Gå til innhold

Romfolket er tilbake


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Antiviruset skrev (3 minutter siden):

Dette er bare svake naive forestillinger. Hvor mye er demokrati og lovbøkene verdt da når de ikke følges opp av politiet? Ikke en dritt. Så når en utenlandsk statsborger tigger bryter han vilkårene for å oppholde seg i Norge, det samme når man sover ute på offentlig sted eller andre ting. Da må det settes inn ressurser og ta hvert enkelt individ og bortvise de fra landet for mange år fremover. Du vet like godt som meg at de er her for en ting, tigge og få penger og ikke noe annet. Påstå noe annet er bare naive bortforklaringer. Er man i tvil kan grensevaktene gjøre som Australia, be om dokumentasjon på at man kan forsørge seg selv. Om dette brytes er det utestengelse fra landet ofte for alltid.

Jeg står fortsatt for det jeg har skrevet tidligere. De kan ikke utestenges uten å beviselig ha brutt loven, og at det er registrert/gitt straff. 

Politiet vil nok gjerne følge opp alt, men det er ikke mulig med de finansielle midlene de har. Derfor blir ofte saker som stjålne blomsterbuketter, en bæsj på en gressplen eller å sitte på fortauet med et pappkrus liggende ganske langt bak i køen. Det får ikke grensevaktene gjort noe med, så en klage på finansieringen av politiet må naturlig nok gå via de rette kanaler. 

Du har jo et konkret forslag her. At man skal kunne dokumentere oppholdsmidler (dette er det vel hjemmel for å kreve allerede), og utvisning/innreisenekt hvis visse kriterier blir brutt. Det høres helt ok ut, men igjen, istedet for å hyle ut her på KG om alt som er feil, bruk heller den energien til en underskriftskampanje, kontakt stortinget og si hva du mener om ressursbruk og svakt lovverk. Folkets røst har endret lover og praksis mer enn én gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Påkrevd skrev (4 minutter siden):

Jeg står fortsatt for det jeg har skrevet tidligere. De kan ikke utestenges uten å beviselig ha brutt loven, og at det er registrert/gitt straff. 

Politiet vil nok gjerne følge opp alt, men det er ikke mulig med de finansielle midlene de har. Derfor blir ofte saker som stjålne blomsterbuketter, en bæsj på en gressplen eller å sitte på fortauet med et pappkrus liggende ganske langt bak i køen. Det får ikke grensevaktene gjort noe med, så en klage på finansieringen av politiet må naturlig nok gå via de rette kanaler. 

Du har jo et konkret forslag her. At man skal kunne dokumentere oppholdsmidler (dette er det vel hjemmel for å kreve allerede), og utvisning/innreisenekt hvis visse kriterier blir brutt. Det høres helt ok ut, men igjen, istedet for å hyle ut her på KG om alt som er feil, bruk heller den energien til en underskriftskampanje, kontakt stortinget og si hva du mener om ressursbruk og svakt lovverk. Folkets røst har endret lover og praksis mer enn én gang.

Joda der gjør jeg jo ved å stemme på partier som er for en innstramming er! Har man ikke ressurser til å ta enkeltsakene? Da er jo ikke lovboken verdt en dritt da, den samme lovboken du var så bekymret for når vi eventuelt utestenger "turister" på mistanke. For det er turister og besøkende dette faktisk er. Da velger jeg og tenke nasjonal sikkerhet foran å tenke på at alle som vil komme til Norge bare skal kunne komme hit. Australia og mange andre land kjører denne politikken. Helt greit og de klarer å kontrollere grensene sine på en akseptabel måte.

Og jo man kan sjekke dette på grensen! Ved å forlange at de dokumenterer at de kan forsørge seg selv, og kan de ikke dette? Så kommer de ikke inn.  Har man ikke ressurser får man heller bare ta dette på mistanke og stå for det.  Ser bare ikke problemet. Uff da jeg får ikke ferien min i Australia fordi jeg ikke har en krone på kontoen min! Huff så forferdelig :) Det er jo åpenbart da hva jeg tenker å bedrive i landet. Ulovlig jobbing, kriminalitet eller tigging. For luft og kjærlighet kan man ikke leve på.

