Gå til innhold

Folk staver navnene sine forskjellig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Forholdsvis ofte ser jeg endel som ikke staver sitt eget navn riktig. Jeg tror jeg har sett mange "varianter" av F.eks navnet André: andre, Andre, Andrè, Àndre. Hva tror dere er årsaken til det?

Anonymkode: ea462...69e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen foreldre vil gjøre seg litt mer interessante når de navngir barna sine, og velger snodige eller vriene varianter å stave barnets navn på, sånn at de skiller seg ut i rekken på skolen, barnehagen og fritidssportdeltakelser. 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (51 minutter siden):

Noen foreldre vil gjøre seg litt mer interessante når de navngir barna sine, og velger snodige eller vriene varianter å stave barnets navn på, sånn at de skiller seg ut i rekken på skolen, barnehagen og fritidssportdeltakelser. 

 

 

Ser det iblant også. Litt merkelig det også, det er mye folk gjør for å skille det ut. Jeg ser også at voksne skriver navnene sine på forum og nett forskjellig. Da antar jeg at det er skrivefeil, og lurer litt på om det går på det datatekniske eller rettskriving?

Anonymkode: ea462...69e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ser det iblant også. Litt merkelig det også, det er mye folk gjør for å skille det ut. Jeg ser også at voksne skriver navnene sine på forum og nett forskjellig. Da antar jeg at det er skrivefeil, og lurer litt på om det går på det datatekniske eller rettskriving?

Anonymkode: ea462...69e

Det er vel ikke mange steder på nettforum man skriver sine virkelige navn? 

Uansett, gjør de det, altså bruker sitt eget navn som brukernavn et sted, så kan det jo være at deres eget navn var opptatt som brukernavn, så de må vri litt på det og skrive det feil for å få det godkjent. Kanskje? 

Eller mente du noe annet? At de skriver navnet sitt feil i innlegg?  

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det bare en rett måte da?

Vi har et barn som er oppkalt etter den ene besteforelderen sin. Samme skrivemåte. Ser andre skriver et liknende navn litt annerledes, men om man bruker den engelske uttalen, slik det blir gjort i forhold til besteforelderen og vi gjør i forhold til vårt barn, uttales begge navnene likt.

Anonymkode: e129f...b15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen navn har jo flere forskjellige skrivemåter (f.eks. Kristian/Christian eller Maja/Maia/Maya).

Men Andrè og lignende varianter er jo direkte feil. Har også sett Chaspher og Charoline ( 😮 ). Tror like gjerne det kommer av mangel på kunnskap enn av ønske om å være unik.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonymus Notarius skrev (3 minutter siden):

Noen navn har jo flere forskjellige skrivemåter (f.eks. Kristian/Christian eller Maja/Maia/Maya).

Men Andrè og lignende varianter er jo direkte feil. Har også sett Chaspher og Charoline ( 😮 ). Tror like gjerne det kommer av mangel på kunnskap enn av ønske om å være unik.

Kjenner også en Chatrine 😂

Anonymkode: a7581...5ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (45 minutter siden):

Det er vel ikke mange steder på nettforum man skriver sine virkelige navn? 

Uansett, gjør de det, altså bruker sitt eget navn som brukernavn et sted, så kan det jo være at deres eget navn var opptatt som brukernavn, så de må vri litt på det og skrive det feil for å få det godkjent. Kanskje? 

Eller mente du noe annet? At de skriver navnet sitt feil i innlegg?  

Eksempelet jeg brukte er egentlig fra min egen Facebook. Har sett det andre steder også, men skjønner ikke hvorfor man skulle stave navnet med apostrof feil vei på forum heller. Hadde selvsagt skjønt det hvis det var en kreativ variant av navnet, f.eks Howard istedenfor Håvard eller lignende.

Anonymkode: c3868...326

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kjenner også en Chatrine 😂

Anonymkode: a7581...5ff

Huff... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Finnes det bare en rett måte da?

Vi har et barn som er oppkalt etter den ene besteforelderen sin. Samme skrivemåte. Ser andre skriver et liknende navn litt annerledes, men om man bruker den engelske uttalen, slik det blir gjort i forhold til besteforelderen og vi gjør i forhold til vårt barn, uttales begge navnene likt.

Anonymkode: e129f...b15

Selvsagt finnes det navn med alternative stavemåter, men de jeg nevnte er direkte feil på alle språk. Litt som Fhillip er fonetisk misforståelse, fremfor en alternativ stavemåte. Som nevn er det flere måter å stave Cathrine på, Katrine, Kathine etc., men Chatrine er av samme grunn som tidligere nevnt direkte feil. En kunne også prøvd seg på Chathriné for å få det til å se fransk ut, men ettersom ingen franskmenn skriver det slik, fremstår det som et strebersk forsøk på å fremstå som annerledes.

Anonymkode: c3868...326

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (8 minutter siden):

Noen navn har jo flere forskjellige skrivemåter (f.eks. Kristian/Christian eller Maja/Maia/Maya).

Men Andrè og lignende varianter er jo direkte feil. Har også sett Chaspher og Charoline ( 😮 ). Tror like gjerne det kommer av mangel på kunnskap enn av ønske om å være unik.

Sjasfer 😍

Jeg vet om en Cewin også. «Seoiiiiiiin!»

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ulovlig å pÿnté på bokstavene. Men veldig rart hvis det er norske navn og etnisk helnorske barn. Også rart å drive og forandre på skrivemåten hvis det står noe annet i pass og annen ID. Men mye rart er lov. Noen heter til og med .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bare én riktig måte å skrive André på. 

Anonymkode: 6ffd3...360

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.7.2021 den 22.32):

Det er bare én riktig måte å skrive André på. 

Anonymkode: 6ffd3...360

Enig! 
Jeg har sett noen skrive Andrè… Til og med Andre’ 🤣🤣🤣

Anonymkode: e4aef...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/19/2021 at 10:32 PM, AnonymBruker said:

Det er bare én riktig måte å skrive André på. 

Anonymkode: 6ffd3...360

αηδλε er lov hvis man er gresk.

Anðre hvis man er islandsk.

Eller 2. hvis man bare liker tall.

Anonymkode: 14ac6...aea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mange foreldre velger "spesielle" skrivemåter med apostrofer fordi de tror det ser fint ut, uten at de skjønner meningen med apostrofer.  Kjenner en som kalte datteren sin Denisé, men uttaler det som Deniis.  Så hva er da vitsen?? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tirben said:

Mange foreldre velger "spesielle" skrivemåter med apostrofer fordi de tror det ser fint ut, uten at de skjønner meningen med apostrofer.  Kjenner en som kalte datteren sin Denisé, men uttaler det som Deniis.  Så hva er da vitsen?? 

Vitsen er å forvirre folk til å si barnets navn feil for dernest å kunne kjefte på og irettesette dem. Mission accomplished.

Anonymkode: 14ac6...aea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten alle jeg vet om skriver André slik og har som oftest dobbelt navn. Jeg syns det er veldig fint om det er et dobbeltnavn, om det står alene ser det bare ekstremt pompøst ut.

Anonymkode: 38718...ef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endel foreldre (tipper minst 99% med lavere eller ingen utdanning) velger å putte på noen ekstra c'er/h'er/z'er/apostrofer i et fåfengt håp om at barnet får et kult navn.... Det de ikke skjønner er at det bare ser innmari dumt ut, og at barnet for evig og alltid fremstår som et barn av foreldre som ikke skjønte elementære språkregler. 

Anonymkode: 2bef0...d75

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...