Gå til innhold

Husverten har kuttet internett


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men hvilket type nett kan vi evt da ordne selv? Syns det virker som man må betale for antenne og alt mulig greier før det kan ordne seg?

Anonymkode: 822f2...9ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hvilket type nett kan vi evt da ordne selv? Syns det virker som man må betale for antenne og alt mulig greier før det kan ordne seg?

Anonymkode: 822f2...9ed

Sjekk internettleverandøren der du bor og se hva dere kan få, kanskje er det lagt opp til fiber og dere kan koble dere på der, kanskje trådløs løsning. 

Anonymkode: 1bdb7...ed8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det står at felles internett er inkludert i leien.

Anonymkode: 822f2...9ed

Da har dere krav på internett hele leieperioden. 

Anonymkode: 99294...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men hvilket type nett kan vi evt da ordne selv? Syns det virker som man må betale for antenne og alt mulig greier før det kan ordne seg?

Anonymkode: 822f2...9ed

Sjekk ut ice.no. Har ingen erfaring med de selv, men der får du ihvertfall mye mer enn 50 GB  til ok priser. 

Anonymkode: 83339...a52

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

"Ordentlig internett" er et definisjonsspørsmål. Skal du ha så god netthastighet at du kan bruke nettet til å se på filmer etc, er det nokså dyrt, og dette er ikke normalt inkludert i et delt wi-fi oppsett. Da må du leie nett selv.

Anonymkode: 2f69a...6ad

Netflix drar 5 mb/s, så det skal ikke så mye til.

Anonymkode: 00d8d...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men hvilket type nett kan vi evt da ordne selv? Syns det virker som man må betale for antenne og alt mulig greier før det kan ordne seg?

Anonymkode: 822f2...9ed

Telenor har trådløst bredbånd fra 599,- for 10Mbps og 2000 GB, som nevnt over så finnes det andre som f.eks. ICE som leverer trådløst hjemmebredbånd.

Anonymkode: f18cf...11b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Normal internet til Netflix på si 2 enheter så funker 10/5. Trenger faktisk ikke mer i den virkelige verden. Men skal du f.eks spille og en se på Netflix må du opp litt. Ca 20/5 funker da perfekt

Anonymkode: 186f4...1c6

Onlinespilling drar fryktelig lite data. F.eks Fortnite bruker 80-100 mb i timen.

Anonymkode: 00d8d...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men du har fremdeles full tilgang til alle tre nettene og kan kontrollere hva som foregår, eller har du egen linje til utleiedelen?.

Uansett så er du juridisk ansvarlig for hva nettet brukes til, hvis leietageren driver med piratkopiering, laster ned ulovlige ting fra internett eller andre ting så faller ansvaret på deg. Ved en rassia kan du risikere at alle dine enheter blir beslaglagt.

Anonymkode: f18cf...11b

Helt avskilte med egne routere og passord, og nei jeg er sikret (lærte av saken i Førde) slik at jeg ikke er juridisk ansvarlig for leietakers bruk av internett

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hadde det ikke vært dyrt, hadde jeg leid det. Bare til meg selv, altså, jeg er ikke utleier. Og det gjør jeg ikke. Så jo, det er dyrt.

Anonymkode: 2f69a...6ad

Gå inn på bredbånd.no og se hva som tilbys i ditt område.

Om du synes det er dyrt så lurer jeg på hva du definerer som dyrt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (4 minutter siden):

Helt avskilte med egne routere og passord, og nei jeg er sikret (lærte av saken i Førde) slik at jeg ikke er juridisk ansvarlig for leietakers bruk av internett

Hvilken sak i Førde?

Anonymkode: 1bdb7...ed8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Da har dere krav på internett hele leieperioden. 

Anonymkode: 99294...eb2

Forsåvidt, men når netthastigheten ikke er spesifisert, kan det godt være 50 kbit/s linje. Det holder ikke akkurat til å se på film.

Anonymkode: 2f69a...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Netflix drar 5 mb/s, så det skal ikke så mye til.

Anonymkode: 00d8d...45f

I vanlig HD så stemmer dette, men hvis man har 4K tv så går det fort 25 Mb/s. Er man i tillegg flere som bruker nettet så bør man ha minimum 100 Mb/s, opplastingshastigheten er også veldig dårlig på mange abonnement så det blir fort problemer hvis flere bruker webkamera samtidig.   

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Onlinespilling drar fryktelig lite data. F.eks Fortnite bruker 80-100 mb i timen.

Anonymkode: 00d8d...45f

Onlinespilling er mer avhengig av lav latens enn hastighet, men her kan det også bli krøll hvis opplastingshastigheten er veldig lav.
Mobilt hjemmebredbånd er ikke særlig egnet for onlinespilling siden det har høy latens.

Byttet self fra 25\5 mobilt bredbånd til 600/600 fiber og spilling på nettet ble noe helt annet, for ikke å snakke om tiden det tar å laste ned selve spillene. Spill som før tok 6-8 timer å laste ned er nå unnagjort på få minutter.

Fru Uperfekt skrev (2 minutter siden):

Helt avskilte med egne routere og passord, og nei jeg er sikret (lærte av saken i Førde) slik at jeg ikke er juridisk ansvarlig for leietakers bruk av internett

Hvordan har du klart å sikre deg juridisk hvis du står som abonnement på linjen?.

Nettleverandørene har som regel en del klausuler i brukervilkårene for akkurat det med å dele nettet med andre, hva står det i din avtale?. 

Anonymkode: f18cf...11b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Telenor har trådløst bredbånd fra 599,- for 10Mbps og 2000 GB, som nevnt over så finnes det andre som f.eks. ICE som leverer trådløst hjemmebredbånd.

Anonymkode: f18cf...11b

Hadde dette en periode etter «vanlig» bredbånd fra Telenor sluttet å fungere og de ikke reparerte det mens vi ventet på fiber fra en annen leverandør. Veldig fornøyd med det, tror vi betalte 6-700kr pr mnd. Tror det var 30 mbit. Det eneste vi passet på var å skru ned kvaliteten litt på alle strømmetjenestene (vi har alle, sagt opp tv) slik at vi skulle være sikker på å ikke gå tom. Vi regnet på det og fant vel ut at vi kunne se nett-tv 15 timer om dagen hver mnd uten å gå tom, dvs5 timer på hvert husstandsmedlem. Så mao ingen problemer med å ha nok data. Men det var jo dyrt selvfølgelig, for samme hastighet på fiber og ubegrenset nedlasting betaler vi nå 400,- pr mnd. Men hadde vi ikke hatt andre alternativer ville vi ha hatt det fortsatt. Tror det het trådløst hjemmebredbåbd slik du skriver.

Anonymkode: 9b407...b3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen steder i landet har de ikke bygget ut fibernettet, som f.eks. hos foreldrene mine på landet. Når vi er på ferie der bruker vi nettet til foreldrene mine, men det er begrenset med antall GB abonnementet deres har. Når disse er brukt opp må ny pakke med data kjøpes. 

Vi har derfor sagt til barna at de ikke får streame filmer, se på YouTube, Netflix osv. fordi det drar så mye GB og alt blir brukt opp med en gang. 

Hjemme hos oss har vi fiber og uendelig med GB. 

Heldigvis er de på vei til å bygge ut fiber hos foreldrene mine også. 

Så hvis det ikke er fiber der dere bor med ubegrenset mengde GB, skjønner jeg godt at utleier «stenger» nettet, ellers blir det jo svindyrt for dem.

Men nå skjønner jeg ikke helt hvorfor han har med fri nett i kontrakten heller…. 

Men sjekk ut hvilke muligheter dere har der dere bor. 

Anonymkode: b26a2...ca6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fru Uperfekt skrev (55 minutter siden):

Gå inn på bredbånd.no og se hva som tilbys i ditt område.

Om du synes det er dyrt så lurer jeg på hva du definerer som dyrt

Ts her. 

Dersom det skal bli et problem vil jeg heller betale for eget. Men jeg er ikke interessert i å betale for antenne eller ting som jeg ikke kan ta med meg når jeg flytter.. Og sånn jeg forstår det så må man ha sånt for at det skal fungere? Jeg har så lite peiling og gidder ikke å bli lurt.

Anonymkode: 822f2...9ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts her. 

Dersom det skal bli et problem vil jeg heller betale for eget. Men jeg er ikke interessert i å betale for antenne eller ting som jeg ikke kan ta med meg når jeg flytter.. Og sånn jeg forstår det så må man ha sånt for at det skal fungere? Jeg har så lite peiling og gidder ikke å bli lurt.

Anonymkode: 822f2...9ed

Hvis det er bra mobilsignal fra f.eks. Telenor der du bor så er det ikke sikkert at det er nødvendig med utvendig antenne, routeren kan selv plassere i en vinduskarm eller andre steder der det er bra signal.

Telenor monterer antenne uten ekstra kostnader, nå er jeg ikke sikker på om antennen er til odel og eie men hvis den er det så kan du selvfølgelig ta den med deg når du flytter. Hvis ikke så skal utstyret leveres tilbake til Telenor når du flytter.

Merk at trådløst bredbånd fungerer bare på den adressen du bor, det er ikke sånn som ICE der man kan ta med seg routeren i bilen eller på hytta.

Mobilleverandørene har også dekningskart sånn at du kan sjekk dekningen der du bor.

https://www.telenor.no/dekning/#dekningskart

https://www.ice.no/dekning/

https://bredbånd.no/leverandører 

Anonymkode: f18cf...11b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig skuffende at de kuttet ut internett plutselig. Det skjedde her også. Det er også veldig lang venteliste på å få fiber. Jeg har ikke noe råd. Vi venter på nytt og løsningen vi har virker ikke godt.

Anonymkode: 71195...6ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å flytte, 50GB vil bare vare i noen dager.

Anonymkode: a8ab2...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...