Gå til innhold

Romfolket er tilbake


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I går så jeg romfolk for første gang på halvannet år, hvordan i alle dager har de kommet seg inn i Norge igjen?

Anonymkode: 24af7...830

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I går så jeg romfolk for første gang på halvannet år, hvordan i alle dager har de kommet seg inn i Norge igjen?

Anonymkode: 24af7...830

Tror de har vært her hele tiden. Har sett et par stk tigger jeg også, for 1-2 mnd siden….

Anonymkode: 29b6e...214

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Milky said:

Har krydd av de på Nationalteateret de siste 10 årene

Det gjelder vel største delen av Oslo, men jeg har som sagt ikke sett dem siden nedstengingen i fjor. I går så jeg en hel gruppe. 

Anonymkode: 24af7...830

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også at det har vært lite av dette nå ubder lockdown. Har vært deilig.

Anonymkode: 99c67...768

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er et syn som gjør meg glad. Det føles ikke ut som om det er sommer før de fyller gatene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I går så jeg romfolk for første gang på halvannet år, hvordan i alle dager har de kommet seg inn i Norge igjen?

Anonymkode: 24af7...830

Sånn som de pleier å komme seg inn, tenker jeg. Norge er ikke stengt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Påkrevd said:

Sånn som de pleier å komme seg inn, tenker jeg. Norge er ikke stengt.

De må vel i karantene for å komme inn, hvor gjennomføres dette? De har ikke fast bopel i Norge.

Anonymkode: 24af7...830

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke at disse ikke blir bortvist fra landet når de ikke fyller vilkårene for å oppholde seg her lovlig, dessuten så er denne tiggingen organisert og mange driver med ymse kriminell virksomhet i tillegg.

Anonymkode: e8f75...b8b

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fatter ikke at disse ikke blir bortvist fra landet når de ikke fyller vilkårene for å oppholde seg her lovlig, dessuten så er denne tiggingen organisert og mange driver med ymse kriminell virksomhet i tillegg.

Anonymkode: e8f75...b8b

Det er helt umulig å forstå, men velgerne har valgt evneveike politikere uten ryggrad som har overlatt til EU å bestemme hvordan denne iskalde steinrøysa skal drives. Og EU vil ha fri flyt av søppel.

Verdens historie inneholder ikke et eneste eksempel på noen som noen gang har tigget seg ut av fattigdom. Det er en umulighet. Det sier seg selv at tigging bare avler annen kriminalitet.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst

De som har pleid å være her er rolige og ikke plagsomme. De får ikke lov å sitte rett utenfor butikkene i ly for regn, men sitter på parkeringsplassene.  Jeg er så lei av alle de adresserte vinduskonvoluttene som fyller postkassen med ferdig utfylt giro, bare fordi jeg har bidratt med noe en gang i tiden. Det er mer plagsomt og umulig å bli kvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

De må vel i karantene for å komme inn, hvor gjennomføres dette? De har ikke fast bopel i Norge.

Anonymkode: 24af7...830

Karantene er ikke pålagt fullvaksinerte eller nylig gjennomgått covid. Ellers kan karantene gjennomføres på hotell eller annet egnet sted (familie/bekjente) Det er ikke egne regler for romfolk. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fatter ikke at disse ikke blir bortvist fra landet når de ikke fyller vilkårene for å oppholde seg her lovlig, dessuten så er denne tiggingen organisert og mange driver med ymse kriminell virksomhet i tillegg.

Anonymkode: e8f75...b8b

De oppfyller i utgangspunktet vilkårene for å være her på lik linje med en tysker, svenske eller sveitser. Kriminell virksomhet er forbudt for alle. Også for tyskere, svensker og sveitsere. Men for å straffes eller pålegges strengere restriksjoner enn folk ellers, må de vel gjerne først siktes og bli funnet skyldige i noe. Du får heller klage din nød over dårlig arbeid innen politi/rettsvesen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Påkrevd skrev (1 minutt siden):

Karantene er ikke pålagt fullvaksinerte eller nylig gjennomgått covid. Ellers kan karantene gjennomføres på hotell eller annet egnet sted (familie/bekjente) Det er ikke egne regler for romfolk. 

De oppfyller i utgangspunktet vilkårene for å være her på lik linje med en tysker, svenske eller sveitser. Kriminell virksomhet er forbudt for alle. Også for tyskere, svensker og sveitsere. Men for å straffes eller pålegges strengere restriksjoner enn folk ellers, må de vel gjerne først siktes og bli funnet skyldige i noe. Du får heller klage din nød over dårlig arbeid innen politi/rettsvesen. 

For å oppholde seg lovlig i landet i følge EØS-reglene så er det en del krav, det mest viktige er at man skal ha midler til å klare seg selv og de skal ikke være belastende for det offentlige.

Tigging er IKKE å ha egne midler, de er også en stor belastning for det offentlige når de forsøpler parker og driter bak busker og kratt.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2017/04/19/195296310/rumenske-tiggere-oppholder-seg-her-ulovlig

Her hvor jeg bor er det en gjenganger at kvinnene stjeler blomsterbuketter fra kirkegården som de prøver å selge utenfor butikken, mennene selger piller og annen narkotika når de ikke kjører rundt i varebiler for å stjele alt som ikke er sveiset fast. De stjeler drivstoff, batterier, kobber og alt mulig rart.

Det har vært flere tilfeller der bønder og andre som driver med maskiner har tatt disse karene på fersken, de blir stengt inne med store maskiner sånn at de ikke kan stikke av. Når politiet blir tilkalt så har de aldri kapasitet til å komme, det ender opp med at kjeltringene kommer seg unna uten konsekvenser.

Folk begynner å bli mektig lei og det kan resultere i at de tar loven i egne hender.

Anbefaler alle som tror at det er synd på disse menneskene å se dokumentaren Lykkelandet på NRK.

https://tv.nrk.no/program/MDDP12000817

Dere som gir penger bør huske på at dere støtter menneskehandel og organisert kriminalitet, dere bør se dokumentaren Jenter til salgs på NRK:

https://tv.nrk.no/program/MDDP12000917

   

Anonymkode: e8f75...b8b

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

For å oppholde seg lovlig i landet i følge EØS-reglene så er det en del krav, det mest viktige er at man skal ha midler til å klare seg selv og de skal ikke være belastende for det offentlige.

Tigging er IKKE å ha egne midler, de er også en stor belastning for det offentlige når de forsøpler parker og driter bak busker og kratt.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2017/04/19/195296310/rumenske-tiggere-oppholder-seg-her-ulovlig

Her hvor jeg bor er det en gjenganger at kvinnene stjeler blomsterbuketter fra kirkegården som de prøver å selge utenfor butikken, mennene selger piller og annen narkotika når de ikke kjører rundt i varebiler for å stjele alt som ikke er sveiset fast. De stjeler drivstoff, batterier, kobber og alt mulig rart.

Det har vært flere tilfeller der bønder og andre som driver med maskiner har tatt disse karene på fersken, de blir stengt inne med store maskiner sånn at de ikke kan stikke av. Når politiet blir tilkalt så har de aldri kapasitet til å komme, det ender opp med at kjeltringene kommer seg unna uten konsekvenser.

Folk begynner å bli mektig lei og det kan resultere i at de tar loven i egne hender.

Anbefaler alle som tror at det er synd på disse menneskene å se dokumentaren Lykkelandet på NRK.

https://tv.nrk.no/program/MDDP12000817

Dere som gir penger bør huske på at dere støtter menneskehandel og organisert kriminalitet, dere bør se dokumentaren Jenter til salgs på NRK:

https://tv.nrk.no/program/MDDP12000917

   

Anonymkode: e8f75...b8b

Ja, men disse reglene gjaldt også før Corona, og gir ikke noe generelt grunnlag for å returnere romfolk på grensen fordi de er romfolk. Å være rom betyr ikke at man ikke kan vise til at man har midler til å oppholde seg her i en viss periode (selv om man velger å tigge). Å være rom betyr heller ikke at man bosetter seg under en bro og bæsjer i offentlige parker. Det er også romfolk som bor i helt vanlige leiligheter og hus. Med dass. Grensevaktene kan ikke vite hvor folk planlegger å drite. Du kan dele din mening om det å støtte dem med penger som du vil, men at en del av dem er representert over gjennomsnittet i visse aktiviteter som bryter norsk lovverk, kan ikke gå ut over resten. Skal man praktisere sånn, er snart ikke lovbøkene verdt papiret de er skrevet på. 

