Gjest LaptopPute Skrevet 20. juli 2021 #41 Skrevet 20. juli 2021 9 hours ago, Drizzt said: Her er svaret: Dette. TS, les dette innlegget for det oppsummerer det hele. Du bor tett på andre. Da må du også ta hensyn til de andre naboene og å drive med oppdrett og valper er virkelig svært lite nabovennlig da. Jeg forstår naboen din som ikke vil vekkes av bjeffing og det hjelper virkelig ikke at noen er snill, skjønn og den søteste i hele verden når det er lyden som lages som plager andre. Det du kan gjøre er å lydisolere leiligheten helt på din side av fellesveggen eller slutte med valper. Husk at det som oppleves for deg som ''i blant'' er som regel ''ofte'' for andre. Ja, naboen din skal tåle en del, men han trenger ikke tåle bli vekket av hundebjeffing hver dag. Lydisoler hele boligen din. P.S. Jeg ser nå at du skrev nettopp at du bor i enebolig med stor tomt. Det kan likevel være sjenerende og lett å høre. Da må du bare slutte med valper. Om naboen er så lydsensitiv, så kan naboen flytte vekk da. Bor man i nabolag så er det alle slags lyder, hundebjeff, barneskrik, biler på tomgang, søppelkasser som trilles, folk som hoster, ler og har seg. Mellom 07.00 og 23.00 er det lov med lyd.
Drizzt Skrevet 21. juli 2021 #42 Skrevet 21. juli 2021 (endret) LaptopPute skrev (10 timer siden): Om naboen er så lydsensitiv, så kan naboen flytte vekk da. Bor man i nabolag så er det alle slags lyder, hundebjeff, barneskrik, biler på tomgang, søppelkasser som trilles, folk som hoster, ler og har seg. Mellom 07.00 og 23.00 er det lov med lyd. Det betyr ikke at bråkete naboer kan gjøre som de vil. Grannelova, også kalt naboloven på folkemunn: § 2. Ingen må ha, gjera eller setja i verk noko som urimeleg eller uturvande er til skade eller ulempe på granneeigedom. Inn under ulempe går òg at noko må reknast for farleg. I avgjerda om noko er urimeleg eller uturvande, skal det leggjast vekt på kva som er teknisk og økonomisk mogeleg å gjera for å hindra eller avgrensa skaden eller ulempa. Det skal jamvel takast omsyn til naturmangfaldet på staden. I avgjerda om noko er urimeleg, skal det vidare leggjast vekt på om det er venteleg etter tilhøva på staden og om det er verre enn det som plar fylgja av vanlege bruks- eller driftsmåtar på slike stader. Jamvel om noko er venteleg eller vanleg etter tredje stykket, kan det reknast som urimeleg så langt som det fører til ei monaleg forverring av brukstilhøva som berre eller i særleg grad råkar ein avgrensa krins av personar. Så hva er teknisk og økonomisk mulig å gjøre for å hindre eller avgrense skaden eller ulempen? Jo, TS må lydisolere huset sitt eller iallefall rommet hvor valpene er hvis hun skal drive med hundeoppdrett. Det er hverken venteleg eller tilhøva å bli vekket av bråkete valper tidlig på morgenen. Å ha hunder - ja, det er normalt å ha hunder, men da må man ta hensyn. I TS sitt tilfelle - hvis hun skal drive med hundeoppdrett, lydisolere egen bolig. Man kommer ikke langt ved å se kun fram til sin egen nesetipp. Man blir ikke en god nabo på den måten heller. Endret 21. juli 2021 av Drizzt