Endret av Antiviruset
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

I går så jeg romfolk for første gang på halvannet år, hvordan i alle dager har de kommet seg inn i Norge igjen?

Anonymkode: 24af7...830

Det er åpne grenser nå, så de har kommet igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påkrevd skrev (2 timer siden):

De oppfyller i utgangspunktet vilkårene for å være her på lik linje med en tysker, svenske eller sveitser. Kriminell virksomhet er forbudt for alle. Også for tyskere, svensker og sveitsere. Men for å straffes eller pålegges strengere restriksjoner enn folk ellers, må de vel gjerne først siktes og bli funnet skyldige i noe. Du får heller klage din nød over dårlig arbeid innen politi/rettsvesen. 

Tja, etter reglene så må man jo kunne forsørge seg selv under hele oppholdet, tigging regnes vel ikke som en riktig måte å forsørge seg på? I så fall er det veldig rart. Men vi har jo ingen som sjekker hvilke midler folk ankommer med da, sånn Australia feks, så da blir det vel sånn da.

Anonymkode: f53de...0d6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tja, etter reglene så må man jo kunne forsørge seg selv under hele oppholdet, tigging regnes vel ikke som en riktig måte å forsørge seg på? I så fall er det veldig rart. Men vi har jo ingen som sjekker hvilke midler folk ankommer med da, sånn Australia feks, så da blir det vel sånn da.

Anonymkode: f53de...0d6

Problemet er at de kommer inn som turister uten å oppfylle kravene for turister - at de har et egnet sted å oppholde seg og nok penger. Hadde Norge og EU for øvrig hatt fungerende grensekontroll, ville tiggerne aldri sluppet inn i Norge. Det er heller ikke noe kontroll om de forlater landet innen 3 måneder. Norges og EUs grensekontroll er ikke-eksisterende. Jeg savner det gamle visumregimet med strenge krav og kontroll over hvem som krysser hvilken grense og oppholder seg hvor. Nå er det fri flyt av kriminalitet dessverre. 

Endret av Drizzt
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (1 minutt siden):

Problemet er at de kommer inn som turister uten å oppfylle kravene for turister - at de har et egnet sted å oppholde seg og nok penger. Hadde Norge og EU for øvrig hatt fungerende grensekontroll, ville tiggerne aldri sluppet inn i Norge. Det er heller ikke noe kontroll om de forlater landet innen 3 måneder. Norges og EUs grensekontroll er ikke-eksisterende. Jeg savner det gamle visumregimet med strenge krav og kontroll over hvem som krysser hvilken grense og oppholder seg hvor.

Ja, det var det jeg mente. 😊 innbyggere i eu/Schengen kan jo komme hit som turister i 3 mnd., men de må kunne forsørge seg selv.  Veldig synd at det ikke følges opp bedre. 

Anonymkode: f53de...0d6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Påkrevd skrev (42 minutter siden):

Jeg står fortsatt for det jeg har skrevet tidligere. De kan ikke utestenges uten å beviselig ha brutt loven, og at det er registrert/gitt straff. 

Politiet vil nok gjerne følge opp alt, men det er ikke mulig med de finansielle midlene de har. Derfor blir ofte saker som stjålne blomsterbuketter, en bæsj på en gressplen eller å sitte på fortauet med et pappkrus liggende ganske langt bak i køen. Det får ikke grensevaktene gjort noe med, så en klage på finansieringen av politiet må naturlig nok gå via de rette kanaler. 

Du har jo et konkret forslag her. At man skal kunne dokumentere oppholdsmidler (dette er det vel hjemmel for å kreve allerede), og utvisning/innreisenekt hvis visse kriterier blir brutt. Det høres helt ok ut, men igjen, istedet for å hyle ut her på KG om alt som er feil, bruk heller den energien til en underskriftskampanje, kontakt stortinget og si hva du mener om ressursbruk og svakt lovverk. Folkets røst har endret lover og praksis mer enn én gang.

Hyle ut på KG?, er ikke dette et diskusjonsforum?.

Eller mener du at dette er den type tema som ikke skal diskuteres?.

Anonymkode: e8f75...b8b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påkrevd skrev (50 minutter siden):

Jeg står fortsatt for det jeg har skrevet tidligere. De kan ikke utestenges uten å beviselig ha brutt loven, og at det er registrert/gitt straff. 

Politiet vil nok gjerne følge opp alt, men det er ikke mulig med de finansielle midlene de har. Derfor blir ofte saker som stjålne blomsterbuketter, en bæsj på en gressplen eller å sitte på fortauet med et pappkrus liggende ganske langt bak i køen. Det får ikke grensevaktene gjort noe med, så en klage på finansieringen av politiet må naturlig nok gå via de rette kanaler. 

Du har jo et konkret forslag her. At man skal kunne dokumentere oppholdsmidler (dette er det vel hjemmel for å kreve allerede), og utvisning/innreisenekt hvis visse kriterier blir brutt. Det høres helt ok ut, men igjen, istedet for å hyle ut her på KG om alt som er feil, bruk heller den energien til en underskriftskampanje, kontakt stortinget og si hva du mener om ressursbruk og svakt lovverk. Folkets røst har endret lover og praksis mer enn én gang.

Det er forresten ikke snakk om en bæsj på en plen, det flyter av søppel etter disse menneskene og når det koster samfunnet titalls millioner å rydde opp etter dem så er det kanskje ikke så rart at det blir lite penger i budsjettet til politiet.

"De siste tre årene har Oslo kommune brukt 17,6 millioner kroner på å rydde opp etter romfolk og bostedsløse."

https://www.nettavisen.no/okonomi/bruker-17-6-millioner-kroner-pa-a-rydde-etter-romfolk/s/12-95-3423850080

"I fjor brukte Oslo kommune 3,8 millioner kroner på å rydde etter bostedsløse. SV foreslår å bruke pengene på å gi folk seng og dusj."

https://www.aftenposten.no/oslo/i/MRwaM/brukte-millioner-paa-aa-rydde-etter-romfolk

"Naboene fortviler over romleir under Sinsenbrua – møtes av søppel og avføring om morgenen"

https://www.tv2.no/a/9249567/

 

Anonymkode: e8f75...b8b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antiviruset skrev (29 minutter siden):

Joda der gjør jeg jo ved å stemme på partier som er for en innstramming er! Har man ikke ressurser til å ta enkeltsakene? Da er jo ikke lovboken verdt en dritt da, den samme lovboken du var så bekymret for når vi eventuelt utestenger "turister" på mistanke. For det er turister og besøkende dette faktisk er. Da velger jeg og tenke nasjonal sikkerhet foran å tenke på at alle som vil komme til Norge bare skal kunne komme hit. Australia og mange andre land kjører denne politikken. Helt greit og de klarer å kontrollere grensene sine på en akseptabel måte.

Og jo man kan sjekke dette på grensen! Ved å forlange at de dokumenterer at de kan forsørge seg selv, og kan de ikke dette? Så kommer de ikke inn.  Har man ikke ressurser får man heller bare ta dette på mistanke og stå for det.  Ser bare ikke problemet. Uff da jeg får ikke ferien min i Australia fordi jeg ikke har en krone på kontoen min! Huff så forferdelig :) Det er jo åpenbart da hva jeg tenker å bedrive i landet. Ulovlig jobbing, kriminalitet eller tigging. For luft og kjærlighet kan man ikke leve på.

Ok, nå vet du at du kverulerer bare for å kverulere. Du vet godt at vi trenger et lovverk, som ikke kan forkastes etter forgodtbefinnende selv om ikke alle lovbrudd kan håndheves til enhver tid.

Du kan stemme på hvem du vil. Det er din rett i et demokrati. Hvis du ikke får det som du vil, er det ikke mange nok som har stemt likt som deg. Demokratiet i all enkelhet. Men enkeltsaker kan ytterligere påvirkes ved hjelp av kampanjer, demonstrasjoner, kommunikasjon med velbegrunnede påstander etc. Sitter alle bare hjemme og murrer, skjer det lite. Skriv en mail til stortinget, her er en link til justiskomiteen. Det bør være riktig sted for deg https://www.stortinget.no/no/Representanter-og-komiteer/Komiteene/Justiskomiteen/ gå i demonstrasjon, opprett en facebookgruppe, samle folk med et leserinnlegg i avisen, bli politiker selv. Mye man kan gjøre i tillegg til å stemme.

Ja, man kan helt klart være mer pirkete på dokumentasjon av oppholdsmidler, som nevnt i forrige innlegg. Men akkurat det må faktisk gjennomføres av norske myndigheter før man stenger noen ute. Ikke omvendt. 

Ferrarieiere bryter kanskje fartsgrensene langt oftere enn gjennomsnittet blant bilførere, men ingen kan nekte en ferrari tilgang på veien fordi sjåføren potensielt kan kjøre for fort. Hvis det da ikke er en forhistorie med f. eks førerkortbeslag eller  avskilting. M.a.o riktig rekkefølge på ting. Har sjåføren tidligere brutt vegtrafikkloven uten å bli tatt, står han like fritt til å kjøre som alle andre. Til sammenlikning. Hver dag er det tusenvis som bryter vegtrafikkloven uten å bli tatt. Det betyr ikke at vi kan gi beng i loven og straffe som vi føler for. Det kan man selvsagt heller ikke gjøre med andre lover. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tja, etter reglene så må man jo kunne forsørge seg selv under hele oppholdet, tigging regnes vel ikke som en riktig måte å forsørge seg på? I så fall er det veldig rart. Men vi har jo ingen som sjekker hvilke midler folk ankommer med da, sånn Australia feks, så da blir det vel sånn da.

Anonymkode: f53de...0d6

Se hva jeg har skrevet tidligere. Man kan ha midler til å kunne oppholde seg her, selv om man velger å tigge. Det kan være gode penger i tigging. Det er heller ikke sånn at alle må stå klar med bankutskriften sin for å komme inn i Australia. Man kan sjekke ved mistanke, og det kunne man gjerne vært strengere på i Norge også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kommer jo tilbake fordi nordmenn gir de så mye penger. De får også gratis kost og losj hos frelsesarmen så de slipper å sove i bilene.

Dette er et resultat av Schengen avtalen som FRP stemte for.

De tjener gode penger i Norge

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hyle ut på KG?, er ikke dette et diskusjonsforum?.

Eller mener du at dette er den type tema som ikke skal diskuteres?.

Anonymkode: e8f75...b8b

Joda, det kan gjerne diskuteres, men det er åpenbart ikke her problemet løses. Derav konkrete tips til hva som kan hjelpe👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påkrevd skrev (Akkurat nå):

Joda, det kan gjerne diskuteres, men det er åpenbart ikke her problemet løses. Derav konkrete tips til hva som kan hjelpe👍

Nekte mennesker innreise med mindre man kan dokumentere at man kan brødfø seg selv

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folivora skrev (Akkurat nå):

Nekte mennesker innreise med mindre man kan dokumentere at man kan brødfø seg selv

Ja, men les nå innleggene skikkelig. Det har man hjemmel til å gjøre idag, og regelen er at man skal kunne brødfø seg selv, men denne kontrollen gjennomføres ikke i særlig grad. Det kan man ikke legge skylda på enhver rom for. Norske myndigheter må sørge for at innreiser til Norge tilfredsstiller norske krav. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Påkrevd skrev (Akkurat nå):

Ja, men les nå innleggene skikkelig. Det har man hjemmel til å gjøre idag, og regelen er at man skal kunne brødfø seg selv, men denne kontrollen gjennomføres ikke i særlig grad. Det kan man ikke legge skylda på enhver rom for. Norske myndigheter må sørge for at innreiser til Norge tilfredsstiller norske krav. 

