Gå til innhold

Steforeldre og økonomi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye syns dere steforeldre bør bidra økonomisk når det gjelder stebarna? Tenker på ting som for eksempel mat, fritidsaktiviteter o.l. Skal de bidra i det hele tatt, eller er dette helt og holdent foreldrenes ansvar? 

Anonymkode: 04495...ea1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kunne i hvert fall ikke falt meg inn å be andre om å bidra økonomisk til mine barn.

Anonymkode: cb68a...ce4

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke forvente at en steforelder skal bidra så mye økonomisk til barna. Til mat muligens. Men fritidsaktiviteter osv er helt og holdent foreldrenes ansvar. 

Anonymkode: 41278...0c0

• Liker 15
Skrevet

Men hva vil DU da, TS? og hva passer din økonomi?

Hadde jeg blitt stemor så hadde jeg godt mulig kjøpt en del dobbelt opp. Får min sønn vannpistol, får den andre det. Finner jeg shorts på tilbud, kjøper jeg to. Osv.

Er det en jente, hadde jeg nok kjøpt fine kjoler. Jeg har ikke jente, så det hadde vært veldig hyggelig faktisk. 

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
lillevill skrev (1 minutt siden):

Men hva vil DU da, TS? og hva passer din økonomi?

Hadde jeg blitt stemor så hadde jeg godt mulig kjøpt en del dobbelt opp. Får min sønn vannpistol, får den andre det. Finner jeg shorts på tilbud, kjøper jeg to. Osv.

Er det en jente, hadde jeg nok kjøpt fine kjoler. Jeg har ikke jente, så det hadde vært veldig hyggelig faktisk. 

Jeg er bare nysgjerrig på hva folk mener om temaet. Ts

AnonymBruker
Skrevet

Aldri vært et tena hos oss. Jeg har to barn, mannen har ett. Vi praktiserer felles økonomi. Samme konto og alt. Hvem som betaler for hva er likegyldig. Vår lønn er felles, vi bruker det vi trenger, og det vi har igjen sparer vi. Når det er om lag 100 k vi har spart opp legger vi en plan for pengene, skal det brukes på ferie, oppussing, nedbetaling av lån, oppgradering av bil, etc. 

Anonymkode: 0ad8b...327

• Liker 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er bare nysgjerrig på hva folk mener om temaet. Ts

Jeg mener at det er greit å gjøre som man vil, så lenge det ikke blir sårt for noen. Men feks det å gjøre forskjell på unger greier jeg ikke. Begge får vannpistol og samme godtepose, osv. 

• Liker 7
Skrevet

Mine barn er mitt ansvar. Jeg forsørger dem helt og holdent selv. Det er ikke noe jeg blander samboeren min inn i.

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Aldri vært et tena hos oss. Jeg har to barn, mannen har ett. Vi praktiserer felles økonomi. Samme konto og alt. Hvem som betaler for hva er likegyldig. Vår lønn er felles, vi bruker det vi trenger, og det vi har igjen sparer vi. Når det er om lag 100 k vi har spart opp legger vi en plan for pengene, skal det brukes på ferie, oppussing, nedbetaling av lån, oppgradering av bil, etc. 

Anonymkode: 0ad8b...327

Så perfekt. :)  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruke likt på alle barna så lenge man bor sammen

Anonymkode: f0f90...a2a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
asterix skrev (2 minutter siden):

Mine barn er mitt ansvar. Jeg forsørger dem helt og holdent selv. Det er ikke noe jeg blander samboeren min inn i.

Enig! 

Anonymkode: c0d33...76f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis alle er under samme tak, tenker jeg man skal likebehandle barna. Er det besøkshjem, bør man behandle stebarnet som en kompis til egne barn. Du spanderer det som er naturlig for deg hvis dere har bedt en kompis på tur. 

Anonymkode: 24897...5ad

• Liker 1
Skrevet

Hadde jeg vært samboer med en som har barn, så ville jeg behandlet alle barna likt. Om jeg føler for å gi 5000.- til hver av mine barn, så skal hans barn ha det samme. 
Nå bor jeg heldigvis alene, så slipper å måtte ta opp dette temaet med en kær 😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at har man valgt å flytte inn med noen som har barn, har man også tatt på seg ansvaret med å forsørge barna. Jeg flyttet inn til en med 2 barn fra før, og jeg hadde ingen. Vi har kjørt felles økonomi fra start, og hadde syntes det var rart om jeg ikke skulle bidra i den familien jeg selv har valgt å komme inn i.

Anonymkode: ee65b...658

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min har betalt ferier, leker, klær, møbler, aktiviteter m.m for stebarn. Biologisk barn får bittelitt ekstra i blant og mannen sparer til biologiske barn. Jeg sparer til alle barna mine i tillegg. Biologisk far er ikke med i bildet.

Anonymkode: ce367...e01

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er stemor. Vi har felles økonomi, all inntekt går inn på felles kontoer, settes av til sparing, regninger og daglige utgifter derfra. Per dags dato er det jeg som har høyest inntekt av oss, slik at det i praksis er jeg som bidrar mest til barnet, uten at dette egentlig spiller noen rolle.

Jeg tenker vi er en familie. Vi har økonomien felles, fordi valg vi tar påvirker alle. At mannen nå studerer og dermed har mindre inntekt, gjør at mer faller på meg akkurat nå. I lengden gir det han større sikkerhet jobbmessig, og bedre arbeidstider, noe som gagner hele familien. I neste runde er det kanskje jeg som skal studere, og han som må ta litt ekstra av byrden hjemme. Disse valgene tar vi sammen, som partnere og familie.

Anonymkode: 3ed2f...3b0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For meg hadde det vært rart om vi skulle dele matinnkjøp, strømforbruk etc på 3 og jeg betale mitt og barnets «andel» og han sin del. Når man er en familie så går alt forbruk inn i den felles familieøkonomien uavhengig av hvem som forbruker hva og mest. Fritidsaktiviteter derimot og andre større engangsutgifter tenker jeg man bare må ta som det kommer. Sier steforeldre selv at den vil bidra så er det fint, hvis ikke betaler man for eget barn selv uten å ta det opp. Sånne ting skal foreldre stå for

Anonymkode: 97131...1e2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville naturligvis tatt alle utgifter direkte knyttet til barnet. Som fritidsaktiviteter, klær, mobil, lommepenger.

Om mannen derimot hadde begynt å skulle dele strømmen og internettregningen på tre, det hadde jeg ikke giddet. Da hadde vi fått bo hver for oss.

Per idag hadde jeg stusset over ujevn maktfordeling også, barnet er foreløpig småspist og menn spiser ofte mer enn damer, så barnet og jeg vil muligens tilsvare en mann i kosten. Men om barnet skulle begynne å spise som en ulv som tenåring så er der jo ikke rart om jeg da spytter i mer om det vi har brukt tidligere ikke lenger er nok.

Anonymkode: 16715...aff

• Liker 1
Gjest BethD
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvor mye syns dere steforeldre bør bidra økonomisk når det gjelder stebarna? Tenker på ting som for eksempel mat, fritidsaktiviteter o.l. Skal de bidra i det hele tatt, eller er dette helt og holdent foreldrenes ansvar? 

Eh ingenting? Barnets foreldre skal bidra til sånne ting 

AnonymBruker
Skrevet
BethD skrev (46 minutter siden):

Eh ingenting? Barnets foreldre skal bidra til sånne ting 

Heller ikke matinnkjøp hvis vedkommende bor sammen med biologisk forelder? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...