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #43 Skrevet 21. juli 2021 Bare på kvinneguiden en må slutte å leve bare fordi en nabo er sær. Ts, bare drit i naboen. Sier de noe direkte til deg, så beklager du bare og nevner at valpene snart skal avgårde. Anonymkode: d246b...cda 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2021 #44 Skrevet 21. juli 2021 31 minutter siden, Drizzt said: Det betyr ikke at bråkete naboer kan gjøre som de vil. Grannelova, også kalt naboloven på folkemunn: § 2. Ingen må ha, gjera eller setja i verk noko som urimeleg eller uturvande er til skade eller ulempe på granneeigedom. Inn under ulempe går òg at noko må reknast for farleg. I avgjerda om noko er urimeleg eller uturvande, skal det leggjast vekt på kva som er teknisk og økonomisk mogeleg å gjera for å hindra eller avgrensa skaden eller ulempa. Det skal jamvel takast omsyn til naturmangfaldet på staden. I avgjerda om noko er urimeleg, skal det vidare leggjast vekt på om det er venteleg etter tilhøva på staden og om det er verre enn det som plar fylgja av vanlege bruks- eller driftsmåtar på slike stader. Jamvel om noko er venteleg eller vanleg etter tredje stykket, kan det reknast som urimeleg så langt som det fører til ei monaleg forverring av brukstilhøva som berre eller i særleg grad råkar ein avgrensa krins av personar. Så hva er teknisk og økonomisk mulig å gjøre for å hindre eller avgrense skaden eller ulempen? Jo, TS må lydisolere huset sitt eller iallefall rommet hvor valpene er hvis hun skal drive med hundeoppdrett. Det er hverken venteleg eller tilhøva å bli vekket av bråkete valper tidlig på morgenen. Å ha hunder - ja, det er normalt å ha hunder, men da må man ta hensyn. I TS sitt tilfelle - hvis hun skal drive med hundeoppdrett, lydisolere egen bolig. Man kommer ikke langt ved å se kun fram til sin egen nesetipp. Man blir ikke en god nabo på den måten heller. Så når du får en baby kan jeg kreve at du lydisolerer? Good to know. Skjønner at du er jurist. 😂 Anonymkode: b9b64...c6c 5
Gjest LaptopPute Skrevet 21. juli 2021 #45 Skrevet 21. juli 2021 3 hours ago, Drizzt said: Det betyr ikke at bråkete naboer kan gjøre som de vil. Grannelova, også kalt naboloven på folkemunn: § 2. Ingen må ha, gjera eller setja i verk noko som urimeleg eller uturvande er til skade eller ulempe på granneeigedom. Inn under ulempe går òg at noko må reknast for farleg. I avgjerda om noko er urimeleg eller uturvande, skal det leggjast vekt på kva som er teknisk og økonomisk mogeleg å gjera for å hindra eller avgrensa skaden eller ulempa. Det skal jamvel takast omsyn til naturmangfaldet på staden. I avgjerda om noko er urimeleg, skal det vidare leggjast vekt på om det er venteleg etter tilhøva på staden og om det er verre enn det som plar fylgja av vanlege bruks- eller driftsmåtar på slike stader. Jamvel om noko er venteleg eller vanleg etter tredje stykket, kan det reknast som urimeleg så langt som det fører til ei monaleg forverring av brukstilhøva som berre eller i særleg grad råkar ein avgrensa krins av personar. Så hva er teknisk og økonomisk mulig å gjøre for å hindre eller avgrense skaden eller ulempen? Jo, TS må lydisolere huset sitt eller iallefall rommet hvor valpene er hvis hun skal drive med hundeoppdrett. Det er hverken venteleg eller tilhøva å bli vekket av bråkete valper tidlig på morgenen. Å ha hunder - ja, det er normalt å ha hunder, men da må man ta hensyn. I TS sitt tilfelle - hvis hun skal drive med hundeoppdrett, lydisolere egen bolig. Man kommer ikke langt ved å se kun fram til sin egen nesetipp. Man blir ikke en god nabo på den måten heller. Med den argumentasjonen kan du ikke isolere det til kun hunder, da må du ha det til all mulig lyd. Og det gidder ingen domstoler å bruke tid på.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #46 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 21.7.2021 den 7.23): Bare på kvinneguiden en må slutte å leve bare fordi en nabo er sær. Ts, bare drit i naboen. Sier de noe direkte til deg, så beklager du bare og nevner at valpene snart skal avgårde. Anonymkode: d246b...cda Hunder som bjeffer er irriterende.. Anonymkode: 404a7...d7c 3
