Gå til innhold

Til dere som bruker briller


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har brukt briller siden jeg var barn og så har jeg hatt lange perioder der jeg ikke har brukt briller spesielt i ungdommen.

Så jeg ser ok uten briller, men kjenner jo at øynene anstrenger seg så jeg bruker de hver dag. Alltid brukt briller hjemme da :)  Begynte med briller daglig igjen i slutten av tjueåra. Nå barnet mitt var liten og kjente igjen folk før jeg klarte å se de så tenkte jeg at nå må jeg bare gå med de hele tiden. 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser godt uten tror jeg, men jeg tok en synstest da jeg tok lappen (var 33) og da fikk jeg meg briller, trodde faktisk ikke jeg trengte det, så jeg hadde jo lite selvinnsikt :P 

Anonymkode: f049c...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang hadde jeg ikke på meg briller, og trodde jeg så ei dame på tur med hundene sine. Det viste seg å være et bord med en parasoll oppi. Da hadde jeg styrke -2. Jeg har ikke lov til å kjøre bil uten briller, kjenner ikke igjen følsom jeg passerer noen på gata, kan ikke lese teksting på tv. Ting som er nært går fint, så jeg kan fint lese en bok uten briller.

Anonymkode: 5d0d3...93a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

En gang hadde jeg ikke på meg briller, og trodde jeg så ei dame på tur med hundene sine. Det viste seg å være et bord med en parasoll oppi. Da hadde jeg styrke -2. Jeg har ikke lov til å kjøre bil uten briller, kjenner ikke igjen følsom jeg passerer noen på gata, kan ikke lese teksting på tv. Ting som er nært går fint, så jeg kan fint lese en bok uten briller.

Anonymkode: 5d0d3...93a

Så gøy😂😂😂😂 Selv så har jeg +7. Og er fullstendig hjelpeløs uten linser. Hadde ikke klart å kjenne igjen min egen sønn om han hadde stått rett foran meg🤭🤭

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vossafår vert anbefalt av ein som brukar briller.

Anonymkode: 6f494...123

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser veldig dårlig. 

Har -6 på begge øyne (og skjeve hornhinner). Mangler også dybdesyn på et av øynene, samt at nattesynet er dårlig. 

Endret av SPOCA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fungerer uten, men sliter med å de tavla, lese skilt og generelt ord. Men kan se hva gjenstander er.

-2 og -0.75

Anonymkode: d56e6...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Hedda-78 said:

Jeg ser så dårlig at jeg ikke finner brillene mine hvis jeg har glemt hvor jeg lagt dem. Jeg ser dem jo ikke...

Samme her 😂 har rundt -5, veldig skjeve hornhinner, i tillegg til progressivt lesefelt… bruker linser nå og da, men helt avhengig av å ha et par briller for hånden.

Anonymkode: 63e6b...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde -4 tidligere, nå er det vel på rundt -0,75. Blir langsynt, å får derfor bedre syn😅 

Ser ok uten, om det regner eller dugger kan jeg ta de av nå, uten å miste synet helt. 
 

Har brukt briller i over 30 år, og mesteparten av livet, så om jeg kler av meg brillene føler jeg meg nesten som naken😅

Anonymkode: c458a...e0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker både linser og litt briller, hovedsakelig linser. Ser egentlig dårlig, ting blir bare grøtete og det flyter i hverandre, spesielt på avstand, er nærsynt. -2,50. Forsøker uten innemellom, men det blir bare ubehagelig der jeg mister "kontakten" med omgivelsene. 

Anonymkode: e4615...200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-9 på begge. 

Er veldig glad i månedslinsene mine. Relativt hjelpeløs uten briller nå. 

Men, som barn syntes jeg dette med å kanskje måtte bruke briller var helt forferdelig, så jeg klarte å skjule at jeg trengte det helt til slutten av ungdomskolen. Kan aldri huske å ha sett tavla på skolen som barn feks. Når det endelig ble oppdaget, fikk optikeren sjokk ettersom jeg kom inn der og hadde-7 på begge øynene. 

Anonymkode: f8af2...01a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser INGENTING uten linser/ briller. Velsig nærsynt, styrke -8 og -9. Som ein over skreiv: eg måtte ha blitt sjukmeldt dersom eg ikkje hadde hatt linser eller briller. Kjenner igjen folk dersom eg veit kva farge klede dei har, sannsynligvis... 

Alt blir berre graut og skodde, kan lese på ca 10 cm avstand:) 

Eg fekk briller då eg var ca 9 år, og då starta eg på -3,5. Eg forstod ikkje at eg ikkje såg som eg skulle, men var skikkelig imponert over at eg kunne sjå grasstrå på plenen. Har aldri gått meir enn nokre meter uten briller eller linser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

-9 på begge. 

Er veldig glad i månedslinsene mine. Relativt hjelpeløs uten briller nå. 

Men, som barn syntes jeg dette med å kanskje måtte bruke briller var helt forferdelig, så jeg klarte å skjule at jeg trengte det helt til slutten av ungdomskolen. Kan aldri huske å ha sett tavla på skolen som barn feks. Når det endelig ble oppdaget, fikk optikeren sjokk ettersom jeg kom inn der og hadde-7 på begge øynene. 

Anonymkode: f8af2...01a

Hvordan overlevde du i trafikken som barn da? Med -7 :O

Anonymkode: d56e6...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ser ikkje bra nok uten, har +5.75 og +6.25,  hadde for noen år siden 6.75 og 6.50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvordan overlevde du i trafikken som barn da? Med -7 😮

Anonymkode: d56e6...efb

Det begynte vel på mindre, og så ble det verre og verre. Man er ganske tilpasningsdyktig som barn når noe går gradvis og det er det livet man er vant til. Skjønner jo det ikke selv i dag at det er mulig. Men husker hvor satt ut jeg var når jeg fikk på briller for første gang hvordan asfalt faktisk så ut, feks. 

Anonymkode: f8af2...01a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde -4 før laseroperasjon, så så jeg perfekt i noen år, og så begynte jeg å bli langsynt. Så nå har jeg +1. Klarer meg egentlig fint, men bruker lesebriller når jeg sitter foran pcen eller leser :) 

Anonymkode: 866a3...39a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde -4 før laseroperasjon, så så jeg perfekt i noen år, og så begynte jeg å bli langsynt. Så nå har jeg +1. Klarer meg egentlig fint, men bruker lesebriller når jeg sitter foran pcen eller leser :) 

Anonymkode: 866a3...39a

hva kostet laseroperasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-1,5 og -1,25. Jeg har brukt briller i 4 år tror jeg, og hatt samme styrke hele tida. Optikeren var rystet da jeg testet meg og fortalte at jeg kjørte bil uten briller. Det hadde jo kommet snikende så jeg forsto faktisk ikke at jeg trengte briller.

Anonymkode: 341ed...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Regiakakao said:

hva kostet laseroperasjonen?

Jeg husker ikke helt, det er mange år siden. Det kostet vel rundt 30 000 på den tiden.

Anonymkode: 866a3...39a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har +10,5 og +10,75 eller noe sånt. Det ble oppdaget på fireårs-kontrollen, ble sendt til øyelege og da fikk vi vite at jeg  allerede var på +6 på begge øynene. Klarer meg uten briller om natten når jeg er hjemme, men ellers er jeg fullstendig avhengig av brillen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...