Gjest Bremnes.Kari Skrevet 5. juli 2021 #1 Del Skrevet 5. juli 2021 (endret) Dette er tråden for å diskutere diskusjonen i tråden om Caroline Berg Eriksen her på Kvinneguiden. Lenke til tråden om CBE. Tråden om CBE er en av de mest besøkte på hele Kvinneguiden, den har per i dag nesten 11 millioner visninger. Dagens tråd er fra 2019, og er etterfølger av flere tidligere stengte tråder med samme tema. Tråden har mange faste deltagere, et enda større stille publikum, og kan sies å være en institusjon i seg selv her på KG. Argumentene fra tråden har lekket over i mainstream media gjennom nyhetsartikler og kronikker, er tatt opp hos andre selvstendige blogger og nettsteder, og kan sies å være toneangivende for hvordan norske bloggere og deres bedrifter diskuteres i offentligheten. Her kan vi diskutere argumentene som jevnlig tas opp, og narrativet generelt i tråden. Minner om at det er i mot reglene å bedrive brukerdebatt. Det anses imidlertid ikke som brukerdebatt å diskutere en større gruppe brukere og deres hensikter med å delta i en debatt, eller å kalle en diskusjonstråd for mobbing. Spoiler Via @Måne Rampelysetadmin Det er tillatt å være kritisk til brukerene, men det forutsetter at kritikken mot andre brukere ikke er nedsettende, eller at det brukes negative karakteristikker. «Har dere ikke noe bedre i livet å bry dere om?» er et eksempel på avsporing og ryddes. Det er tillatt å diskutere hvorvidt tråden har en hensikt og om den vil føre til endring hos CBE eller ei, men det forutsetter at man begrunner og redegjør for man mener og hvorfor. Multisitering av en rekke innlegg med kommentaren: «Er dette liksom saklig kritikk? Hele tråden er bare edder og galle» er et eksempel på kritikk uten begrunnelse og ryddes. Tråden tar jevnlig opp det som omtales som CBEs negative innflytelse. Narrativet dreier seg i hovedtrekk om diskusjon av "skjult reklame og brudd på markedsføringsloven, bruk av barn i sosiale media, kroppsfokus, perfeksjonisme og overforbruk." Ofte med eksempler hentet direkte fra CBEs SoMe-kanaler og deltagerne i trådens analyse av disse. Det kan sies å være en konsensus i tråden rundt vinklingen av temaene som tas opp, og deltagere som argumenterer mot er sjeldne og stilnes fort. Dette er tråden for saklig debatt om denne debatten. Endret 5. juli 2021 av Bremnes.Kari Spoiler med presisjon av forumregel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miss summers Skrevet 5. juli 2021 #2 Del Skrevet 5. juli 2021 og poenget er…?! 29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bremnes.Kari Skrevet 5. juli 2021 #3 Del Skrevet 5. juli 2021 Syns en sånn tråd har vært savna lenge. Rett gjerne på meg hvis lignende tråd allerede fins. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bremnes.Kari Skrevet 5. juli 2021 #4 Del Skrevet 5. juli 2021 Just now, miss summers said: og poenget er…?! Her kan de som vil diskutere temaet. Ser en sånn tråd jevnlig refereres til inne i CBE-tråden når brukere starter med "metakritikk av kritikken". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ella_00 Skrevet 5. juli 2021 #5 Del Skrevet 5. juli 2021 Bremnes.Kari skrev (5 minutter siden): Her kan de som vil diskutere temaet. Ser en sånn tråd jevnlig refereres til inne i CBE-tråden når brukere starter med "metakritikk av kritikken". Ser at det er mye lik diskusjon som foregår i alle tråder. Hvorfor ikke ha en generell tråd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nudeldama Skrevet 5. juli 2021 #6 Del Skrevet 5. juli 2021 Så bra at vi har fått en slik tråd! Da kan vi ta opp de problematiske siden med CBE-tråden uten å bli beskyldt