Elaine Marley Skrevet 8. februar 2022 #47 Skrevet 8. februar 2022 Tråden er ryddet for brukerangrep. Elaine Marley, mod.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #48 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 20.7.2021 den 10.28): Hunden min bjeffer iblant. Det er ikke kontinuerlig, men plutselig hvis den hører noe evt inne hvis den ser skygger evt dyr på TV. Jeg lar henne aldri stå å bjeffe, men kan ikke unngå det helt heller. Hun bjeffer aldri når hun er alene hjemme. jeg har nå fått klage og trussel om politianmeldelse. Naboen mener hun bjeffer lange tider på morgenen og vekker dem, noe som rett og slett ikke stemmer. Vi har et valpekull inne i stua som derimot har en tendens til å være ganske vokale på morgenkvisten, og jeg tenker muligens det er dette naboen hører!? Valpene skal straks til nye hjem og er snille og skjønne valper, men som sagt kan være ganske bråkete tidlig på morgenen… Dette er folk som klager på mye, og alle rundt her vet hvordan de er. De klaget også mye på de forrige huseierene og kan finne på å klage på det meste. Hva gjør man i slike tilfeller? Jeg forstår jo at hunden min/valpene kan være til irritasjon, men her gjør jeg virkelig så godt jeg kan. Hun får aldri stå ute å bjeffe i vei eller noe slikt. Hva kan politiet gjøre? Anonymkode: bef39...7ed Jeg er selv oppdretter og vet hvor jævlig valper bråker på morgenen, så jeg skjønner godt at naboene klager! Du må rett og slett stå opp tidligere og ta valpene ut og gi dem stimuli. Verre er det ikke. Anonymkode: 9b88a...f72
Troyamin Skrevet 8. februar 2022 #49 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg er selv oppdretter og vet hvor jævlig valper bråker på morgenen, så jeg skjønner godt at naboene klager! Du må rett og slett stå opp tidligere og ta valpene ut og gi dem stimuli. Verre er det ikke. Anonymkode: 9b88a...f72 Jeg er ganske sikker på at ts sine valper ikke lenger er et problem for naboene😉
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #50 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 20.7.2021 den 10.28): Hunden min bjeffer iblant. Det er ikke kontinuerlig, men plutselig hvis den hører noe evt inne hvis den ser skygger evt dyr på TV. Jeg lar henne aldri stå å bjeffe, men kan ikke unngå det helt heller. Hun bjeffer aldri når hun er alene hjemme. jeg har nå fått klage og trussel om politianmeldelse. Naboen mener hun bjeffer lange tider på morgenen og vekker dem, noe som rett og slett ikke stemmer. Vi har et valpekull inne i stua som derimot har en tendens til å være ganske vokale på morgenkvisten, og jeg tenker muligens det er dette naboen hører!? Valpene skal straks til nye hjem og er snille og skjønne valper, men som sagt kan være ganske bråkete tidlig på morgenen… Dette er folk som klager på mye, og alle rundt her vet hvordan de er. De klaget også mye på de forrige huseierene og kan finne på å klage på det meste. Hva gjør man i slike tilfeller? Jeg forstår jo at hunden min/valpene kan være til irritasjon, men her gjør jeg virkelig så godt jeg kan. Hun får aldri stå ute å bjeffe i vei eller noe slikt. Hva kan politiet gjøre? Anonymkode: bef39...7ed Her må du bare ta klagingen til etterretning. Du og hunden er problemet, ikke naboen. Anonymkode: 2c5cd...bdd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå