Gå til innhold

Tok livet sitt etter kjønnsoperasjon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg hadde en bekjent som en dag fant ut at han var født i feil kjønn, noen år etter opererte han seg til kvinne, men så ca et år etter operasjonen tok hun livet sitt. Ingen vet hvorfor. Kan hun ha angret på operasjonen?

Anonymkode: 8aabb...fdb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er jo umulig å vite. Kan være at denne personen slet mye psykisk også uten at det nødvendigvis hadde noe med kjønnsskifte å gjøre. 

Anonymkode: b1679...3f4

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Transkjønnede har selvmordsrate som er 10 ganger høyere enn resten av befolkningen.

Anonymkode: cae72...268

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde en bekjent som en dag fant ut at han var født i feil kjønn, noen år etter opererte han seg til kvinne, men så ca et år etter operasjonen tok hun livet sitt. Ingen vet hvorfor. Kan hun ha angret på operasjonen?

Det er jo dette som skjer i statene.  Ikke vær lesbisk; skift kjønn. Ikke vær homo; skift kjønn. Når de det gjelder oppdager at dette også var feil, blir den psykiske krisen tyngre. 
Hva samfunnet gjør med våre barn gjør meg livredd. Måtte de få hjelp til å finne fred med å være den de er. 

Anonymkode: 290f4...7ab

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Transpersoner er dessverre ekstremt utsatt for dårlig psykisk helse. Hva som var utslagsgivende kan man dessverre aldri vite. Kondolerer så masse uansett.

Anonymkode: 54693...98a

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svarene deres,  viste ikke at kjønnsopererte hadde så høy selvmordsskala, trist. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg vil tippe de fleste transpersoner tar livet sitt før operasjonen. F.eks i puberteten når kroppen utvikler seg i en annen retning. Det er jo det som er det grusomme med å bli født sånn.

Anonymkode: a7b08...be2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Transkjønnede sliter ofte stort psykisk. Og ekstra tragisk er det når de oppdaget at «kjønnsskifte» ikke løste problemene deres likevel. 

Anonymkode: 8db09...af1

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hovedproblemet er vel at når de gjennomfører operasjon, da gjennomgår de en stor forandring. Veldig få mennesker liker at andre forandrer seg (faktisk). De risikerer å bli fryst ut sosialt.

Anonymkode: c7090...ea7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange transkvinner sliter med diskriminasjon for at de er trans, og sliter også med at de ikke blir anerkjent som kvinner.

I Norge er det også et problem at det har vært så mye fokus på operasjonen. Å være kvinne handler veldig mye om hormoner, og heldig lite om å ha pupper og skjede i stedet for penis og testikler. At man før måtte ta operasjonen for å få bytte juridisk kjønn gjorde det vanskeligere for mange.

Anonymkode: d6ddb...470

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel skyldes både indre konflikter og responsen fra samfunnet. Det er nok forstsatt store belastninger ved å ikke være som flertallet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg ikke kvalifisert til å si noe bastant om dette, men studier viser til unormalt høy selvmordsrate blant transpersoner, men det er jo ingen forklaring på hvorfor TS sin venn tok sitt eget liv. Jeg tror det er mange detaljer som drukner i denne statistikken og generelt at problemstillingene rundt LHBT er lite belyst. Vi snakker om en prosentvis veldig lite miljø, og skuler vi f.eks. til USA, så mistenker jeg at det er utall faktorer som ligger i bunn. Jeg tror ikke at antall personer som er født med en splittet kjønnsidentitet har økt, jeg tror at dette miljøet opplever en pågang av mange forskjellige typer mennesker, noen som definitivt er født i feil kropp, men det virker som miljøet også tiltrekker seg søkere, folk som vil ha et sted å høre hjemme,  kanskje de ikke er A4. Mange av disse hadde sikkert hatt behov for noen profesjonelle å prate med.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En ting det ikke snakkes så mye om, er at å skifte kjønn er ekstremt smertefullt. Det krever i den første perioden at man holder åpningen åpen med noe som ligner en vibrator  for at det ikke gror sammen, altså tvinge gjenstand inn i et sår. Man må  hele tiden passe på å  ikke  få  infeksjoner og  det  må renes ofte,  også  etter at  det har grodd Det er klart at det medfører ekstra påkjenninge.

Det betyr ikke at jeg ikke støtter muligheten til å korrigere kjønnsinkongurens. Jeg kjenner folk som sier at de hadde tatt livet sitt uten denne muligheten og at å endre kjønn har reddet livet deres,  men det er ingen lett løsning. Det er krevende,  smertefullt og fysisk og psykisk inngripende og det er nok grunnen til at mange ikke har valgt selve det kirurgiske inngrepet , men istedet tar hormoner og lever så tett opp til det kjønnet de identifiserer som mulig 

Anonymkode: 8c700...ed5

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Transpersoner er dessverre ekstremt utsatt for dårlig psykisk helse. Hva som var utslagsgivende kan man dessverre aldri vite. Kondolerer så masse uansett.

Anonymkode: 54693...98a

Man vet godt hvorfor transpersoner (og de andre som er LHBT+) sliter mer med psyken enn folk som er cishet. De blir diskriminert overalt! Utsatt for vold og seksuelle overgrep. Hver dag blir de "debattert" om hvor "farlige" de er  hvor "psyke" de er osv. Det er pga folk som bl.a ab...7ab at transpersoner har det vanskeligere enn de burde. Cis-folk som sprer hatefull propaganda som ikke er støttet av verken forskning eller undersøkelser. 

https://www.nrk.no/norge/studie_-en-av-tre-transpersoner-har-opplevd-seksuelle-overgrep-1.15548602

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er jo dette som skjer i statene.  Ikke vær lesbisk; skift kjønn. Ikke vær homo; skift kjønn. Når de det gjelder oppdager at dette også var feil, blir den psykiske krisen tyngre. 
Hva samfunnet gjør med våre barn gjør meg livredd. Måtte de få hjelp til å finne fred med å være den de er. 

Anonymkode: 290f4...7ab

Dette er ikke det som skjer i statene. Slutt å lyv! Homofile (inkl. lesbiske) blir ikke bedt om å "skifte kjønn". Det som faktisk skjer i statene er at LHBT+folk mister rettigheter. Nylig fikk helsepersonell i Ohio lov til å IKKE behandle skeive dersom "den skeive livstilen" var imot deres religion/livssyn. Folk dør pga homo-/bi-/transfobi. 

https://www.hrc.org/press-releases/governor-dewine-signs-state-budget-that-includes-anti-lgbtq-medical-refusal-language

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...