Gå til innhold

Er det innafor å spørre om hvorfor noen er ufør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 hours ago, AnonymBruker said:

Tja, det er jo våre skattepenger som holder liv i de hundretusenvis av uføre, så jeg synes det er innafor å spørre om.

Anonymkode: ae725...3a8

De samme skattepengene finansierer jo helsevesen og skole så... åpen journal og karakterbok?

 

4 hours ago, Smeltemann said:

Er man såppas at man har søkt uføretrygd så kan en vel for pokker tåle å bli spurt om hvorfor.

Får du noe brukbart ut av "fordi jeg er for syk til å jobbe", eller forlanger du faktisk innsyn i journalen?

Anonymkode: 2e0a6...788

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Utdyp

Anonymkode: 42ee2...ba5

Hva er så hemmelig med at en ikke kan jobbe?  Er det så forbasket vanskelig å si "jeg er ufør"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nettopp, man blir ikke uføretrygdet av å ta noen tabletter, ha diabetes, være bipolar, ha fibromyalgi, eller være psykisk utviklingshemmet. Ingen diagnoser/sykdommer gjør noen ufør, det er det funksjonsnivået som gjør. Dermed har diagnosen ingen relevans. 

Men som sagt, jeg vil heller at folk spør i stedet for at de spekulerer eller lager seg egne historier.

Anonymkode: fb87a...253

Det er vel noe som gjør at en ikke er arbeidsför.  Det er  vel diagnosen.

Jeg mener at ingen skal ta på vei for at en blir spurt hva en jobbet med, er man da ufør så er det bare å si det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De samme skattepengene finansierer jo helsevesen og skole så... åpen journal og karakterbok?

 

Får du noe brukbart ut av "fordi jeg er for syk til å jobbe", eller forlanger du faktisk innsyn i journalen?

Anonymkode: 2e0a6...788

Om jeg spør hva du jobber med,å du svarer at du er uføretrygdet, det holder i massevis for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg både spør, og forventer også et svar. dere forsøker å innføre spørreskam.

Anonymkode: 31533...50a

Jeg ser ikke problemet med å ha litt spørreskam i samfunnet. 

Anonymkode: c76ee...06d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smeltemann skrev (12 minutter siden):

Om jeg spør hva du jobber med,å du svarer at du er uføretrygdet, det holder i massevis for meg.

Jeg tror kanskje du har mistforstått hva tråden handler om. Ts spør om det er innafor å spørre noen om hvorfor de har ufør. 🙂 

Anonymkode: 355ca...bb9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er gradert ufør og har fått spørsmålet om det. . Jeg oppfatter det ikke som noe mistenksomhet, men bare nysgjerrighet. Sikkert fordi man ikke kan se det på meg. Jeg har ikke gått i dybden, men bare svart noe om kronisk sykdom.  Jeg føler mest at det er er en privatsak, men ønsker ikke å være avvisende eller skape dårlig stemning med folk jeg holder på å bli kjent med. 

Synes dere det er greit å spørre om det? jeg selv ville ikke spurt om det, hvis jeg knapt kjente personen. Årsaken regner jeg med ville kommet frem underveis. 

Anonymkode: 3acca...84b

Er du gradert så kan du bare si du jobber der du jobber. Det er jo sant. Veldig sjelden noen trenger plan over 100% av tiden din. 

Men nei, jeg syntes ikke det er ok. Jeg har løyet på det spørsmålet flere ganger. Fordi jeg ble overrumplet av spørsmålet og den egentlige grunnen ikke er ting jeg liker å snakke om. Blir å legge sjela på kaffebordet. Synd for meg at jeg er en skikkelig dårlig løgner. 

Anonymkode: 97788...673

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror kanskje du har mistforstått hva tråden handler om. Ts spør om det er innafor å spørre noen om hvorfor de har ufør. 🙂 

Anonymkode: 355ca...bb9

Oi 🙈🙈 da  beklaget jeg det 😮😮

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er du gradert så kan du bare si du jobber der du jobber. Det er jo sant. Veldig sjelden noen trenger plan over 100% av tiden din. 

Men nei, jeg syntes ikke det er ok. Jeg har løyet på det spørsmålet flere ganger. Fordi jeg ble overrumplet av spørsmålet og den egentlige grunnen ikke er ting jeg liker å snakke om. Blir å legge sjela på kaffebordet. Synd for meg at jeg er en skikkelig dårlig løgner. 

Anonymkode: 97788...673

Greia er at jeg er gradert ufør uten noen fast jobb. Akkurat nå lever jeg bare av trygd. At jeg har uføre er jo ikke noe jeg føler andre har noe med, men de som blir kjent med meg vil raskt oppfatte at det er noe litt off med livsstilen min. I min alder hadde det vært naturlig at man hadde mer ting på stell.

