Gå til innhold

Er Oslo Norges styggeste by?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes den er Europas fineste? Sykt vakker by faktisk

Anonymkode: 7adeb...788

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 2021-7-31 den 2.12):

Ålesund er en stygg by.

Anonymkode: c7934...cd4

Ja. Og Kristiansund. Surere vind finnes ikke i en by. Tar man båten over til Molde, er det mildt og frodig 

Anonymkode: 7adeb...788

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo kan være veldig vakker om man besøker de riktige stedene. Jeg har brukt denne sommeren til å sykle rundt på elsykkel. Til tross for at jeg har bodd her i 15 år ble jeg veldig overrasket over hvor mange skjulte perler som lå rundt omkring i bydelene. 

Anonymkode: f9899...f82

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja. Og Kristiansund. Surere vind finnes ikke i en by. Tar man båten over til Molde, er det mildt og frodig 

Anonymkode: 7adeb...788

Eller hva med Trondheim??  som ligger på feil side av fjorden og har motvind  hele ettermiddagen 

Anonymkode: d5326...4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si, det er så mange om konkurransen.

Anonymkode: 89922...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2021-8-7 den 10.29):

 

Eller hva med Trondheim??  som ligger på feil side av fjorden og har motvind  hele ettermiddagen 

Anonymkode: d5326...4ac

Kan være enig med deg der. Politikerne maser om Munkholmen og Nidarosdomen, for å trekke oppmerksomheten bort fra alt det andre rotet i byen. Betongklosser og veisperringer over alt. For å slippe landets styggeste og lengste busser fram. Hadde det enda vært passasjerer i bussene, men nei, kunne like gjerne kjørt maxitaxi. Men det er en annen sak.

Anonymkode: 89922...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født og oppvokst i Oslo, og tar meg stadig i å tenke på hvor fin byen min er når jeg går rundt. Hva de som ikke bor byen mener, gir jeg blaffen i. 700 000 mennesker tar ikke feil. 

 

Anonymkode: 07447...905

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har mange stygge byer i Norge og Oslo er definitivt ikke noen versting. Høres ut som de fleste som har uttalt seg negativt her i beste fall har gått opp og ned Karl Johan. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo er en vakker, liten hovedstad. Den har beholdt mye natur, som Ekebergskrenten man ser i sentrum, og marka forskjellige steder i byen. Den ligger i kupert terreng og rett ved fjorden. Jeg synes måten Oslo har tilpasset seg naturen rundt er veldig flott, med tanke på at det er en såpass stor by. Mange andre byer i Europa er utpinte av overutbygging, og har lite eller ingen natur.

Andre byer i Norge er vel både stygge og pene, men det blir rart å sammenlikne når folketallet som regel er på en brøkdel av Oslos.

Anonymkode: 49be9...340

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom innbyggerne teller så er Oslo helt klart Norges styggeste by. Hvem ønsker å bo i en by med masseslagsmål og oppgjør med øks/machete:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kR2oMk/hektisk-natt-for-oslopolitiet-slagsmaal-mistenkt-gjengoppgjoer-og-russebraak

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/lVK07e/politipatrulje-angrepet-av-2030-ungdommer

Anonymkode: 89922...db1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.7.2021 den 11.03):

Med bunkersen Nasjonalmuseet og det billige autovern-dekkende (og kopi av hotell på Gran Canaria) Munch-museet, så kan det vel ikke være noen tvil? Oslo ser helt jævlig ut nå. Og da har jeg ikke engang nevnt Deichmann som ser ut som en gammel kopimaskin, legobrikkene Munch brygge, og Vannkunsten som ser ut som man har direkteimportert slummen i Rio de Janeiro direkte til Oslo.

Anonymkode: 6a1ad...67a

Åh så original du er.

Nei, det er Rjukan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dersom innbyggerne teller så er Oslo helt klart Norges styggeste by. Hvem ønsker å bo i en by med masseslagsmål og oppgjør med øks/machete:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kR2oMk/hektisk-natt-for-oslopolitiet-slagsmaal-mistenkt-gjengoppgjoer-og-russebraak

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/lVK07e/politipatrulje-angrepet-av-2030-ungdommer

Anonymkode: 89922...db1

Jeg!! 🙋‍♀️

Du overdriver noe helt sinnsykt. Masseslagsmål skjer ikke så ofte, og dreier det seg om  et internt oppgjør.  Bråk og spetakkel i forbindelse med alkohol/rus er ikke noe nytt. Det skjer over hele landet, men  oftere i Oslo fordi det bor over 600 000 mennesker her. Det er enkelte steder jeg ikke ville oppsøkt etter at det er mørkt, men med  mindre du tilhører et kriminelt miljø skal det ekstremt mye til for at det er utrygt å bo her. 

Anonymkode: f9899...f82

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jdz skrev (22 timer siden):

Vi har mange stygge byer i Norge og Oslo er definitivt ikke noen versting. Høres ut som de fleste som har uttalt seg negativt her i beste fall har gått opp og ned Karl Johan. 

