Gjest mzluze, ikke logget inn Skrevet 15. september 2005 #1 Skrevet 15. september 2005 Hei alle sammen. Er ute etter litt innspill her. Vi er et par, hvor han har 2 barn fra før. Disse barna er hos oss annen hver helg. Han har hittil hentet barna når de er ferdige på skolen. Altså, hentet de på skoleplassen. Ettersom vi bor 2 timer kjøring unna barna & barnas mor så må han da reise hjemmefra i elleve-tiden de fredagene han henter de. Ungene er såvidt unge at den yngste slutter tidlig på skolen. Nå, han er i full jobb, men har hatt en avtale med arb.giver om å jobbe inn de fredagene dette gjelder. Noe som har gått greit frem til nå. Men nå har det da vært en omorganisering på jobben hans og å jobbe inn disse fredagene er ikke lenger mulig. Han tok opp dette med mor, for å avtale at ungene blir hentet senere på dagen, da ca kl 18:00, ettersom han skal jobbe til 16:00 og som sagt har to timer kjøring. Mor sa at det ikke ble aktuelt, hun hadde planlagt disse "frihelgene" ett år frem i tid og en avtale var en avtale. Vi må pent hente ungene når skolen er slutt. Hjelp, hva gjør vi nå? finnes det noe lov-verk vi kan støtte oss til? Hun er ikke helt lett å ha med å gjøre, og vil ikke på noen måte la oss hente ungene senere på dagen med mindre vi kan "slå i bordet" med noe... Noen som kan noe? Tips? råd?
Gjest Violetta Skrevet 15. september 2005 #2 Skrevet 15. september 2005 Har de en skriftlig avtale om hentetidspunkt? Går disse barna på skolefritidsordning?
Gjest mzluze, ikke innlogget Skrevet 15. september 2005 #3 Skrevet 15. september 2005 nei, kun muntlig avtale, og ikke sfo.
Glitter Skrevet 15. september 2005 #4 Skrevet 15. september 2005 Er det han som leverer ungene også? Min vennine er alene med en gutt og det hun som kjører ungen til faren på fredager,og far som må levere på søndagen.Det finnes noen lover rundt dette vet jeg at sånne ting skal være delt.
Far til 2 Skrevet 15. september 2005 #5 Skrevet 15. september 2005 Er det han som leverer ungene også? Min vennine er alene med en gutt og det hun som kjører ungen til faren på fredager,og far som må levere på søndagen.Det finnes noen lover rundt dette vet jeg at sånne ting skal være delt. ← Du har både rett og feil. Foreldrene har nå fått et felles økonomisk ansvar for at samvær gjennomføres. Dette inkluderer bl.a. reiseutgifter. Men det er desverre ikke et felles ansvar for at barna får samvær. Dette ansvaret faller desverre på samværsforelder alene. Bostedsforelder, som i utgangspunktet vurderes som den som best kan ivareta barnas behov, kan på denne måten fraskrive seg ansvaret for at barna får samvær. I dette tilfellet medfører det at far alene blir ansvarlig for at barna hentes og bringes til riktig tidspunkt. Jeg synes det er flott av din vennine å ta del i ansvaret for å ivareta barnas behov for samvær. Men politikerene har desverre fritatt bostedsforeldre for dette, noe som altfor ofte skaper unødige konflikter Jeg ser kun 2 muligheter til å løse problemet: a) Mor og far går til ny mekling for å bli enig om nye hente bringe rutiner (kansje far kan tilby mor å slippe å ta del i barnas reisekostnader-bilkjøring mot at han kan hente litt senere ?). b) Der må bo nærmere hverandre. Dette kan i værste fall medføre at dere begge må bytte jobb, alternativt mor bytte jobb, men det er normalt ikke ønskelig at barna må flytte på seg og miste sitt nærmiljø. Avhengig av barnas alder bør de kunne være hjemme alene de 2 timene det er snakk om. De bruker tydligvis ikke SFO og er derfor sansynligvis hjemme noen timer alene hver dag uansett mens mor er på jobb. 1 time (eller 1 1/2) èn dag annenhver uke bør ikke medføre noen vesentlige problemer for barna. Om han leverer på mandag morgen kan det imidlertid bli et større problem om han MÅ være på jobben kl.08.00. Jeg synes slike praktiske problemer bør la seg løse uten unødige konflikter. Men det medfører som oftest at begge må gi og ta litt. Kansje han kan gi fra seg litt av den økonomiske støtten til reisevei (tror det er ca kr. 1,20 pr km tur/retur noe som tilsier en kostnad på ca 300,- pr samvær med den avstanden du antyder) ?