Så det føles greiere å si at jeg har en trygdeytelser for å forklare situasjonen. Ellers roter jeg meg bort i masse bortforklaringer.

Det var mye lettere å si det når jeg hadde aap. Når jeg får spørsmål om hvorfor jeg er ufør så lurer jeg da på om de forventer at jeg skal utgi helseopplysninger eller arbeidsevnevurdering.  🤔🤔

Anonymkode: 3acca...84b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker de som virkelig har god samvittighet til å være ufør ikke har noe betenkeligheter å svare på spørsmålet. 

De som derimot vet at de egentlig burde ha vært i litt arbeid er negative til å svare på spørsmålet, og finner det krenkende. 

Interessant å se her på KG at det er så mange som føler det krenkende. 

Anonymkode: 828a6...4fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk spør også om hvorfor man ikke har barn, om man har tenkt å få barn, om barna var planlagte eller ei.

Folk spør om ALT!

Anonymkode: 75d16...3f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Synes dere det er greit å spørre om det? jeg selv ville ikke spurt om det, hvis jeg knapt kjente personen. Årsaken regner jeg med ville kommet frem underveis. 

Anonymkode: 3acca...84b

Nei, det synes jeg ikke. Kjenner man personen godt så er det innafor som "vennlig interesse", men da vet man det nok uten å måtte spørre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenker de som virkelig har god samvittighet til å være ufør ikke har noe betenkeligheter å svare på spørsmålet. 

De som derimot vet at de egentlig burde ha vært i litt arbeid er negative til å svare på spørsmålet, og finner det krenkende. 

Interessant å se her på KG at det er så mange som føler det krenkende. 

Anonymkode: 828a6...4fc

Så hvis man ikke har dårlig samvittighet for å være ufør, så har man derfor ingen betenkeligheter med å gi ut helseopplysninger. Det er opplysninger som ellers er knyttet sterk taushetsplikt til. Eller tenker du her på arbeidsevnevurdering?

Tenker du at man bør være like åpen når det gjelder sykemeldinger og hvorfor man har arbeidsavklaringspenger? 

 

Anonymkode: 3acca...84b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenker de som virkelig har god samvittighet til å være ufør ikke har noe betenkeligheter å svare på spørsmålet. 

De som derimot vet at de egentlig burde ha vært i litt arbeid er negative til å svare på spørsmålet, og finner det krenkende. 

Interessant å se her på KG at det er så mange som føler det krenkende. 

Anonymkode: 828a6...4fc

Det du skriver gir absolutt ingen mening. 

Moren til bestevenninnen min fikk kreft for mange år siden. Det satt langt inne for henne å skulle fortelle det til andre enn de aller nærmeste. Vi som fikk vite det måtte love å ikke si det videre. Hun døde dessverre av det så hun hadde absolutt en gyldig grunn til å være ufør. 

Kan være mange grunner til at folk ikke ønsker å fortelle hvorfor de er ufør, som at de er skamfull, har en diagnose som er mye knyttet til stigma, ikke ønsker oppmerksomhet/sympati, osv. 

Anonymkode: 355ca...bb9

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg er gradert ufør og har fått spørsmålet om det. . Jeg oppfatter det ikke som noe mistenksomhet, men bare nysgjerrighet. Sikkert fordi man ikke kan se det på meg. Jeg har ikke gått i dybden, men bare svart noe om kronisk sykdom.  Jeg føler mest at det er er en privatsak, men ønsker ikke å være avvisende eller skape dårlig stemning med folk jeg holder på å bli kjent med. 

Synes dere det er greit å spørre om det? jeg selv ville ikke spurt om det, hvis jeg knapt kjente personen. Årsaken regner jeg med ville kommet frem underveis. 

Anonymkode: 3acca...84b

Synes ikke det er god folkeskikk å spørre uføre hvorfor de er uføre når den uføre helt tydelig ikke legger opp til å fortelle deg om det. Det er en privatsak. Og det er ikke noe du trenger eller bør vite om. Du har ingenting med det å gjøre.

For øvrig kicker jeg på at du som gradert ufør får det spørsmålet også. Hadde det ikke vært mer fornuftig å spørre deg om hva du jobber med i den graderte yrkesdelen din heller? 

