Gå til innhold

Venn vil ikke ta vaksine- ok å kutte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ei venninne som ikke skal ta vaksine. Hun er i fødselspermisjon,  og fullammer. Derfor vil hun ikke ta den , og sier hun skal vente til hun skal ut i jobb. Hun mener at hun "gjør opp" for å ikke ta vaksinen ved å leve med restriksjoner og holde seg mye hjemme,  fortsette å bruke munnbind og holde avstand. Som mange av de som har tatt vaksinen har sluttet å følge. 

Vi er en fast jentegjeng på 5 stk som er mye sammen. Alle er vaksinerte bortsett fra henne. Hun sier at vi er de eneste hun skal være med. Jeg kjenner at jeg mister respekten for henne og har lyst å si at jeg ikke kommer til å være på noen treff hun er  , og at det enten er meg eller henne på ulike ting gjengen vår skal være med på. Er det urimelig av meg? 

Anonymkode: 8c01b...aca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Milky skrev (1 minutt siden):

Ja du er ekstremt urimelig. Hadde jeg vært hun ville jeg kuttet DERE ut.. må være utrolig slitsomt å være venn med hysterikere

Er jo henne som er hysterisk som ikke vil ta vaksinen,  som fhi har sagt at ammende kan ta.. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det meningen at hun skal ta den når hun ammer da?  Hva er anbefalt? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hold deg hjemme du. Det går jo kun utover deg.

Anonymkode: 84a95...bfe

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er jo henne som er hysterisk som ikke vil ta vaksinen,  som fhi har sagt at ammende kan ta.. 

Nei det er det ikke. Vil hun ikke ta vaksinen så vil hun ikke. Du er jo uansett vaksinert så hva er problemet? Er rimelig lav sannsynelighet for at du blir smittet og alvorlig syk. Så la henne være i fred og pass på ditt eget liv

edit: ja du kan faktisk kutte henne ut så hun slipper å være venn med deg

Endret av Milky
  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er du redd for? At hun ikke tar vaksinen, går kun utover henne selv? 

Vaksinerte kan også bli smittet/spre smitte videre.... 

Anonymkode: b76a1...b38

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er du redd for? At hun ikke tar vaksinen, går kun utover henne selv

Vaksinerte kan også bli smittet/spre smitte videre.... 

Anonymkode: b76a1...b38

Det stemmer ikke. 

Jeg tok ikke vaksinen for meg selv. Men for alle som ikke kan ta vaksinen. Barn og ungdom, gravide, de med alvorlige sykdommer. Fordi jeg ønsker å bidra til å redusere smittespredningen i samfunnet, og oppnå flokkimmunitet.

Jeg hadde nok mistet ganske mye respekt for min venninne. Men ville nok latt det gå. Hormoner, pandemi,... enkelte blir irrasjonelle. 

Anonymkode: d0fde...cf2

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke vært venn med noen som skulle bestemt hva jeg skulle gjøre med min egen kropp og hva som skulle puttes i den. Dette er litt av problemet til nordmenn. Vi stoler blindt på hva myndighetene sier.

• Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det stemmer ikke. 

Jeg tok ikke vaksinen for meg selv. Men for alle som ikke kan ta vaksinen. Barn og ungdom, gravide, de med alvorlige sykdommer. Fordi jeg ønsker å bidra til å redusere smittespredningen i samfunnet, og oppnå flokkimmunitet.

Jeg hadde nok mistet ganske mye respekt for min venninne. Men ville nok latt det gå. Hormoner, pandemi,... enkelte blir irrasjonelle. 

Irrasjonelle er folk som forventer at andre skal sprøyte ting i sin kropp til fordel for andre 

skjerp deg. Jeg er fullvaksinert og gir fullstendig F i hva folk putter i sin kropp

Endret av Milky
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det stemmer ikke. 

Jeg kan ikke ta vaksinen. Men jeg forventer da virkelig ikke at noen skal bruke spedbarna sine som prøvekaniner! Vi aner ikke hvilke langstidsbivirkninger man utsetter barna for ved at ammende mødre vaksinerer seg.

Anonymkode: 5ec47...93a

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du er urimelig. Det er mange gode grunner til å ta vaksinen. Det er også mange gode grunner til å IKKE ta vaksinen. Vi må alle bestemme oss for for hva vi mener er best. Jeg bestemte meg for å ta vaksinen, men jeg kunne veldig enkelt bestemt meg for å ikke ta den også, ut i fra hva statistikken hittil sier om antall alvorlige bivirkninger av vaksinen vs viruset. Og begynner man å ta inn over seg legemiddelindustrien og hvor mange milliarder som spilles med, så er det ikke rart om man er skeptisk til hvor hardt media går på for å få folk til å vaksinere seg samtidig som de ikke gir plass til leger og forskere som har reelle bekymringer til vaksinen. 

At hun velger å ikke ta vaksinen, eller avvente å ta den, er hennes valg. 

Anonymkode: 91c41...469

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv ser jeg på meg selv som hysterisk ang korona, men ville aldri i verden kutte ut en venn som ikke tar vaksinen. 

Anonymkode: 1f992...d95

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble fullvaksinert tidlig selv pga jobb, men jeg vet faktisk ikke hvilken vaksinestatus mine venner har, og jeg kunne ikke brydd meg mindre.

Det eneste jeg hadde reagert på, er hvis noen av dem begynte å holde preken om konspirasjonstull og åpenbare feilaktige påstander.

Anonymkode: 363ba...fb7

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjerp deg, totalt idiotisk å kutte ut venner pga vaksinestatus.

Anonymkode: 745ff...2b8

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det stemmer ikke. 

Det viser seg at vaksinerte også kan bli smittet og smitte videre, så i all hovedsak minker den sjansen for alvorlig sykdom og død hos den som får stikket. Sånn ellers er smittevern, dvs hyppig håndvask,  tilstrekkelig avstand og evt munnbind om det ikke er mulig, det som er viktigst for å unngå å smitte sårbare grupper. 

Dette med flokkimmunitet er noe forskerne er veldig uenige om,  vi vet ikke en gang om det er mulig siden viruset muterer hele tiden, og heller ikke et argument vi kan bruke før vi vet mer om hvor lenge sykdom og vaksine gir immunitet. 

Det er ingenting irrasjonelt ved å droppe å vaksinere seg mens man ammer, siden vi ikke vet noe som helst om langtidseffekten, eller hvordan den kan påvirke spedbarnet som blir ammet. Hadde det stått om liv og død så er det en ting, men her har man et valg og det går ikke ut over noen andre om vedkommende venter med å vaksinere seg til hun er ferdig med ammingen. Vil si det er langt mer rasjonelt å reflektere over dette, enn å bare instinktivt følge strømmen. 

Anonymkode: 36fb2...8eb

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns alle som kan skal ta vaksinen. Men jeg tror også at vi gjør lurt i å ikke støte fra oss alle som velger å gjøre litt annerledes enn vi selv. Er du redd for at hun skal komme til å smitte deg, eller blir du bare så provosert over at hun ikke vil ta del i dugnaden, eller hva? Jeg er oppriktig nysgjerrig, for det virker litt voldsomt å kutte noen ut bare fordi de ikke har vaksinert seg (enda).

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er urimelig å kutte henne ut. Hun er ikke en antivaxer, hun vil bare beskytte babyen sin. Hvis hun tar vaksinen når hun er ferdig med å amme, så tar hun jo sin del av dugnaden. I mellomtiden så får dere benytte dere av helsetiltak som avstand, munnbind og håndsprit.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg kan ikke ta vaksinen. Men jeg forventer da virkelig ikke at noen skal bruke spedbarna sine som prøvekaniner! Vi aner ikke hvilke langstidsbivirkninger man utsetter barna for ved at ammende mødre vaksinerer seg.

Anonymkode: 5ec47...93a

Så du vet bedre en folkehelseinstituttet, og verdens helseorganisasjon?

Gratulerer. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...