Gå til innhold

Hvilke innvandrere liker du best?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Peanut skrev (39 minutter siden):

De som integrerer seg :sleep:

på samme måte som nordmenn i Spania for eksempel  :3

Hehe 😂

Jepp, liker generelt dårlig nordmenn i Spania som spyr gruffen sin utover kommentarfelt. Det er noen av de. 

Men generelt liker jeg best alle som ønsker å bidra på den måten man kan der man er.

Har kommet veldig lett overens med folk som er født/bor i både Kenya, Tanzania, Libanon osv -(ikke følt på noen kulturelle barrierer), men det handler nok om at man har endel til felles. 

Og så er det jo stor forskjell på nyinnvandrede konservativt religiøse fra bygd og noen som kommer fra by.

Kommer jo ikke spesielt godt overens med konservative folk fra sørvestlandet i Norg heller liksom. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fløff skrev (4 minutter siden):

Hehe 😂

Jepp, liker generelt dårlig nordmenn i Spania som spyr gruffen sin utover kommentarfelt. Det er noen av de. 

Men generelt liker jeg best alle som ønsker å bidra på den måten man kan der man er.

Har kommet veldig lett overens med folk som er født/bor i både Kenya, Tanzania, Libanon osv -(ikke følt på noen kulturelle barrierer), men det handler nok om at man har endel til felles. 

Og så er det jo stor forskjell på nyinnvandrede konservativt religiøse fra bygd og noen som kommer fra by.

Kommer jo ikke spesielt godt overens med konservative folk fra sørvestlandet i Norg heller liksom. 

Nei det er sant. Det er ikke lett med de konservative da de har et annet syn på forskjellige ting enn oss andre. Ikke prøv å diskutere med dem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TLR skrev (14 minutter siden):

Nei det er sant. Det er ikke lett med de konservative da de har et annet syn på forskjellige ting enn oss andre. Ikke prøv å diskutere med dem? 

Nå er jeg oppvokst i bibelbeltet, så man må jo dessverre forholde seg til disse konservative kreftene om man vil eller ei.

De har mye makt i næringsliv osv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløff skrev (30 minutter siden):

Nå er jeg oppvokst i bibelbeltet, så man må jo dessverre forholde seg til disse konservative kreftene om man vil eller ei.

De har mye makt i næringsliv osv. 

Kvinnesyn et er vel der etter. Lite likestilling 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Best: Kina

Minst: Portugal 

Anonymkode: f635a...fa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, TLR said:

Kvinnesyn et er vel der etter. Lite likestilling 

Men uansett er kvinnesynet i tjukkeste bibelbeltet på sørlandet uendelig mye bedre en man finner i noen andre konservative religiøse miljø (når man har satt navn på et miljø som bibelbeltet (der "beltet er geografisk begrep og ikke noe som brukes til bukser), kan man da ha noe man kaller koransumpen?) 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor liker du oss ikke? 
Hva mener du vi bør gjøre for å passe bedre inn?

Anonymkode: ae4a2...8bb

Liker best amerikanere. 

Misliker ingen spesiell gruppe. 

Anonymkode: cfd26...aed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polakker! Kjenner mange gjennom jobben, og skulle ønske nordmenn var mer som dem.

Anonymkode: c17aa...982

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tråd😅 Svensker og polakker:)

Anonymkode: d79b2...e85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Polakker! Kjenner mange gjennom jobben, og skulle ønske nordmenn var mer som dem.

Anonymkode: c17aa...982

Jeg ble litt nysgjerrig, hva er det du (og andre som nevner det samme) liker med polakker?

Jeg kjenner noen jeg har jobbet med, og de er så utrolig forskjellige at jeg ikke helt klarer å finne noe felles med dem! Men stort sett trivelige folk da :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Realverdien skrev (3 timer siden):

Amerikanere strever med å ta til seg informasjon, fordi de allerede ankommer Norge med en fortelling i hodet. Evt ny informasjon de får med seg er som regel stereotyper fortalt dem av andre utlendinger, og så har man det gående.

En av årsakene til at de er så clueless er fordi de tror at de forstår Norge fra før av, og ikke trenger lære noe.

En amerikansk kvinne som jobber med min søster på universitetet, satt og preket i vei om hvor god råd norske studenter har. Jeg forsøkte å forklare at det er vel og bra med lån og stipend, men at universitetene ligger i pressområder og boligkostnadene alene spiser som regel opp det meste. Hun ble da bare forvirret og viste til at det er "tøffere" i USA. Vel vel. 

Amerikanere som jobber på universitetene klarer i liten grad å integrere seg i skandinavisk akademia, og gjør ting på sin egen måte. I min erfaring. De er nesten alltid småsure fordi det er anonym eksamens sensur, fordi de bare har en student som de har såååå lyst til å gi en A, fordi hun/han jobbet så godt osv. Altså det man i Norge ville kalt nepotisme eller korrupsjon, men som er ganske vanlig i Nord-Amerika. 

I det hele kommer mange til Norge og sklir rett inn i middelklassen via yrke, eller partner. Og har null forståelse for at det som er skattefinansiert faktisk er betalt av noen. De kan sitte og snakke høylytt om alt det "gratis" og "fine" vi har. Men om jeg skulle tatt ut pappapermen min, så har jeg jo for pokker betalt skatt for dette siden jeg var 16 år. Om man kommer til dekket bord og begynner høste arbeidslivets frukter i Norge, kjempet frem av arbeiderbevegelsen gjennom 80 år og betalt på like lenge av skattebetaleren, så blir det en annen sak. Amerikanere griner nemlig gjerne på nesa av moms, prisnivå, skatter og avgifter som tv og bompenger. Så hallo, bestem dere. 

Ja, også alle amerikanerne som vil refortelle pseudo-fenomener om Norge. Som at det ikke skjer noe på alle møtene vi har, eller at vi er supereffektive etc. Et annet eksempel er janteloven, som ofte refortelles av utlendinger uten å forstå at den er skrevet i en roman av en danske, om dansk småbymentalitet for 100 år siden, hvor folk ser ned på seg selv. Altså er den ironisk ment og gjeldende for et annet land. Nordmenn elsker vinnere og dyrker gjerne frem #1, for eksempel Petter Stordalen, Petter Nordthug osv.  

Tja, bare noen eksempler.
 

 

 

Ok

Selv om jeg ikke kan fordra Petter Stordalen pga måten han sutret på nå under covid imenst han selv bygget seg opp på å overta små hoteller m.m som gikk under i andre kriser.

Vet at skatt er grunnen til at en har så mange goder her i landet, og eneste jeg synes var rart var at det var mindre snø enn jeg forestilte meg (Kom fra California til Bergen)

Men jo mange tullemøter mange som har møter bare for å ha møter. Men det er det jo mange nordmenn som og mener

Har en sønn som nyter godt av den merkelige karaktersettingen som er i USA (Får A i fag han strengt talt ikke er mer enn en B student i, har gått inflasjon i A på amerikanske utdanningsinstitusjoner noe som nok skyldes at de er en vare mer enn utdannelse nå til dags)

Anonymkode: ae4a2...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.7.2021 den 17.40):

Fra hvilke land kommer innvandrerne i Norge du liker best?

Fra hvilke land kommer de innvandrene du liker dårligst?

Anonymkode: 71d51...a43

Liker best de som er hyggelige, kule og morsomme. Så lenge de ikke er fordomsfulle og rigide, kvinnediskriminerende, eller har en haug ufyselige uoppdragne barn, bryr jeg meg ikke om hvor de kommer fra.

Generelt liker jeg nok minst de som kommer fra strenge muslimske land, men det finnes jo hyggelige mennesker fra sånne land også, og noen av dem er ateister.

 

Anonymkode: ef827...c03

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tiuren skrev (1 time siden):

Jeg ble litt nysgjerrig, hva er det du (og andre som nevner det samme) liker med polakker?

Jeg kjenner noen jeg har jobbet med, og de er så utrolig forskjellige at jeg ikke helt klarer å finne noe felles med dem! Men stort sett trivelige folk da :)

Da tipper jeg folk liker polakker fordi de stort sett er trivelige folk. Du svarer jo på ditt eget spørsmål her 😊

Anonymkode: 5a6a5...0bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker de som står på, jobber, tilpasser seg det landet de bor i og forsøker å lære språket. 

Liker ikke de som mener at NORGE må tilpasse seg DEM, og de som vil leve som de gjorde i "hjemlandet".  Liker ikke de som ikke lærer seg norsk,  og de som driver sosial kontroll med de som prøver å tilpasse seg.  

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mange gode erfaringer med polakker. De er arbeidsomme, løsningsorienterte og står på (i motsetning til meg 😬). Har også opplevd dem som veldig hyggelige og åpne. De er også "ydmyke" i den forstand at de ikke er brautende og dominerende. De har også stolthet i jobben de gjør, og dermed blir resultatene deretter. 

Anonymkode: 70e0e...bdd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har mange gode erfaringer med polakker. De er arbeidsomme, løsningsorienterte og står på (i motsetning til meg 😬). Har også opplevd dem som veldig hyggelige og åpne. De er også "ydmyke" i den forstand at de ikke er brautende og dominerende. De har også stolthet i jobben de gjør, og dermed blir resultatene deretter. 

Anonymkode: 70e0e...bdd

De polakkene vi har fått i Norge er vel gjerne et utvalg som er silt litt på forhånd?

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driter i hvor de kommer fra, så lenge de kan oppføre seg.

Anonymkode: 2fe31...464

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for nedsettende innlegg,brukerdebatt,avsporinger,samt svar til dette.

Chantielle mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rååååsa

Folk er folk, spør dere meg. 

Jeg bor i by og har truffet folk fra hele verden. Jeg ser på de som individer og ikke som en gruppe. Og de aller fleste er bra folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...