Gå til innhold

Steforeldre og økonomi

Fremhevede innlegg

Gjest BethD
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Heller ikke matinnkjøp hvis vedkommende bor sammen med biologisk forelder? 

Anonymkode: 04495...ea1

Jo det er vel unntaket 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Å være steforelder uten et bevisst forhold økonomi fremstår som et tapsprosjekt. Cilleikke betalt halvparten av alle utgifter 

Anonymkode: 5c39f...14a

AnonymBruker
Skrevet

Er stemor og mannen betaler alt til barna. 

Vi har riktignok ikke felles barn, så det er ingen forskjellsbehandling mellom barn. 

Han har barna 40%. 

Anonymkode: cf7e8...1a0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bidrar like mye til mitt stebarn som mitt biologiske barn. Mitt stebarn er da like verdsatt og ‘min’ så lenge jeg og hans far er sammen ❤️

Anonymkode: 6b4d1...235

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har både felles og særkullsbarn, og vi deler økonomien. Så her er det etter hvem som trenger nytt, jeg handler alltid klær og slikt, så er mannen med på å betale. Den som har penger betaler. Mat setter vi begge inn på felles konto som begge bruker. 

Anonymkode: f4794...1ef

• Liker 1
Gjest Rååååsa
Skrevet

Jeg bidrar nok en hel del mer enn min mann, da jeg har mer penger enn han. Jeg synes det er hyggelig å sørge for et godt liv og en god fremtid for mitt stebarn. Jeg er selv barnløs. Det har nok litt å si. 

AnonymBruker
Skrevet
On 7/8/2021 at 12:51 PM, AnonymBruker said:

Hvor mye syns dere steforeldre bør bidra økonomisk når det gjelder stebarna? Tenker på ting som for eksempel mat, fritidsaktiviteter o.l. Skal de bidra i det hele tatt, eller er dette helt og holdent foreldrenes ansvar? 

De skal bruke like mye på bonusbarna som på sine egne.

Slik var det hos oss når jeg vokste opp.

Anonymkode: d3dfb...355

Gjest Jon Are
Skrevet (endret)

Absolutt ingenting. Min kjæreste kjøper for seg og barna ( som er voksne og ikke barn lengre) dersom vi er på ferie. Jeg kjøper for meg selv. Hjelpe meg ,.de har en far.  Ikke min oppgave å betale på.de. Vi er Særbo også,.så jeg seg de nesten aldri lengre. Men de er voksne også da. Ikke naturlig at de er med oss så mye. Legger til at jeg har et helt greit forhold til de..handler inn når de er på besøk selvfølgelig og kjøper julegaver og bursdagsgaver.

Endret av Jon Are
AnonymBruker
Skrevet

Da vi flyttet sammen mistet jeg både dobbel barnetrygd, overgangsstønad og mye barnebidrag. Derfor var det en selvfølge at han skulle hjelpe til å forsørge barnet mitt, ellers hadde jeg sagt nei til å flytte sammen. 

Anonymkode: 59606...a7a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her flyttet mannen sammen med meg og min datter, han har ikke barn. Vi har helt felles økonomi, så det er like godt han som betaler for ting for henne som meg. Han mener at er vi en familie, så er vi det.

Anonymkode: 20809...d5e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting. 

Anonymkode: fd957...527

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.7.2021 den 17.50):

Heller ikke matinnkjøp hvis vedkommende bor sammen med biologisk forelder? 

Nei. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Da vi flyttet sammen mistet jeg både dobbel barnetrygd, overgangsstønad og mye barnebidrag. Derfor var det en selvfølge at han skulle hjelpe til å forsørge barnet mitt, ellers hadde jeg sagt nei til å flytte sammen. 

Anonymkode: 59606...a7a

Du mister ikke barnebidrag for at du blir samboer. Da er du i så fall ufør eller noe da? 

• Liker 2
Skrevet

Syntes vel i utgangspunktet ikke at man kan forvente noe som helst, tilogmed ikke mat. Om steforeldreren er med å deler på alt så er det helt fantastisk, men likevel ikke noe man kan kreve. Mat inkludert.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei. 

Så sært

Anonymkode: f0f90...a2a

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Her synes jeg det er vanskelig å lage et fasitsvar med to streker under.

I utgangspunktet skal foreldre forsørge sine egne barn, så det er jo grunntanken. Men så kommer jo problemet da, når økonomien i disse to barnas hjem er totalt forskjellige. Skal da stebarna holdes utenfor ferier, nytt tøy til skolen eller godt pålegg fordi deres biologiske forelder har fått flere barn der de nye barnas andre forelder har bedre råd? Skal man virkelig servere roastbiff til egne barn og tubeost til stebarna? Altså litt sånn satt på spissen!

Jeg mener at når to parter flytter sammen så bør det man bidrar med til fellesskapet sørge for at begge kommer godt ut av det. Har man noenlunde lik økonomi og likt økonomisk verdisyn (enig om hva man skal bruke penger på) kan man ha felles økonomi. Da bør en ikke sjekke hvem som er forelderen til barnet når man kjøper fødselsdagspresang eller utstyr til skolestart.

Har man separat økonomi bør man telle antall hoder den enkelte har ansvar for og spytte i felleskassen tilsvarende. Da kan man også sørge for at det er penger der til ferier, inngangsbilletter til parker, osv. uten at en gjør forskjell på egne og stebarn.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er naturlig å møtes litt midt på treet kanskje. Strøm, bolig og mat osv. deles på av de voksne. Kommer kanskje an på hvor mange barn man har. Jeg er en liten dame og spiser mye mindre enn en mann. Jeg og sønnen min spiser kanskje like mye tilsammen som en voksen mann. Blir kanskje mer naturlig å dele matutgiftene på en annen måte om en av partene har 2-3 barn og den andre ingen?

Klær, fritidsaktiviteter og annet barnet trenger, betales i hovedsak av foreldre. Ang. ferier må man kanskje se det an. Jeg ville ikke vært helt komfortabel med at steforelder betalte ferie for mitt barn i utgangspunktet. Her ville jeg sett hva det hadde kostet om bare vi voksne reiste og betalt det det koster ekstra for at mitt barn er med selv. Så kommer det kanskje litt an på økonomi også. Hadde vært lettere å godta at steforelder betalte halve ferien om han tjente mye mer enn meg. 

Enn så lenge er det ingen steforelder i bildet her. Når den dagen kommer, så er det greit å ha som utgangspunkt at jeg skal forsørge mitt barn selv og at en stefar ikke skal tape økonomisk på å flytte sammen med meg. Jeg tjener selv ganske bra og trenger ikke en mann som bidrar til å forsørge oss.

Anonymkode: 6fba9...297

• Liker 2
Skrevet

Felles økonomi her :) Vi er en familie og familie holder sammen. Ingen blir behandlet annerledes uansett blod og samvær. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (6 timer siden):

Her synes jeg det er vanskelig å lage et fasitsvar med to streker under.

I utgangspunktet skal foreldre forsørge sine egne barn, så det er jo grunntanken. Men så kommer jo problemet da, når økonomien i disse to barnas hjem er totalt forskjellige. Skal da stebarna holdes utenfor ferier, nytt tøy til skolen eller godt pålegg fordi deres biologiske forelder har fått flere barn der de nye barnas andre forelder har bedre råd? Skal man virkelig servere roastbiff til egne barn og tubeost til stebarna? Altså litt sånn satt på spissen!

Jeg mener at når to parter flytter sammen så bør det man bidrar med til fellesskapet sørge for at begge kommer godt ut av det. Har man noenlunde lik økonomi og likt økonomisk verdisyn (enig om hva man skal bruke penger på) kan man ha felles økonomi. Da bør en ikke sjekke hvem som er forelderen til barnet når man kjøper fødselsdagspresang eller utstyr til skolestart.

Har man separat økonomi bør man telle antall hoder den enkelte har ansvar for og spytte i felleskassen tilsvarende. Da kan man også sørge for at det er penger der til ferier, inngangsbilletter til parker, osv. uten at en gjør forskjell på egne og stebarn.

Dette er jeg enig i. Så situasjonen kommer an på flere faktorer; a) Om en har felles barn eller om kun den ene har barn, b) alder på "barna" og om alle er hjemmeboende, c) generelt økonomisk utgangspunkt for alle parter. 

Dersom det IKKE er felles barn, og kun barn på den ene siden, synes jeg det er ganske rett frem: biologisk forelder betaler for barnet/barna. Det er ingen å forskjellsbehandle, og barna har to foreldre som forsørger dem. Selv om man ikke vil at barn skal lide for skilsmisse, skal de heller ikke "tjene" på at foreldrene har fått nye partnere på begge sider, og dobler opp i en slags konkurranse om å være det mest privilegerte hjemmet. Det er blitt mange bortskjemte skilsmissebarn slik.

Har man derimot felles barn, og særkullsbarna er relativt små (ikke mye eldre enn det nye), så må man ha en felles forståelse over hvordan tiden sammen skal være. Men dette tenker jeg ofte går seg til av seg selv - man har gjerne et totalt matbudsjett, et totalt feriebudsjett osv. Man bestiller ikke en suite for eget barn og et standardrom for bonusbarn, for å sette det på spissen. Men man kan som par f.eks. bli enige om at man spytter inn litt ulik sum i potten, hvis f.eks. den ene har to barn fra før og den andre kun ett.

Anonymkode: cf7e8...1a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke egne barn og hadde nok skjemt vekk et stebarn🤭haha

jeg er en økonomisk taper😁😁

Anonymkode: 8f3a5...c7c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...