Gå til innhold

Er jeg overvektig?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Litt overvekt, ikkje mykje. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er vanskelig å si om du er overvektig jeg TS, men ut fra det du har beskrevet er det jo en sjanse for at du er det litt. Det er mulig å se seg blind på egen vekt også motsatt vei av de som har spiseforstyrrelser, tror jeg. Jeg kan ikke så mye om dette da, så det kan være lurt å sjekke opp fakta om dette selv om du lurer. Om du har en sunn vekt for din kropp eller ikke kan jeg ikke uttale meg om. Men som noen andre sider kan du kanskje spørre lege om dette?

Lykke til. :)

Anonymkode: 0da85...ea5

AnonymBruker
Skrevet
Rååååsa skrev (21 minutter siden):

Men TS. Ikke tenk så mye på det der. Føler du deg fin og du ikke har noen plager, bør du ikke begynne å tenke at du er overvektig. Det er bortkasta energi. 

Spør eventuelt legen din. 

Helt enig i dette.

Anonymkode: 293eb...549

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Har ei venninne som er verdensmester innenfor styrkesport. Hun er 168 cm og rundt samme vekt og på ingen måte overvektig. Likevel, vi snakker verdensmester og hun løfter vekter mannfolk bare kan drømme om. Hum har litt padding men man ser magemusklene hennes på magen.

Så ja, det skal ekstremt mye til før hvermansen har så betydelig med muskelmasse at det utgjør så veldig mye. Jeg er 168 cm og 78 kilo nå og jeg er definitivt for stor. Må ned på 71 ish for å regnes som normalvektig. 

Anonymkode: eb8ef...71d

Jo, hun er overvektig. Vet du i det hele tatt hva begrepet betyr? Betyr ikke at hun nødvendigvis er feit.

Hadde vært interessert i å se hvordan denne venninnen din ser ut for øvrig.

Anonymkode: 94410...862

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste er at DU trives i og med kroppen din, og at du er i ok fysisk form og har generelt ok kosthold. Om du ser på 'Et fett liv' ser du at eksperten mener det sunneste er å ligge på 26-27 i bmi. Det kommer også frem at bmi er et dårlig mål på individnivå... Folk i kategorien fedme/overvekt anbefales ikke først og fremst å gå ned i vekt, men heller å ikke gå mer opp i vekt. 

Anonymkode: d500a...00b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg er 169 og 73 kg, og anser meg for å være lett overvektig, som også stemmer med BMI. Jeg trener og er sterk. Men også midjemålet spiller inn. Grensen for overvekt basert på midjemål er 80 cm, jeg er 75

Anonymkode: e9946...ce9

Tja.

Jeg hadde med BMI på 22 midjemål på rett under det.

Hadde lav fettprosent, og mindre visceralt fett enn snittet for min høyde.

Til min store overraskelse :P 

Trente og spise sunt, hadde bare blitt foret opp på tullete mål og standarder. 

Var sikker på å få totalslakt på midjen, men resultatene viste noe helt annet enn hva jeg fikk inntrykk av gjennom media. 

Anonymkode: b24ea...8b8

AnonymBruker
Skrevet

Altså, du er nok litt overvektig, men tviler på at noen tenker over det. Du er ikke såå overvektig at man ville tenkt "stakkars, så stor hun er". De fleste jeg kjenner er litt overvektige faktisk - det er den nye "normalvekten".

Selv er jeg 168 cm nå og 84 kg etter graviditet. Jeg ser jo at jeg er for stor nå, men jeg skiller meg ikke spesielt ut i mengden heller. Er en størrelse m/l. Trivselsvekten min er derimot på 67-70 kg så jeg "kler" nok å ikke være syltynn. Da er jeg en størrelse s. Tror det har litt med hvordan vekten er fordelt (jeg har slankt ansikt , armer og midje. Alt legger seg på rumpe, hofte og lår. Om mesteparten ligger på magen og man i tilegg legger på seg mye i ansiktet kan man kanskje oppfattes som større.

Anonymkode: 79c2a...086

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jo, hun er overvektig. Vet du i det hele tatt hva begrepet betyr? Betyr ikke at hun nødvendigvis er feit.

Hadde vært interessert i å se hvordan denne venninnen din ser ut for øvrig.

Anonymkode: 94410...862

Et lite googlesøk så finner du det fort ut vetu 😉😉 

Anonymkode: eb8ef...71d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Din BMI er 27.5.

Anonymkode: 749ba...77d

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Litt rart spørsmål men jeg prøver meg allikevel. Jeg er 1.65 høy og veier 75kg. Jeg ser selv at jeg kunne vært litt slankere, men jeg ville ikke omtalt meg selv som overvektig. I følge min BMI så har jeg bikket overvekt, å jeg skal veie rundt 55kg for å være normalvektig. Dvs at jeg veier 20kg for mye, men som sagt så kan jeg ikke se det selv. Er det mulig å ha en "omvendt" spiseforstyrrelse slik at jeg ikke ser hvor stor jeg er, på lik linje som de som ikke ser hvor tynne de er? 
Hva ville dere sagt om en på min høyde og min vekt? 

(Jeg er ikke ute etter svar som at man skal elske seg selv osv, jeg er ute etter ærlige meninger)

Anonymkode: 6fea3...c50

Med din høyde går jo grensen for normalvektig ved 68 kg, så 20 kg for stor er du neppe.

Anonymkode: 2410d...a83

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Glem vekten og livvidden, men fokuser heller på å spise noenlunde sunt. Spis lite og ofte, ikke rett før du legger deg og styr unna å drikke kaloribomber og spise søtsaker hver eneste dag. Med litt bevegelse og normalt kosthold vil du gå ned i vekt uten å jobbe for det.

Anonymkode: a9ddb...e22

Gjest laPistola
Skrevet
Rååååsa skrev (36 minutter siden):

TS lurer jo på det? Det kan jo kombineres med et annet ærend. Jeg har spurt min lege, i forbifarten. Greit å få et svar hos noen som har utdanning i kropp. 

Utdanning i kropp? Snakk heller med en ernæringsfysiolog . 

AnonymBruker
Skrevet

Ja det er du. 

Anonymkode: 23f9a...af0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du overvektig. Jeg veier litt mindre enn deg og er litt lenger, jeg også overvektig eller på grensen. Jeg synes egentlig ikke jeg kunne se det jeg heller, men så fikk jeg sett meg selv på bilder hvor jeg ikke visste det ble tatt bilder. Og da så jeg jo at jeg var blitt feit! 

Anonymkode: 8499f...ec7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så dumt at andre her på KG sier du er overvektig uten og engang ha sett deg! To personer med samme vekt og høyde kan se helt ulike ut. Syns det er flott at du er fornøyd. Fortsett med det, på tross av bmi eller kommentarer på et nettforum..

Anonymkode: 33fff...f68

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Litt rart spørsmål men jeg prøver meg allikevel. Jeg er 1.65 høy og veier 75kg. Jeg ser selv at jeg kunne vært litt slankere, men jeg ville ikke omtalt meg selv som overvektig. I følge min BMI så har jeg bikket overvekt, å jeg skal veie rundt 55kg for å være normalvektig. Dvs at jeg veier 20kg for mye, men som sagt så kan jeg ikke se det selv. Er det mulig å ha en "omvendt" spiseforstyrrelse slik at jeg ikke ser hvor stor jeg er, på lik linje som de som ikke ser hvor tynne de er? 

(Jeg er ikke ute etter svar som at man skal elske seg selv osv, jeg er ute etter ærlige meninger)

Det viktigste nå er at du ikke går ytterligere opp i vekt, dersom det er helsa di du er bekymret for. Så lenge du lever någenlunde sunt og holder deg i moderat aktivitet hver dag framover så er det ikke noe farlig. Du kan forøvrig se «Et feit liv» på NRK, veldig spennende og opplysende serie om overvekt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt normal i vekt, er 162 og veier 56 kg. Hadde jeg veid over 70(!!) kilo hadde jeg vært temmelig trultete og kjernesunn, ja… 

Anonymkode: 85cb9...fa3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvordan har du regnet dette ? Ja du er overvektig men du skal veie ca 64-65kg for å være under kategori normalvekt.

Anonymkode: 6e399...fde

AnonymBruker
Skrevet
Thyra skrev (43 minutter siden):

TS er overvektig, men ikke "ganske mye".

10 kg er ganske mye. 

Anonymkode: 6ebfb...f1b

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...