Mener du folk ikke er rettmessig straffet etter å ha begått ulovlige handlinger, må kritikken gå til utøvende myndigheter. 

Endret av Påkrevd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Tipponull said:

Det er et syn som gjør meg glad. Det føles ikke ut som om det er sommer før de fyller gatene.

Hvorfor blir du glad? Er ingenting positivt med at dem løper rundt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Studerer i Oslo, så har gått Karl Johan daglig det siste året siden jeg pendler. Syns ikke de gjør noe. Unngår de like mye som jeg unngår de fra Talkmore som prøver å selge meg mobilabonnement. Forskjellen er at romfolket hilser jeg pent på hvis de tar kontakt og unnskylder meg med at jeg skal rekke bussen, mens Talkmore-selgerne unngår jeg øyekontakt med.

Anonymkode: 0c36e...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Studerer i Oslo, så har gått Karl Johan daglig det siste året siden jeg pendler. Syns ikke de gjør noe. Unngår de like mye som jeg unngår de fra Talkmore som prøver å selge meg mobilabonnement. Forskjellen er at romfolket hilser jeg pent på hvis de tar kontakt og unnskylder meg med at jeg skal rekke bussen, mens Talkmore-selgerne unngår jeg øyekontakt med.

Anonymkode: 0c36e...4f6

Ja, det jeg skulle frem til med dette var at ja, de har vært her hele tiden.

Anonymkode: 0c36e...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påkrevd skrev (14 minutter siden):

Ja, men disse reglene gjaldt også før Corona, og gir ikke noe generelt grunnlag for å returnere romfolk på grensen fordi de er romfolk. Å være rom betyr ikke at man ikke kan vise til at man har midler til å oppholde seg her i en viss periode (selv om man velger å tigge). Å være rom betyr heller ikke at man bosetter seg under en bro og bæsjer i offentlige parker. Det er også romfolk som bor i helt vanlige leiligheter og hus. Med dass. Grensevaktene kan ikke vite hvor folk planlegger å drite. Du kan dele din mening om det å støtte dem med penger som du vil, men at en del av dem er representert over gjennomsnittet i visse aktiviteter som bryter norsk lovverk, kan ikke gå ut over resten. Skal man praktisere sånn, er snart ikke lovbøkene verdt papiret de er skrevet på. 

Mener du folk ikke er rettmessig straffet etter å ha begått ulovlige handlinger, må kritikken gå til utøvende myndigheter. 

Dette er bare svake naive forestillinger. Hvor mye er demokrati og lovbøkene verdt da når de ikke følges opp av politiet? Ikke en dritt. Så når en utenlandsk statsborger tigger bryter han vilkårene for å oppholde seg i Norge, det samme når man sover ute på offentlig sted eller andre ting. Da må det settes inn ressurser og ta hvert enkelt individ og bortvise de fra landet for mange år fremover. Du vet like godt som meg at de er her for en ting, tigge og få penger og ikke noe annet. Påstå noe annet er bare naive bortforklaringer. Er man i tvil kan grensevaktene gjøre som Australia, be om dokumentasjon på at man kan forsørge seg selv. Om dette brytes er det utestengelse fra landet ofte for alltid.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvemsomhelst skrev (1 time siden):

De som har pleid å være her er rolige og ikke plagsomme. De får ikke lov å sitte rett utenfor butikkene i ly for regn, men sitter på parkeringsplassene.  Jeg er så lei av alle de adresserte vinduskonvoluttene som fyller postkassen med ferdig utfylt giro, bare fordi jeg har bidratt med noe en gang i tiden. Det er mer plagsomt og umulig å bli kvitt.

De får ikke lov, men gjør det allikevel. Jeg har hatt et par aggressive tigger etter meg og den ene var så pågående at jeg måtte slå koppen utav neven på vedkommende, siden hun nektet å gi seg etter flere advarsler.

Anonymkode: 17784...87a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...