Gå til innhold

Tips til enkel, grei, god og sunn sommermat?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal ha svigers på middag på balkongen. Har du tips til noe god mat som nevnt i overskriften ? Ikke grillmat eller bare salat.

Er takknemlig for alle tips og ekstra glad for henvisning til oppskrift dersom det blir litt komplisert. Er flink på kjøkkenet. 

Anonymkode: dee0b...ce5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Skal ha svigers på middag på balkongen. Har du tips til noe god mat som nevnt i overskriften ? Ikke grillmat eller bare salat.

Er takknemlig for alle tips og ekstra glad for henvisning til oppskrift dersom det blir litt komplisert. Er flink på kjøkkenet. 

Anonymkode: dee0b...ce5

Vet du sier ikke salat,men regner med at du da mente grønn salat...?

Jeg bruker å servere denne med focaccia 

Marokkansk couscoussalat – 4 – 6 porsjoner

INGREDIENSER

300 ml couscous 
300 ml vann 
1 ts salt 
2 ts spisskummen
1 ts malt ingefær
1 ts paprika
2 ss olivenolje 
1 appelsin 
1/2 grønn squash 
1 rød paprika 
3-4 reddiker  
ca. 50 g rosiner 
4 ss grovhakket frisk persille 
Kjerner fra et granateple

FREMGANGSMÅTE

Kok opp vannet og ha oppi saltet. Ta av varmen, hell oppi couscous og sett på lokk. Vent ca. 5 minutter til vannet er absorbert.

Rør i couscous’en med en gaffel. Tilsett krydder og finrevet skall fra appelsinen. Rør sammen. Rør inn olivenolje og persille. Smak til med salt.

Skjær squash og paprika i biter. Skjær reddik i fine skiver.

Segmenter appelsinen og skjær i biter. Skjær toppen og bunnen av appelsinen og sett den på et fjøl. Bruk kniven til å skjære skallet av, få med så mye av det hvite som du kan. Hold den skrelte appelsinen i hånden og skjær på hver sin side av membranen for å løfte ut fine appelsin båter. Skjær båtene i biter.

Bland den krydrete couscousen med squash, paprika, appelsin, rosiner og frø fra granateplet.

Smak til med salt om nødvendig.

Anonymkode: 946b5...500

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Vet du sier ikke salat,men regner med at du da mente grønn salat...?

Jeg bruker å servere denne med focaccia 

Marokkansk couscoussalat – 4 – 6 porsjoner

INGREDIENSER

300 ml couscous 
300 ml vann 
1 ts salt 
2 ts spisskummen
1 ts malt ingefær
1 ts paprika
2 ss olivenolje 
1 appelsin 
1/2 grønn squash 
1 rød paprika 
3-4 reddiker  
ca. 50 g rosiner 
4 ss grovhakket frisk persille 
Kjerner fra et granateple

FREMGANGSMÅTE

Kok opp vannet og ha oppi saltet. Ta av varmen, hell oppi couscous og sett på lokk. Vent ca. 5 minutter til vannet er absorbert.

Rør i couscous’en med en gaffel. Tilsett krydder og finrevet skall fra appelsinen. Rør sammen. Rør inn olivenolje og persille. Smak til med salt.

Skjær squash og paprika i biter. Skjær reddik i fine skiver.

Segmenter appelsinen og skjær i biter. Skjær toppen og bunnen av appelsinen og sett den på et fjøl. Bruk kniven til å skjære skallet av, få med så mye av det hvite som du kan. Hold den skrelte appelsinen i hånden og skjær på hver sin side av membranen for å løfte ut fine appelsin båter. Skjær båtene i biter.

Bland den krydrete couscousen med squash, paprika, appelsin, rosiner og frø fra granateplet.

Smak til med salt om nødvendig.

Anonymkode: 946b5...500

Sikker på at folk liker dette? 🙈 Sjelden å høre om folk som liker couscous, så det hadde jeg styrt unna hvertfall..

Anonymkode: 98bd3...4f6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Mitt tips er tapas. Trenger ikke å være så mange retter. Asparges med spekeskinke, poteter, litt kjøtt, ost og tomater kanskje.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det er tid for spekemat.

Store spekefat med ymse skinker, fenalår, pølser og spekket rein, elg og hval.

Tilbehør...   potetsalat, eggerøre med frisk gressløk, asparges, løk, rødbeter, sukkererter, reddiker, melon og druer, hardkokte egg, agurksalat og rømme.   Noen liker kokte poteter, kalde eller varme.   Og noen liker tjukk hvit saus til (gjerne også med gressløk i).

Flatbrød.          (Og akevitt til svigerfar...   )

Endret av Jerry Lee
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Sikker på at folk liker dette? 🙈 Sjelden å høre om folk som liker couscous, så det hadde jeg styrt unna hvertfall..

Couscous er godt det, men den oppskriften over hørtes mer ut som tilbehør enn som en hovedrett.

Selv synes jeg bruschetta er digg om sommeren, men tenkte det var for enkelt og lite middagsaktig. Men sammenlignet med couscous er det kanskje på samme nivå? 

Anonymkode: 7d011...017

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Liker man ris, så liker man couscous. Alene smaker ikke ris eller couscous noe. 

Salaten er sikkert greit, men jeg ville brukt den ved siden av noe, ikke som hovedrett. 

Anonymkode: c1409...110

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Couscous er godt det, men den oppskriften over hørtes mer ut som tilbehør enn som en hovedrett.

Selv synes jeg bruschetta er digg om sommeren, men tenkte det var for enkelt og lite middagsaktig. Men sammenlignet med couscous er det kanskje på samme nivå? 

Eh - nei??

Bruschetta er jo knapt nok en forrett engang - det er en appetittvekker som man spiser til en apéritif før måltidet.

Og til ABen som foreslo TAPAS: Nei, tapas er ikke "enkel og grei" sommermat. Tapas er et logistisk helvete, og slett ikke det man setter i gang med når man skal lage noe enkelt.

Mht couscous, eller tabbouleh / couscoussalat som det egentlig er snakk om her: Veldig fin sommermat, men da som tilbehør til feks stekt kylling. Jeg liker også falafler eller halloumi til om man vil ha det vegetarisk. Men ikke med appelsin og granateple som er i sesong om vinteren (!) - om sommeren spiser man tabbouleh med norske tomater i sesong, ny rødløk, og masse persille og mynte (pluss sitron og olivenolje selvsagt).

Mitt tips sånn ellers: Ferske reker, loff, sitron, majones (eller hjemmelaget aïoli), hvitvin. Hvis det ikke er for usunt for TS.

Alternativt feks en salade nicoise om man liker det.

Anonymkode: 76755...530

• Liker 6
Skrevet

Ferske vårruller! Du hakker opp det du vil ha i strimler og setter ut, kan velge om du vil bruke kylling, scampi, laks eller tofu oppi. Jeg pleier å bruke gulerøtter, agurk, vårløk, mango og salat ved siden av. Også peanøttsaus (fås tak i som ferdig på de fleste butikker evt lett å lage selv) og soyasaus. Rispapir til våruller får du også kjøpt i de fleste butikker. Veldig godt i sommervarmen! :) 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lagde nylig chili con carne med mørt langtidsbehandlet oksekjøtt (kan også bruke vanlig kjøttdeig, eller kanskje grytekjøtt som trekker en stund) og synes det var veldig godt. Og det er slett ikke så usunt heller. Ingen fete meieriprodukter, kun magert kjøtt, og sunne grønnsaker. Ikke så vanskelig å lage til mange heller, da man bare lager så stor gryte som man skal ha. Trenger ikke ha chili i heller om folk ikke er så glad i sterk mat. Kan bruke paprika som på mange måter er det samme som chili bare mindre sterk. Men er greit om det er litt hot innen folks tålegrense for å få riktig effekt. 😄

Anonymkode: f9cde...210

Skrevet

Tapas, sommerruller, kylling med ris og salat, paella, diverse fiskeretter, tepsikebab, spaghetti bolognese

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Eh - nei??

Eh - jo, det bekrefter du jo selv i ditt innlegg. 

Skrevet

Bakt potet med tilbehør, f.eks. bacon, rømme, ost etc. 

• Liker 2
Skrevet

Trudde det var snakk om LETT sommermat...

Her er grisetunge retter det tar en 3kvart dag å mekke.

Ikke min idé om "lett sommermat" akkurat...

Men, ok....  hver sin smak og tolkning av "lett sommermat".     😉

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eh - nei??

Bruschetta er jo knapt nok en forrett engang - det er en appetittvekker som man spiser til en apéritif før måltidet.

Og til ABen som foreslo TAPAS: Nei, tapas er ikke "enkel og grei" sommermat. Tapas er et logistisk helvete, og slett ikke det man setter i gang med når man skal lage noe enkelt.

Mht couscous, eller tabbouleh / couscoussalat som det egentlig er snakk om her: Veldig fin sommermat, men da som tilbehør til feks stekt kylling. Jeg liker også falafler eller halloumi til om man vil ha det vegetarisk. Men ikke med appelsin og granateple som er i sesong om vinteren (!) - om sommeren spiser man tabbouleh med norske tomater i sesong, ny rødløk, og masse persille og mynte (pluss sitron og olivenolje selvsagt).

Mitt tips sånn ellers: Ferske reker, loff, sitron, majones (eller hjemmelaget aïoli), hvitvin. Hvis det ikke er for usunt for TS.

Alternativt feks en salade nicoise om man liker det.

Anonymkode: 76755...530

Vel, jeg synes en liten tapas-meny er enkelt å stelle i stand.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har forresten kokt potet, hvit saus og spekeskinke som sommermat. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje litt småretter: en god gazpacho, hummus, stekte pitabrød, oliven, melon, kjeks, ost

Anonymkode: f56fc...f9a

AnonymBruker
Skrevet

Rømmegrøt 

Anonymkode: ae25b...f49

• Liker 2
Skrevet

https://frutimian.no/2014/05/10/brie-og-aspargespai-perfekt-til-koldtbordet-fru-timians-matblogg/

-Denne paien går aldri feil. Veldig lettvint. Bruker ferdigkjøpt paideig på rull. (Meny) Serveres med salat. Sikkert ikke direkte slankekost, men sunn nok i mine øyne. 

-Dampet laks med agurksalat, nypoteter og Sandefjorsmør eller hollandaise. Hjemmelaget hollandaise er best, men posevarianten med litt pisket kremfløte og ekstra sitron blir også veldig god. 

- En variant av blåskjell med godt hjemmelaget brød og aioli. 

- Nypotet, smørdampet nykål, spekeskinke og hollandaise. Bliss. 

- Lårfilét av kylling marinert ( en time) i en blanding av sennep, honning og soyasaus (smak deg fram), stekt i stekeovn med folie over slik at ikke honningen brenner, servert med salat og villris. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har forresten kokt potet, hvit saus og spekeskinke som sommermat. 

Det har jeg hatt...og skal ha mer av.  Nydelig lett sommermat.  Med litt småknask på si'a.    :spise:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...