Gå til innhold

Til dere som bruker briller


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Regnes som blind med noe lyssans uten briller. Jeg ser altså kun noe lys, og resten er bare ingenting. Har medfødt grå stær og derfor ikke linser på øynene (kan ikke operere inn kunstige linser pga. underutviklede øyne), så samme hvor godt synet mitt er med briller eller linser vil jeg alltid regnes som blind med noe lyssans uten. Kjører bil lovlig med linser/briller - har 85% syn og fullt synsfelt med riktig korrigering.

Bruker jeg briller alene har jeg +22, og bruker jeg linser med briller utenpå har jeg +28 og +29 (linsene) med -1,50 (brillene) utenpå. Linser alene er lesestyrken min, og putter jeg på de tynne brillene utenpå får jeg riktig avstandsstyrke. 

Anonymkode: 128e7...ca8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hannah80 skrev (På 26.7.2021 den 0.35):

Så gøy😂😂😂😂 Selv så har jeg +7. Og er fullstendig hjelpeløs uten linser. Hadde ikke klart å kjenne igjen min egen sønn om han hadde stått rett foran meg🤭🤭

Samme her, lite gøy når den ene linsen forsvinner og man må stå med brilleglasset over det ene øyet for å finne den 😂

Anonymkode: 4737d...17c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket for føste gang at synet var blitt dårlig når jeg var 43. Da fikk jeg problemer med å betale regninger, lese skrifta. 

Kjøpte lesebriller, men nå har jeg både lesebriller og progressive. Har skjeve hornhinner, er langsynt. 

Anonymkode: 892e8...923

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starter med briller da jeg brukte -1 i styrke. Visste ikke at det var meningen man kunne se så bra på avstand. Brukte det bare til bilkjøring først.

Nå har jeg blitt vant til å bruke briller eller linser hver dag, -1,75, og jeg ser bare alt veldig utydelig fra avstand. Kan ikke lese tekst på pcen engang med mindre jeg har den veldig nærme. 

Anonymkode: 11c54...797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser bra på nært hold, type mobil og bok. Men sliter med tv og ting som er lengre borte. Å skulle se hvilken buss som kommer er stortsett gjetting. 

Anonymkode: b1002...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Jeg har i dag - 2.75 og -2.50 og stor grad av skjeve hornhinner på begge øynene. Da jeg begynte med briller var for 24 år siden og da startet jeg på -0.25 og -0.50. Optikeren den gangen oppdaget jeg hadde ganske skjeve hornhinner og sa rett ut. Du blir bruke briller hele tiden pga skjeve hornhinnene selv ved lav styrke på glassene.

Da jeg begynte med briller så ganske klart på nært avstand men hadde problemer med å lese skiltene etter veien.

I dag da jeg har -2.75 i styrke så er saken enkelt. Jeg ser uklart, men klarer godt å gå hjemme uten briller. Sitte i salongen og se TV er nytteløst. Det blir uklar TV-bilde og teksten flyter ut. 

Så jeg bruker briller hele tiden.... og så blir alt uvirkelig klart med enn uten.

Linser klarer jeg ikke bruke og prøvd ut... samtidig så kler jeg meg godt med briller 🙂

Anonymkode: faf0a...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...