Gå til innhold

Hadde dere valgt de navnene dere har på barna, om dere fikk valgt om igjen i dag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Lurer av ren nysgjerrighet, da jeg føler navnene vi velger handler mye om hvilke navn som er (var) i vinden der og da. :) 

Jeg fikk riktignok barn for bare 4 år siden, men hadde kanskje valgt et enda kortere navn om jeg fikk valgt om igjen i dag. Uten at jeg vet helt hva det skulle vært.. Guttungen har ikke kjempelangt navn i dag heller (7 bokstaver), men har fått enda mer sansen for korte navn.

Anonymkode: c1ddd...641

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det ene hadde jeg ikke valgt om igjen fordi noen andre i gjengen kalte ungen sin det samme like etter, men de andre hadde jeg glatt valgt på nytt. Tidløse og gode navn.

Anonymkode: 7c2c7...893

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Absolutt. De navnene var bestemt flere år før jeg traff barnas far😂 Han hadde ikke noe han skulle ha sagt heller. Nå er det over 20 år siden, jeg hadde valgt de navnene i dag også.  Tidløse gode navn. 

Anonymkode: f78a8...6f2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja- men liker Aksel og Erlend så godt så jurde nok fått et par barn ekstra for å få brukt disse

Anonymkode: e0c87...236

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, er fornøyd med alle tre navnene (barna er nå 7-15 år). Vi var mest i stuss på navnet til sistemann, fordi det var ganske vanlig. Det er ingen andre på skolen som heter det så det har ikke vært noe problem så langt, og det var veldig mange i familien som ble glad og rørt når sønnen vår fikk det navnet, så vi har ikke angret på det heller.

Anonymkode: 06de0...573

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikkert ikke, utenom den ene som er oppkalt etter et kjært familiemedlem jeg mistet som barn.

Men egentlig helt umulig å tenke seg noen andre navn. De ER liksom disse navnene nå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er kjempefornøyd fremdeles. Eldste er oppkalt etter begge bestefedrene, men fikk den enes mellomnavn. Så det ble helt eget navn likevel. Sjakktrekk av meg å insistere på bindestrek så begge navnene blir brukt; det aanteee meg at svigers ville bruke bare første navnet som er farfarens navn også. 

Yngste sitt navn er også fint. Dobbelnavn, men der valgte vi uten bindestrek. Fornøyd med en 'enkel' stavemåte på navnet i forhold til hva som er vanligst. 

Søsknenes navn passer til hverandre også, og fungerer godt selv nå som barna er voksne/tenåring

Jeg er idag skilt fra barnas far og har ny samboer. Han har også særkullsbarn, og jeg er glad vi to ikke har barn sammen. Vi ville ALDRI blitt enige om navn!! Han har fire barn, og tre av dem har navn jeg ikke syns  er spesielt fine, og navnene på søsknene passer liksom ikke sammen. Det er et populært og mye brukt navn, et svææært gammeldags navn som stort sett bare veldig gamle damer heter og et navn på ei datter som er et navn som blir brukt mest på gutter her  i Norge. 

Det kan være vanskelig å bli enig med partner om barnas navn! 

Anonymkode: 4d342...b46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde ikke valgt samme navn om igjen.
Jeg lot far få delvis viljen sin og liker ikke det navnet i det hele tatt i dag.
I tillegg har barnet to navn, vi bruker konsekvent begge navnene, mens fars familie bruker kun det ene.
 I tillegg passer ikke det ene navnet til barnet føler jeg.

Anonymkode: 51679...4ea

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde nok valgt de samme fornavnene, jeg liker de veldig godt. Eller, jeg hadde prøvd å argumentere for å kalle yngstejenta opp etter mormoren min igjen, og hvis mannen har endret smak siden sist, tror jeg det hadde blitt sånn. 

Men de ville bare fått mannens etternavn. Da vi skulle sende inn navnemelding mens jeg var full av hormoner etter fødsel, insisterte jeg på å ta med mitt mellomnavn, i tillegg til mannens etternavn, til første barn. Og da måtte det bli sånn hos andre barn og. Men i ettertid syns jeg det ble langt og kronglete, og vi/de bruker bare fornavn og etternavn. 

Anonymkode: 5a4b5...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde mest sannsynlig valgt samme navn til de to første barna, men godt mulig tredje barn hadde fått et annet navn. Vi fant ikke et navn til siste barnet med en gang, og var innom mange navn før vi klarte å ta et valg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde kuttet ut en bokstav på ene barnet. Ala Kristin istedenfor Kristine.

Anonymkode: 488f5...416

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tror det. Datteren min heter Anniken, elsker navnet. Men, hadde virkelig aldri trodd at det skulle være vanskelig for så mange å stave rett, så det irriterer meg tidvis en del (spesielt når fine ting laget av henne i bhg f.eks signeres med feilstavet navn).. 3e2 

Anonymkode: 8f970...328

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja.

Begge barna brukte vi tid på å bli enige om hva skulle hete. Vi var veldig uenige, faktisk.

Begge har norrøne navn, for det er tradisjon i mannens familie. Det ble oppkalling fra hans side av slekten. Stødige, kjente og tradisjonelle navn. Men likevel litt gammelmodige, og vi har til nå ikke truffet andre barn med samme navn. Barna har mitt etternavn. De har veldig eierskap til egne navn. Vi er veldig fornøyde med navnene, mange år etter!

Anonymkode: 0f2ff...f45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, er veldig fornøyd med navnet. Gammelt, norskt, ganske sjeldent, lett å stave, lett å bruke i utlandet og barnet får ofte kommentarer på at han har fint navn. Heldigvis har han hatt ordentlig uttale siden han var veldig liten, for det er både R og S i navnet🙃 Angrer mer på at ikke vi fikk flere barn og fikk brukt de andre jeg har «på lager» 

Anonymkode: 54e0d...dc8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hadde selvfølgelig valgt det samme navnet. Datteren min er oppkalt etter min kjære bestemor, så det navnet ville jeg aldri i verden byttet bort.

Anonymkode: e93a0...1c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde jeg valgt på nytt nå ville gutten vært Isak og jenta vært Helene. 

Anonymkode: 93b9c...3c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Tror det. Datteren min heter Anniken, elsker navnet. Men, hadde virkelig aldri trodd at det skulle være vanskelig for så mange å stave rett, så det irriterer meg tidvis en del (spesielt når fine ting laget av henne i bhg f.eks signeres med feilstavet navn).. 3e2 

Anonymkode: 8f970...328

Det navnet har forskjellige stavelser, så det kommer an på hvordan foreldrene har valgt at det skal staves.

Jeg kjenner Anniken og Anikken. 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 8b5b2...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville valgt samme,  uten tvil.  Oppkalt etter oldemoren, og tenkte i flere år før jeg ble gravid at jeg ville bruke navnet. Typ gammelt navn fra 1920-30-tallet som begynner å komme tilbake nå gradvis.

Anonymkode: 7ffd4...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...