Gjest Tabby Skrevet 16. september 2005 #21 Skrevet 16. september 2005 Hos oss er det slik at kan ikke far hente rett etter skolen så kommer barna hjem til mamma. Både min datter og min stesønn har det sånn. Jobb er jobb og man kan ikke alltid få det til å passe. Da bør også mor være forståelsesfull der mener jeg.
Far til 2 Skrevet 16. september 2005 #22 Skrevet 16. september 2005 Hos oss er det slik at kan ikke far hente rett etter skolen så kommer barna hjem til mamma. Både min datter og min stesønn har det sånn. Jobb er jobb og man kan ikke alltid få det til å passe. Da bør også mor være forståelsesfull der mener jeg. ← For meg virker det som om dette er en løsning som begrenser unødige konflikter. Barna er tydligvis gamle nok til å ta bussen hjem de andre dagene i uka, så hvorfor skal de ikke klare det denne dagen ? De klarer sikkert 1 time eller 2 alene hjemme før pappa kommer og henter. Alt annet synes jeg er urimlig konflikt skaping.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2005 #23 Skrevet 16. september 2005 Her må også samboer ta fri fra 11 og ut dagen for å hente barna på skolen en fredag i måneden. I tillegg må han påfølgende mandag ta fri hele dagen for å kjøre dem hjem igjen. De kan jo ikke komme sent hjem når det er skole dagen etter. Vi har 6 timers reisevei - hver vei for å hente barna, derfor annerledes samvær og bortfall av en ettermiddag i uken. Vi har barna 5 uker om sommeren, hver vinterferie/høstferie, annenhver påske/jul/nyttår. Dette tilsvarer "normalt" samvær med annenhver helg etc. Ikke lett å være samværsforelder med en som lager kvalm i andre enden. I know! Men kamelsvelging er ganske vanlig her i huset. Faktisk så vanlig at barna legger merke til det, og stedatter nå bor hos oss... Jeg kjører gutten min til sin pappa annenhver fredag ca. 18.00. Og faren leverer ham her igjen søndagen ca.kl 18.00. Men vi er enige og repekterer hverandre! Hva regler er, er jeg neimen ikke sikker på. For det virker som det ikke har noen betydning likevell for gjennomslag... Mayamor ikke innlogget
Gjest Lizzi Skrevet 16. september 2005 #24 Skrevet 16. september 2005 Jeg synes denne moren høres helt utrolig vrang ut. Dersom de kan ta bussen hjem de andre dagene så må de vel kunne gjøre det denne dagen også. Min sønn kommer til meg hver dag etter skolen, også de dagene han er hos sin far. Da henter far han når han er ferdig på arbeid.
Gjest Violetta Skrevet 16. september 2005 #25 Skrevet 16. september 2005 Dersom mor måtte jobbe når hun hadde ansvar for barna, ville far stilt opp da?
Gjest Lizzi Skrevet 16. september 2005 #26 Skrevet 16. september 2005 Dersom mor måtte jobbe når hun hadde ansvar for barna, ville far stilt opp da? ← Man kan jo ikke tenke slik når ikke foreldrene bor på samme sted!
Gjest Mayamor Skrevet 17. september 2005 #27 Skrevet 17. september 2005 Dersom mor måtte jobbe når hun hadde ansvar for barna, ville far stilt opp da? ← Hva er problemet med at barna er hjemme i eget hus når far henter? Som mor ville jeg aldri forlangt at far skulle ta seg fri fra jobb for å hente barnet sitt. Jeg ville sagt at ok, nå har jeg lagt andre planer, men barnet er hjemme - bare hent det der og lås når dere går! Mayamor
Gjest Lizzi Skrevet 17. september 2005 #28 Skrevet 17. september 2005 Hva er problemet med at barna er hjemme i eget hus når far henter? Som mor ville jeg aldri forlangt at far skulle ta seg fri fra jobb for å hente barnet sitt. Jeg ville sagt at ok, nå har jeg lagt andre planer, men barnet er hjemme - bare hent det der og lås når dere går! Mayamor ← Akkurat Skjønner ikke at det kan være noe vanskeligere enn det.
Gjest MrsL Skrevet 17. september 2005 #29 Skrevet 17. september 2005 Er det ikke lurest å megle når situasjonen er slik at de to partene ikke klarer å være enige på egen hånd? Da får man jo alt svart på hvitt fra en objektiv tredjepart.
Gjest Violetta Skrevet 17. september 2005 #30 Skrevet 17. september 2005 Hva er problemet med at barna er hjemme i eget hus når far henter? Som mor ville jeg aldri forlangt at far skulle ta seg fri fra jobb for å hente barnet sitt. Jeg ville sagt at ok, nå har jeg lagt andre planer, men barnet er hjemme - bare hent det der og lås når dere går! Mayamor ← Nå tok jeg utgangspunkt i at barnet ikke var gammelt nok til å være alene hjemme. Da stiller saken seg noe annerledes.
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2005 #31 Skrevet 17. september 2005 Hva er problemet med at barna er hjemme i eget hus når far henter? Som mor ville jeg aldri forlangt at far skulle ta seg fri fra jobb for å hente barnet sitt. Jeg ville sagt at ok, nå har jeg lagt andre planer, men barnet er hjemme - bare hent det der og lås når dere går! Mayamor ← Det spørs jo på hvor gamle barna er... Jeg tviler sterkt på at jeg hadde greid å reise fra barna mine for at ex-mannen skulle ha hentet barna der 2 timer senere... Som sagt det er avhengig av alderen, Det er også avhengig at grunnen til at mannen er en ex.. Kanskje man ikke synes det er greit å overlate nøklene til ham?
mzluze Skrevet 17. september 2005 #32 Skrevet 17. september 2005 Skal svare veldig kort, barna i dette tilfellet er 10 & 14. Og far har ikke nøkkel, men barna har nøkkel begge to. Nå vet jeg ikke om mor faktisk skal ut av huset eller om hun har planer innenfor husets 4 vegger, men det spiller ingen rolle egentlig, for hun har gjort det meget klart at vi enten henter på skoleplass som vanlig, evt går ned til hver tredje uke samvær. Og siden vi ikke vil gå ned på samvær så er min foreløpige plan å smiske som en gal med min far (som er hjemmegående) om hente-hjelp Barna kommer veldig godt overens med sin "extra"-bestefar så det blir antagelig løsningen....han henter og sitter barnevakt til vi kommer hjem fra jobb.
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2005 #33 Skrevet 17. september 2005 Så store unger burda da kunne være hjemme noen timer alene før pappan henter dem? Høres ut som moren er litt vrang her.... Utrolig at ikke folk kan være litt mer fleksible når det gjelder samarbeid om ungene?
Gjest Violetta Skrevet 17. september 2005 #34 Skrevet 17. september 2005 Så store unger burda da kunne være hjemme noen timer alene før pappan henter dem? Høres ut som moren er litt vrang her.... Utrolig at ikke folk kan være litt mer fleksible når det gjelder samarbeid om ungene? ← Nå er jeg også enig i dette. Så store barn som 10 og 14 må da kunne være hjemme, med eller uten mor, i et par timer til far kommer og henter dem. Det er deres hjem, og her synes jeg vi kommer inn på spørsmålet om det ikke er deres hjem selv om de har samvær med far en helg...
