Gå til innhold

Hva/hvordan trener du som skal gå ned i vekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å bli bedre til å trene for å stramme opp kroppen litt og å holde meg frisk. Er klar over at trening er gram og kosthold er kilo, så det er snakk om i tillegg til kosthold. Men hvor mye er det "normalt" å trene? Og hva? Kan dere si litt om hva dere andre gjør?

Anonymkode: 48b76...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lett styrke et par-tre ganger i uka 👍

Anonymkode: 59d6c...ef6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kan få 1000 råd av andre. Det er så forskjellig fra person til person. Det viktigste for meg er å finne noe jeg liker å gjøre, uansett om det er gå tur, jogge, styrke, boksing etc. Så vil jo kosthold alltid ha noe å si, men start med noe som du liker og som gir deg energi og mestring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å jogge annen hver dag, lett styrketrening med kroppsvekt hjemme tre dager i uken og turgåing. Jeg er for øvrig ikke på vei ned i vekt da. 

Akkurat nå bruker jeg krykker, men tar meg to turer ut på trening med krykkene hver dag. Ca 20 min begge gangene. Da er jeg ganske svett. Lå en måned på sykehus og mistet en del muskelmasse så prøver å unngå at kroppen råtner ennå mer. 

Så er jeg heller bevisst på kostholdet mtp å ikke legge masse på meg selv om jeg er ganske inaktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minimum 2 løpeøkter i uka: 1 rolig langkjøring og 1 intervall.

 

I tillegg 2 styrketreningsøkter, som regel på helsestudio. Har en del vekter hjemme så tar av og til en økt hjemme. Prøver å trene tyngre styrke for å Stramme opp. Bodypump/ tabata el lignende på gruppetimer for variasjonen sin skyld. 
 

får jeg tid til flere enn 4 økter så blir det gjerne fjelltur eller en ekstra løpetur.  

Anonymkode: d31cd...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Veldig fint om dere også kan si noe om hvor lang en økt er for dere.

Anonymkode: 48b76...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trener hver dag. Styrke 5-6 dager og kondisjon 1-2 ganger(kommer litt an på hvordan jeg jobber). Trener tung styrke(altså med tunge vekter), øktene varer 75-100min, litt etter hva jeg rekker siden jeg trener før jobb. Trener annenhver økt med styrke overkropp/bein.

Ei uke kan typisk se sånn her ut:

man-bein(fokus på lår)

tirs-overkropp(rygg/skuldre)

ons- løpeøkt(varier mellom trappetrening, langkjøring eller 8-10km)

tors- overkropp(triceps/biceps)

fre-bein(rumpe/bakside lår)

lør-overkropp(rygg/skuldre)

søn-bein(rumpe/bakside lår)

Anonymkode: 65c16...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trøst

Styrketrening (fullkroppsøkt) to-tre ganger i uken og gåing i natur, gjerne med litt stigning slik at pulsen går opp. Styrketrening for å bli sterkere/bevare muskelmasse, kommer an på om jeg klarer å få i meg nok proteiner, litt vanskelig å bygge muskler når jeg ligger i underskudd, men det går. Gåing i natur for bedre kondisjon og for å ta vare på hjertet. I utgangspunktet ser jeg ikke på mosjonen som slankende, mer som helsefremmende for psyken, men det blir jo også et supplement til vektnedgangen. Kostholdet er det viktigste og samtidig det vanskeligste. 

Endret av Trøst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal med noen kg. Trener ingenting 😂 har ikke sjans når jeg slanker meg. Skal heller begynne å trene når jeg har nådd målet 🤭

Anonymkode: 6826d...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke ned i vekt, men vedlikehold. Trener styrke 3 ganger i uken, og jogger 2-4 ganger.

Anonymkode: bf12f...40d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elder Millennial

Trener det samme uansett, tung styrketrening annenhver dag. Prøvde å legge til kardio da jeg skulle ned i vekt 🤷‍♀️🙈 men det er virkelig ikke for meg altså🤣🤣🙈🙈 så fokuserer mer på kostholdet og ikke på økt energibruk😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går tur daglig, minst fem km, helst opp mot en mil eller mer hvis jeg har tid. Det avhenger litt av hvordan jeg jobber og om barna er hos meg eller ikke.

Annenhver uke når barna er hos pappaen sin sykler jeg til og fra jobb (ca 4 km en vei) og går lang tur hver ettermiddag. Jogger så mye som jeg klarer av turen. Også avhengig av jobb og barn, men prøver å få til tre styrkeøkter i uka. På senter når barna er borte og hjemme med kettlebell og strikk når barna er hos meg.

Ned 40 kg siden november og føler meg stadig sterkere, raskere og i bedre form.

Anonymkode: 982fd...d03

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jogger hver dag, men skal jeg raskt ned i vekt tar jeg heller på meg sekken og går et par dager. Mister fort 3-5kg i uka på den måten og kan holde på i opptil tre uker. Ulempen med rask vektnedgang er at den går opp igjen etter kort tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å trene i april og har gjort litt forskjellig. Hovedsaklig 1-2 løpeøkter i uka kombinert med styrketreningsvideoer hjemme. Startet med kroppsvektsøvelser, men har nå begynt å trene med manualer i tillegg. 

Akkurat nå følger jeg et treningsprogram med videoer på Youtube med følgende ukentlige økter: styrke underkropp, styrke overkropp, mage/kjernemuskulatur, styrke helkropp og en økt med HIIT. Det er lagt opp til to hviledager der en av de helst skal inneholde en rolig økt, for eksempel en gåtur. 

Men skal sies at målet mitt, i tillegg til 6-7 kg ned på sikt er å bygge muskler. Hvis jeg hadde mye vekt å miste kan det hende at jeg hadde fokusert mer på kondisjon, for eksempel. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg går turer i litt tempo. Og tar en økt hjemme med pilates for styrke. Det passer for meg fordi jeg blir glad av å gå tur, få frisk luft og ha musikk på øret. Det tar også kort tid - bare å ta på turtøy, sko og gå ut av døra. 
Annen type trening blir jeg veldig sulten av, så jeg får ikke til å kombinere det med slanking. 

(Akkurat nå i ferietiden får jeg ikke til slankingen, men jeg får til turer uansett hvor jeg er.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye enklere å legge om kosthold enn å kompensere med mer trening. 

Mest mulig fullkroppsøvelser, i tillegg går jeg bevisst mye oppoverbakker i skauen. Jo brattere jo bedre.

Anonymkode: 12eda...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jogging ute 2-3 ganger i uka. Hvertfall en langtur (50 min +)

Intervaller på tredemølla til oppvarming (20 min)  + 30 min fullkropp styrketrening med strikk 2-3 ganger i uka. 

 

Dette har hjulpet meg med å gå ned 7-8 kg uten å egentlig fokusere så veldig på maten. Bare at trening demper søtsuget mitt, det hjelper nok. 

Anonymkode: 0a0c5...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...