Gå til innhold

Ned 5 kg raskt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på om noen har tips til å gå ned 5 kg raskt? Fks på 2-3 uker? Tenker at når det er så *få* kg, over en så kort periode, kan det ikke være farlig. Og jeg har en nedre veltgrense på 5 kg fra her jeg er nå. Er normaltvektig nå og vil også være normalvektig -5 kg fra her. 
 

Tenkte å ta blodprøver når jeg har nådd målet, bare for å være sikker på at alt er innafor normalen. Så på denne tiden er det ikke så farlig for meg med kostsammensetningen, Men heller å få nådd målet.


Når jeg har klart å gå ned 5 kg skal jeg melde meg inn i treningssenter og da øke mengden mat i takt med treningen og så få en stabil vekt på -5 kg fra her jeg er nå.
 

min samboer, faren til barnet mitt, bestemte seg for å forlate meg, og jeg ønsker å gjøre noe positiv endring med kroppen og få fokuset over på noe annet. Jeg trente mye før og likte det. Men samtidig vil jeg ned 5 kg og jeg klarer/orker ikke slanke meg samtidig som jeg trener. Siden jeg kun ønsker å slanke meg over få uker kan det ikke akkurat skade. Jeg er i utganspunktet frisk. Noen tips til rask vektnedgang? 
 

Skjønner om det er fristende å si at jeg bør bruke hvertfall 5-10 uker,  men det er ikke det jeg spør om. Håper noen har noen bra tips? Takk :)

Anonymkode: c87df...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ønsker også å gå ned 5 kg raskt. Men jeg finner ingen mirakelkur. Jeg har prøvd lavkarbo før og hadde god effekt av det. Så har tenkt å kutte raske karbohydrater. 

Anonymkode: 85381...9cb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet innlegget. Glemte å skrive at jeg ikke tåler gluten, blir kort sagt  veldig dårlig av det, så kan ikke få tips om noe med gluten. 
 

Til deg over her: jeg skal prøve å Google litt og sjekke hva som er lurt. Håper vi får noen gode tips i tråden her også. Jeg er litt utålmodig med å gå ned for ønsker å komme raskt i gang med trening og bygge opp kroppen. Men jeg er såpass realist og vet at jeg ikke kan trene samtidig med vektnedgang. Og jeg vet at jeg aldri klarer å trene meg ned i vekt. Såpass mye tid og ork til trening har jeg ikke :)

Anonymkode: c87df...a9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned raskt på streng lavkarbo, da kroppen var i ketose. Det er temmelig strengt da, også vil man gå opp samme kiloene hvis du går tilbake til mye karbohydrater igjen, og tenker ikke da på vanlig karbohydrater som i tomat og mais, men sukker og mel osv. 

Det jeg gjorde var å lese meg opp på keto. Lastet ned lifesum for å følge keto program, for da ser man hvor mye man kan spise av diverse mat innenfor den kcal grensen du setter. Altså du ser hvor mange gram kjøtt, grønnsaker, fett og meieriprodukter du kan ha.

Startet med periodisk faste 16:8, spiste tre måltid, ingen mellommåltid. Drakk kun vann, grønn te eller svart kaffe. Ingen kunstig søtning, ikke tyggis eller drops en gang. Var svært streng. Men det varte bare 8 uker, så det gikk veldig fint.

Resultatene kom fort og det motiverte til å fortsette. 

Anonymkode: 3c096...454

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høy er du og hvor mye veier du? Det har mye å si. Tror du ikke det vil skje av seg selv pga kjærlighets sorg?

Anonymkode: 06153...d5d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut quickfix med hmmmm... Marianne Krogstad tror jeg det er. De garanterer 10kg på 4 uker. Det er lav karbo, meget streng diet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg gikk ned raskt på streng lavkarbo, da kroppen var i ketose. Det er temmelig strengt da, også vil man gå opp samme kiloene hvis du går tilbake til mye karbohydrater igjen, og tenker ikke da på vanlig karbohydrater som i tomat og mais, men sukker og mel osv. 

