Gjest Gjest Skrevet 28. september 2005 #81 Skrevet 28. september 2005 Det spørsmålet stilte du fordi? ← Jeg skjønner vel ikke helt hvor du vil sånn rent praktisk. Må vel også innrømme at jeg har problemer med å ta sangen seriøst, akkurat som at jeg ikke akkurat tar Rule Britannia, Vif-klansangen eller Eminem's samlede på blodig alvor. Jeg mener også at dette er en viktig debatt i dagens samfunn, så sånn sett er dette partiet og denne sangen en god ting. Her i landet ser man jo f.eks at Frp har vokst enormt bl.a fordi de andre partiene ikke ønsker å diskutere f.eks innvandringen som mange mennesker her i landet ser på som et problem. Det er kanskje noe lignende som skjer i Sverige akkurat nå?
Gjest Devil's Spawn Skrevet 28. september 2005 #82 Skrevet 28. september 2005 (endret) Jeg skjønner vel ikke helt hvor du vil sånn rent praktisk. ← Deg om det, og jeg skjønner ikke hvor du ville med spørsmålet. Tror det er ganske opplagt for de fleste at jeg ikke er imot ytringsfrihet. Endret 28. september 2005 av Rattleshake
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2005 #83 Skrevet 28. september 2005 Så hvis P.K Foss, Torbjørn Jagland og Jens Stoltenberg hadde skreket dette ut om kvinner, så hadde det ikke blitt ramaskrik? Dette er et politisk parti, ikke VIF-klanen, det er en viss forskjell. ← Det er da ikke første gangen et politisk parti trekker frem enkeltgrupper på denne måten. Carl Ivar er antagelig konsulent for dette svenske partiet hvis man skal se på stil og ikke bare stirre seg blind på innhold.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 28. september 2005 #84 Skrevet 28. september 2005 Det er da ikke første gangen et politisk parti trekker frem enkeltgrupper på denne måten. Carl Ivar er antagelig konsulent for dette svenske partiet hvis man skal se på stil og ikke bare stirre seg blind på innhold. ← Hagens "angrep" på alenemødre og andre grupper, er ikke noe mindre patetisk.
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2005 #85 Skrevet 28. september 2005 Hagens "angrep" på alenemødre og andre grupper, er ikke noe mindre patetisk. ← Men 22% av folket ville ha Frp ved årets valg... Det samme kan fort skje i Sverige, og jeg tror man kanskje bør se dette nye partiet litt i lys av hva som IKKE har skjedd i det svenske samfunnet i forhold til likestilling. Det er jo gjerne slik at folk flest vil ha en politikk og politikere som gagner dem selv, jfr. at bøndene helst stemmer Senterpartiet, eller at det private næringsliv stemmer Høyre, så jeg ser egentlig ikke noe merkelig i det hvis svenske kvinner ønsker dette partiet velkommen i politikken. Det virker litt bedre i Norge og det er kanskje derfor vi ikke har denslags partier eller sanger?
Gjest Devil's Spawn Skrevet 29. september 2005 #86 Skrevet 29. september 2005 (endret) Men 22% av folket ville ha Frp ved årets valg... Det samme kan fort skje i Sverige, og jeg tror man kanskje bør se dette nye partiet litt i lys av hva som IKKE har skjedd i det svenske samfunnet i forhold til likestilling. Det er jo gjerne slik at folk flest vil ha en politikk og politikere som gagner dem selv, jfr. at bøndene helst stemmer Senterpartiet, eller at det private næringsliv stemmer Høyre, så jeg ser egentlig ikke noe merkelig i det hvis svenske kvinner ønsker dette partiet velkommen i politikken. Det virker litt bedre i Norge og det er kanskje derfor vi ikke har denslags partier eller sanger? ← Som du kanskje vil se etterhvert, blir problemet med innlegget ditt at du ser på likestilling som en kamp mellom kvinner og menn. For å oppnå likestilling for menn og kvinner, forutsetter det at man samarbeider og ikke legger seg i hver sin skyttegrav som dette "feminist"-partiet bidrar til. Endret 29. september 2005 av Rattleshake
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2005 #87 Skrevet 29. september 2005 Reaksjon på at man ikke diskuterer feminisme i Sverige? Alle riksdagspartiene kaller seg feminister og det er det mest feminiserte landet i verden.
Gjest Rambo Skrevet 29. september 2005 #88 Skrevet 29. september 2005 Som du kanskje vil se etterhvert, blir problemet med innlegget ditt at du ser på likestilling som en kamp mellom kvinner og menn. For å oppnå likestilling for menn og kvinner, forutsetter det at man samarbeider og ikke legger seg i hver sin skyttegrav som dette "feminist"-partiet bidrar til. ← Jeg tror heller at problemet er at menn IKKE har sett på likestilling som en kamp. Kvinnene har rustet opp i fred (stort sett) og har kjempet tappert for å oppnå rettferdighet, men den feministiske helligheten har gått for langt. Når jeg sier at menn ikke satte seg til forhandlingsbordet med kvinnene tenker jeg på oss unge menn som vokste opp i den tro at vi var likestilte, at det ikke var noe problem å være jente eller gutt og at forskjellsbehandling mellom kjønnene ikke fantes. Illusjonen var sterk, men den begynte å slå sprekker når vi begynte å nærme oss voksen alder. Jenter fikk lettere gymøvelser, jenter ble behandlet bedre i skolen, jenter slapp militæret, jenter får stillinger i arbeidslivet fordi de er kvinner. Senere ser vi at jenter får foreldreansvar, jenter blir spesialbehandlet av det offentlige, jenter slår seg frem i samfunnet og får nye roller, menn mister roller og de eneste nye rollene han får er kryperollen overfor kvinnen fordi kvinnens sannhet er den riktige. Hadde menn før oss reagert og ikke bare oversett kvinnenes kamp for å oppnå rettferdige rettigheter i samfunnet, men hadde etablert egne standpunkt til egne roller hadde vi ikke sett det vi ser i dag. Nemlig at kvinner shopper rettigheter og at mannen ikke kan gjøre noe for å kritisere noe som helst fordi det er så upolitisk korrekt.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2005 #89 Skrevet 29. september 2005 Som du kanskje vil se etterhvert, blir problemet med innlegget ditt at du ser på likestilling som en kamp mellom kvinner og menn. For å oppnå likestilling for menn og kvinner, forutsetter det at man samarbeider og ikke legger seg i hver sin skyttegrav som dette "feminist"-partiet bidrar til. ← Selvsagt er samarbeide stort sett det ultimate i enhver konflikt eller interessemotsetning, det er det ingen tvil om. Men er det noen forskjell på denne typen konflikter og andre typer konflikter mellom ulike interesser vi ser i samfunnet? Er såkalt "kjønnskamp" noe annet enn en etnisk konflikt (Nordmenn og Samer f.eks) eller en konflikt om landområder (Jødene og Palestinerne f.eks)? Enn en ren politisk interessekonflikt på andre områder (miljøvern kontra utbygging f.eks)? Er det helt andre prinsipper som ligger til grunn etter din mening? Er det feil å løfte slike konflikter opp på et politisk nivå? Jeg tror den svenske debatten fremover blir spennende nettopp fordi det gjøres forsøk på å ta likestillingsdebatten og kampen andre steder enn i skyttergraver og i det "uoffisielle" rom. Hvordan skal man samarbeide hvis man ikke vet hvem man skal samarbeide med?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå