Gå til innhold

Andre her som ikke spiser lavkarbo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kostholds siden her inne minner mer om en lavkarbo side. Kommer man med andre råd, eller ikke er enig blir man bombardert av lavkarbo entusiaster eller oversett.  

Er det flere her som ikke spiser lavkarbo som har gått ned i vekt og føler seg fantastisk? Jeg har vel spist høykarbo kosthold i over 10 år (langsomme karbohydrater og holdt meg unna raske karbohydrater) og hatt enorme resultater både fysisk og psykisk samt blitt kvitt livsstilssykdommer. Jeg har en overlegen fysisk helse og energi. Vekt er vel ikke alt når det kommer til kosthold, men helse 🤷‍♀️ 

Hadde vært gøy med litt annet enn lavkarboprat 😎

Anonymkode: 4e936...0a5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg holder meg unna mel, poteter, ris og pasta fordi jeg ønsker å spise noe jeg holder meg mett lengre av. Og magen tåler det bedre. Men jeg veier ikke og logger ikke mat, har ikke peiling på hvor mye karbohydrater jeg spiser, og spiser alt jeg har lyst på slikt sett.

Jeg kutter derimot ut frokost, spiser tre måltider og ingen mellommåltid. Er litt rausere på is og slikt i ferien. Men dette kan neppe kalles lavkarbo.

Anonymkode: d8b3f...620

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg holder meg unna mel, poteter, ris og pasta fordi jeg ønsker å spise noe jeg holder meg mett lengre av. Og magen tåler det bedre. Men jeg veier ikke og logger ikke mat, har ikke peiling på hvor mye karbohydrater jeg spiser, og spiser alt jeg har lyst på slikt sett.

Jeg kutter derimot ut frokost, spiser tre måltider og ingen mellommåltid. Er litt rausere på is og slikt i ferien. Men dette kan neppe kalles lavkarbo.

Anonymkode: d8b3f...620

Så hyggelig å høre fra noen som ikke er lavkarbo fanatiker. Jeg spiser dog både ris og poteter, det metter godt. Men mel og vanlig pasta holder jeg meg unna. Is lager jeg kun av sunne råvarer, ingen melkeprodukter her 😅

Jeg har prøvd periodisk faste og hadde kjempe resultater. Men datt ut 😬 litt kjipt, og burde egentlig starte igjen. Jeg spiser når jeg er sulten. Går å gomler frukt, bær og grønnsaker hele dagen og digger det. 

Ts

Anonymkode: 4e936...0a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola

Nei, nå har endelig vi på lavkarbo klart og ta over verden! 😅

lavkarbo handler ikke om vekt i det hele tatt da, det er en Helsediett som har vektnedgang som en effekt for helsen for de som er overvektige i utgangspunktet .

helt enig i at helse er det viktigste, og selvom jeg har sverget til lavkarbo de siste 15 årene for HELSE, synes jeg det er litt trist at det de siste årene har blitt en slankekur for noen ( kurer fungerer aldri på sikt uansett )

flott at du uansett metode har gått ned i vekt og føler deg fantastisk, med vekt på det siste 👏👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri gått på lavkarbo nei :) bra det fungerer for mange, men for meg passer det ikke av mange grunner.

Jeg gikk ned i vekt med periodisk faste (noe jeg har fortsatt med, kroppen min liker det), litt kaloritelling, og aller mest porsjonskontroll. Mer av det sunne, mindre av det usunne, men jeg har ikke troen på å nekte meg noe. 

Vi er alle ulike og må finne en måte som passer oss selv. Har ikke noe imot verken lavkarbo eller kaloritelling, men ingen av dem hadde fungert langsiktig for meg, og derfor ville jeg gjøre det på en annen måte.

Min helse er derimot ikke bra og jeg føler meg langt fra fantastisk. Ikke alt kan ordnes med kosthold, selv om mange virker å tro det. Men det føles godt å spise sunt, og å være på et ok sted vektmessig. Det er ingen merkbar helsemessig effekt på meg da, men jeg gjør det likevel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elder Millennial

🤣🤣🤣 aldri om jeg gir opp sjokolade og kanelboller🤣🤣🤣

Har gått ned ca 60kg uten å gå på lavkarbo. Har riktig nok lagt på meg 10 kg igjen da, men sjokolade gjør meg lykkeligere enn størrelse S 🤩

Skal irritere alle og si det som det er, spiste helt vanlig mat og telte kalorier 🙈

Endret av Elder Millennial
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er "altetende". Har aldri tenkt diett, og alltid vært normalvektig, men har gjort noen viktige justeringer opp gjennom da kiloene kom krypende litt når jeg ble eldre. Var sukkeravhengig en periode, men fant en løsning på det for mange år siden. Spiser nå frokost, lunsj, middag, uten å fråtse, stor variasjon i hva. 

I kostholdstråder synes dette imidlertid uinteressant. Det er mye mer fristende å henge seg på alt av dietter, lavkarbo, faste, og alt mulig, fra nyfrelste som nylig har gått ned en del kilo. Enn å høre på de som har en livsstil der man rett og slett holder seg slank, uanstrengt, over mange år. 