Man kan jo sammenligne det med andre ting i livet. Hvis en bekjent sier at vedkommende har dårlig økonomi, så spør man ikke om hvorfor. Hvis en bekjent sier at vedkommende er singel, så spør man ikke om hvorfor. Det gir ikke mening at noen skal bli svar skyldig på andres nysgjerrigheter. For nysgjerrigheter er jo utelukkende eneste grunn til at de spør. Ingen har gode motiver når de spør. Og det er uhøflig. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ctrl skrev (13 minutter siden):

Synes ikke det er god folkeskikk å spørre uføre hvorfor de er uføre når den uføre helt tydelig ikke legger opp til å fortelle deg om det. Det er en privatsak. Og det er ikke noe du trenger eller bør vite om. Du har ingenting med det å gjøre.

For øvrig kicker jeg på at du som gradert ufør får det spørsmålet også. Hadde det ikke vært mer fornuftig å spørre deg om hva du jobber med i den graderte yrkesdelen din heller? 

Man kan jo sammenligne det med andre ting i livet. Hvis en bekjent sier at vedkommende har dårlig økonomi, så spør man ikke om hvorfor. Hvis en bekjent sier at vedkommende er singel, så spør man ikke om hvorfor. Det gir ikke mening at noen skal bli svar skyldig på andres nysgjerrigheter. For nysgjerrigheter er jo utelukkende eneste grunn til at de spør. Ingen har gode motiver når de spør. Og det er uhøflig. 

Enig. Hvorfor er folk så opptatt av andres privatliv? Men jo, folk er såpass uhøflige at de spør om de andre tingene du nevner og. Er visst mange som mangler folkeskikk. Og folk gir seg heller ikke, men graver og graver. For det må jo være noe galt med den single personen må vite🙄 Eller så gjør h*n noe feil. Folk går rundt å spør og graver om det meste som om de var barnehageunger, og tror de har en eller annen rett til å vite alt om andre. Aner ikke hvor denne holdningen kommer ifra. 
 

Om noen svarer litt kort og vagt på noe jeg spør om, som for eksempel «Hva driver du med om dagen?» Og personen svarer «Jeg har en pause akkurat nå». Så tar jeg hintet, svarer «Okey», og drar samtalen videre. Mens mange nordmenn automatisk vil begynne å mistenkeliggjøre personen med «Åja så du er GIDDER ikke å jobbe du!?🤨» I følge mannen i gata er det heller aldri noen sykdom som er god nok grunn til å ikke kunne jobbe. Se bare på alle de andre trådene her. Så hvorfor skal man legge ut om helsen sin egentlig. Ser for meg at personene som spør ikke ville logget på minjournal eller mineresepter, og vist til fremmede akkurat. 

Anonymkode: 7d56b...c48

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det du skriver gir absolutt ingen mening. 

Moren til bestevenninnen min fikk kreft for mange år siden. Det satt langt inne for henne å skulle fortelle det til andre enn de aller nærmeste. Vi som fikk vite det måtte love å ikke si det videre. Hun døde dessverre av det så hun hadde absolutt en gyldig grunn til å være ufør. 

Kan være mange grunner til at folk ikke ønsker å fortelle hvorfor de er ufør, som at de er skamfull, har en diagnose som er mye knyttet til stigma, ikke ønsker oppmerksomhet/sympati, osv. 

Anonymkode: 355ca...bb9

Ikke sant. Eller rett og slett at man ikke ønsker å bruke fritiden sin på å snakke om helseproblemer. Mange har også nok med dette i det daglige med lege- og sykehustimer, NAV osv. Syke ønsker å være mennesker og ha det hyggelig og. Ikke spesielt oppløftende at alt bare skal dreie seg om sykdom og helseproblemer. 

Anonymkode: 7d56b...c48

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

<i>

 

Det er nesten enda verre når noen spør om hva jeg jobber med og hvilken utdanning jeg har. Sælig når det er åpenbart at det er to forskjellige ligaer det dreier seg om.  Håpløst.

 

<\i>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.7.2021 den 12.39):

Jeg både spør, og forventer også et svar. dere forsøker å innføre spørreskam.

Anonymkode: 31533...50a

Merkelig hvor forskjellig folk oppfatter verden. Det du kaller spørreskam vil mange andre kalle folkeskikk. 🙄

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tenker de som virkelig har god samvittighet til å være ufør ikke har noe betenkeligheter å svare på spørsmålet. 

De som derimot vet at de egentlig burde ha vært i litt arbeid er negative til å svare på spørsmålet, og finner det krenkende. 

Interessant å se her på KG at det er så mange som føler det krenkende. 

Anonymkode: 828a6...4fc

Så den eneste grunnen til å ikke ønske å legge ut om incest, mishandling, angst og depresjoner er at man har dårlig samvittighet for å snyte på trygda? Yeah, right. 🙄 

Anonymkode: ad8f8...67c

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man spørre om det? Nei jeg er ikke ufør , men jeg synes ikke det er greit å spørre om 

Anonymkode: 55418...c5d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...