Det jeg gjorde var å lese meg opp på keto. Lastet ned lifesum for å følge keto program, for da ser man hvor mye man kan spise av diverse mat innenfor den kcal grensen du setter. Altså du ser hvor mange gram kjøtt, grønnsaker, fett og meieriprodukter du kan ha.

Startet med periodisk faste 16:8, spiste tre måltid, ingen mellommåltid. Drakk kun vann, grønn te eller svart kaffe. Ingen kunstig søtning, ikke tyggis eller drops en gang. Var svært streng. Men det varte bare 8 uker, så det gikk veldig fint.

Resultatene kom fort og det motiverte til å fortsette. 

Anonymkode: 3c096...454

Når du er i ketose, lukter du vondt. Bare minner om det.

Anonymkode: e2c03...36d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg tror ikke på at kjærlighetssorg vil gi meg noe nedgang. Liker ikke å overlate ting til tilfeldighetene. Veier ca 59-60 kg nå. 168cm. Vil tilbake til vekten jeg hadde før jeg fødte, og det er 5 år siden 

Anonymkode: c87df...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når du er i ketose, lukter du vondt. Bare minner om det.

Anonymkode: e2c03...36d

Det går over etter en tilvenningsfase. Dårlig ånde osv. Men pussing av tenner og munnskyllevann finnes også for de på lavkarbo;)

Anonymkode: 3c096...454

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva konkret mat spiser dere og hvor stor mengde? Jeg vet ikke helt men jeg tenker at antall kalorier har alt å si, ikke om det har karbohydrater eller ikke. Så jeg lurer egentlig på tips til mest mulig volum På færrest mulig kalorier. Men så har jeg aldri prøvd lavkarbo heller, så kan egentlig ikke uttale meg. Har dere noen konkrete råd på type mat og mengde mat på lavkarbo eller ketose for rask vektnedgang? Takk for alle tips

Anonymkode: c87df...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samma det om jeg luker vondt og har dårlig å de ett par uker, har ingen samboer å ta hensyn til. Får se det positive i ting ☺️

Anonymkode: c87df...a9b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller raskeste er vel å ikke spise salt eller sukker, samt drikke minimalt de neste par dagene. Da raser det av kilosvis i vannvekt. 

De kommer tilbake med en gang du spiser og drikker normalt selvfølgelig.

Anonymkode: 5c505...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hva konkret mat spiser dere og hvor stor mengde? Jeg vet ikke helt men jeg tenker at antall kalorier har alt å si, ikke om det har karbohydrater eller ikke. Så jeg lurer egentlig på tips til mest mulig volum På færrest mulig kalorier. Men så har jeg aldri prøvd lavkarbo heller, så kan egentlig ikke uttale meg. Har dere noen konkrete råd på type mat og mengde mat på lavkarbo eller ketose for rask vektnedgang? Takk for alle tips

Anonymkode: c87df...a9b

Du må tenke motsatt med lavkarbo. Fett er kaloririkt, så det er mye energi, men du trenger ikke så mye av det. 
 

Feks ville en frokost for meg bestå av ett kokt egg, 30 g brie, to skiver spekeskinke (stranda skinke eller lignende), og en del variert grønne grønnsaker som agurk, avokado, stangselleri, grønn paprika, asparges, osv. men der må du veie alt og logge for å se hvor mye. 
viktigst at det er rett mengde fett og proteiner som metter deg lenge og minst mulig karbohydrater, helst 15-20 gram om dagen.

Er mange ketose tråder her inne du kan søke på. Fett og forstand sin nettside har mye bra. Insta har også mange gode tips om du søker. 
 

Hold deg til rent kjøtt og fisk, grønne grønnsaker + blomkål og sellerirot, nøtter, olivenolje, MTC olje, kokosolje osv. Ønsker du meieriprodukter, må det være høyt fettinnhold som fløte og fete oster.

Anonymkode: 3c096...454

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei jeg tror ikke på at kjærlighetssorg vil gi meg noe nedgang. Liker ikke å overlate ting til tilfeldighetene. Veier ca 59-60 kg nå. 168cm. Vil tilbake til vekten jeg hadde før jeg fødte, og det er 5 år siden 

Anonymkode: c87df...a9b

Når du er så pass tynn, så kan du ikke gå ned 5kg på 2-3uker. Jeg vet det ikke er svaret du vil høre. 
men gjør du det, pga du spiser lite så vil du miste muskelmasse og forbrenningen dun blir lavere sånn at det er enkelt å gå opp igjen.

bruk 7-10uker, spis nokk protein og tren styrke 👌🏻 
Hvorfor skal du ned på så kort tid? Han er fortsatt eksen din om 10uker ;) 

Anonymkode: 06153...d5d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går bra om forbrenningen går ned. Skal trene den opp etterpå. Veide 59,2 etter 3 kopper kaffe, vann og is i dag. Skal ned til Max 54, ikke lavere.  Jeg er heller ikke ute etter å være dehydrert. 
 

Han er exen min  om 3 uker, 10 uker og resten av livet :)
 

Jeg ønsker bare å slanke meg så kort tid som mulig, er bare derfor. Vet jeg må leve på streng diett i lang tid, og øke aktiviteten for å beholde vekten (hverken gå opp eller ned i velt). Så lenge jeg ikke ønsker å bli undervektig så ser jeg ikke noe galt i dette. :)  Men jeg vil starte så fort som mulig med å jobbe med å beholde vekten og bygge muskler. Så derfor jeg vil bruke kort tid på nedgangen.
 

hvor ofte er det lurt å veie seg når man slanker seg, for å hverken bli for opphengt i nedgang men heller ikke miste nedgangen? 
 

 

Anonymkode: c87df...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Når du er så pass tynn, så kan du ikke gå ned 5kg på 2-3uker. Jeg vet det ikke er svaret du vil høre. 
men gjør du det, pga du spiser lite så vil du miste muskelmasse og forbrenningen dun blir lavere sånn at det er enkelt å gå opp igjen.

Så lenge ts spiser proteiner og fett, så er det ikke problemer med det. Og kan fint trene godt etterpå på samme diett.

Egg, kylling, makrell, laks og rent kjøtt, avokado, nøtter, oljer gir det ts trenger. Hun vil gå ned i vekt på kort tid så lenge karbohydrat nivået er lavt og kommer fra grønnsaker, og ikke andre unødvendige karbohydrater som sukker, mel, kunstig søtning. Frukt blir for mye karbohydrater, men litt bær er greit.

Anonymkode: 3c096...454

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

hvor ofte er det lurt å veie seg når man slanker seg, for å hverken bli for opphengt i nedgang men heller ikke miste nedgangen? 
 

Jeg veier meg hver morgen etter toalettbesøket for å se svingningene dag for dag i syklusen. Noterer det og/eller legger det inn i lifesum og gratis appen «Happy Scale». 

Anonymkode: 3c096...454

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Når du er i ketose, lukter du vondt. Bare minner om det.

Anonymkode: e2c03...36d

Sink sugetabletter fra apoteket tar ketoånden du får i begynnelsen av ketose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at vekten kan variere av hvor mye salt du får i deg. Begrens salt inntaket noe. Vil ikke anbefale mye salt mat som påfyll av salt på maten, spekemat osv. nøtter med salt er ikke greit. 

Ville gitt keto en sjanse i 5 uker. Les deg godt opp, vei mat og loggfør så du ser hvor mye fett, protein og karbohydrater du skal spise. Prøv å logge dette før du ordner en porsjon, så ser du hvor mye du kan spise av alt.

Anonymkode: 3c096...454

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...