Gå til innhold

Andre her som ikke spiser lavkarbo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Problemet med å kutte ut en hel gruppe mat som feks inneholder karbohydrater, er jo at man lett kan få problemer med å få i seg alt man trenger av vitaminer, mineraler, sporstoffer osv. Samme problem kan man få ved å feks velge å bli veganer. Man må passe mye mer på.

Anonymkode: e069a...58b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og bare det at de på lavkarbo bruker ord som «cheat-days» og «ferier» sier jo litt om hvor mye de trives på dette kostholdet…

Anonymkode: e069a...58b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
Rååååsa skrev (56 minutter siden):

Jeg vet ikke hva lavkarbo går ut på en gang jeg. Er det et kosthold med mye fett? Bacon og meierismør? 

Jeg spiser stort sett vegansk. Spiser kjøtt når svigermor byr på middag og andre situasjoner der jeg ikke orker å gjøre et nummer ut av meg sjøl. 

De fleste spiser ikke svin, men noen spiser det ja. Meierismør ja. Ikke mye, men naturlige mengder. Altså, vi bruker ikke erstatningsprodukter, men smør, fløte, majones osv der det er naturlig istedenfor lett produkter/ margarin. Det var en Hollywood vri av lavkarbo lchf  som blant annet Jennifer aniston frontet for 20 år siden som ga dette ryktet, men den versjonen ble lite utbredd i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Føsleguri
Adrenalina1 skrev (Akkurat nå):

Å være slank er ikke nødvendigvis synonymt med å være sunn.

Jeg er sunn selv om jeg ikke går på lavkarbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er interessant her inne, at man alltid må på en "diett". Jeg mistenker at det er dette som gjør at de fleste ender opp som jojoslankere, fordi det ikke går i lengden, og kroppen da kjemper for å komme seg tilbake der den var i vekt. 

Jeg har tatt grep opp gjennom, da jeg nok har anlegg for å legge på meg, særlig med alderen.

Men mine grep har vært av typen; Spis frokost, lunsj og middag, alt annet trigger sult og sug etter mat. Ta et knekkebrød i stedet for to til frokost, jeg er ikke så sulten tidlig på morgenen at det utgjør noen forskjell. Spis middag sent, det er da jeg er mest sulten, og saltsuget trigges om jeg ikke er mett. Stopp og spis rett før jeg føler meg mett. Bli bevisst skillet fysisk og psykisk sult (har du ikke lyst på en riskjeks? da er du ikke sulten). Om vi skal ha chips og litt snop på kvelden, da kan du ikke ta ostesmørbrød til lunsj OG pizza til middag, se heller på dagen helhetlig, og knip inn litt på samtlige måltider. Om jeg skal ut og spise på kvelden kniper jeg godt til på frokost og lunsj. 

Det er små, nesten umerkelige, grep. Som gjør at jeg fortsatt kan "kose meg" med alt av mat, og dermed aldri går lei av livsstilen. 

Anonymkode: d17a1...aa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (2 minutter siden):

Å være slank er ikke nødvendigvis synonymt med å være sunn.

Nja. Fedme er i seg selv en risiko for å utvikle masse sykdommer (uansett om du også spiser masse grønsaker liksom). Å være slank er best for kroppen. De fleste kan nok forbedre kostholdet sitt litt, men man trenger ikke overdrive hvor sunt man trenger å spise heller. Ta blodprøve innimellom for å sjekke mangler osv.

Anonymkode: e069a...58b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og bare det at de på lavkarbo bruker ord som «cheat-days» og «ferier» sier jo litt om hvor mye de trives på dette kostholdet…

Anonymkode: e069a...58b

🤣🤣🤣 jo, jeg trives. Jeg sier cheatdays, kan godt kalle det tradisjonelt lørdagsgodt om det høres bedre ut. Er det unormalt og ha ferier? Jeg trives på ferier. Veldig. Savnet det det siste halvannet året. ( en må ikke reise på ferie som en del av dette kostholdet altså, det er frivillig ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg holder meg unna mel, poteter, ris og pasta fordi jeg ønsker å spise noe jeg holder meg mett lengre av. Og magen tåler det bedre. Men jeg veier ikke og logger ikke mat, har ikke peiling på hvor mye karbohydrater jeg spiser, og spiser alt jeg har lyst på slikt sett.

Jeg kutter derimot ut frokost, spiser tre måltider og ingen mellommåltid. Er litt rausere på is og slikt i ferien. Men dette kan neppe kalles lavkarbo.

Anonymkode: d8b3f...620

Man blir mett av poteter. 

Anonymkode: aa859...3b3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo er så 2010 2011 2012.

Anonymkode: aa859...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det var ikke ment som at man må ha anoreksi! Men vi har ofte kuttet ut fett, og har mye karbo i kostholdet. Og går jo åpenbart ned i vekt. Bare som en kommentar til at man fint kan gå ned i vekt på andre måter enn lavkarbo. Ikke ment som å anbefale en sykdom (som handler om mye mer enn kostholdet).

Anonymkode: e069a...58b

Vet du ikke anbefalte en sykdom. 

Anonymkode: dd41f...d55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått ned masse kun ved å telle kalorier. Spiser gjerne pasta, brød og ris, men jeg veier det og passer på å ikke spise for mye. Hvis jeg skal begynne å nekte meg ting, klarer jeg aldri å gå ned i vekt.

Anonymkode: 83f52...f97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Anonyminist said:

For orden skyld var det en fleip at vi hadde overtatt verden, men jeg tror det er litt sånn at når folk gjør en livsendring som virker bra.. mindre smerter, stabil vekt osv så vil de i beste mening få med andre.
 jeg har spist lavkarbo i 20 år, men har cheatdays og ferier. Slår aldri feil, når jeg spiser høykarbo i flere dager blusser inflammasjon opp, og jeg får eksem og vondt i ryggen og knærne.. sånn nesten ikke og klare og gå typ. Nå har jeg bechtrews så for meg er lavkarbo måten og holde meg mest mulig frisk og i jobb. Jeg mener ikke at alle trenger og følge dette kostholdet, spesielt ikke hvis vekt er det eneste problemet. 

hvordan er det vist seg at det ikke er sunt i lengden? Hva fører det til i lengden? 

Det du beskriver som det viktigste er jo helt i tråd med lavkarbo. 

Du sier du spiser høykarbo i ferierer og lignende. Jeg regenr med det er usunn mat du spiser da. Det har ikke noe med karbohydrater å gjøre, det har med at du spiser usunn mat å gjøre. 

Det er derfor veldig mange på lavkarbo føler det hjelper. De kutter ut mye av den dårlige maten de spiste med karbohydrater. Feil type brød, boller, is, brus, fin pasta osv. Selvsagt blir man uggen og feit av den type mat. 

Anonymkode: dd707...e28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri spist lavkarbo når jeg har gått ned i vekt. Jeg er lett undervektig nå og jeg spiser ris, rundstykker etc. Men jeg har ikke halvparten av porsjonen med ris. Jeg har kylling/laks masse grønnsaker eller salat og litt ris. Jeg spiser grove knekkebrød med korn, jeg spiser grove rundstykker, spiser nesten aldri sjokolade, potetgull etc. Spiser sjeldent pasta, men det er fordi jeg er så glad i det så da spiser jeg fort for mye. Pluss at jeg blir raskt sulten av det. 

For meg hadde ikke lavkarbo fungert mer enn en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du sier du spiser høykarbo i ferierer og lignende. Jeg regenr med det er usunn mat du spiser da. Det har ikke noe med karbohydrater å gjøre, det har med at du spiser usunn mat å gjøre. 

Det er derfor veldig mange på lavkarbo føler det hjelper. De kutter ut mye av den dårlige maten de spiste med karbohydrater. Feil type brød, boller, is, brus, fin pasta osv. Selvsagt blir man uggen og feit av den type mat. 

Anonymkode: dd707...e28

Jeg blir ikke uggen og feit.når jeg feks bor på hotell drikker jeg feil type appelsinjuice , spiser feil type grovbrød, spiser feil type frukt osv. det er mat mange vil se på som sunt, men det er ikke sunt for alle. jeg har prøvd ut dette veldig . Min siste « utskeielse « var i forbindelse med jobb forrige uke , jeg hadde glemt og planlegge, så spiste det som ble servert, grove rundstykker og smoothie .ikke bra for meg. 

det jeg kalte cheat day ( blitt et helt vanlig begrep trodde jeg, i Oslo har vi en restaurant som heter det, og en godteri butikk som heter det- men det ble gjort narr av her og gjort om til at jeg ikke trivdes med lavkarbo og at det var et lavkarbo ord) som jeg da omgjorde  til «lørdagsgodt»… ja, ca en gang i mnd, eller når jeg føler lyst på det, så spiser jeg godteri og boller. Det er ikke noe forskjell på kroppen i forhold til smerter på det og feks det du refererer til som « riktige» karbohydrater . For meg er mye karbohydrater alltid feil. Hadde problemet mitt vært fedme hadde jeg vært enig i at det er forskjell .

jeg mener at folk som sliter med inflammasjonsykdom bør gi lavkarbo en sjanse. Folk som er friske trenger ikke det. De fleste vil ha godt av og kutte raske karbohydrater og holde det til enkelte cheat days/ lørdagsgodt, fest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Problemet med å kutte ut en hel gruppe mat som feks inneholder karbohydrater, er jo at man lett kan få problemer med å få i seg alt man trenger av vitaminer, mineraler, sporstoffer osv. Samme problem kan man få ved å feks velge å bli veganer. Man må passe mye mer på.

Anonymkode: e069a...58b

Nå snakker du om ekstremversjoner av lavkarbo. "Mitt" lavkarbokosthold inneholder det meste av grønnsaker, mye bær og enkelte typer frukt, i tillegg til nøtter og frø og noe meieriprodukter. Og selvsagt kjøtt, fisk og fugl. Spiser mye egg også, som nesten er en komplett "næringspakke", det eneste egg mangler, er vel C-vitamin. Jeg kjenner ikke til at korn, ris, potet og sukker inneholder noen næringsstoffer som jeg ikke får i meg gjennom det kostholdet jeg har valgt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser og drikker det jeg vil, men prøver å tenke på hva som holder meg mett lenge og som jeg liker å spise. Klarer ikke å gi fra med brødskivene, og jeg må ha litt snop i helgene. Har forsøkt lavkarbo (keto), men det var virkelig ikke noe for meg. Har likevel gått ned nesten 20 kg, selv med sukker og hvetemel. Kunne helt sikkert ha gått ned mer og fortere hvis jeg gikk helt lavkarbo, men da hadde jeg ikke kost meg slik jeg gjør den dag i dag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Har gått ned masse kun ved å telle kalorier. Spiser gjerne pasta, brød og ris, men jeg veier det og passer på å ikke spise for mye. Hvis jeg skal begynne å nekte meg ting, klarer jeg aldri å gå ned i vekt.

Anonymkode: 83f52...f97

Så flott at du har funnet det som funker for deg, det jo i grunnen det aller viktigste!🙂 Og et godt eksempel på hvor forskjellige vi er - veiing og kaloritelling funker av erfaring ikke for meg. Dvs., det funker en stund, helt til jeg blir lei og gir opp, og legger på meg igjen. For meg oppleves et slikt kosthold mye mer restriktivt og begrensende enn lavkarbo. Jeg føler virkelig at jeg koser meg ned i vekt og slipper stresset med veiing og kaloritelling, og går heller ikke sulten. Det er også et kosthold jeg ser for meg at jeg kan ha resten av livet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karbohydrater er ikke en årsak til at man ikke skal klare å oppnå ønsket vekt/fettprosent, men hos noen med allergier eller sykdommer kan et lavere karboinntak være mer gunstig. 

 

Mange tror dem går raskt ned i vekt, men mye av dette er bare vannvekt. Oftest legger man raskt på seg hvis man går raskt ned. Det lureste er å ta vektnedgangen over tid slik at kroppen kan tilpasse seg det, på den måten går man ikke raskt opp med en gang man legger mer karbo til kosten. 

Anonymkode: db03f...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke på lavkarbo men det var absolutt magisk for min kropp.

Jeg gikk lett ned i vekt, fikk mer energi, penere hud og tykkere hår samt følte meg bedre.

Grunnen til at jeg sluttet var at jeg ble for tynn. Jeg beholdt vekten +2 kg (antar det var vannvekten man snakker om) i mange år. Jeg gikk ikke opp før jeg ble kronisk syk der medisiner og lite bevegelse ble dominerende. 

Jeg prøver å motivere meg selv til å starte igjen fordi jeg vet at det er bra for alt som plager meg (av erfaring på egen kropp). Problemet er nå at det blir en del restaurantbesøk, middagsselskap etc pluss at det er ikke like lett med raske løsninger når man føler seg veldig dårlig. Jeg håper jeg har klart å mobilisere i løpet av neste måned, men holder på å reduser i mellomtiden.

Anonymkode: b2626...e21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...