AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #1 Del Skrevet 22. juli 2021 Har inntrykk av Gen Xere( folk født tidlig 70-tall f eks) bruker ordet Date, men ikke folk som er 60 +. Anonymkode: eb467...4df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Realverdien Skrevet 22. juli 2021 #2 Del Skrevet 22. juli 2021 (endret) Stevnemøte ble vel kun brukt ironisk på 1990-tallet, så vidt jeg kan huske. Trolig gikk det av moten tidligere enn det. Det het avtale, og date. Men alltid Date med bittelitt ironisk distanse. I mine omgangskretser. Usikker på 1980-tallet. Endret 22. juli 2021 av Realverdien Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 24. juli 2021 #3 Del Skrevet 24. juli 2021 (endret) Jeg er i den generasjonen. I dag kaller jeg en date for en date, men på tidlig 90-tall var en date kun noe de hadde i amerikanske high school- og collegefilmer og serier som Step by step og Beverly Hills 90210. I alle fall i de miljøene jeg var i. Vi hadde egentlig ikke noe godt ord for det. Stevnemøte hørtes ut som noe bestemor kunne sagt. Vi brukte heller uttrykk som "Jeg skal ut med NN på lørdag." eller "Jeg skal møte NN på fredag." Endret 24. juli 2021 av Ullvott 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 24. juli 2021 #4 Del Skrevet 24. juli 2021 (endret) Det @Ullvott skriver stemmer godt med min erfaring. Jeg var tenåring på 80-tallet og ung voksen på 90-tallet Stevnemøte var noe man kunne si på spøk, men ellers brukte vi uttrykk som å treffe, møte eller gå ut med. Date eller dating var først og fremst noe som foregikk i filmer og serier fra USA. Siden dette var før nettdatingens tid, hadde vi heller ikke det samme behovet for ordet date. Folk traff hverandre gjerne på fest, på byen, gjennom felles venner, i studietida eller gjennom aktiviteter og interesser. Så vidt jeg husker, ble ikke date vanlig å si før tidlig på 2000-tallet? Endret 24. juli 2021 av Perelandra 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #5 Del Skrevet 24. juli 2021 Enig med de over, date var sånn man kunne si ironisk, stevnemøte husker jeg faren min som var født på 50-tallet sa, og vi lo av det. Kan bare huske vi sa "skal ut med", klarer faktisk ikke huske om vi brukte et annet ord seriøst, men ikke date og stevnemøte iallefall. Født i 1977. Anonymkode: 71144...fc1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå