AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #1 Skrevet 17. juli 2021 Internett der vi leier forsvant plutselig en dag for et par uker siden. Husverten fant ut at det var fordi kobbernettet (?) ikke lengre er i bruk. Han ordna da en annen løsning hvor han ordnet noen signalforsterkere eller noe sånt sånn at vi kunne bruke wifien som er nede i en butikk. Tror jeg. Litt vanskelig å skjønne. Men nå etter at vi har brukt det i en uke sier han at nettleverandøren har kutta nettet pga at vi bruker for mye data. Vi bruker vel nettet sånn som alle andre vil jeg tro. Til netflix, nyheter og kanskje noen få spillapper. Husverten sa da at han ikke kan betale for at vi skal kunne se på TV. Men det er jo helt normalt å bruke netflix osv for alle vel? Uansett nå har vi ikke nett. Sånn jeg forstod det sa han nå at han har bestilt trådløst bredbånd med 50 GB. Men det kommer jo ikke før neste uke en gang. Vi blir jo ganske hjelpesløse uten nett. Jeg måtte ordne meg nytt abonnement på telefonen bare så jeg skal kunne klare å gjøre noe.. Vi er forresten to husstander, men tre personer som skal dele på dette nettet. Er det da sånn at når 50GB er oppbrukt så har vi ikke nett lenger? Jeg aner ikke hvordan sånt fungerer. Dette ble kanskje litt rotete. Beklager det. Anonymkode: 822f2...9ed
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #2 Skrevet 17. juli 2021 Ja, når de 50 er brukt opp er det ikke mer nett. 50 er lite for to husstander. Kan du ikke betale for Internett selv? Han legger inn fiber og betaler for det og du betaler månedsavgift ? Anonymkode: 3b6a7...b79 8
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #3 Skrevet 17. juli 2021 Men ettersom vi er to husstander så kan vi risikere at den ene bruker opp all dataen og da sitter jo den andre uten noe? Anonymkode: 822f2...9ed 4
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #4 Skrevet 17. juli 2021 Du må ordne deg med eget abonnement, når du bruker nettet til husverten så kan han overvåke hva du gjør på nettet. Det samme gjelder også andre veien samt den som har abonnementet er juridisk ansvarlig for hva nettet brukes til. Både leietagere og utleiere må slutte å dele nett med hverandre. Anonymkode: f18cf...11b 21
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #5 Skrevet 17. juli 2021 Les kontrakten deres og hva dere har skrevet under på. Hvis det i kontrakten står at Internett er inkludert i leien så betaler dere faktisk for at utleier skal sørge for ordentlig Internett. Da er det hans problem hvis dere har brukt opp nettet en mnd. Netflix Spotify osv er helt normalt å bruke nå i 2021. Men som sagt, les kontrakten. Han er vel ikke så dum at han faktisk tror og mener at Internett kun skal brukes til nødvendige ting som å sørge for at husleia blir betalt. Anonymkode: f64be...0db 9
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #6 Skrevet 17. juli 2021 Høres ut som en gjerrig husvert. Har dere internett inkludert i husleia? Hva står det i husleiekontrakten ang det? Anonymkode: 83339...a52 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #7 Skrevet 17. juli 2021 Det står at felles internett er inkludert i leien. Anonymkode: 822f2...9ed 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #8 Skrevet 17. juli 2021 Just now, AnonymBruker said: Les kontrakten deres og hva dere har skrevet under på. Hvis det i kontrakten står at Internett er inkludert i leien så betaler dere faktisk for at utleier skal sørge for ordentlig Internett. Da er det hans problem hvis dere har brukt opp nettet en mnd. Netflix Spotify osv er helt normalt å bruke nå i 2021. Men som sagt, les kontrakten. Han er vel ikke så dum at han faktisk tror og mener at Internett kun skal brukes til nødvendige ting som å sørge for at husleia blir betalt. Anonymkode: f64be...0db "Ordentlig internett" er et definisjonsspørsmål. Skal du ha så god netthastighet at du kan bruke nettet til å se på filmer etc, er det nokså dyrt, og dette er ikke normalt inkludert i et delt wi-fi oppsett. Da må du leie nett selv. Anonymkode: 2f69a...6ad 6
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #9 Skrevet 17. juli 2021 Om Internett er inkludert i leien er det utleiers ansvar å sørge for at dere har Internett, og manglende nett er grunn for redusert leie. Min Internett ikke er inkludert i leien, må dere se på løsninger for å skaffe dere Internett selv. Anonymkode: b4fa5...c0a 6
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #10 Skrevet 17. juli 2021 13 minutter siden, AnonymBruker said: Internett der vi leier forsvant plutselig en dag for et par uker siden. Husverten fant ut at det var fordi kobbernettet (?) ikke lengre er i bruk. Han ordna da en annen løsning hvor han ordnet noen signalforsterkere eller noe sånt sånn at vi kunne bruke wifien som er nede i en butikk. Tror jeg. Litt vanskelig å skjønne. Men nå etter at vi har brukt det i en uke sier han at nettleverandøren har kutta nettet pga at vi bruker for mye data. Vi bruker vel nettet sånn som alle andre vil jeg tro. Til netflix, nyheter og kanskje noen få spillapper. Husverten sa da at han ikke kan betale for at vi skal kunne se på TV. Men det er jo helt normalt å bruke netflix osv for alle vel? Uansett nå har vi ikke nett. Sånn jeg forstod det sa han nå at han har bestilt trådløst bredbånd med 50 GB. Men det kommer jo ikke før neste uke en gang. Vi blir jo ganske hjelpesløse uten nett. Jeg måtte ordne meg nytt abonnement på telefonen bare så jeg skal kunne klare å gjøre noe.. Vi er forresten to husstander, men tre personer som skal dele på dette nettet. Er det da sånn at når 50GB er oppbrukt så har vi ikke nett lenger? Jeg aner ikke hvordan sånt fungerer. Dette ble kanskje litt rotete. Beklager det. Anonymkode: 822f2...9ed 50gb er alt for lite. Selv bruker jeg 80 på en uke når jeg var på hytte uten nett Anonymkode: 186f4...1c6 2
Fru Uperfekt Skrevet 17. juli 2021 #11 Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du må ordne deg med eget abonnement, når du bruker nettet til husverten så kan han overvåke hva du gjør på nettet. Det samme gjelder også andre veien samt den som har abonnementet er juridisk ansvarlig for hva nettet brukes til. Både leietagere og utleiere må slutte å dele nett med hverandre. Anonymkode: f18cf...11b Feil Vi deler nett med leietaker men har splittet nettet i 3 Hjemmekontor Husholdning Leilighet 3
Fru Uperfekt Skrevet 17. juli 2021 #12 Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): "Ordentlig internett" er et definisjonsspørsmål. Skal du ha så god netthastighet at du kan bruke nettet til å se på filmer etc, er det nokså dyrt, og dette er ikke normalt inkludert i et delt wi-fi oppsett. Da må du leie nett selv. Anonymkode: 2f69a...6ad Ordentlig nett er 1) ikke dyrt og 2) tillater deg å streame skikkelig 9
Carinio Skrevet 17. juli 2021 #13 Skrevet 17. juli 2021 Er internett inkludert I leien? Om det er det så må utleier ordne ubegrenset internett så lenge det står I kontrakten at det er inkludert. 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #14 Skrevet 17. juli 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: "Ordentlig internett" er et definisjonsspørsmål. Skal du ha så god netthastighet at du kan bruke nettet til å se på filmer etc, er det nokså dyrt, og dette er ikke normalt inkludert i et delt wi-fi oppsett. Da må du leie nett selv. Anonymkode: 2f69a...6ad Normal internet til Netflix på si 2 enheter så funker 10/5. Trenger faktisk ikke mer i den virkelige verden. Men skal du f.eks spille og en se på Netflix må du opp litt. Ca 20/5 funker da perfekt Anonymkode: 186f4...1c6 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #15 Skrevet 17. juli 2021 Jeg tenker jo bare på at med det gamle nettet vi hadde så var det jo aldri et problem at vi brukte for mye data. Men han må vel ordne fiber for at det skal gå an igjen.. Anonymkode: 822f2...9ed
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #16 Skrevet 17. juli 2021 Just now, Fru Uperfekt said: Ordentlig nett er 1) ikke dyrt og 2) tillater deg å streame skikkelig Enig. Jeg har raskt Internett som aldri svikter, og jeg betaler lite for dette. Utleieren til ts er enten gjerrig eller har ikke satt seg inn i de forskjellige typer Internett som faktisk er å oppdrive. Hadde han bare giddet å gjort dette skikkelig, men han trives tydeligvis heller med å stresse med dårlige reserveløsninger og ellers av tida besvare tlfopprigninger fra misfornøyde leieboere uten Internett. Anonymkode: f64be...0db 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #17 Skrevet 17. juli 2021 Fru Uperfekt skrev (2 minutter siden): Feil Vi deler nett med leietaker men har splittet nettet i 3 Hjemmekontor Husholdning Leilighet Men du har fremdeles full tilgang til alle tre nettene og kan kontrollere hva som foregår, eller har du egen linje til utleiedelen?. Uansett så er du juridisk ansvarlig for hva nettet brukes til, hvis leietageren driver med piratkopiering, laster ned ulovlige ting fra internett eller andre ting så faller ansvaret på deg. Ved en rassia kan du risikere at alle dine enheter blir beslaglagt. Anonymkode: f18cf...11b 3
Carinio Skrevet 17. juli 2021 #18 Skrevet 17. juli 2021 8 minutter siden, AnonymBruker said: Det står at felles internett er inkludert i leien. Anonymkode: 822f2...9ed Da er dette utleier sitt ansvar om utleier ikke tar ansvar for hva som står I kontrakten kan du få redusert leie 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #19 Skrevet 17. juli 2021 50gb kommer til å forsvinne veldig fort. Kan dere då lagt inn fiber? Anonymkode: 1bdb7...ed8 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #20 Skrevet 17. juli 2021 7 minutter siden, Fru Uperfekt said: Ordentlig nett er 1) ikke dyrt og 2) tillater deg å streame skikkelig Hadde det ikke vært dyrt, hadde jeg leid det. Bare til meg selv, altså, jeg er ikke utleier. Og det gjør jeg ikke. Så jo, det er dyrt. Anonymkode: 2f69a...6ad
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå