Gå til innhold

Andre her som ikke spiser lavkarbo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Roci skrev (40 minutter siden):

Jeg er en av disse lavkarboentusiastene som innimellom foreslår å prøve lavkarbo i en eller annen form, spesielt for de som sier de har prøvd "alt" og likevel ikke går ned i vekt. Når det er sagt, passer ikke lavkarbo for alle, på samme måte som lavkalorikosthold heller ikke passer for alle. 

Det er kanskje ikke så rart at man blir entusiastisk når man går forholdsvis raskt ned i vekt uten å være sulten, slipper å telle kalorier og kan spise masse god og sunn mat, opplever at energinivået øker, søvnkvaliteten bedres og man endelig blir kvitt fordøyelsesproblemer og slipper oppblåst mage etter hvert måltid. Det er hva lavkarbo gjør for meg.

Mitt "gamle" kosthold var i tråd med myndighetenes anbefalinger, og det funket altså verken for vektnedgang eller for kroppen ellers. Jeg har "skeiet ut" med litt mer karbohydrater i første uke av ferien, mest for å teste, og ganske riktig; oppblåst mage og mageknip, hovne øyne om morgenen og lavere energinivå, så nå er jeg tilbake på lavkarbo og har det mye bedre.

Jeg som veganer har opplevd akkurat det samme du skriver her, så folk er nok forskjellige. 
 

Anonymkode: 6ad46...bb9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har prøvd lavkarbo, ikke fordi jeg trengte å gå ned i vekt, men pga helsegreier. Men jeg ble sinnsykt slapp og altfor tynn, og ernæringsterapeuten min mente at jeg trenger mer karbohydrater enn den gjengse. Samtidig blir jeg også slapp og omtrent dopa hvis jeg spiser mye godteri flere dager på rad, f eks hvis jeg gir f i jula. Da får jeg en slags hangover som varer i noen dager.

Så jeg har funnet den gyldne middelvei, og spiser helt normalt, men lager mye fra bunnen, har ekstremt sjelden halvfabrikata hjemme, men spiser jo burger o.l. ute en gang i blant.

Jeg tror forskjellige kropper reagerer ulikt på mat, så man må finne ut hva som passer for seg.

Har forresten prøvd faste også, det er helt jævlig for meg, mulig fordi jeg ikke har så mye å gå på vektmessig, men noen elsker det jo.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

juni skrev (21 minutter siden):

Jeg har prøvd lavkarbo, ikke fordi jeg trengte å gå ned i vekt, men pga helsegreier. Men jeg ble sinnsykt slapp og altfor tynn, og ernæringsterapeuten min mente at jeg trenger mer karbohydrater enn den gjengse. Samtidig blir jeg også slapp og omtrent dopa hvis jeg spiser mye godteri flere dager på rad, f eks hvis jeg gir f i jula. Da får jeg en slags hangover som varer i noen dager.

Så jeg har funnet den gyldne middelvei, og spiser helt normalt, men lager mye fra bunnen, har ekstremt sjelden halvfabrikata hjemme, men spiser jo burger o.l. ute en gang i blant.

Jeg tror forskjellige kropper reagerer ulikt på mat, så man må finne ut hva som passer for seg.

Har forresten prøvd faste også, det er helt jævlig for meg, mulig fordi jeg ikke har så mye å gå på vektmessig, men noen elsker det jo.

 

Jeg også får sånn hangover hvis jeg spiser mye godteri 😳 Også blir jeg nedfor. Så sluttet med det, men kan spise litt mørk sjokolade i ny og ne. 

Jeg tror så lenge man spiser mest mulig rene råvarer er det ikke så farlig å skeie ut en gang i blant. 

Ts

Anonymkode: 4e936...0a5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg også får sånn hangover hvis jeg spiser mye godteri 😳 Også blir jeg nedfor. Så sluttet med det, men kan spise litt mørk sjokolade i ny og ne. 

Jeg tror så lenge man spiser mest mulig rene råvarer er det ikke så farlig å skeie ut en gang i blant. 

Ts

Anonymkode: 4e936...0a5

Jeg merker det ikke hvis jeg holder meg til lørdagsgodt. Bortsett fra at jeg kan bli svimmel hvis jeg reiser meg, men det er det verdt 😜 Det er ferier som er vanskelige. Men i år har jeg tålt mer sukker enn jeg pleier! Kanskje fordi resten av meg er i bedre balanse enn på mange år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spiseforstyrrelse og lever egentlig mest på karbohydrater: havregrøt, knekkebrød, yoghurt og frukt og grønt. For meg er/var fett det skumle. 

Har gått ned til alvorlig undervekt, og så spist meg litt oppover igjen på nesten samme meny.

Sier IKKE at dette er å anbefale, men det viser i alle fall at karbohydrater ikke utelukker vektnedgang. 

Anonymkode: 873e0...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som mange tror høykarbo er fine hveteproduketer, is og godteri. Da kan man selvsagt bli uggen

Spiser selv høykarbo, høyprotein og bygger mye muskler av det. 

Anonymkode: dd707...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er på slankekur nå, spiser ikke lavkarbo, men har likevel gått ned 10 kg på rundt 3 måneder. 
Spiser det jeg vil, i mindre porsjoner, teller litt kalorier innimellom for å sjekke at det er ok.  
Hadde aldri klart lavkarbo, jeg er ikke glad i verken kjøtt eller fett. Kan heller ikke se for meg at det er så veldig godt for helsa heller.  
 

Anonymkode: 3af4c...3c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg har spiseforstyrrelse og lever egentlig mest på karbohydrater: havregrøt, knekkebrød, yoghurt og frukt og grønt. For meg er/var fett det skumle. 

Har gått ned til alvorlig undervekt, og så spist meg litt oppover igjen på nesten samme meny.

Sier IKKE at dette er å anbefale, men det viser i alle fall at karbohydrater ikke utelukker vektnedgang. 

Anonymkode: 873e0...7a7

Hehe jeg vet, vi med anoreksi er jo helt anti-fett, og er jo klare bevis på at det «funker». 
 

Anonymkode: e069a...58b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rååååsa

Jeg vet ikke hva lavkarbo går ut på en gang jeg. Er det et kosthold med mye fett? Bacon og meierismør? 

Jeg spiser stort sett vegansk. Spiser kjøtt når svigermor byr på middag og andre situasjoner der jeg ikke orker å gjøre et nummer ut av meg sjøl. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fint gå ned i vekt uten å hverken ha anoreksi eller gå på lavkarbo 

Anonymkode: dd41f...d55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men dette har høykarbo kosthold gjort for meg og utallige mange andre. Faktisk er de som regnes som de mest sunne på et kosthold lignende mitt. 

Felles er at vi spiser rene råvarer. Holder oss unna eller spiser minimalt raske karbohydrater, prosessert mat og halvfabrikata - så klart vil vi ha helsegevinst og vektnedgang pga det. Forskjellen er at jeg spiser alt som er av rene råvarer (bortsett fra kjøtt), mens lavkarbo ikke gjør det og er i utgangspunktet mer avansert. Studier har også vist til at lavkarbo fungerer veldig bra kortsiktig, men ikke langsiktig. 

Jeg ser jo at kostholdet mitt har en enorm helsegevinst og flere toppidrettsutøvere har begynt med samme kosthold med ufattelig gode resultater, også idrettsutøvere som har gått fra lavkarbo da det ikke har hatt samme effekt. Samme med folk som har slutt med vekta, helsen osv. 

Jeg trenger lite søvn, har masse god energi, stabil vekt, svært kort restitusjonstid, bygger muskler raskt og er overlegent sterk i forhold til treningsmengden, blir aldri syk, huden, håret, tennene og neglene er perfekte so on........ 

I utgangspunktet ønsker jeg ikke å diskutere lavkarbo da det er nok om dette i så og si nesten alle andre tråder, som var litt av poenget mitt. Jeg vil snakke om andre kosthold enn lavkarbo 😂 Alt annet enn lavkarbo. 

Ts

Anonymkode: 4e936...0a5

Men det er jo nettopp det som er flott - du oppnår det du vil med ditt kosthold, jeg oppnår det med mitt🙂 Jeg har prøvd å spise som du beskriver, og det funket ikke optimalt for meg. Vi er forskjellige, og heller ikke når det gjelder kosthold er det slik at "one size fits all".

Endret av Roci
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg som veganer har opplevd akkurat det samme du skriver her, så folk er nok forskjellige. 
 

Anonymkode: 6ad46...bb9

Ja, akkurat det er det nok ingen tvil om🙂 Flott at du oppnår de ønskede helsegevinstene med kostholdet ditt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er kun påpasselig med mengden og bruker fullkornprodukter (pasta/ris/brød).

Anonymkode: b0633...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Trøst

Har gått ned i vekt flere ganger før bare ved å telle kalorier. Man går ned i vekt når man ligger i kaloriunderskudd, enten man spiser karbohydrater eller ikke. Spiste hva jeg ville, men forholdt meg til et viss antall kalorier. 

Jeg er glad i karbohydrater, spesielt brød og frukt. Pasta er også godt. Om jeg skulle kuttet ut karbohydrater, måtte jeg ha kuttet ut mye næringsrik mat. Det er med andre ord ikke aktuelt for meg. Men kan absolutt forstå at det er et alternativ for de som sliter med diabetes type 2, har hørt om de som spiser seg frisk ved å kutte betraktelig ned på karbohydrater. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rååååsa skrev (37 minutter siden):

Jeg vet ikke hva lavkarbo går ut på en gang jeg. Er det et kosthold med mye fett? Bacon og meierismør? 

 

Lavkarbo er fett- og proteinbasert ja, men det er ulike retninger innen lk også. Siden TS ikke ønsker å diskutere lavkarbo, nøyer jeg meg med denne korte forklaringen 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (2 timer siden):

Jeg er en av disse lavkarboentusiastene som innimellom foreslår å prøve lavkarbo i en eller annen form, spesielt for de som sier de har prøvd "alt" og likevel ikke går ned i vekt. Når det er sagt, passer ikke lavkarbo for alle, på samme måte som lavkalorikosthold heller ikke passer for alle. 

Det er kanskje ikke så rart at man blir entusiastisk når man går forholdsvis raskt ned i vekt uten å være sulten, slipper å telle kalorier og kan spise masse god og sunn mat, opplever at energinivået øker, søvnkvaliteten bedres og man endelig blir kvitt fordøyelsesproblemer og slipper oppblåst mage etter hvert måltid. Det er hva lavkarbo gjør for meg.

Mitt "gamle" kosthold var i tråd med myndighetenes anbefalinger, og det funket altså verken for vektnedgang eller for kroppen ellers. Jeg har "skeiet ut" med litt mer karbohydrater i første uke av ferien, mest for å teste, og ganske riktig; oppblåst mage og mageknip, hovne øyne om morgenen og lavere energinivå, så nå er jeg tilbake på lavkarbo og har det mye bedre.

Og jeg prøvde lavkarbo en god stund. Gikk riktignok ned i vekt, men var aldri lykkelig med det. For mange forbud, samt at jeg ikke liker fet mat.

Anonymkode: b0633...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og jeg prøvde lavkarbo en god stund. Gikk riktignok ned i vekt, men var aldri lykkelig med det. For mange forbud, samt at jeg ikke liker fet mat.

Anonymkode: b0633...ee3

Nei, lavkarbo passer ikke for alle, på samme måte som lavkalori ikke passer for alle🙂 Det viktigste er jo uansett at du finner ut hva som passer for deg🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja det føles litt sånn her inne 😅🙈

Med et godt kosthold som støtter god helse vil man uansett gå ned i vekt. Lavkarbo har vist seg å være sunt en kort periode, men ikke i lengden. 

Det viktigste er jo å spise rene råvarer, mat laget fra bunn av. Minimalt med raffinert sukker, fint mel, bearbeidet og halvfabrikat mat. 

Ts

Anonymkode: 4e936...0a5

For orden skyld var det en fleip at vi hadde overtatt verden, men jeg tror det er litt sånn at når folk gjør en livsendring som virker bra.. mindre smerter, stabil vekt osv så vil de i beste mening få med andre.
 jeg har spist lavkarbo i 20 år, men har cheatdays og ferier. Slår aldri feil, når jeg spiser høykarbo i flere dager blusser inflammasjon opp, og jeg får eksem og vondt i ryggen og knærne.. sånn nesten ikke og klare og gå typ. Nå har jeg bechtrews så for meg er lavkarbo måten og holde meg mest mulig frisk og i jobb. Jeg mener ikke at alle trenger og følge dette kostholdet, spesielt ikke hvis vekt er det eneste problemet. 

hvordan er det vist seg at det ikke er sunt i lengden? Hva fører det til i lengden? 

Det du beskriver som det viktigste er jo helt i tråd med lavkarbo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Kan fint gå ned i vekt uten å hverken ha anoreksi eller gå på lavkarbo 

Anonymkode: dd41f...d55

Det var ikke ment som at man må ha anoreksi! Men vi har ofte kuttet ut fett, og har mye karbo i kostholdet. Og går jo åpenbart ned i vekt. Bare som en kommentar til at man fint kan gå ned i vekt på andre måter enn lavkarbo. Ikke ment som å anbefale en sykdom (som handler om mye mer enn kostholdet).

Anonymkode: e069a...58b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føsleguri skrev (3 timer siden):

Nei, jeg spiser det jeg har lyst på. Jeg har ikke problem med vekta og har aldri bevisst slanket meg.

Å være slank er ikke nødvendigvis synonymt med å være sunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...