Karl Johan er faktisk heller ikke så ille. Jeg anbefaler at man ikke ser ned og bare inn på butikkene, men opp når man går der så ser man alle utsmykningene på bygningene. De blir finere og finere desto nærmere man kommer Egertorget. Vi er vel den eneste byen i verden som har en rett paradegate med slottet på enden. Når man ser Stortinget, Grand Hotell, Universitetet og opp mot slottet så er det veldig fint. 

Oslo har så klart en del bygg som er stygge. Spesielt mye av det som er bygget i samme tidsperiode som Postgirobygget, Gunerius og nå disse signalbyggene Munch museet og Nasjonalmuseet. Men utover det så har Oslo flest vakre bygg i hele Norge. Hvis man ser på byggene og kjører rundt i byen spesielt opp mot Frogner så er mye av stukkaturen og utsmykningen nydelig. 

Kvadraturen er også veldig fin, men man må altså ta seg tid til å se oppover på byggene og fargene. Det er nydelig og den plassen mot festningen og skansen er også veldig fin. Oslo har mange skjulte perler. Mye gammel skjult bebyggelse som er veldig sjarmerende og fargerikt oppover Akerselva. Samt at de fleste bydelene også har mye fint. 

Anonymkode: 106dc...30a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dersom innbyggerne teller så er Oslo helt klart Norges styggeste by. Hvem ønsker å bo i en by med masseslagsmål og oppgjør med øks/machete:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kR2oMk/hektisk-natt-for-oslopolitiet-slagsmaal-mistenkt-gjengoppgjoer-og-russebraak

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/lVK07e/politipatrulje-angrepet-av-2030-ungdommer

Anonymkode: 89922...db1

Heldigvis har det ikke vært mye av det, men det er et stort varsko når det kommer til ungdom i belastede områder i Oslo og den langvarige nedstengningen som har vært. Ungdom i Oslo gikk ikke på skole omtrent i 1 år. De fikk ikke gå på aktiviteter. At dette nå har fått store skadelige ringvirkninger er det ikke tvil om. Jeg vil tro vi vil få se veldig mye av feil håndtering når det kommer til ressurssvake ungdommer i Oslo under covid. Det er en skam at det ikke ble håndtert annerledes. Å stenge skolene og alt av aktiviteter for disse tror jeg har vært fatalt rett og slett. 

Anonymkode: 106dc...30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.8.2021 den 10.31):

Narvik tar kaka. 

Anonymkode: f2c3d...fbd

Enig! Narvik er nitrist og helt klart Norges styggeste by 

Anonymkode: 286bc...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fabienne skrev (På 7.8.2021 den 0.45):

Hva tenkte de i Bodø da? Eller Ski? 

Vennlig hilsen nysgjerrig. 

Annen person enn den du spør. Oslo er ikke stygt sådan, men kan forstå at det virker noe grått å trist for de som bare er innom en svipptur. Man må ta seg tid og utforske byen for å få et korrekt inntrykk. 

Du nevner Bodø, anntar det er selve sentrum du refererer til da. Hvis man ser forbi den stadige byggingen men tenker ferdig bygg så begynner endelig Bodø sentrum å bli bra. Født og oppvokst der og synes det er så rart når folk klager på at det er nytt,sterilt og wannabe barcode. Hva var alternativet? Særdeles slitene murbygg satt opp rett etter krigen? Vi hadde jo ingen vakkre bygg å værne om i utgangspunktet. Det var støggt der i mange mange tiår. 

Men Bodø som Oslo er mer en et par sentrumsgater(dåg med noe mere avstand og dåligre kollektiv transport). 10 min kjøring nord for sentrum og du har den vakreste utsikten mot høyfjell. 20 min andre veien og du er i urørt nasjonalpark. 

Hva slags egenskaper folk setter pris på i en by og hva som er vakkert blir vell en smakssak, både Oslo og Bodø får pluss hos meg for brytningen mellom urbant bymiljø og natur.

Anonymkode: c3948...b3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Annen person enn den du spør. Oslo er ikke stygt sådan, men kan forstå at det virker noe grått å trist for de som bare er innom en svipptur. Man må ta seg tid og utforske byen for å få et korrekt inntrykk. 

Du nevner Bodø, anntar det er selve sentrum du refererer til da. Hvis man ser forbi den stadige byggingen men tenker ferdig bygg så begynner endelig Bodø sentrum å bli bra. Født og oppvokst der og synes det er så rart når folk klager på at det er nytt,sterilt og wannabe barcode. Hva var alternativet? Særdeles slitene murbygg satt opp rett etter krigen? Vi hadde jo ingen vakkre bygg å værne om i utgangspunktet. Det var støggt der i mange mange tiår. 

Men Bodø som Oslo er mer en et par sentrumsgater(dåg med noe mere avstand og dåligre kollektiv transport). 10 min kjøring nord for sentrum og du har den vakreste utsikten mot høyfjell. 20 min andre veien og du er i urørt nasjonalpark. 

Hva slags egenskaper folk setter pris på i en by og hva som er vakkert blir vell en smakssak, både Oslo og Bodø får pluss hos meg for brytningen mellom urbant bymiljø og natur.

Anonymkode: c3948...b3e

Bodø kommune tenker jo at det var smart å la høyhus sperre for all utsikt andre måtte ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...