Det stemmer for alle land, men med unntak av Schengen. Dette er en avtale som FRP stemte for. Året etter hadde vi plutselig tiggere i Oslo. De sier at de skal til Norge for å jobbe selvom de ikke har jobb. Dette har de lov til i henhold til Schengen avtalen som FRP stemte for.

Send en lenke til lovverket hvor det står at tilreisende fra Schengen må dokumentere at de har en viss sum med penger for bolig og mat

Det er FRP som har jobbet for Schengen avtalen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folivora skrev (16 minutter siden):

Nekte mennesker innreise med mindre man kan dokumentere at man kan brødfø seg selv

Det hjelper ikke. De som kommer hit har ofte midler. De kommer stadig tilbake til Norge fordi det er gode penger å tjene her på tigging. Mange av dem har til og med råd til å kjøpe eller bygge store hus i hjemlandet sitt. 

Anonymkode: f991b...294

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De får ikke lov, men gjør det allikevel. Jeg har hatt et par aggressive tigger etter meg og den ene var så pågående at jeg måtte slå koppen utav neven på vedkommende, siden hun nektet å gi seg etter flere advarsler.

Anonymkode: 17784...87a

Huff, det er forferdelig, og jeg opplevde pågående tiggere i Oslo, men ikke her hjemme. De ødelegger for seg selv med slik oppførsel. Her sitter de fredelig og strikker eller hekler og selger diverse + at koppen står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Trasig nok må man nok etablere tiggeforbudet igjen.

Det avler mye annen krim å enable organisert tigging.

For øvrig har jeg hørt mange ganger i litteraturen og musikken om vakre sigøynerpiker.  Men de må være jævlig godt gjemt. Man må anta at de kler seg trist med vilje for å få sympati.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Realverdien skrev (23 timer siden):

Trasig nok må man nok etablere tiggeforbudet igjen.

Det avler mye annen krim å enable organisert tigging.

For øvrig har jeg hørt mange ganger i litteraturen og musikken om vakre sigøynerpiker.  Men de må være jævlig godt gjemt. Man må anta at de kler seg trist med vilje for å få sympati.

Enig at tiggeforbudet må innføres igjen. Ingen har behov for å tigge i Norge når det finnes NAV til de som har lovlig opphold i landet. Å importere tiggere på turistvisum hjelper ingen og fører bare til problemer og utgifter for oss alle.

De vakre sigøynerpikene blir ikke sent hit til å tigge selvfølgelig. Derfor ser du dem ikke. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å gi mat til tiggere. Jeg går bort og gir nybakt kakestykke til en av jentene som går med blad. Hun ser ikke en gang i posen. Jeg ser tilbake og ser at hun kastet rett i søpla. De norske er svært takknemlig og spiser. 

Nå gir jeg aldri til dem og bare går langt unna. De norske får all slags av meg. 

Anonymkode: f54d3...bff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Kristiansand har tiggerne bidratt til en markant økning i salg av narkotika. Gatemagasinet til de narkomane måtte legge ned og tiggerne har overtatt med kopp og eget magasin (i tillegg til et enormt salg av ulovlige, farlige tabletter). Det er ulovlige piller i stor skala i omløp. Politikerne ser ikke ut til å bry seg. Synes det er så trist! Jeg støtter et tiggerforbud fullt ut. 

Anonymkode: d0861...074

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...