Anonymkode: d17a1...aa4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er "altetende". Har aldri tenkt diett, og alltid vært normalvektig, men har gjort noen viktige justeringer opp gjennom da kiloene kom krypende litt når jeg ble eldre. Var sukkeravhengig en periode, men fant en løsning på det for mange år siden. Spiser nå frokost, lunsj, middag, uten å fråtse, stor variasjon i hva. 

I kostholdstråder synes dette imidlertid uinteressant. Det er mye mer fristende å henge seg på alt av dietter, lavkarbo, faste, og alt mulig, fra nyfrelste som nylig har gått ned en del kilo. Enn å høre på de som har en livsstil der man rett og slett holder seg slank, uanstrengt, over mange år. 

Anonymkode: d17a1...aa4

Ja, helt enig. Lavkarbo har god effekt kortsiktig, uten tvil. Men langsiktig er det på ingen måte hverken bra for helsa eller holdbart. 

Anonymkode: 4e936...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser alt, men mye mindre. Derfor går jeg ned i vekt. Jeg spiser også sjokolade og is, men da må jeg spise mye mindre av annen mat. Is metter godt da, så jeg ser ingen grunn til å la den erstatte et måltid noen få ganger om sommeren.

Jeg har prøvd lavkarbo. Jeg gikk ned bra i vekt. Men jeg klarer ikke å leve med lavkarbo resten av livet. Så da er å gå ned i vekt med lavkarbo liten vits.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kostholds siden her inne minner mer om en lavkarbo side. Kommer man med andre råd, eller ikke er enig blir man bombardert av lavkarbo entusiaster eller oversett.  

Er det flere her som ikke spiser lavkarbo som har gått ned i vekt og føler seg fantastisk? Jeg har vel spist høykarbo kosthold i over 10 år (langsomme karbohydrater og holdt meg unna raske karbohydrater) og hatt enorme resultater både fysisk og psykisk samt blitt kvitt livsstilssykdommer. Jeg har en overlegen fysisk helse og energi. Vekt er vel ikke alt når det kommer til kosthold, men helse 🤷‍♀️ 

Hadde vært gøy med litt annet enn lavkarboprat 😎

Anonymkode: 4e936...0a5

Har kjørt høykarbodiett jeg🙄...i over 50 år...og nå begynner det jaggu å vises og😬🙈🍰🍰😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyminist skrev (9 timer siden):

Nei, nå har endelig vi på lavkarbo klart og ta over verden! 😅

lavkarbo handler ikke om vekt i det hele tatt da, det er en Helsediett som har vektnedgang som en effekt for helsen for de som er overvektige i utgangspunktet .

helt enig i at helse er det viktigste, og selvom jeg har sverget til lavkarbo de siste 15 årene for HELSE, synes jeg det er litt trist at det de siste årene har blitt en slankekur for noen ( kurer fungerer aldri på sikt uansett )

flott at du uansett metode har gått ned i vekt og føler deg fantastisk, med vekt på det siste 👏👏

Ja det føles litt sånn her inne 😅🙈

Med et godt kosthold som støtter god helse vil man uansett gå ned i vekt. Lavkarbo har vist seg å være sunt en kort periode, men ikke i lengden. 

Det viktigste er jo å spise rene råvarer, mat laget fra bunn av. Minimalt med raffinert sukker, fint mel, bearbeidet og halvfabrikat mat. 

Ts

Anonymkode: 4e936...0a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABM skrev (3 minutter siden):

Har kjørt høykarbodiett jeg🙄...i over 50 år...og nå begynner det jaggu å vises og😬🙈🍰🍰😂

😂 Uff da. Kanskje bytte ut litt raske karbohydrater med langsomme 😜

Ts

Anonymkode: 4e936...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

😂 Uff da. Kanskje bytte ut litt raske karbohydrater med langsomme 😜

Ts

Anonymkode: 4e936...0a5

Jess..må komme i gang å trene ordentlig igjen😬🙈😂..🍰🍰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, helt enig. Lavkarbo har god effekt kortsiktig, uten tvil. Men langsiktig er det på ingen måte hverken bra for helsa eller holdbart. 

Anonymkode: 4e936...0a5

Grunnen til at mange anbefaler det er vel at de merker at de har godt av det. Det man kaller lavkarbo er jo ikke egentlig en diett heller, det er mer i tråd med hvordan vi har spist i mange millioner år når det gjelder fordelingen av næringsstoffer. Det er definitivt både bra for helsa og holdbart.

Med det sagt, er det jo som med fysisk aktivitet, at det viktigste er å finne noe man kan tenke seg å gjøre over tid. Er man overvektig er man helt nødt til å kutte ned på karbohydrater eller fett eller begge deler så man får i seg mindre energi. Så varierer det hva folk synes er lettest.

Anonymkode: eac84...6fa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå gått ned 25kg med lavkalorikosthold. Startet med tanken på lavkarbo, siden jeg har gått ned mye med den strategien tidligere, men som da blir tydelig, lavkarbo er ikke et kosthold jeg klarer å holde i all fremtid. Det er for mye der jeg da må nekte meg. 
Med lavkalori kjenner jeg at alt dette er mye enklere, og tanken på å holde dette kostholdet livet ut bekymrer meg ikke, all den tid at alt er lov, det er ingenting jeg må nekte meg selv. Fremdeles har jeg litt å jobbe med ifht tidligere vaner og tenkesett, men det kommer nok.

Sånn, det var min motvekt til lavkarbo-koret

Anonymkode: bbf58...5f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Føsleguri

Nei, jeg spiser det jeg har lyst på. Jeg har ikke problem med vekta og har aldri bevisst slanket meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er en av disse lavkarboentusiastene som innimellom foreslår å prøve lavkarbo i en eller annen form, spesielt for de som sier de har prøvd "alt" og likevel ikke går ned i vekt. Når det er sagt, passer ikke lavkarbo for alle, på samme måte som lavkalorikosthold heller ikke passer for alle. 

Det er kanskje ikke så rart at man blir entusiastisk når man går forholdsvis raskt ned i vekt uten å være sulten, slipper å telle kalorier og kan spise masse god og sunn mat, opplever at energinivået øker, søvnkvaliteten bedres og man endelig blir kvitt fordøyelsesproblemer og slipper oppblåst mage etter hvert måltid. Det er hva lavkarbo gjør for meg.

Mitt "gamle" kosthold var i tråd med myndighetenes anbefalinger, og det funket altså verken for vektnedgang eller for kroppen ellers. Jeg har "skeiet ut" med litt mer karbohydrater i første uke av ferien, mest for å teste, og ganske riktig; oppblåst mage og mageknip, hovne øyne om morgenen og lavere energinivå, så nå er jeg tilbake på lavkarbo og har det mye bedre.

Endret av Roci
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (20 minutter siden):

Jeg er en av disse lavkarboentusiastene som innimellom foreslår å prøve lavkarbo i en eller annen form, spesielt for de som sier de har prøvd "alt" og likevel ikke går ned i vekt. Når det er sagt, passer ikke lavkarbo for alle, på samme måte som lavkalorikosthold heller ikke passer for alle. 

Det er kanskje ikke så rart at man blir entusiastisk når man går forholdsvis raskt ned i vekt uten å være sulten, slipper å telle kalorier og kan spise masse god og sunn mat, opplever at energinivået øker, søvnkvaliteten bedres og man endelig blir kvitt fordøyelsesproblemer og slipper oppblåst mage etter hvert måltid. Det er hva lavkarbo gjør for meg.

Mitt "gamle" kosthold var i tråd med myndighetenes anbefalinger, og det funket altså verken for vektnedgang eller for kroppen ellers. Jeg har "skeiet ut" med litt mer karbohydrater i første uke av ferien, mest for å teste, og ganske riktig; oppblåst mage og mageknip, hovne øyne om morgenen og lavere energinivå, så nå er jeg tilbake på lavkarbo og har det mye bedre.

Men dette har høykarbo kosthold gjort for meg og utallige mange andre. Faktisk er de som regnes som de mest sunne på et kosthold lignende mitt. 

Felles er at vi spiser rene råvarer. Holder oss unna eller spiser minimalt raske karbohydrater, prosessert mat og halvfabrikata - så klart vil vi ha helsegevinst og vektnedgang pga det. Forskjellen er at jeg spiser alt som er av rene råvarer (bortsett fra kjøtt), mens lavkarbo ikke gjør det og er i utgangspunktet mer avansert. Studier har også vist til at lavkarbo fungerer veldig bra kortsiktig, men ikke langsiktig. 

Jeg ser jo at kostholdet mitt har en enorm helsegevinst og flere toppidrettsutøvere har begynt med samme kosthold med ufattelig gode resultater, også idrettsutøvere som har gått fra lavkarbo da det ikke har hatt samme effekt. Samme med folk som har slutt med vekta, helsen osv. 

Jeg trenger lite søvn, har masse god energi, stabil vekt, svært kort restitusjonstid, bygger muskler raskt og er overlegent sterk i forhold til treningsmengden, blir aldri syk, huden, håret, tennene og neglene er perfekte so on........ 

I utgangspunktet ønsker jeg ikke å diskutere lavkarbo da det er nok om dette i så og si nesten alle andre tråder, som var litt av poenget mitt. Jeg vil snakke om andre kosthold enn lavkarbo 😂 Alt annet enn lavkarbo. 

Ts

Anonymkode: 4e936...0a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde anoreksi og var nede i bmi14, var det omtrent bare karbohydrater og litt protein jeg spiste. Raste ned i vekt. Ikke sunt selvfølgelig, men et bevis på at lavkarbo ikke er eneste vei ned i vekt. Det er antall kalorier som teller.

Anonymkode: e069a...58b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser hva jeg vil. Spiser is, chips, sjokolade, Cola uten sukker, lite grønnsaker og mye halvfabrikata. Har gått ned 40 kg, ved å kutte porsjonene, hopper lett over frokost og lunsj, og tar en sen middag. 

Anonymkode: 869f3...033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...