for å spore av debatten. Jeg synes det er viktig å ta opp de sidene ved influencerbransjen som er potensielt skadelige og i de tilfeller hvor de bryter loven (dårlig merking, alkohol i reklame osv). Men jeg tror det hadde vært bedre om det var gjort på et mer overordnet nivå i stedet for å gå etter enkeltpersoner slik som det gjøres i CBE-tråden (og andre tilsvarende tråder). Når det gjelder CBE, så er det snakk om at hun har blitt fotfulgt av kritikere på KG over flere år, med innlegg så og si daglig over veldig lang tid. En del av kritikken er saklig og berettiget, men mye av innholdet er pirking, detaljorientert, latterliggjøring av henne og omtale av henne som person. Det er nesten ikke til å unngå når man har en tråd som er personerettet slik den tråden er. Det etiske spørsmålet blir da - er det CBE gjør så ille at hun fortjener den mengden med kritikk, negative karakteristikker, latterliggjøring og spekulering om egen person og eget liv over så lang tid som hun har blitt utsatt for? Mitt svar på det er et tydelig nei. Jeg kan knapt se for meg noe et menneske kan gjøre som gjør at de vil fortjene noe slikt. Flere av kritikerne sier at hvis hun bare hadde sluttet å gjøre kritikkverdige ting, så hadde de sluttet å kritisere. Det er for meg en uttalelse som bærer preg av mobbermentalitet. ("Hvis han slutter å kle seg så teit, så skal jeg slutte å kommentere klesstilen"). I tillegg ser vi at selv om kritikerne av CBE har fått masse kritikk selv i tråden, så fører ikke det til at de slutter med å gjøre det som de mener er rett. Så hvorfor forvente mer av CBE enn av seg selv? 33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fyrstikk- Skrevet 5. juli 2021 #7 Del Skrevet 5. juli 2021 Det har pågått lange diskusjoner om hva som er berettighet influencerkritikk i flere tråder her i det siste, inklusive i CBE-no-tråden, og da mellom brukere som også deltar i diskusjonen om trådens faktiske tematikk. Det blir ikke slettet så lenge man ikke avsporer med ren spekulativ brukerdebatt, men holder seg til debatteknikk. Så det er neppe behov for noen egen tråd helt utenom (med mindre man drømmer om et rent ekkokammer). 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 5. juli 2021 #8 Del Skrevet 5. juli 2021 Nudeldama skrev (33 minutter siden): Så bra at vi har fått en slik tråd! Da kan vi ta opp de problematiske siden med CBE-tråden uten å bli beskyldt for å spore av debatten. Jeg synes det er viktig å ta opp de sidene ved influencerbransjen som er potensielt skadelige og i de tilfeller hvor de bryter loven (dårlig merking, alkohol i reklame osv). Men jeg tror det hadde vært bedre om det var gjort på et mer overordnet nivå i stedet for å gå etter enkeltpersoner slik som det gjøres i CBE-tråden (og andre tilsvarende tråder). Når det gjelder CBE, så er det snakk om at hun har blitt fotfulgt av kritikere på KG over flere år, med innlegg så og si daglig over veldig lang tid. En del av kritikken er saklig og berettiget, men mye av innholdet er pirking, detaljorientert, latterliggjøring av henne og omtale av henne som person. Det er nesten ikke til å unngå når man har en tråd som er personerettet slik den tråden er. Det etiske spørsmålet blir da - er det CBE gjør så ille at hun fortjener den mengden med kritikk, negative karakteristikker, latterliggjøring og spekulering om egen person og eget liv over så lang tid som hun har blitt utsatt for? Mitt svar på det er et tydelig nei. Jeg kan knapt se for meg noe et menneske kan gjøre som gjør at de vil fortjene noe slikt. Flere av kritikerne sier at hvis hun bare hadde sluttet å gjøre kritikkverdige ting, så hadde de sluttet å kritisere. Det er for meg en uttalelse som bærer preg av mobbermentalitet. ("Hvis han slutter å kle seg så teit, så skal jeg slutte å kommentere klesstilen"). I tillegg ser vi at selv om kritikerne av CBE har fått masse kritikk selv i tråden, så fører ikke det til at de slutter med å gjøre det som de mener er rett. Så hvorfor forvente mer av CBE enn av seg selv? Skal dette sammenlignes mener du? Den dagen jeg tjener 1-2 millioner på å PÅVIRKE på KG (i tillegg til egen jobb) skal jeg si fra. Eller vent, jeg må også ha 300’ følgere for å nærme meg samme påvirkningskraft. Det er mye annet å kommentere i innlegget ditt, men tror jeg har vært gjennom samme runde noen ganger før. 29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nudeldama Skrevet 5. juli 2021 #9 Del Skrevet 5. juli 2021 Kollontaj skrev (1 minutt siden): Skal dette sammenlignes mener du? Den dagen jeg tjener 1-2 millioner på å PÅVIRKE på KG (i tillegg til egen jobb) skal jeg si fra. Eller vent, jeg må også ha 300’ følgere for å nærme meg samme påvirkningskraft. Det er mye annet å kommentere i innlegget ditt, men tror jeg har vært gjennom samme runde noen ganger før. Ja, det kan absolutt sammenlignes. Det er ikke de ytre omstendigheter som er poenget akkurat her (jobb, antall følgere osv), men psykologien bak. Jeg ser flere i CBE-tråden stiller seg uforstående til at CBE ikke endrer seg selv etter hun blir møtt med så massiv kritikk. Kanskje man kan forstå det litt lettere om man spør seg selv hvorfor man selv ikke endrer mening og slutter å kritisere CBE selv når man har fått mange reaksjoner på det. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 5. juli 2021 #10 Del Skrevet 5. juli 2021 Ella_00 skrev (55 minutter siden): Ser at det er mye lik diskusjon som foregår i alle tråder. Hvorfor ikke ha en generell tråd? Enig med deg. Da kan man diskutere det på generelt grunnlag. Hva kunne vært en bra tittel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 5. juli 2021 #11 Del Skrevet 5. juli 2021 Nudeldama skrev (2 minutter siden): Ja, det kan absolutt sammenlignes. Det er ikke de ytre omstendigheter som er poenget akkurat her (jobb, antall følgere osv), men psykologien bak. Jeg ser flere i CBE-tråden stiller seg uforstående til at CBE ikke endrer seg selv etter hun blir møtt med så massiv kritikk. Kanskje man kan forstå det litt lettere om man spør seg selv hvorfor man selv ikke endrer mening og slutter å kritisere CBE selv når man har fått mange reaksjoner på det. Verken undertegnede eller andre faste brukere i tråden (som jeg er enig med, er mange kritikere jeg er uenig med) har noen gang skrevet at vi kritiserer bedriften Treasures AS fordi det forventes at CBE skal endre seg. Det er ikke intensjonen og det vet du godt. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nudeldama Skrevet 5. juli 2021 #12 Del Skrevet 5. juli 2021 Kollontaj skrev (Akkurat nå): Verken undertegnede eller andre faste brukere i tråden (som jeg er enig med, er mange kritikere jeg er uenig med) har noen gang skrevet at vi kritiserer bedriften Treasures AS fordi det forventes at CBE skal endre seg. Det er ikke intensjonen og det vet du godt. Like fullt ser jeg jevnlig flere innlegg som kommenterer at de ikke kan forstå hvorfor CBE ikke bare kan endre seg og slutte å gjøre de tingene som er kritikkverdige. Det spekuleres i om hun fortsetter å gjøre det bare på trass. Nøyaktig hvem som mener hva henger jeg meg ikke opp i da denne tråden ikke skal handle om enkeltbrukere, men CBE-tråden generelt. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 5. juli 2021 #13 Del Skrevet 5. juli 2021 Da bør du skrive «noen kritikere», «enkelte kritikere», ikke «flere kritikere» eller bare kritikerne slik du gjør i førsteinnlegget ditt. Du legger premisser som ikke medfører riktighet. 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bremnes.Kari Skrevet 5. juli 2021 #14 Del Skrevet 5. juli 2021 Jeg også har merket meg at kritikken av CBE har gått mer over i "hun må gjøre det på trass". Mitt første bidrag i tråden omhandlet vel også akkurat det. Jeg syns kritikken var spennende og treffende i starten, mye var berettiget og traff spikeren på hodet slik det kanskje ikke var gjort om norske influensere tidligere. Men det har nå gått år. Og de samme tingene terpes på igjen og igjen. Det må oppleves overveldende og utmattende for CBE. Man kan bare spekulere i hvor virkningsfull den samme inngående kritikken hadde vært hvis den traff andre, større aktører i samfunnet? Nesten beundringsverdig at så mye tid og ressurser brukes på "lille" Treasures AS. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ella_00 Skrevet 5. juli 2021 #15 Del Skrevet 5. juli 2021 Nudeldama skrev (1 time siden): Så bra at vi har fått en slik tråd! Da kan vi ta opp de problematiske siden med CBE-tråden uten å bli beskyldt for å spore av debatten. Jeg synes det er viktig å ta opp de sidene ved influencerbransjen som er potensielt skadelige og i de tilfeller hvor de bryter loven (dårlig merking, alkohol i reklame osv). Men jeg tror det hadde vært bedre om det var gjort på et mer overordnet nivå i stedet for å gå etter enkeltpersoner slik som det gjøres i CBE-tråden (og andre tilsvarende tråder). Når det gjelder CBE, så er det snakk om at hun har blitt fotfulgt av kritikere på KG over flere år, med innlegg så og si daglig over veldig lang tid. En del av kritikken er saklig og berettiget, men mye av innholdet er pirking, detaljorientert, latterliggjøring av henne og omtale av henne som person. Det er nesten ikke til å unngå når man har en tråd som er personerettet slik den tråden er. Det etiske spørsmålet blir da - er det CBE gjør så ille at hun fortjener den mengden med kritikk, negative karakteristikker, latterliggjøring og spekulering om egen person og eget liv over så lang tid som hun har blitt utsatt for? Mitt svar på det er et tydelig nei. Jeg kan knapt se for meg noe et menneske kan gjøre som gjør at de vil fortjene noe slikt. Flere av kritikerne sier at hvis hun bare hadde sluttet å gjøre kritikkverdige ting, så hadde de sluttet å kritisere. Det er for meg en uttalelse som bærer preg av mobbermentalitet. ("Hvis han slutter å kle seg så teit, så skal jeg slutte å kommentere klesstilen"). I tillegg ser vi at selv om kritikerne av CBE har fått masse kritikk selv i tråden, så fører ikke det til at de slutter med å gjøre det som de mener er rett. Så hvorfor forvente mer av CBE enn av seg selv? Her legger du premissene for debatten på enkeltbrukere og tilegner alle i tråden samme intensjoner. I tillegg så drar du inn aspekter ved debatten som ikke er enkel å forstå seg på. Hvordan man kan forvente mer av en bedriftseier enn av en anonym bruker på KG? Det sier seg vel selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 5. juli 2021 #16 Del Skrevet 5. juli 2021 (endret) Bremnes.Kari skrev (11 timer siden): Jeg også har merket meg at kritikken av CBE har gått mer over i "hun må gjøre det på trass". Mitt første bidrag i tråden omhandlet vel også akkurat det. Jeg syns kritikken var spennende og treffende i starten, mye var berettiget og traff spikeren på hodet slik det kanskje ikke var gjort om norske influensere tidligere. Men det har nå gått år. Og de samme tingene terpes på igjen og igjen. Det må oppleves overveldende og utmattende for CBE. Man kan bare spekulere i hvor virkningsfull den samme inngående kritikken hadde vært hvis den traff andre, større aktører i samfunnet? Nesten beundringsverdig at så mye tid og ressurser brukes på "lille" Treasures AS. Jeg innrømmer glatt at da jeg først kom inn i tråden trodde kunne nå gjennom til dem. Jeg mener at argumentene var så solide at det var umulig å ikke ta innover seg det som ble sagt. En influencer som lever av å påvirke, må også innse at de kan påvirker negativt. Det er mange år siden. Nå skriver jeg for å bevisstgjøre blogglesere, og dem finner man mange av på Rampelys. Selv har jeg lært mye av diskusjonene. Effekten av posering er et eksempel. Strategiene rundt innholdsmarkedsføring likeså. Endret 6. juli 2021 av CecilieX Manglet et ord Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fyrstikk- Skrevet 6. juli 2021 #17 Del Skrevet 6. juli 2021 Bremnes.Kari skrev (13 timer siden): Jeg også har merket meg at kritikken av CBE har gått mer over i "hun må gjøre det på trass". Mitt første bidrag i tråden omhandlet vel også akkurat det. Jeg syns kritikken var spennende og treffende i starten, mye var berettiget og traff spikeren på hodet slik det kanskje ikke var gjort om norske influensere tidligere. Men det har nå gått år. Og de samme tingene terpes på igjen og igjen. Det må oppleves overveldende og utmattende for CBE. Man kan bare spekulere i hvor virkningsfull den samme inngående kritikken hadde vært hvis den traff andre, større aktører i samfunnet? Nesten beundringsverdig at så mye tid og ressurser brukes på "lille" Treasures AS. Dette har jeg ikke lagt merke til, heller ikke at ditt første innlegg i tråden handlet om det (?). Kanskje du kan lenke til de aktuelle innleggene i tråden så vi skjønner hva du refererer til? (eller evt bare ta diskusjonen om CBE.no i CBE.no-tråden da, nå blir det jo bare løsrevne påstander om en konkret diskusjon uten noe belegg å ta stilling til - litt upraktisk ). 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 6. juli 2021 #18 Del Skrevet 6. juli 2021 -Fyrstikk- skrev (2 minutter siden): Dette har jeg ikke lagt merke til, heller ikke at ditt første innlegg i tråden handlet om det (?). Kanskje du kan lenke til de aktuelle innleggene i tråden så vi skjønner hva du refererer til? (eller evt bare ta diskusjonen om CBE.no i CBE.no-tråden da, nå blir det jo bare løsrevne påstander om en konkret diskusjon uten noe belegg å ta stilling til - litt upraktisk ). Se siste innlegg i tråden. Hun provoserer med vilje…… 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pust Skrevet 6. juli 2021 #19 Del Skrevet 6. juli 2021 Jeg er enig i at det finnes fryktelig mye usaklig og direkte slem kritikk av påvirkere, men det skurrer litt når man tar til orde for å kritisere kritikk rettet mot bare en spesiell påvirker. Dersom man er genuint interessert i fenomenet, bør man lage en tråd som favner kritikken mot påvirkere generelt, for tråden om CBE er kanskje den som inneholder minst sjikane og derfor ikke helt egnet som eksempel for en debatt om debatten. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fyrstikk- Skrevet 6. juli 2021 #20 Del Skrevet 6. juli 2021 Klink skrev (4 minutter siden): Se siste innlegg i tråden. Hun provoserer med vilje…… ? Skjønner ikke hva du sikter til uten lenke, og det kan jo uansett ikke være det samme @Bremnes.Kari sikter til, for hun skrev innlegget jeg siterte for 13 timer siden, og sitt første innlegg i CBE-tråden mye før det, antar jeg? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg