Gå til innhold

Hvilke innvandrere liker du best?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kor mange frå Somalia kjenner du?

Anonymkode: e9182...aa6

Trenger ikke kjenne mange for å vite at de utgjør en stor belastning for nordmenn. Det er bare å sjekke sysselsettingstallene.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg regner ikke svensker og dansker for innvandrere… 

Men jeg har god erfaring med folk fra Burma. De jobber og står på, oppfører seg fint og tilpasser seg samfunnet (i hvert fall de familiene jeg kjenner).

Anonymkode: 7c214...647

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.7.2021 den 17.40):

Fra hvilke land kommer innvandrerne i Norge du liker best?

Fra hvilke land kommer de innvandrene du liker dårligst?

Anonymkode: 71d51...a43

Klarer egentlig ikke å generalisere. Må bli basert på personlige erfaringer.

liker best, pakistanere og vietnamesere.

liker minst, svensker.

Endret av sicario
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (12 timer siden):

En håndfull. Samtlige har gjort et særdeles dårlig inntrykk.

Wow, da har du vært max uheldig. På hvilken måte har de gjort et dårlig inntrykk? 

Anonymkode: b0ebe...d8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tom1986 skrev (2 timer siden):

Trenger ikke kjenne mange for å vite at de utgjør en stor belastning for nordmenn. Det er bare å sjekke sysselsettingstallene.

Helt enig.

Anonymkode: a0712...3ae

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som integrerer seg :sleep:

på samme måte som nordmenn i Spania for eksempel  :3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liker vel svensker og finnlendere (minus Sanna S) best. Dansker er også herlige folk.

Kan ikke si jeg finner så mye forsonende med muslimer, men synes pakistanerne har hevet seg en del de siste 15 årene, som gruppe. Hadde mye trøbbel med indere og somaliere da jeg vokste opp.

Har heller ikke sansen for amerikanere (sic) eller ex-jugoslavere. Sistnevnte er ofte vanskelige eller deprimerte typer. Om de ikke er tungkriminelle da. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Wow, da har du vært max uheldig. På hvilken måte har de gjort et dårlig inntrykk? 

Anonymkode: b0ebe...d8a

Oppdragervold, kvinneundertrykkelse, vold mot ektefelle, manglende respekt for norske kvinner og omskjæring av små barn (både gutter og jenter). Hovedsaklig somaliske menn, da. Kvinnene har jeg ingenting imot.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker alle som ønsker å forsørge seg selv og bidra til samfunnet, som lærer seg norsk (med mindre de allerede snakker svensk eller dansk) og som synes religion er en privatsak. Så lenge disse er oppfylt, er nasjonalitet og hudfarge irrelevant.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.7.2021 den 17.40):

Fra hvilke land kommer innvandrerne i Norge du liker best?

Fra hvilke land kommer de innvandrene du liker dårligst?

Anonymkode: 71d51...a43

Er selv innvandrer

Har ikke problemer med hvilket land (utover Somalia) men mer med Relgion

Anonymkode: ae4a2...8bb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.7.2021 den 19.40):

Amerikanere

Anonymkode: cfd26...aed

Hvorfor liker du oss ikke? 
Hva mener du vi bør gjøre for å passe bedre inn?

Anonymkode: ae4a2...8bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Wow, da har du vært max uheldig. På hvilken måte har de gjort et dårlig inntrykk? 

Anonymkode: b0ebe...d8a

Har du vokst opp på en øde øy? 😬

Anonymkode: a4441...8cf

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Realverdien skrev (15 minutter siden):

Liker vel svensker og finnlendere (minus Sanna S) best. Dansker er også herlige folk.

Kan ikke si jeg finner så mye forsonende med muslimer, men synes pakistanerne har hevet seg en del de siste 15 årene, som gruppe. Hadde mye trøbbel med indere og somaliere da jeg vokste opp.

Har heller ikke sansen for amerikanere (sic) eller ex-jugoslavere. Sistnevnte er ofte vanskelige eller deprimerte typer. Om de ikke er tungkriminelle da. 

Hva er du ikke liker med amerikanere?

 

Anonymkode: ae4a2...8bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lorieen skrev (7 minutter siden):

Oppdragervold, kvinneundertrykkelse, vold mot ektefelle, manglende respekt for norske kvinner og omskjæring av små barn (både gutter og jenter). Hovedsaklig somaliske menn, da. Kvinnene har jeg ingenting imot.

Ikke glem all trygdesvindelen de holder/har holdt på med

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (Akkurat nå):

Ikke glem all trygdesvindelen de holder/har holdt på med

Det har jeg ikke noen erfaring med, så det kan jeg ikke si noe om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor liker du oss ikke? 
Hva mener du vi bør gjøre for å passe bedre inn?

Anonymkode: ae4a2...8bb

Amerikanere strever med å ta til seg informasjon, fordi de allerede ankommer Norge med en fortelling i hodet. Evt ny informasjon de får med seg er som regel stereotyper fortalt dem av andre utlendinger, og så har man det gående.

En av årsakene til at de er så clueless er fordi de tror at de forstår Norge fra før av, og ikke trenger lære noe.

En amerikansk kvinne som jobber med min søster på universitetet, satt og preket i vei om hvor god råd norske studenter har. Jeg forsøkte å forklare at det er vel og bra med lån og stipend, men at universitetene ligger i pressområder og boligkostnadene alene spiser som regel opp det meste. Hun ble da bare forvirret og viste til at det er "tøffere" i USA. Vel vel. 

Amerikanere som jobber på universitetene klarer i liten grad å integrere seg i skandinavisk akademia, og gjør ting på sin egen måte. I min erfaring. De er nesten alltid småsure fordi det er anonym eksamens sensur, fordi de bare har en student som de har såååå lyst til å gi en A, fordi hun/han jobbet så godt osv. Altså det man i Norge ville kalt nepotisme eller korrupsjon, men som er ganske vanlig i Nord-Amerika. 

I det hele kommer mange til Norge og sklir rett inn i middelklassen via yrke, eller partner. Og har null forståelse for at det som er skattefinansiert faktisk er betalt av noen. De kan sitte og snakke høylytt om alt det "gratis" og "fine" vi har. Men om jeg skulle tatt ut pappapermen min, så har jeg jo for pokker betalt skatt for dette siden jeg var 16 år. Om man kommer til dekket bord og begynner høste arbeidslivets frukter i Norge, kjempet frem av arbeiderbevegelsen gjennom 80 år og betalt på like lenge av skattebetaleren, så blir det en annen sak. Amerikanere griner nemlig gjerne på nesa av moms, prisnivå, skatter og avgifter som tv og bompenger. Så hallo, bestem dere. 

Ja, også alle amerikanerne som vil refortelle pseudo-fenomener om Norge. Som at det ikke skjer noe på alle møtene vi har, eller at vi er supereffektive etc. Et annet eksempel er janteloven, som ofte refortelles av utlendinger uten å forstå at den er skrevet i en roman av en danske, om dansk småbymentalitet for 100 år siden, hvor folk ser ned på seg selv. Altså er den ironisk ment og gjeldende for et annet land. Nordmenn elsker vinnere og dyrker gjerne frem #1, for eksempel Petter Stordalen, Petter Nordthug osv.  

Tja, bare noen eksempler.
 

 

 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du vokst opp på en øde øy? 😬

Anonymkode: a4441...8cf

Neida, jeg har vokst opp i Norges nest største by. Hadde masse somaliske guttevenner som ungdom/ung voksen. En av mine beste venninner er fra Somalia og et par av elevene i klassen til det ene barnet mitt er fra Somalia. Jeg har ikke personlig opplevd noe negativt ned noen av disse. Det er klart at jeg vet om omskjæring og sosial kontroll, men det har jeg ikke sett noe av, så ingen jeg har møtt har gitt noe dårligere inntrykk enn mennesker fra andre nasjoner. Men nå kjenner jo jeg mennesker fra veldig mange deler av verden, og ikke bare leser om dem. 

Anonymkode: b0ebe...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (9 minutter siden):

Ikke glem all trygdesvindelen de holder/har holdt på med

I tillegg til at kvinnene føder 10 barn uten å løfte en finger for å forsørge de. Fri oppdragelse, og ungene deres kan være så slemme de bare vil mot andre barn uten at foreldrene bryr seg.

Anonymkode: 71b0f...cc7

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvordan de oppfører seg i mot andre. Personlighet har mye å si. Det finnes drittsekker av nordmenn og det samme av innvandrere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker best de som oppfører seg og bidrar til samfunnet. Gjelder forsåvidt ikke bare innvandrere med norskfødte også.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...