Gå til innhold

Bilder kjøpt i kjedebutikker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan gidder dere å kjøpe bilder til å ha på veggene fra kjeder som IKEA, Bohus, Kremmerhuset o l? Vet selvfølgelig at det er smak og behag. Men hjemmet blir svært lite personlig med slike masseproduserte bilder som hvert tredje hjem i nabolaget har. Spyr nesten hvis jeg ser en hytte til med nærbilde av hodet til en vær eller moskus. 🙈 

Har hengt meg opp i dette med bilder fordi bilder gjerne er noe man bytter ut sjeldnere enn nips, lys, duker og puter. Hvorfor vil man da ha noe så lite personlig og lite unikt som masseproduserte bilder?

Anonymkode: d6e57...50f

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har vell med økonomi å gjøre for de fleste. Et innrammet litografi koster gjerne 10000kr++

Anonymkode: 0a4a7...580

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør det vel om "alle andre" har det så lenge man selv synes det er fint? 😊 

Man skal trives i sitt hjem og da vil man ha ting i det som gjør en glad. Hvis det å ha et fint bilde av en sau på veggen gjør meg glad blir ikke gleden mindre av at naboen har det samme. 

Anonymkode: 09e5c...16c

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Hvorfor bryr du deg om hvordan andre liker å ha de i sitt eget hjem? Det er ikke du som bor der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dels enig med deg TS, men jeg har noen av dem på veggen selv. For min del handler det om pris og at jeg personlig liker bildene. Et bilde som ikke er masseprodusert koster en halv bondegård og så mye penger har jeg ikke. Det er ikke så lenge siden jeg flyttet og jeg fikk plutselig mye mer veggplass. Enten måtte jeg ha tomme vegger eller så måtte jeg fylle dem innenfor en prisklasse jeg kunne forsvare. Jeg valgte det siste.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athena79 skrev (7 minutter siden):

Hvorfor bryr du deg om hvordan andre liker å ha de i sitt eget hjem? Det er ikke du som bor der. 

Vi er på et diskusjonsforum. Jeg sier jo ikke sånt direkte til folk, men her må det være lov.

Anonymkode: d6e57...50f

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det har vell med økonomi å gjøre for de fleste. Et innrammet litografi koster gjerne 10000kr++

Anonymkode: 0a4a7...580

Skjønner den. Men jeg ville da heller brukt personlige bilder og forstørret opp. 😊

Anonymkode: d6e57...50f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du selv aldri noe alle andre har? 

Hvorfor ut du sofa? Det er jo så ukreativt og alle har det? Hvorfor ikke en sakosekk? 

Hvorfor har du grå/sort/hvite møbler? Så sinnsykt kjedlig, alle har det. Hva med gule bærenett? Får plass til mye oppi der! 

Den sorte kjolen din får du gå å kaste, igjen, ukreativt! 

Hvorfor henge seg opp i hva andre har? Er vel en grunn til at de blir solgt på slike plasser i den store skalaen da, de er populære rett og slett. Personlig driter jeg i om noe er populært eller upopulært når jeg innreder. Liker jeg det? Passer det inn hos meg? Ja, da tar jeg det! 

(Forøvrig har jeg ikke bildet selv da jeg ikke har plass til mer her nå, men jeg har ikke noe i mot det!). 

Anonymkode: 61d92...33e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kjøper du selv aldri noe alle andre har? 

Hvorfor ut du sofa? Det er jo så ukreativt og alle har det? Hvorfor ikke en sakosekk? 

Hvorfor har du grå/sort/hvite møbler? Så sinnsykt kjedlig, alle har det. Hva med gule bærenett? Får plass til mye oppi der! 

Den sorte kjolen din får du gå å kaste, igjen, ukreativt! 

Hvorfor henge seg opp i hva andre har? Er vel en grunn til at de blir solgt på slike plasser i den store skalaen da, de er populære rett og slett. Personlig driter jeg i om noe er populært eller upopulært når jeg innreder. Liker jeg det? Passer det inn hos meg? Ja, da tar jeg det! 

(Forøvrig har jeg ikke bildet selv da jeg ikke har plass til mer her nå, men jeg har ikke noe i mot det!). 

Anonymkode: 61d92...33e

Jeg forklarte hvorfor jeg har hengt meg opp i akkurat det med bilder.

Anonymkode: d6e57...50f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg. Har et par mindre bilder fra desenio som del av en bildevegg som også inneholder personlige bilder. Utenom det så har jeg kun bilder som det finnes 99 eksemplarer av i hele verden. 

Anonymkode: 2f0fe...06f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåvidt enig. Tegner heller et bilde selv enn å kjøpe noe fra bohus. Har alt fra kunst til tegninger fra ungene på veggen. 

Anonymkode: 509bf...998

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke alle hjem like nå? Alt er beige eller en lys grønn farge, samme sofa, samme stoler osv. Litt morsomt når de kaller det personlig stil.....

Anonymkode: cbcd1...0a9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei salig blanding av egenprodusert, masseprodusert, halvveis masseprodusert plakatkunst fra kunstnere i nærområdet og en diger plakat fra Ebay. Og en plakat fra Cecilie Sørgård. For meg handler det om hva jeg synes er fint og hva jeg har råd til. Kanskje jeg en dag investerer i et ekte maleri, men har så langt ikke funnet et bilde jeg liker godt nok. Har ikke produsert et stort og fint nok selv heller... :fnise:

Er litt enig i at det er kjedelig når "alle" har samme bildene på veggene, men det er jo en smakssak. Jeg regner med folk faktisk liker både værer, moskuser og Kate Moss med bart på fingeren. Ellers hadde de vel neppe kjøpt disse bildene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruktmarkeder og bruktbutikker selger mye kunst man kan få billig. Grafikk er ikke så dyrt heller. Auksjonshus med nettauksjon har også masse original kunst, til og med unike malerier til rundt 1.000-lappen så det er fullt mulig å ha ekte kunst på veggen uten å blakke seg (og som sikkert koster det samme som mye av det masseproduserte rælet man får tak i).

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke svart og hvit, er det. Er vel få som har enten bare personlige bilder, eller bare masseproduserte bilder, eller kunst. Folk har jo kombinasjon. Når man står i butikken, og tar en avgjørelse om at det bilde ville passe på veggen, ja, hva tenker man? Ser for meg at det kan være alt mulig rart. Det at man har sett slik hos ei venninne og likte det, eller at det er rett og slett passende farger og størrelse, eller at det er noe ved nettopp det bildet som snakker til deg. Eller trenger man noe kjapt opp på veggen, for at det føles så tomt og sterilt uten noe. Er ikke alle disse grunner like gyldige?

Virker litt snobbete, å tenke at man kan bare like ekte kunst, men resten, slike bilder som selges på Kremmerhuset, neida, de kan umulig føles personlig eller tiltrekkende for noen. 🙄

Anonymkode: c0925...5ba

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv aldri kjøpt fra IKEA, Bohus osv, men det er fordi jeg er heldig og har kunstnere i familien.

Jeg bestemte meg tidlig for å ikke kjøpe fra slike steder, men kun fylle på med kunst som var meningsfull for meg. Det betyr ikke at jeg dømmer andre som har en annerledes smak enn meg. Det er HELT ok å kjøpe masseprodusert! Jeg hadde nok startet der om jeg ikke hadde hatt nevnte familie, og så heller investert i noe bedre på sikt når økonomien var ok.

Anonymkode: 9b256...dc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det har vell med økonomi å gjøre for de fleste. Et innrammet litografi koster gjerne 10000kr++

Anonymkode: 0a4a7...580

Det er slettes ikke sant. Jeg vil ikke si hvor jeg kjøpe bilder da de ofte finnes i få eksemplarer, men du kan faktisk får originalverk for under 2000 kr. Det er ikke bare dritdyr kunst som er alternativet til Desenio. Det finnes også museumer som Louisiana med fine kunstplakater.

Jeg har ikke så god økonomi, men sparer lenge til det jeg vil ha og ønsker meg kanskje bidrag til bursdag. Masseprodusert er så utrolig upersonlig, og ikke noe jeg ønsker i mitt hjem.

Anonymkode: ca6f9...42c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste i hjemmet mitt som er masseprodusert er sofaen (rød) og sengen og en bokhylle. Ellers er alt egenprodusert eller antikt eller malinger av mindre kjente kunstner (møbler som bilder) Jeg kjøpte masseprodusert før men nå elsker jeg å lage selv eller nyte skikkelig håndverk. Er enig med deg TS at det blir svært lite personlig med masseprodusert men bryr meg ikke noe særlig om hva folk har hjemme. Er de fornøyde så er det vel bra? 

Anonymkode: 7c453...d7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må det være upersonlig, om man faktisk liker det ene bildet veldig godt, bare fordi det er masseprodusert? Det er vel heller upersonlig å kjøpe noe som er unikt og spesielt, kun fordi det er unikt og spesielt, ikke fordi det gjerne er noe man liker veldig godt selv? Jeg ser poenget, men synes også det blir feil å dømme noen ut ifra at det er noe flere folk har. Mange har som andre nevner, gjerne en kombo av masseproduserte og dyrere, mer eksklusiv kunst. Selv liker jeg gjerne å finne bilder/plakater på markeder i utlandet.

Anonymkode: 09d92...613

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er slettes ikke sant. Jeg vil ikke si hvor jeg kjøpe bilder da de ofte finnes i få eksemplarer, men du kan faktisk får originalverk for under 2000 kr. Det er ikke bare dritdyr kunst som er alternativet til Desenio. Det finnes også museumer som Louisiana med fine kunstplakater.

Jeg har ikke så god økonomi, men sparer lenge til det jeg vil ha og ønsker meg kanskje bidrag til bursdag. Masseprodusert er så utrolig upersonlig, og ikke noe jeg ønsker i mitt hjem.

Anonymkode: ca6f9...42c

Oi..heldig du da som finner fine bilder så billig. Jeg følger med både på Finn og går mye i gallerier. Har enda tilgode å finne bilder jeg liker så billig, men vi har sikkert forskjellig smak. 

Anonymkode: 0a4a7...580

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...