Gå til innhold

Er jeg overvektig?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Litt rart spørsmål men jeg prøver meg allikevel. Jeg er 1.65 høy og veier 75kg. Jeg ser selv at jeg kunne vært litt slankere, men jeg ville ikke omtalt meg selv som overvektig. I følge min BMI så har jeg bikket overvekt, å jeg skal veie rundt 55kg for å være normalvektig. Dvs at jeg veier 20kg for mye, men som sagt så kan jeg ikke se det selv. Er det mulig å ha en "omvendt" spiseforstyrrelse slik at jeg ikke ser hvor stor jeg er, på lik linje som de som ikke ser hvor tynne de er? 
Hva ville dere sagt om en på min høyde og min vekt? 

(Jeg er ikke ute etter svar som at man skal elske seg selv osv, jeg er ute etter ærlige meninger)

Anonymkode: 6fea3...c50

Videoannonse
Annonse
Gjest Rååååsa
Skrevet

Trener du da? Det har jo litt å si. Muskler veier mer enn fett, og alt det der. 

Skrevet

Ja, du er overvektig.

• Liker 11
Skrevet
Rååååsa skrev (Akkurat nå):

Trener du da? Det har jo litt å si. Muskler veier mer enn fett, og alt det der. 

Hvis man er 1.65 høy og veier 75 kg er man overvektig uansett om man har litt muskler på kroppen eller ikke. TS er kvinne.

• Liker 14
Gjest Rååååsa
Skrevet
Fufu skrev (Akkurat nå):

Hvis man er 1.65 høy og veier 75 kg er man overvektig uansett om man har litt muskler på kroppen eller ikke. TS er kvinne.

Åja. Jeg trudde det hadde mye å si. 

AnonymBruker
Skrevet
Fufu skrev (2 minutter siden):

Så det du sier er at man skal behandles som overvektig selv om det er muskler? Jau 

Anonymkode: 38253...cb7

• Liker 4
Skrevet
Rååååsa skrev (1 minutt siden):

Åja. Jeg trudde det hadde mye å si. 

Ikke så mye.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så det du sier er at man skal behandles som overvektig selv om det er muskler? Jau 

Anonymkode: 38253...cb7

Jeg betviler sterkt at at TS er fullpakket med muskler eller driver med kroppsbygging.

• Liker 10
Gjest Rååååsa
Skrevet

Men TS. Ikke tenk så mye på det der. Føler du deg fin og du ikke har noen plager, bør du ikke begynne å tenke at du er overvektig. Det er bortkasta energi. 

Spør eventuelt legen din. 

AnonymBruker
Skrevet
Fufu skrev (2 minutter siden):

Har ei venninne som er verdensmester innenfor styrkesport. Hun er 168 cm og rundt samme vekt og på ingen måte overvektig. Likevel, vi snakker verdensmester og hun løfter vekter mannfolk bare kan drømme om. Hum har litt padding men man ser magemusklene hennes på magen.

Så ja, det skal ekstremt mye til før hvermansen har så betydelig med muskelmasse at det utgjør så veldig mye. Jeg er 168 cm og 78 kilo nå og jeg er definitivt for stor. Må ned på 71 ish for å regnes som normalvektig. 

Anonymkode: eb8ef...71d

• Liker 7
Skrevet
Rååååsa skrev (1 minutt siden):

Men TS. Ikke tenk så mye på det der. Føler du deg fin og du ikke har noen plager, bør du ikke begynne å tenke at du er overvektig. Det er bortkasta energi. 

Det er jo greit å være bevisst på det om man øker i vekt gradvis. Da kan man ta grep i hverdagen så man ikke fortsetter oppgangen.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva ville dere sagt om en på min høyde og min vekt? 

To personer med samme BMI kan se merkbart forskjellige ut. Blir vanskelig å si noe som helst uten bilde.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du er overvektig. Ganske mye også, sett vekt opp mot høyde. 

Anonymkode: 6ebfb...f1b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du kan veie opptil 67 kg for å være normalvektig for din høyde, så du er ikke 20 kg overvektig. Derfor kan du se bra ut om kiloene er greit fordelt. Uansett er det sunnest for kroppen din å være innenfor normalvekt.

Anonymkode: 4f6b1...6d9

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 169 og 73 kg, og anser meg for å være lett overvektig, som også stemmer med BMI. Jeg trener og er sterk. Men også midjemålet spiller inn. Grensen for overvekt basert på midjemål er 80 cm, jeg er 75

Anonymkode: e9946...ce9

• Liker 1
Gjest Rååååsa
Skrevet
Fufu skrev (1 minutt siden):

Det er jo greit å være bevisst på det om man øker i vekt gradvis. Da kan man ta grep i hverdagen så man ikke fortsetter oppgangen.

Joda. Det kan man jo. 

Men igjen. Jeg tenker det er best å snakke med legen om vekta. Og hva har litt overvekt å si? Ingen verdens ting. 

Skrevet

Joda. Det kan man jo. 

Men igjen. Jeg tenker det er best å snakke med legen om vekta. Og hva har litt overvekt å si? Ingen verdens ting. 

Hvorfor skal man snakke med legen om vekta når men er lettere overvektig?

Da tar man grep på egen hånd.

• Liker 7
Gjest Rååååsa
Skrevet
Fufu skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skal man snakke med legen om vekta når men er lettere overvektig?

Da tar man grep på egen hånd.

TS lurer jo på det? Det kan jo kombineres med et annet ærend. Jeg har spurt min lege, i forbifarten. Greit å få et svar hos noen som har utdanning i kropp. 

Skrevet

TS lurer jo på det? Det kan jo kombineres med et annet ærend. Jeg har spurt min lege, i forbifarten. Greit å få et svar hos noen som har utdanning i kropp. 

Leger har ikke utdanning innenfor helse og ernæring. De er allmennpraktikere.

Du kan like gjerne spørre naboen om råd.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, du er overvektig. Ganske mye også, sett vekt opp mot høyde. 

Anonymkode: 6ebfb...f1b

TS er overvektig, men ikke "ganske mye".

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...