet å gi oss et spesielt pynteobjekt som ingen av oss liker. Den er både stygg og svindyr, men han har gitt akkurat denne i bryllupsgave til andre i familien de siste 30-40 årene, og er nå sur for at vi har sagt rett ut at vi ikke ønsker den. Det viktigste for ham er å gi en gave som de neste 30-40 år skal stå fremme i stua som et blikkfang, og at vi hver gang vi ser den skal tenke på han….

Han ga beskjed til min samboer at det var uaktuelt å gi kjøkkenutstyr i bryllupsgave da dette var for simpelt. Det selv om vi altså inkluderte en kjøkkenmaskin til flere tusen kr. som et gaveforslag. «Det dere vil ha får dere ikke» var svaret…Penger/gavekort er også helt uaktuelt for svigerfar å gi da det som sagt må være en symbolsk og varig gave som får oss til å tenke på han. 
 

Er det bare jeg som synes dette er utrolig egoistisk og spesielt? Hvordan skal man løse dette i praksis? Noen som har opplevd lignende?

Anonymkode: d0ec5...fd6

Må jo være en god del i deres familie som har opplevd noe lignende i og med at han har gitt det samme til andre brudepar i 30-40 år...

 

Anonymkode: 93b0c...a55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marte79

Synes generelt gavelister og bryllupsønsker tar ofte helt av. Hvorfor står det en så stor fokus på dette i det hele tatt? 
Bryllup skal jo handle om at to mennesker skal dele resten av livet sammen, ikke om gaver og hvem som gir mest dyrest osv. 😵💫 

Trist at alt har blitt overfladisk og konsumstyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pengegave er alltid det beste så kan burdeparet heller bruke det på ting de mangler eller EK til bolig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan han ikke gi penger, eller får han ikke vist frem hvor generøs han er da? Virker som om han er opptatt av oppmerksomhet og vil vise seg frem.

Anonymkode: adc1f...307

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, dette synes jeg du bør la mannen din ta med sin far. Du skjønner jo selv at du ikke kan styre hva andre vil gi i gave? Jeg synes faktisk det er frekt å si «nei det vil vi ikke ha». 

Anonymkode: f9ddf...258

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan han ikke gi penger, eller får han ikke vist frem hvor generøs han er da? Virker som om han er opptatt av oppmerksomhet og vil vise seg frem.

Anonymkode: adc1f...307

Eller så er det sånn ts ser på ham. 

Anonymkode: f9ddf...258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...