LilleBille Skrevet 15. september 2005 #6 Skrevet 15. september 2005 (endret) Eller hva med at de er på sfo de dagene faren skal hente - selv om de tydeligvis ikke er det til vanlig - burde det vel kunne løses - da fredagene ofte er en dag mange ikke bruker sfo fullt ut. Endret 15. september 2005 av LilleBille
Gjest Turi Skrevet 16. september 2005 #7 Skrevet 16. september 2005 Mannen din må vel rett og slett melde dem inn i SFO og reise fra jobb senest 1500 på fredager. Eller kanskje du kan hente dem av og til om det er lettere for deg å komme fra?
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2005 #8 Skrevet 16. september 2005 Dere kjenner ikke noen på barnas hjemsted som de kan være hos de timene på fredag? Går det direktebusser/tog de kan ta (eller er de for små til dette?)
Gjest allium Skrevet 16. september 2005 #9 Skrevet 16. september 2005 Dere kan ikke slå i bordet med noe annet enn å si at dere henter kl. 18 uansett. Det dere risikerer da, er at hun sier at da tar hun med barna når hun reiser bort, og samværshelgen blir avlyst. Jeg slutter meg til Far til 2 sitt forslag om megling.
Gjest LoisLane Skrevet 16. september 2005 #10 Skrevet 16. september 2005 På SFO er det en minstesats - hos oss seks timer i uka. Hvis de ikke er på SFO ellers blir det veldig dyrt... Lei situasjon, dette. Kjører pappaen dem tilbake også?
Gjest Turi Skrevet 16. september 2005 #11 Skrevet 16. september 2005 Enig i at SFO blir dyrt om det kun skal brukes 3-4 timer annenhver uke. Men hvilket annet valg har han da? Og hva er dyrt? Alternativet er kanskje å flytte eller bytte jobb, det kan jo fort bli dyrere. Det viktigste må jo være at barna har det trygt og godt til de blir hentet av far eller stemor de dagene far er ansvarlig for omsorgen? Selv om mor kanskje virker litt vrang, er jeg faktisk enig med henne også. Om far har lagt opp slik at han har ansvaret fra skoleslutt, er det urettferdig om hun skal måtte ta konsekvenser av endringer på hans arbeidsplass... Hun henter tross alt barna de aller fleste dagene, noe han "slipper".
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2005 #12 Skrevet 16. september 2005 Hun henter tross alt barna de aller fleste dagene, noe han "slipper". ←Henter tross alt de fleste dagene? Hvis det skal brukes mot far i en slik situasjon, så kan jo heller far da få hovedomsorgen slik at mor slipper å hent de så ofte.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2005 #13 Skrevet 16. september 2005 Jeg syns det er dustete i utgangspunktet å legge opp til at man skal måtte dra fra jobben kl. 11 annenhver fredag.
Gjest mzluze, ikke innlogget Skrevet 16. september 2005 #14 Skrevet 16. september 2005 Ja, pappa både henter og bringer. Og en laaaaang stund sto vi for alle kostnader når det gjaldt kjøringen også, fordi vi rett og slett ikke visste at dette var noe de begge skulle dele på. Direkte buss eller tog går ikke. Og jeg er ikke i posisjon til å ta på meg henting av barna, om jeg hadde kunnet gjort det så hadde jeg ikke hatt behov for å sjekke om hva som finnes av regler Da hadde jeg bare hentet de, så slapp vi mer bråk med mor. Ok, som jeg ser det er ny megling det eneste første vi får prøve. Å si opp jobbene våre, selge huset, og flytte nærmere er ikke aktuelt bare fordi hun ikke vil ha de hjemme 3 timer mer annenhver fredag. Der går grensen min.
Gjest mzluze, ikke innlogget Skrevet 16. september 2005 #15 Skrevet 16. september 2005 Mor henter IKKE barna de andre dagene. De tar skolebuss hjem. Og ja, mor er litt vrang her, men hun er alltid...-alltid- nøye på å følge det som er lovbestemt. Det var derfor jeg i utgangspunktet lurte på om det fantes noen regler på hva hun kunne forlange og ikke.
Gjest Turi Skrevet 16. september 2005 #16 Skrevet 16. september 2005 Jeg syns uansett det er storforlangende å forvente at mor skal hente/være tilgjengelig for det på dager hvor far har samvær og dermed omsorgen. Det er hans ansvar disse dagene, og jeg kan ikke helt skjønne hvordan man kan mene noe annet. Det er vel ikke å bruke noe som helst MOT far - hun tar ansvar sine dager, han bør ta ansvar sine. Det er vel bare rettferdig? Om mor henter eller er tilgjengelig hjemme kan jeg heller ikke helt se forskjellen på. Og - før det kommer kommentarer som insinuerer noe annet - jeg er ikke alenemor og har aldri vært det. Jeg er derimot stemor, og for oss er det helt naturlig at VI har ansvaret for guttungen etter endt skoledag de dagene han er hos oss. Å kreve at mor skulle være tilgjengelig fordi det passer våre arbeidssteder dårlig å måtte være tidlig hjemme virker helt fjernt. Er det virkelig så ille å betale de kronene det koster for SFO for at barna skal ha det greit her? Har dere ikke råd til det? Og MOR er vrang? Hvis dere stiller ulike krav etter ulike omorganiseringer på jobben, kan jeg se at hun må holde fast ved noe. F.eks. loven.........
Gjest vsn Skrevet 16. september 2005 #17 Skrevet 16. september 2005 Her synes jeg mor er vrang. Hvis han ikke kan hente ungene før kl 18.00 (som er et normalt tidspunkt, slik har vi det), så kan han ikke det. Hvis dette ikke passer for mor, må dere foreslå at hun bringer de på fredagene, hehehe. Tipper det plutselig passer bedre da.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2005 #18 Skrevet 16. september 2005 Jeg syns uansett det er storforlangende å forvente at mor skal hente/være tilgjengelig for det på dager hvor far har samvær og dermed omsorgen. Det er hans ansvar disse dagene, og jeg kan ikke helt skjønne hvordan man kan mene noe annet. Det er vel ikke å bruke noe som helst MOT far - hun tar ansvar sine dager, han bør ta ansvar sine. Det er vel bare rettferdig? Om mor henter eller er tilgjengelig hjemme kan jeg heller ikke helt se forskjellen på. Og - før det kommer kommentarer som insinuerer noe annet - jeg er ikke alenemor og har aldri vært det. Jeg er derimot stemor, og for oss er det helt naturlig at VI har ansvaret for guttungen etter endt skoledag de dagene han er hos oss. Å kreve at mor skulle være tilgjengelig fordi det passer våre arbeidssteder dårlig å måtte være tidlig hjemme virker helt fjernt. Er det virkelig så ille å betale de kronene det koster for SFO for at barna skal ha det greit her? Har dere ikke råd til det? Og MOR er vrang? Hvis dere stiller ulike krav etter ulike omorganiseringer på jobben, kan jeg se at hun må holde fast ved noe. F.eks. loven......... ← Jeg er i prinsippet enig med deg i dette. Jeg syns det er dumt å stille seg i en slik situasjon at om man plutselig ikke kan hente tidlig så skal dette bli morens "problem".
Gjest mzluze, ikke innlogget Skrevet 16. september 2005 #19 Skrevet 16. september 2005 Sissan, mor i dette tilfeller ER vrang. Jeg kunne fortalt deg flere, veldig mange, tilfeller og saker hvor hun har gjort ting vanskelig med viten og vilje...som å omtale meg (stemor) som "kråka" ovenfor barna fex. Altså en hel masse slike ting, men for denne saken ikke relevant. Som sagt, jeg bare lurte på om noen kjente regler og lov-verk som kunne gi oss noe å gå på. Vi får bare prøve å megle oss frem til en løsning. I verste fall må far gå ned i stillingsprosent, noe som vil medføre mindre lønn, som igjen medfører mindre i bidrag antar jeg. Nødløsningen denne fredagen var å ta utvidet lunsj og ha barna med seg på jobb noen timer. Ikke akkurat en god løsning det heller.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2005 #20 Skrevet 16. september 2005 Jeg er i prinsippet enig med deg i dette. Jeg syns det er dumt å stille seg i en slik situasjon at om man plutselig ikke kan hente tidlig så skal dette bli morens "problem". ← Men kjære vene....dumt å stille seg i en slik situasjon ???!!!??? Når arbeidsgiver har hatt en omorganisering kan da vel ikke han noe for det? Hva skulle han gjort da? sagt opp i protest? Hans arbeidsgiver har vært veldig forståelsesfull og hjelpsom ang å jobbe inn annenhver fredag i 1 1/2 år nå, man kan da ikke forlange mer. *sukk*...alt jeg ba om var råd, noen fornuftige har jeg fått, og de skal vi se på. Takk for hjelpen alle sammen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå