Gå til innhold

Ferie er et mareritt.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er så synd å si det. Men vi er på dag to, og jeg er sur og sliten. Kunne tenkt meg jobb og at barna er i bhg. 

Det er rot og gris overalt! Snur jeg ryggen til treåringen så har han faen meg lekt med vann og papir på badet og tettet vasken med papir. Da hadde vi nettopp kommet hjem fra en lang tur ut. Vi hadde vært lenge i byen, lekt i en park i flere timer.
Det er sko over hele gangen. Det er sand, gjørme. 
Barna krangler- konstant. Om alt. 
Barna er seriøst oppe til 2300! De er 11,8 og 3. Det er aldri kveld!! Det er så slitsomt. Og når de er oppe da maser de om å spille, om å dra på butikken. Om å finne på noe. Om vi ikke underholder treåringen konstant gjør han noe faenskap. Og etter en lang dag i full action, skulle man tro treåringen var utslitt? Neida- da må vi springe opp og ned trappene hundre ganger! Det er konstant et eller annet barn som maser om å ligge i vår seng, og det blir diskusjoner om hvorfor de aldri får osv… 
Når de endelig har lagt seg og sover kan klokken være halv tolv… Og da må vi legge oss. Og da er gubben kåt såklart. Men det orker jo ikke jeg… 

Jeg blir en dårlig mor og en dårlig samboer av dette. 
Hvordan holde ut? 
Vi skal på ferie snart og er så spent. Var på tivoli med de forrige uke, og da er de bare misfornøyde for at de ikke får ta flere lodd, at de ikke orker vente i kø for at søsken skal ta karusell osv…. 
Hva har vi gjort feil med barna? De er så storforlangende…

Anonymkode: cf6a9...132

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Åh fy faen og jeg er glad jeg er barnløs. Dette her er sånn andre opplever barna dine også. Forskjellen er jo nå at det er dere som må ta kampene. 

Kan faen ikke fatte hvorfor noen ønsker seg barn. Jeg har jobbet mange år i bhg og var virkelig glad i flere av barna, men veldig glad jeg kunne gå hjem til stille og rent hus. 

Anonymkode: e6718...2f4

• Liker 37
Skrevet

Vi pleier å trenge en ukes tid på å lande, finne rytmen og så blir resten av ferien bedre. Lykke til.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Åh fy faen og jeg er glad jeg er barnløs. Dette her er sånn andre opplever barna dine også. Forskjellen er jo nå at det er dere som må ta kampene. 

Kan faen ikke fatte hvorfor noen ønsker seg barn. Jeg har jobbet mange år i bhg og var virkelig glad i flere av barna, men veldig glad jeg kunne gå hjem til stille og rent hus. 

Anonymkode: e6718...2f4

Samme her. Go mgtow!

Anonymkode: e5166...4d0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor få tre barn?

Anonymkode: b433a...5e6

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Takker gud for at jeg tok abort. Er så glad for at jeg ikke har barn! Høres grusomt ut. 

Barn = problemer

Anonymkode: 9cfd2...7fe

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alene med fire barn, og har den beste ferien jeg har hatt på mange år. Hvorfor? Fordi jeg styrer alt selv, ikke må forholde meg til en mann som er mer jobb en mas, og ingen som maser etter sex når jeg legger meg. 

Ungene storkoser seg. Når ferie er over har jeg to uker barnefri hvor jeg har gjøre akkurat det jeg vil.

Ingen tid på året som gjør meg i så godt humør over å være skilt som på sommeren 😁

Anonymkode: 619ba...95f

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Det høres egentlig kjent ut, bortsett fra at mine er tettere i alder en dine☺️ 
Tror det skyldes tidsånden barna oppdras i, de er vant å forhandle, vant til å få mye osv. Mine er høflige og greie rundt andre, men trenger veldig strenge grenser med oss. 
Jeg lever heldigvis greit med at det er sånn. Det jeg ser er at de maser mer på mannen min enn meg, og det er nok fordi jeg er mye mer konsekvent (eller kjip) enn han, så de vet det ikke nytter med meg. Det gjør det enklere for meg å være sammen med dem, og finne på ting.

Så om jeg skal gi råd, er det å avtale i forkant, hva får/kan de og ikke, og å være helt konsekvent. Og legg treåringen tidligere - det betyr også å ev vekke treåringen om mrg, selv om det er surt å stå opp tidlig i ferien. Ferie trenger også ofte å gå seg litt til.

Anonymkode: 192e8...3bc

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du må feie sånne diskusjoner av banen: ingen får ligge i min seng med mindre det er sykdom eller ekte mareritt. 

Og hvordan reagerer du når treåringen tettet vasken med papir? Viste du stor reaksjon og kjeftet? For I så fall finner han fort ut hvordan skape en reaksjon fra deg. Negativ oppmerksomhet er bedre enn ingen oppmerksomhet. Du forteller rolig hvorfor det ikke skal papir i vasken. 3 åringen gjorde ikke dette mot deg, men fordi det sikkert er fint å fylle vasken med vann å leke med eller eksperimentere litt. 

Anonymkode: ddb43...208

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, det er så synd å si det. Men vi er på dag to, og jeg er sur og sliten. Kunne tenkt meg jobb og at barna er i bhg. 

Det er rot og gris overalt! Snur jeg ryggen til treåringen så har han faen meg lekt med vann og papir på badet og tettet vasken med papir. Da hadde vi nettopp kommet hjem fra en lang tur ut. Vi hadde vært lenge i byen, lekt i en park i flere timer.
Det er sko over hele gangen. Det er sand, gjørme. 
Barna krangler- konstant. Om alt. 
Barna er seriøst oppe til 2300! De er 11,8 og 3. Det er aldri kveld!! Det er så slitsomt. Og når de er oppe da maser de om å spille, om å dra på butikken. Om å finne på noe. Om vi ikke underholder treåringen konstant gjør han noe faenskap. Og etter en lang dag i full action, skulle man tro treåringen var utslitt? Neida- da må vi springe opp og ned trappene hundre ganger! Det er konstant et eller annet barn som maser om å ligge i vår seng, og det blir diskusjoner om hvorfor de aldri får osv… 
Når de endelig har lagt seg og sover kan klokken være halv tolv… Og da må vi legge oss. Og da er gubben kåt såklart. Men det orker jo ikke jeg… 

Jeg blir en dårlig mor og en dårlig samboer av dette. 
Hvordan holde ut? 
Vi skal på ferie snart og er så spent. Var på tivoli med de forrige uke, og da er de bare misfornøyde for at de ikke får ta flere lodd, at de ikke orker vente i kø for at søsken skal ta karusell osv…. 
Hva har vi gjort feil med barna? De er så storforlangende…

Anonymkode: cf6a9...132

Du må ikke "holde ut", du må legge en plan sammen med samboeren din. Sett opp en liste over ting som dere har oppdaget i oppdragelsen deres som dere ikke liker, og start med det viktigste.

Første pri for meg ville vært å få barna i seng i en anstendig tid. De trenger fremdeles nok søvn, selv om det er ferie. Om det tar lang tid, så start tidligere. 

Deretter ville jeg ha sørget for at det ikke skjer for mye som er voksenstyrt. Her løper barna rundt i nabolaget og leter etter venner som er hjemme. Det gjelder selvfølgelig ikke for 3-åringen, men de to andre bør kunne holde seg selv i vigør. Spilling foregår tidlig morgen og eventuelt på kveld hvis det er rom for det. Hva de gjør hos venner legger jeg meg ikke oppi. Når de har venner på besøk leker de i hagen eller på rommet.

3 åringen er en utfordring, det forstår jeg godt. Lag et trygt område hvor 3åringen kan herje fritt. Å leke med vann på badet er jo en fin aktivitet. Gris og søl hører med barn - dere fikk tre av dem. Alt som er utrygt bør ut av rekkevidde. Plaskebasseng eller en balje med vann utendørs er jo også morsomt. Såpebobler er enkel moro. Og ellers så kan 3åringer tas med på alt dere tenker dere vil få gjort av husarbeid. 

Og storforlangende barn? Er de vant til å få mye da? Kanskje det er verdiene dere har hjulpet dem med å innarbeide? Det bør dere eventuelt ta en alvorsprat om, dere voksne, før dere tar en prat med barna også. Ikke trusler om "sett pris på det dere får, ellers...!", men forsøke å forberede de på ferien dere har planlagt for eksempel. Det er ingenting i veien for å justere ned moro-nivået.. Er de vant til å oppleve litt motstand og ubehag i livet sitt? Må de jobbe for ting de ønsker seg? Hva gjør dere når de ikke ønsker å stå i kø for søskenene sin skyld? Slipper de unna, eller tar dere "kampen"? Hva skjer i såfall? 

Anonymkode: e8676...1c9

• Liker 6
Skrevet

Ikke gøy å høre at ferien din er dritt, men det gir jo oss barnløse et litt mer nyansert bilde av det å ha barn.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Er bra vi mennesker er laget med glemsel. Om noen år vil du huske feriene som bare koselige. 

Anonymkode: 8541f...2e0

• Liker 12
Skrevet

Hvorfor er treåringen oppe så lenge? Er det sånn til vanlig også? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

hvorfor er ikke gubben trett, men derimot våken og klar for mer action?

Anonymkode: 5e0f7...1e7

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Legg 3- åringen og 8- åringen før kl 21.00. Mye løst av bare det. 

Anonymkode: ea3e7...d98

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Samme her! Har ingen barn under skolealder, men de kreves ofte å bli underholdt... og de sovner SENT.  

Anonymkode: 6d71d...4ab

AnonymBruker
Skrevet

Så heldig du er for at kjæresten din tenner på deg og vil kose med deg! Heldige du som har friske, lykkelige, energiske barn! 

Anonymkode: 21898...a09

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Grensesetting er en fin ting. Få barna i seng innen 20.30! Det er du som bestemmer, ikke barna. De trenger søvn og rutiner selv om det er ferie.

Viktig at barna lærer seg å leke selv uten att de skal være nødt til å bli underholdt hele tiden. Rydd litt i mellom slagene. Blir det rotete igjen så rydder du mens barna spiser kveldsmat så kan du slappe av når de har lagt seg (innenfor rimelig tid!). Vær konsekvent, sett grenser, forklar hvorfor sånn og sånn ikke er lov.  

Anonymkode: 3602c...cf8

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Sånn skjer når folk bestemme seg for å ha barn de klarer ikke å ta vare på. 

Anonymkode: aebd8...c5e

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...