LilleBille Skrevet 17. september 2005 #35 Skrevet 17. september 2005 Mine (våre) barn har all rett til å være i sitt hjem (som også er mitt) - når som helst. Det er deres hjem - og det slutter det da vel ikke å være selv om det er den helgen de skal være hos faren. Det skulle da bare mangle. (Men jeg vet at det ikke alltid er tilfelle - vet jo om barn som ikke kan få lov til å komme til far før et eksakt klokkeslett - da han har vært "opptatt".. og besøket behøvde ikke dra før feks. kl. 1640 - men det er faktisk hans tap) Når er disse barna det er snakk om her såpass store kan de jo opplagt være noen timer alene - før faren henter - regner med at moren ikke er hjemme og holder dem i hånden hele tiden - så av den grunn burde det være greit - men det kan jo tenkes at moren har planer hjemme - som ikke er forenelig med barn hjemme. (Nå høres jo løsningen om at "stebestefar" som hentehjelp ut som en god løsning - da de kanskje kan få enda bedre kontakt - og ha felles glede av dette)
Gjest Turi Skrevet 19. september 2005 #36 Skrevet 19. september 2005 Når arbeidsgiver har hatt en omorganisering kan da vel ikke han noe for det? Hva skulle han gjort da? sagt opp i protest? Hans arbeidsgiver har vært veldig forståelsesfull og hjelpsom ang å jobbe inn annenhver fredag i 1 1/2 år nå, man kan da ikke forlange mer. ← Poenget er jo ikke at han kan noe for det, men snarere at mor heller ikke kan noe for det, og at jeg ikke syns det er riktig at det er hun som skal ta konsekvensene av det. Selvsagt skulle han ikke si opp i protest, men det er HANS ansvar å finne løsninger (noe dere/du også har gjort ). Med så store barn er det jo ikke noen problemstilling å ha dem i SFO - de er jo for gamle for det (hos oss går ikke SFO lenger enn til 4 klasse - regner med det gjelder overalt). Disse barna er så store at de bør klare å passe seg selv frem til far henter. Og jeg er enig med de andre her - mammans hjem er deres hjem, og de må få lov til å være der til far kan komme. Uansett - det ser jo ut til at dere har funnet en midlertidig løsning som kan fungere. Så får dere jobbe derfra. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2005 #37 Skrevet 19. september 2005 Men kjære vene....dumt å stille seg i en slik situasjon ???!!!??? Når arbeidsgiver har hatt en omorganisering kan da vel ikke han noe for det? Hva skulle han gjort da? sagt opp i protest? Hans arbeidsgiver har vært veldig forståelsesfull og hjelpsom ang å jobbe inn annenhver fredag i 1 1/2 år nå, man kan da ikke forlange mer. *sukk*...alt jeg ba om var råd, noen fornuftige har jeg fått, og de skal vi se på. Takk for hjelpen alle sammen. ← Det er jo faktisk han som har lagt opp til at han MÅ hente så tidlig annenhver fredag, hadde han hentet til "normal" tid så hadde han hatt litt mer fleksibilitet ellers. Dette betyr ikke at jeg ikke syns mor er vrang, men om man omgås vrange mennesker må man som regel tenke litt konsekvens.
Far til 2 Skrevet 19. september 2005 #38 Skrevet 19. september 2005 På GENERELT grunnlag vil jeg påstå at det som oftest er en fordel å hente/bringe i barnehage/SFO/skole. Dette skaper færre konfrontasjoner og sansynlighet for mindre konflikter. Jeg er derfor enig med mor/far at barna hentes/bringes til skolen. Men slik situasjonen har blitt, med endring av forutsetningene, må foreldrene være voksne nok til å innse at løsningen som en gang ble valgt nødvendigvis ikke er for alltid og evig. Barna er altså 10 og 14 år (dvs. 1 på ungdomsskolen) og de bør uten problemer kunne være hjemme 1 time eller 2 uten at noen av foreldrene skal lage konflikt av en slik bagatell. Dette gjelder uansett hvem av foreldrene som i sin tid valgte en slik løsning som har vært praktisert tidligere (jeg lurer faktisk på hvordan barna ser på at en slik bagatell skaper konflikt mellom foreldrene). Sansynligvis har de selv (barna) vært hjemmefra 1 time lenger enn de i utgangspunktet fikk lov til en eller flere ganger, og ser derfor ikke noen grunn til å lage så mye bråk om dette. Sansynligvis håndterer barna dette mer voksent enn foreldrene. Det er på tide at vi som foreldre gjør vårt til å unngå konflikter fremfor å generere dem. Og for mange av oss som vet at vi må svelge en kamel eller to i diskusjoner som oppstår etter et samlivsbrudd, vil jeg si at dette bare er som å svelge et glass vann. Det får da være grenser for å skape konflikt utav ingenting.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå