Gå til innhold

Tråden om CBE-tråden

Gjest Bremnes.Kari

Anbefalte innlegg

Tråden er ryddet for avsporing.

Måne, admin.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mrs Robinson skrev (2 minutter siden):

slettet 

Endret av Klink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (18 minutter siden):

Lurer også på hvorfor akkurat cbe er så stor på kvinneguiden. Hun er jo ikke det ellers. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Billiebi said:

Jeg synes denne tråden er veldig spennende, da. Det er et veldig interessant fenomen at noen sitter år ut og inn og analyserer og skriver lange avhandlinger om en influenser som ikke har vært relevant på flere år. Det er lenge siden jeg og mine venner pleide å snakke om CBE. Hva er det som gjør at akkurat CBE er så provoserende for mange, og som gjør tilsynelatende intelligente mennesker til nettroll? Jeg personlig tror kanskje det er fordi hun er en godt voksen influencer med familieliv som hun fremmer på en unorsk måte, og dette skaper mye sjalusi. CBE hadde aldri skapt særlig diskusjon i andre land enn jantelov-landet Norge.

Hva tenker du er unorsk i det hun fremstiller? Jeg tenker iallfall alltid at hun forsøker seg på å være omtrent karikert i sin norskhet om man kan si det slik. All den tid ferien tilbringes i "syden", påsken på fjellet i nikkers, sommerkvelder på hytta ved sjøen i blomstrete sommerkjole. Søndagstur med kakao og bålkos for hele familien. Det er så gjennomført "sunn norsk holdning til familieliv" som du kan finne.

Og hva ved janteloven tenker du at treffer? 

Jeg tenker i motsetning til deg at det er nettopp det at hun er voksen som gjør henne interessant for mange. Hun var et friskt pust, ukontroversiell, litt artig og veldig ung og søt. De få meningene hun fronta var politisk korrekte og enkle å ta til seg. Så utviklet følgerskaren hennes seg, de ble eldre, og de fikk et mer kritisk blikk på en del ting. Influencerbransjen utvikla seg også, ble mer kynisk, mindre ekte og tenderer mot enda mer produktpushing. Oppi det sto Treasures stille, de frontet de samme meningene, den samme lette venninnetonen. Den alle hadde kjøpt før. Så for de som da hadde begynt å tenke "dette er ikke greit" ble Treasures en enkel kanal å vie interessen sin til fordi man allerede hadde kunnskap om bloggeren og bedriften. Ingenting med jantelov eller unorsk noe som helst. Vel kanskje foruten at mange nordmenn liler å tenke at en grunnpilar i samfunnet vårt er tillit. Og den har vel Treasures bommet litt på, sånn sett er de vel litt unorske når jeg tenker meg om.

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøken Scott skrev (10 timer siden):

Hvem er "bermen"?

Det vet dere godt og det trenger man faktisk ikke skrive engang 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orly skrev (47 minutter siden):

Jeg vil gjerne ha en forklaring på hvem eller hva som beskrives som «bermen», altså «det laveste, usleste lag av befolkningen» *. Det blir vanskelig å holde en grei debatt når argumentene er utskjelling og nedsnakking av motdebattanter.

https://naob.no/ordbok/berme_1

Endret av Pust
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Orly skrev (45 minutter siden):

Def: En gruppe som oppfører seg dårlig, så dårlig at det ikke er sosialt akseptert. Pøbler og utskudd er et synonym. Usleste befolkningslag.  Spent på hvem du mener det er. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bremnes.Kari
6 minutter siden, Kollontaj said:

Def: En gruppe som oppfører seg dårlig, så dårlig at det ikke er sosialt akseptert. Pøbler og utskudd er et synonym. Usleste befolkningslag.  Spent på hvem du mener det er. 

Ah, takk for definisjonen på ordet jeg brukte. Sånt er alltid selvsagt og naturlig i CBE-tråden, så kult at vi følger samme regel her. Jeg ville i stedet for bermen kanskje ha sagt brigaden, stormtroppen, horden, et eller anna synonym for de, unnskyld, enkeltbrukerne i tråden, som skal komme og arrestere deg for regelbrudd, ufin tone, pølsevev, urelevant svada, hva nå enn, og drukne deg i ordgyteri og "hair splitting" sånn at man bare overgir seg eller går og graver seg ned en plass. Jeg ønsket som sagt IKKE dette med tanke på denne tråden, og ville derfor ha det på det rene med moderator først. Var det grei nok forklaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orly skrev (1 time siden):

Hvem er "dere"? Jeg er en person, som spør. Hvem er "bermen"?

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bremnes.Kari
11 hours ago, Bremnes.Kari said:

Ja. Mulig. Er en stund siden jeg tenkte på å opprette denne tråden, men avventet svar fra admin, for jeg akter IKKE å krangle med bermen om regelbrudd... Så aldri at Månelys hadde svart meg, så jeg kom kanskje litt sent til festen. Anyway, nå er tråden her.

Legger til mitt eget sitat, tilhørende det over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremnes.Kari skrev (3 minutter siden):

Ah, takk for definisjonen på ordet jeg brukte. Sånt er alltid selvsagt og naturlig i CBE-tråden, så kult at vi følger samme regel her. Jeg ville i stedet for bermen kanskje ha sagt brigaden, stormtroppen, horden, et eller anna synonym for de, unnskyld, enkeltbrukerne i tråden, som skal komme og arrestere deg for regelbrudd, ufin tone, pølsevev, urelevant svada, hva nå enn, og drukne deg i ordgyteri og "hair splitting" sånn at man bare overgir seg eller går og graver seg ned en plass. Jeg ønsket som sagt IKKE dette med tanke på denne tråden, og ville derfor ha det på det rene med moderator først. Var det grei nok forklaring?

Dette er en tråd på et forum. Som hver og en av brukerne kan kommentere i, innenfor reglene på forumet.

Du bestemmer ikke hva brukerne skal skrive, dette er ikke din personlige tråd med egne regler, for at du skal slippe ubehag når det tråkkes over. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremnes.Kari skrev (11 minutter siden):

Nei, men gratulerer med å få etablert bermen som en del av kontekst og bevissthet i tråden. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremnes.Kari skrev (16 minutter siden):

KG er et diskusjons forum såvidt jeg vet. I et diskusjonsforum får man motargumenter, det er da helt vanlig? Det er også helt vanlig å bli spurt om å underbygge/dokumentere påstander? Synes det er en uting å kalle meningsmotstandere noe som helst, om det så er bermen eller fanclub. Tråden er like preget av de som iler til for å bortforklare absolutt alt cbe.no gjør og spekulere om ting vi overhodet ikke har noen forutsetning for å vite. Vi er enkeltindivider i tråden og en god diskusjon burde ha det som utgangspunkt, også i denne tråden. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ansjosen skrev (1 time siden):

Hva tenker du er unorsk i det hun fremstiller? Jeg tenker iallfall alltid at hun forsøker seg på å være omtrent karikert i sin norskhet om man kan si det slik. All den tid ferien tilbringes i "syden", påsken på fjellet i nikkers, sommerkvelder på hytta ved sjøen i blomstrete sommerkjole. Søndagstur med kakao og bålkos for hele familien. Det er så gjennomført "sunn norsk holdning til familieliv" som du kan finne.

Og hva ved janteloven tenker du at treffer? 

Jeg tenker i motsetning til deg at det er nettopp det at hun er voksen som gjør henne interessant for mange. Hun var et friskt pust, ukontroversiell, litt artig og veldig ung og søt. De få meningene hun fronta var politisk korrekte og enkle å ta til seg. Så utviklet følgerskaren hennes seg, de ble eldre, og de fikk et mer kritisk blikk på en del ting. Influencerbransjen utvikla seg også, ble mer kynisk, mindre ekte og tenderer mot enda mer produktpushing. Oppi det sto Treasures stille, de frontet de samme meningene, den samme lette venninnetonen. Den alle hadde kjøpt før. Så for de som da hadde begynt å tenke "dette er ikke greit" ble Treasures en enkel kanal å vie interessen sin til fordi man allerede hadde kunnskap om bloggeren og bedriften. Ingenting med jantelov eller unorsk noe som helst. Vel kanskje foruten at mange nordmenn liler å tenke at en grunnpilar i samfunnet vårt er tillit. Og den har vel Treasures bommet litt på, sånn sett er de vel litt unorske når jeg tenker meg om.

Med unorsk mener jeg hvordan hun viser frem et «perfekt» liv som ser ut til å irritere vettet av mange. Huset er alltid ryddig, hagen frisert, barna kledd i søte, matchende klær. Dette skader da ingen andre - hun liker å leve livet sitt slik - men i CBE-tråden blir dette latterliggjort side opp og ned. Da tenker jeg at det kanskje er sjalusi- selv om man ikke vil bytte liv med henne. Men det trigger tydeligvis noe innerst inne for mange.

Ellers er det interessant det du skriver om at følgerskaren er blitt eldre, og kanskje det er derfor akkurat hun får så mye kritikk. Jeg er enig i at holdningene hennes fremstår gammeldagse og at hun på mange måter ikke henger med i samfunnsutviklingen. Men det jeg ikke forstår er hvorfor folk bruker så mye tid på henne all den tid hun ikke er særlig relevant lenger. Hun er det perfekte eksempelet på «haters make you famous».

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Billiebi said:

Med unorsk mener jeg hvordan hun viser frem et «perfekt» liv som ser ut til å irritere vettet av mange. Huset er alltid ryddig, hagen frisert, barna kledd i søte, matchende klær. Dette skader da ingen andre - hun liker å leve livet sitt slik - men i CBE-tråden blir dette latterliggjort side opp og ned. Da tenker jeg at det kanskje er sjalusi- selv om man ikke vil bytte liv med henne. Men det trigger tydeligvis noe innerst inne for mange.

Ellers er det interessant det du skriver om at følgerskaren er blitt eldre, og kanskje det er derfor akkurat hun får så mye kritikk. Jeg er enig i at holdningene hennes fremstår gammeldagse og at hun på mange måter ikke henger med i samfunnsutviklingen. Men det jeg ikke forstår er hvorfor folk bruker så mye tid på henne all den tid hun ikke er særlig relevant lenger. Hun er det perfekte eksempelet på «haters make you famous».

Interessant: jeg mener å ha lest flere kristiske utsagn til at det er nettopp slik de fleste nordmenn liker å fremstille seg selv, altså får du besøk så er det ryddig, barna er hele og rene osv. Spør folk du møter "hvordan går det" svarer den gjengse nordmann: "jo takk, bare bra" selvom kona er utro, ungene trenger oppfølging fra bup og du hater jobben din. Men du mener altså at det er en kilde til sjalusi slik jeg forstår det? Er det begrunnet med innlegg i tråden denne springer ut av? Hvor folk irriterer seg over at det er rent og ryddig eller er det videretolket fra innlegg der folk har skrevet at interiør osv virker upersonlig? 

Forsåvidt enig i at hun ikke lenger er særlig relevant, jeg vil likevel bestride utsagnet ditt om at hun er blitt "berømt" pga folk som hater henne. Hun ble kjendis fordi hun opprettet en blogg på rett tidspunkt, hun traff en trend og hun fikk en voldsom følgerskare, da ble hun kjent. Så rota hun det til med å kødde med den allerede nevnte grunnpilaren tillit, men da var hun alt kjent.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billiebi skrev (3 timer siden):

Akkurat dette mener jeg er ytterst skadelig for barna det gjelder. Hvorfor skal de opptre som rekvisitter i mors og fars profesjonelle univers?

Jeg er en av kritikerne som får mye juling av de som er uenige i at det hun driver med er kritikkverdig. Jeg kunne ikke brydd meg mindre oom hennes macthy-match-tendenser eller at det er ryddig der hun tar bildene sine. Jeg bryr meg derimot ganske mye om at selskapet stadig bryter reglene om markedsføring og alkohollovgivningen, for eksempel. Jeg synes også det er beyond stupid å stadig poste i en helt offentlig og fullt tilgjengelig some-kanal at man bryter diverse regler og anbefalinger, som å konskekvent sykle uten hjelm, padle uten vest etc. Det får meg til å undres over motivasjonen bak. 

Men verst av alt er det at barna har figurert i STOR grad i alle kanaler fra før de var født. Ikke greit, og brudd på barnekonvensjonen. 

Jeg er forøvrig helt enig i at hun er veldig typisk norsk-norsk. Alle klisjeene er på plass - nikkers, topplue, ski, søndagstur, stasjonsvogn, hund og barn. At hun skulle være unorsk har virkelig aldri falt meg inn. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Bremnes.Kari skrev (På 5.7.2021 den 19.23):

Dette er tråden for å diskutere diskusjonen i tråden om Caroline Berg Eriksen her på Kvinneguiden.

Lenke til tråden om CBE.

Tråden om CBE er en av de mest besøkte på hele Kvinneguiden, den har per i dag nesten 11 millioner visninger. Dagens tråd er fra 2019, og er etterfølger av flere tidligere stengte tråder med samme tema. Tråden har mange faste deltagere, et enda større stille publikum, og kan sies å være en institusjon i seg selv her på KG. Argumentene fra tråden har lekket over i mainstream media gjennom nyhetsartikler og kronikker, er tatt opp hos andre selvstendige blogger og nettsteder, og kan sies å være toneangivende for hvordan norske bloggere og deres bedrifter diskuteres i offentligheten.

Her kan vi diskutere argumentene som jevnlig tas opp, og narrativet generelt i tråden. Minner om at det er i mot reglene å bedrive brukerdebatt. Det anses imidlertid ikke som brukerdebatt å diskutere en større gruppe brukere og deres hensikter med å delta i en debatt, eller å kalle en diskusjonstråd for mobbing. 

Vis skjult innhold

Via @Måne Rampelysetadmin

Det er tillatt å være kritisk til brukerene, men det forutsetter at kritikken mot andre brukere ikke er nedsettende, eller at det brukes negative karakteristikker. «Har dere ikke noe bedre i livet å bry dere om?» er et eksempel på avsporing og ryddes. Det er tillatt å diskutere hvorvidt tråden har en hensikt og om den vil føre til endring hos CBE eller ei, men det forutsetter at man begrunner og redegjør for man mener og hvorfor. Multisitering av en rekke innlegg med kommentaren: «Er dette liksom saklig kritikk? Hele tråden er bare edder og galle» er et eksempel på kritikk uten begrunnelse og ryddes.

Tråden tar jevnlig opp det som omtales som CBEs negative innflytelse. Narrativet dreier seg i hovedtrekk om diskusjon av "skjult reklame og brudd på markedsføringsloven, bruk av barn i sosiale media, kroppsfokus, perfeksjonisme og overforbruk." Ofte med eksempler hentet direkte fra CBEs SoMe-kanaler og deltagerne i trådens analyse av disse. Det kan sies å være en konsensus i tråden rundt vinklingen av temaene som tas opp, og deltagere som argumenterer mot er sjeldne og stilnes fort.

Dette er tråden for saklig debatt om denne debatten.

«Det anses imidlertid ikke som brukerdebatt å diskutere en større gruppe brukere og deres hensikter med å delta i en debatt, eller å kalle en diskusjonstråd for mobbing.»
Det er fascinerende hvordan man kan vri en forumsregel til å gi grønt lys for nedsettende omtale; berme, horde, etc. Hvorfor ikke logge av litt og vente med å skrive innlegg - dersom man ikke kan finne andre argumenter enn stygge karakteristika av motdebattanter? Intensjonen med denne tråden er visstnok, i følge HI, at man på en ryddig måte skal debattere innholdet i en annen debatt, en debatt som TS anser som, ja, hva da? Uredelig? CBE er en av mange påvirkere som blir debattert i dette forumet, hun har bare fått en lengre tråd enn de andre - fordi hun har vært påvirker lenge. 
«Argumentene fra tråden har lekket over i mainstream media gjennom nyhetsartikler og kronikker, er tatt opp hos andre selvstendige blogger og nettsteder, og kan sies å være toneangivende for hvordan norske bloggere og deres bedrifter diskuteres i offentligheten.» Her savner jeg at du kommer med eksempler på hvilke argumenter det gjelder. Dersom det er kritikk av brudd på Markedsføringsloven og Barnekonvensjonen, er det vel en bra ting at dette blir tatt videre? Er det denne delen av debatten vi skal debattere her? Eller gjelder det den delen av tråden hvor enkeltbrukere kommer med ufine kommentarer om privatpersonen CBE? Ufine kommentarer på linje med hva vi har sett av omtale av andre brukere i denne tråden og i CBE-tråden …? 
Eller, er det meningen at vi skal bruke denne tråden til å lære oss å forstå at CBE og andre påvirkere ikke påvirker i sine kanaler, at de bare er kvinner som prøver å finne sin vei i livet … At man ikke må forvente at kvinner skal kunne tenke på markedsføringslov og barnekonvensjon, og andre teite lover om hærverk av svaberg og parkblomster. Bare lurer, altså.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (15 minutter siden):

Akkurat dette mener jeg er ytterst skadelig for barna det gjelder. Hvorfor skal de opptre som rekvisitter i mors og fars profesjonelle univers?

Jeg er en av kritikerne som får mye juling av de som er uenige i at det hun driver med er kritikkverdig. Jeg kunne ikke brydd meg mindre oom hennes macthy-match-tendenser eller at det er ryddig der hun tar bildene sine. Jeg bryr meg derimot ganske mye om at selskapet stadig bryter reglene om markedsføring og alkohollovgivningen, for eksempel. Jeg synes også det er beyond stupid å stadig poste i en helt offentlig og fullt tilgjengelig some-kanal at man bryter diverse regler og anbefalinger, som å konskekvent sykle uten hjelm, padle uten vest etc. Det får meg til å undres over motivasjonen bak. 

Men verst av alt er det at barna har figurert i STOR grad i alle kanaler fra før de var født. Ikke greit, og brudd på barnekonvensjonen. 

Jeg er forøvrig helt enig i at hun er veldig typisk norsk-norsk. Alle klisjeene er på plass - nikkers, topplue, ski, søndagstur, stasjonsvogn, hund og barn. At hun skulle være unorsk har virkelig aldri falt meg inn. 

Okei, da er jeg uenig. Tror ikke barna tar skade av å bli kledd opp av mor så lenge de ikke protesterer på det. Jeg tviler på at CBE nekter barna å gå med hva de vil, men foreslår. Barna er heller ikke presentert på en måte jeg synes er utleverende. Vi vet nesten ingenting om barna utenom at vi har sett noen bilder av dem i helt uskyldige situasjoner. Det er mange andre influencere som er MYE verre når det gjelder dette. Brudd på barnekonvensjonen blir vel å strekke den litt langt. 

Og det er unorsk å ikke være en «regelrytter» så litt morsomt at du trekker frem dette. Har faktisk snakket en del om dette med regler med mine utenlandske kollegaer - de var enige om at regelrytteri kjennetegner nordmenn. Jeg personlig blir ikke et fnugg irritert av en godt voksen dame som tar noen fine bilder uten hjelm. Tror ikke CBE har noen påvirkning på folks hjelmbruk fra eller til all den tid hennes følgerne uansett er godt voksne. Ei heller om hun tar et bilde med en ølflaske i bakgrunnen. Så dette plager meg ikke. Synes all over hun er en av de minst problematiske influencerne vi har.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billiebi skrev (3 minutter siden):

Okei, da er jeg uenig. Tror ikke barna tar skade av å bli kledd opp av mor så lenge de ikke protesterer på det. Jeg tviler på at CBE nekter barna å gå med hva de vil, men foreslår. Barna er heller ikke presentert på en måte jeg synes er utleverende. Vi vet nesten ingenting om barna utenom at vi har sett noen bilder av dem i helt uskyldige situasjoner. Det er mange andre influencere som er MYE verre når det gjelder dette. Brudd på barnekonvensjonen blir vel å strekke den litt langt. 

Og det er unorsk å ikke være en «regelrytter» så litt morsomt at du trekker frem dette. Har faktisk snakket en del om dette med regler med mine utenlandske kollegaer - de var enige om at regelrytteri kjennetegner nordmenn. Jeg personlig blir ikke et fnugg irritert av en godt voksen dame som tar noen fine bilder uten hjelm. Tror ikke CBE har noen påvirkning på folks hjelmbruk fra eller til all den tid hennes følgerne uansett er godt voksne. Ei heller om hun tar et bilde med en ølflaske i bakgrunnen. Så dette plager meg ikke. Synes all over hun er en av de minst problematiske influencerne vi har.

Det spiller ingen rolle hva du tror eller ikk tror hennes barn tar skade av. De fremstilles på en gitt måte i sosiale medier for et svært stort publikum. Det er brudd på deres rett til privatliv. At du synes de ser fine ut, gjør ikke bruddet på deres rett til privatliv noe mindre. Jeg er dessuten helt uenig i at vi ikke vet noe om barna. Vi vet når og hvor de er født, deres fulle navn, hvor og hvordan de har feiret hver jul og påske og 17.mai og bursdag, hvilken skole eldstebarnet går på, hva slags fritidsaktiviteter barnet har, når de er hjemme og når de er borte, hvor de er på ferie, hvordan det ser ut på rommet deres, hvordan lekestuen ser ut og listen er ganske endeløs. Og dessverre er det nok slik at dette er et helt typisk brudd på barnekonvensjonen.

Endret av pøbelsara
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...