Gå til innhold

Steforeldre og økonomi

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg som 100% alenemor traff min mann hadde jeg overhode ingen tanke om at han skulle bidra økonomisk rundt barna mine. Jeg stod for alt ene og alene og har aldri hatt behov for økonomisk hjelp. 

Vi deler alle felles utgifter likt, men likevel kjøper han sko til barna. Tar de med ut på cafe for å kose seg. Han kjøpte badetøy og strandhåndklær til de i sta. Kun fordi barna ville ha det nyeste, fordi det fra i fjor var ikke like spennende lenger. 
Han kjøper også klær til dem, og turtøy ved behov. 
Vi har også barn sammen og han har aldri gjort forskjell på dem. 
Jeg gjør dette også. Men han selv tar det som en selvfølge å gjøre dette, siden vi er en familie. Da deles alt, og det er ingen «mitt» eller «ditt» etter vi har betalt regningene våre. Og skulle han eller jeg komme til kort en måned så deler vi på det vi har. 

Per i dag vil jeg si at noen som ikke viser vilje til å være med på noe økonomisk rundt stebarn ikke er spesielt gode folk 🤷🏻‍♀️ 
Da sikter jeg med f.eks å ikke ville betale for kino. Eller mat på restaurant. 
Er grunnen at man ikke har råd så får man flytte hjem til promperommet hos foreldrene sine, så du har mer penger til overs. For da er du seriøst fattig. 

Forelderen til det barnet må gjøre bedre for barnets del. Barna vil føle på dette skillet som dere voksne skaper. 
For det er det dere gjør, og det er egentlig bevisst. Ingen unnskyldninger.
Det markeres ovenfor barnet at siden det ikke er steforelder sitt så vil steforelder aldri gi barnet trygghet på alle mulige måter. 
stakkars barn.. 

Anonymkode: cdcbb...438

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to barn fra før, vi har to sammen - vi deler 50/50 på absolutt alt:)

Gjort fra den dagen vi flyttet sammen🙏🏻

Anonymkode: bf830...156

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han har 4 barn og jeg 1. Vi har felles økonomi og deler på alt foruten barnas fritidsinteresser. 

Vi tjener omtrent likt, så slikt sett er jeg den økonomiske taperen. Men for meg er det viktig å ha fellesskap i familien og gjøre ting likt for barna, slik at vi skaper så trygge rammer som vi kan. 

Anonymkode: c17c1...885

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er foreldrene som skal betale for sine barn. En steforelder bør ikke forventes å betale noe som helst, men bør bidra med det hn selv føler seg komfortabel med. Enten det er mye eller ingenting.

Anonymkode: 13e0c...994

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når man velger å satse sammen som en familie, så har begge voksne økonomisk ansvar for alle som bor under samme tak. Syns det er rart når folk flytter sammen uten at de blir en komplett enhet på alle måter. Mulig noen velger å ikke satse 100% fordi de vet at det ilke kommer til å vare. Med den innstillingen burde man vel heller være særboere? Vi har bodd sammen i noen og tyve år, med et barn hver. Har aldri regnet på kroner og ører, bare hatt fokus på at vi alle skal ha det fint. Eier selvfølgelig 50% hver av bolig. 

Anonymkode: 1905b...a1b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Stiller et spm tilbake.. hva mener du med mat? Når en familie bor under samme tak om det er mine eller dine barn, så spiser en felles måltider og deler alt i fellesskap. 
mer selv vokst opp med stefar, og hos oss var alt i kjøleskapet alle sitt. Vi var en familie. Stefar handlet like mye som mamma. Han spanderte mye og tok oss med på dyre ferier rundt i verden. 
nei han var ikke biologisk far, men han var far i hjertet sitt. Alle som velger å innlede et samboerskap med de som har barn må ta hele pakka. 
det er KUN barna dette går utover, de merker ting kjapt om de føler seg ønsket eller ei av steforelderen. 
ble litt oppgitt av HI at dette i det hele tatt er et tema 

Anonymkode: 990ca...4fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Når man velger å satse sammen som en familie, så har begge voksne økonomisk ansvar for alle som bor under samme tak. Syns det er rart når folk flytter sammen uten at de blir en komplett enhet på alle måter. Mulig noen velger å ikke satse 100% fordi de vet at det ilke kommer til å vare. Med den innstillingen burde man vel heller være særboere? Vi har bodd sammen i noen og tyve år, med et barn hver. Har aldri regnet på kroner og ører, bare hatt fokus på at vi alle skal ha det fint. Eier selvfølgelig 50% hver av bolig. 

Anonymkode: 1905b...a1b

Kunne ikke vært mer enig! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
BethD skrev (På 8.7.2021 den 17.02):

Eh ingenting? Barnets foreldre skal bidra til sånne ting 

Så du hadde ikke kjøpt melk og pålegg til barnet til din nye kjæreste? Da er du ikke steforeldre i hjertet ditt.. og heller ikke glad i kjæresten din. Finn deg en barnløs kjæreste 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
asterix skrev (På 8.7.2021 den 13.00):

Mine barn er mitt ansvar. Jeg forsørger dem helt og holdent selv. Det er ikke noe jeg blander samboeren min inn i.

Men da føler jo ikke barnet at samboeren din er en del av barnet og familien? Men bare din kjæreste.. så samboeren din handler ikke mat til barnet ditt? Kjøper klær som barnet trenger eller engasjerer seg?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

ehhhh, hvis jeg blir sammen med en alenemor så får hun pokker meg dekke ALLE utgifter til ungen selv!

Anonymkode: e9f7f...8d5

AnonymBruker
Skrevet

Mat har vi aldri delt ulikt selv om jeg hadde et barn fra før. Ville blitt bare teit og feil, siden mannen spiste minst like mye som jeg og barnet tilsammen. 

Ellers har jeg dekket alle utgifter til mitt barn. Jeg tjener mer enn mannen, så mulig jeg ikke hadde tatt det som like stor selvfølge dersom det ikke allerede var så skjev inntekt. Det ble veldig feil at han skulle betale for mitt barn når jeg hadde bedre råd selv om jeg gjorde det selv.

Det har egentlig aldri vært oppe til debatt. 

Anonymkode: 9a6ed...0ea

AnonymBruker
Skrevet

Mange faktorer. Har steforelderen egne barn? God økonomi? Mye bedre eller mye dårligere enn foreldrene? Er den andre forelderen i live og tilstede i stebarnas liv?  Har man bodd sammen med barna i mange år siden de var små eller har man bare sjeldne helgebesøk av tenåringer på snart 19 som man har kjent i kun kort tid.

Anonymkode: 1c407...b89

Skrevet

Ingen barn burde behøve vokse opp i en stefamilie.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
true aspie skrev (10 minutter siden):

Ingen barn burde behøve vokse opp i en stefamilie.

Wow, dagens helt

Anonymkode: ee65b...658

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn, mitt ansvar. Med unntak av hva min nye mann bruker på barna til venner og bekjente. Gir han gaver til de, må han også gi til ungene. 

Eksmannen min har ny kjæreste, som i begynnelsen kjøpte/kom med arveklær til ungene. Alt hun kom med var totalt stilkræsj. Jeg har en klassisk stil, og hun kom med farger, kombinasjoner og snitt som for meg ble white trash. Sa til eksen at det var uaktuelt å se de klærne hos meg. Ville ikke nekte ungene å gå i dette, men å ha de gående slik hos meg, ble helt feil. 

Anonymkode: bd1a9...7c8

Gjest BethD
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så du hadde ikke kjøpt melk og pålegg til barnet til din nye kjæreste? Da er du ikke steforeldre i hjertet ditt.. og heller ikke glad i kjæresten din. Finn deg en barnløs kjæreste 

Les lenger ned du, idiot

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men da føler jo ikke barnet at samboeren din er en del av barnet og familien? Men bare din kjæreste.. så samboeren din handler ikke mat til barnet ditt? Kjøper klær som barnet trenger eller engasjerer seg?

Er det vanlig at barna har oversikt over hvem som betaler for hva i familien? Jeg greier ikke på noen måte å se hvorfor samboeren min skulle betale noe som gjelder mine barn.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så det er pengebruk som viser kjærlighet?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Stiller et spm tilbake.. hva mener du med mat? Når en familie bor under samme tak om det er mine eller dine barn, så spiser en felles måltider og deler alt i fellesskap. 
mer selv vokst opp med stefar, og hos oss var alt i kjøleskapet alle sitt. Vi var en familie. Stefar handlet like mye som mamma. Han spanderte mye og tok oss med på dyre ferier rundt i verden. 
nei han var ikke biologisk far, men han var far i hjertet sitt. Alle som velger å innlede et samboerskap med de som har barn må ta hele pakka. 
det er KUN barna dette går utover, de merker ting kjapt om de føler seg ønsket eller ei av steforelderen. 
ble litt oppgitt av HI at dette i det hele tatt er et tema 

Er det barn på begge sider blir det feil å gjøre det ulikt synes jeg.

Men om kun den ene har barn, synes jeg biologisk forelder skal betale alt. F.eks, betale det ekstra det koster å ha 2 soverom i ferieleiligheten i stedet for ett,   betale den/de ekstra flybillettene, betale klær, fritidsaktiviteter etc.

Mat kan f.eks. deles ved at forelderen kjøper all maten den uka man har barna, og den nye partneren kjøper all maten uka barna er hos den andre biologiske forelderen.

Synes faktisk det er annerledes om barna bor der 100 %, da er steforelderen der alltid og da blir det mer unaturlig å dele opp matbudsjettet. Da utgår jo også steforelderen mer som en ekte mor/far for barnet eller barna.

Anonymkode: 586b8...559

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Når jeg som 100% alenemor traff min mann hadde jeg overhode ingen tanke om at han skulle bidra økonomisk rundt barna mine. Jeg stod for alt ene og alene og har aldri hatt behov for økonomisk hjelp. 

Vi deler alle felles utgifter likt, men likevel kjøper han sko til barna. Tar de med ut på cafe for å kose seg. Han kjøpte badetøy og strandhåndklær til de i sta. Kun fordi barna ville ha det nyeste, fordi det fra i fjor var ikke like spennende lenger. 
Han kjøper også klær til dem, og turtøy ved behov. 
Vi har også barn sammen og han har aldri gjort forskjell på dem. 
Jeg gjør dette også. Men han selv tar det som en selvfølge å gjøre dette, siden vi er en familie. Da deles alt, og det er ingen «mitt» eller «ditt» etter vi har betalt regningene våre. Og skulle han eller jeg komme til kort en måned så deler vi på det vi har. 

Per i dag vil jeg si at noen som ikke viser vilje til å være med på noe økonomisk rundt stebarn ikke er spesielt gode folk 🤷🏻‍♀️ 
Da sikter jeg med f.eks å ikke ville betale for kino. Eller mat på restaurant. 
Er grunnen at man ikke har råd så får man flytte hjem til promperommet hos foreldrene sine, så du har mer penger til overs. For da er du seriøst fattig. 

Forelderen til det barnet må gjøre bedre for barnets del. Barna vil føle på dette skillet som dere voksne skaper. 
For det er det dere gjør, og det er egentlig bevisst. Ingen unnskyldninger.
Det markeres ovenfor barnet at siden det ikke er steforelder sitt så vil steforelder aldri gi barnet trygghet på alle mulige måter. 
stakkars barn.. 

Anonymkode: cdcbb...438

Men har du barn som du har 100% stiller også situasjonen seg annerledes enn om du hadde hatt dem 50%, som nå er normen for mange. Mennene du treffer må jo også ha en annen innstilling, fordi det krever VELDIG mye mer av deg enn å være stefar til barn som er der 50%. Han må jo inn som fulltidsfar, med alt det krever. 

Du sier ikke noe om far er død, men dersom det ikke er kontakt med noen farsfigur overhodet, så er du automatisk i et veldig annet datingmarked enn en som deler omsorg med far.

For de aller fleste som lever med stebarn, har barna en mor og en far de ser halvparten av tiden. De "tåler" bedre at et halvsøsken får ting av deres steforelder, for de har også en forelder til på andre siden. Det er da mer naturlig utjevnet. 

Anonymkode: cf7e8...1a0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...