AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #1 Del Skrevet 14. juli 2021 Jeg har begynt å få en rar lyd i bilen min som verken jeg eller samboer skjønner seg på. Det er vanskelig å beskrive lyden, men den kan ligne lyden man får ved slitte drivknuter, bare litt mer "metallisk". Lyden oppstår oftest ved oppstart, akkurat når man tar løs, men kan også oppstå i fart. vi har prøvd å fremprovosere den i fart for å finne hva som utløser den, men vi finner ingen sammenheng med verken mye motstand, høyt/lavt turtall eller bremsing/gassing. Teoriene til samboer er at det kan være noe med eksosanlegget (katalysator f.eks.) eller muligens også med AC'en, som kobler inn men ikke virker på grunn av defekt kompressor. Men det kan være hva som helst annet. vi er ærlig talt helt lost. Jeg vet dette er vanskelig å uttale seg om på nett når dere ikke hører lyden selv, men jeg tenker det er verdt et forsøk å høre noen teorier. Bilen er forøvrig en Nissan X-trail (bensin) 2002-modell. Og ja, vi kommer til å få det sjekket ut på et verksted, men greit å høre noen tanker om hva det kan være og hva vi evt kan forvente oss av reparasjon og kostnader. Anonymkode: 7f48b...bb8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 14. juli 2021 #2 Del Skrevet 14. juli 2021 Den utgaven av X-Trail er vel av de som har kronisk dårlige hjullager, om jeg ikke tar helt feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #3 Del Skrevet 18. juli 2021 tdm900 skrev (På 14.7.2021 den 23.07): Den utgaven av X-Trail er vel av de som har kronisk dårlige hjullager, om jeg ikke tar helt feil. Men er ikke det typisk feil som påpekes på PKK/EU-kontroll? Jeg er ganske sikker på at hjullagrene er helt i orden (tror de har blitt byttet nylig etter påpekt på PKK), og er også ganske sikker på at min høvelig mekkekyndige samboer ville ha gjenkjent lyden av et slitt/ødelagt hjullager. Vi holder en knapp på katalysatoren, men er slett ikke sikre. Anonymkode: 7f48b...bb8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alterego666 Skrevet 21. juli 2021 #4 Del Skrevet 21. juli 2021 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #5 Del Skrevet 5. oktober 2021 Hadde nesten glemt denne tråden. Nesten 3 mnd etter er fremdeles ikke problemet løst. Har prokrastinert litt og i tillegg var det travelt på verkstedet, så vanskelig å få time. Jeg har forhørt meg litt med en mekaniker, og han mente det kanskje hørtes ut som defekt drivhjul. Siden dette er en dyr reparasjon og samboer holder en liten knapp på katalysator eller der i området, ville vi starte med å sjekke katalysatoren først. Vi sendte dermed bilen inn til sjekk av katalysator, bare for å få det ut av bildet. Men da fant de et løst deksel under som kunne lage ulyder, som de fjernet, og da mente de lyden kanskje ble borte. Siden jeg kjenner verksmesteren, slapp jeg å betale for dette, og jeg dro glad hjem for å muligens ha sluppet billig unna. Allerede på vei hjem merket jeg at lyden slett ikke var borte, og den kommer både når jeg tar løs (ved oppstart og i kryss/rundkjøringer) og av og til i fart. Spesielt ved mye motstand. Så nå har jeg bestilt ny time for sjekk av katalysator, som jo ikke ble sjekket sist. Dersom denne ikke er problemet, må jeg nok bite i det sure eplet og bestille skifte av svinghjul til ca 25.000 kr. Huff... Anonymkode: 7f48b...bb8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå