Gå til innhold

Nybil, økonomi, el bil eller hybrid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ser på Renault Clio elbil, eller en Renault Caprure ladbar hybrid.  (Ca samme innkjøpspris, de har kampanjebiler i Capture, men er tom for Clio.)

Bompengefordelen er irrelevant for oss, det som betyr noe i forhold til ikke å velge fossil bil er drifts kostnaden.

Tenker at elbil er mer driftssikker og også billigere i drift, ved å lade hjemme. Det kan i feriesammenheng være fordel med hybrid, ved lenge avstander og også nedover i Europa. 

Hva tenker dere? Elbil, eller hybrid? Er selv egentlig en liten klima skeptiker, og tror ikke at elbiler vil redde kloden, motivasjonen er ene og alene økonomi.

Anonymkode: 5f920...6ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ser på Renault Clio elbil, eller en Renault Caprure ladbar hybrid.  (Ca samme innkjøpspris, de har kampanjebiler i Capture, men er tom for Clio.)

Bompengefordelen er irrelevant for oss, det som betyr noe i forhold til ikke å velge fossil bil er drifts kostnaden.

Tenker at elbil er mer driftssikker og også billigere i drift, ved å lade hjemme. Det kan i feriesammenheng være fordel med hybrid, ved lenge avstander og også nedover i Europa. 

Hva tenker dere? Elbil, eller hybrid? Er selv egentlig en liten klima skeptiker, og tror ikke at elbiler vil redde kloden, motivasjonen er ene og alene økonomi.

Anonymkode: 5f920...6ae

Det er helt korrekt. Elbil hjelper ikke det pøkk på klimaet! Det er også et forbruk å produsere, og bruke en elbil. Og den "produserer" mere mikroplast enn en vanlig bil gjør, dekk/asfalt. Nettopp fordi den er mye yngre enn sammenlignbare vanlige biler. Men det har ikke gått helt inn enda, ikke hos noen, ikke en gang myndighetene har skjønt det enda. Co2 utslipp under bruk, ja der er den på null. Men det er og alt.

Anonymkode: 1c30c...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er helt korrekt. Elbil hjelper ikke det pøkk på klimaet! Det er også et forbruk å produsere, og bruke en elbil. Og den "produserer" mere mikroplast enn en vanlig bil gjør, dekk/asfalt. Nettopp fordi den er mye yngre enn sammenlignbare vanlige biler. Men det har ikke gått helt inn enda, ikke hos noen, ikke en gang myndighetene har skjønt det enda. Co2 utslipp under bruk, ja der er den på null. Men det er og alt.

Anonymkode: 1c30c...2a1

Men hvilken er best for lommeboka da? 

Ser på drivstoffprisene, det er jo helt vanvittig 😬

Anonymkode: 5f920...6ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hybrid er jo bare tull. Den er tyngre pga batteriet og bruker derfor både mer drivstoff og mer av batteriet. I tillegg er det tro drivlinjer som kan gå til h%$€%#. 
 

Gå enten for el eller ren fossil. Personlig hadde jeg valg el, men hybrid forstår jeg ikke at noen vurderer. 

Anonymkode: 67e1c...b52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hybrid er jo bare tull

Tviler ikke på at du har rett 😊 tar det til etterretning, i jakten på ny bil. Dyre repetisjoner vil vi helst ikke ha 😀

Jeg har ikke peiling på bil, ei heller fordelsprogrammer etc.

Aner ingenting om tema. Vet bare vi må ha ny bil. Det sto skyhøy pris på pumpene, så tenkte derfor det var bare å finne alternativet asap.

Anonymkode: 5f920...6ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hybrid er jo bare tull. Den er tyngre pga batteriet og bruker derfor både mer drivstoff og mer av batteriet. I tillegg er det tro drivlinjer som kan gå til h%$€%#. 
 

Gå enten for el eller ren fossil. Personlig hadde jeg valg el, men hybrid forstår jeg ikke at noen vurderer. 

Anonymkode: 67e1c...b52

Vi har hybrid fordi det lar oss kjøre på elektrisitet på 95 % av kjøreturene våre som er i nabolaget, men fordi vi også har hytte og familie som besøkes lengre borte, så har vi hybrid. Og så har vi leasing, så vi skal uansett ikke ha den i mer enn tre år, så da trenger vi ikke være bekymret for drivlinjene. 

Men skulle jeg kun tenkt økonomi og lokalkjøring så hadde jeg uten tvil tatt el. Vi har hatt det tidligere, men den måtte skrotes. 

Anonymkode: 0339b...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det kommer helt an på bruksmønsteret ditt.

Ser at trollene allerede har funnet tråden, men det beste for lommeboken og miljøet er å finne en rimelig, brukt elbil. Så kan du, i de tilfellene du trenger en langkjørebil, enten leie noe eller finne alternativ transport. Det er sinnsykt lønnsomt, økonomisk sett. Og du sparer miljøet ved å ikke kjøpe ny bil som må produseres kun for deg.

En hybrid er både det beste og det verste fra begge verdener. Med plugin kan du kjøre den som en elbil i hverdagen, det er knall. Uten stikkontaktlading kjøper du egentlig bare en tyngre bil som har lettest å bli ladet i mye stop'n'go, type bytrafikk. Ikke mye sparing der for deg unntatt skattefordelen ved kjøp.

Da er det nok lurest å kjøpe en god, halvgammel bensinbil, og da ser vi bort fra Renault og tenker Honda, Toyota, Kia eller Hyundai. Det kommer helt an på hvor viktig økonomi egentlig er.

Anonymkode: e7e4e...a70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor i europa? Gjør litt research på hvordan ladestasjoner er spredt i de landene det gjelder. I Norge finner du veldig mye ladestasjoner, selv langt ute på bygda, så her funker det fint med elbil selv ved langkjøring. Såfremt du har tolmodighet til å stanse 30-90min hver 4-5 time kjørt eller sånn (varierer alt etter bilen). Men om det er familieferie regner jeg med det blir noen stopp uansett? For å spise og slappe av?

2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er helt korrekt. Elbil hjelper ikke det pøkk på klimaet! Det er også et forbruk å produsere, og bruke en elbil. Og den "produserer" mere mikroplast enn en vanlig bil gjør, dekk/asfalt. Nettopp fordi den er mye yngre enn sammenlignbare vanlige biler. Men det har ikke gått helt inn enda, ikke hos noen, ikke en gang myndighetene har skjønt det enda. Co2 utslipp under bruk, ja der er den på null. Men det er og alt.

Anonymkode: 1c30c...2a1

Det er like mye forbruk å produsere fossilbil, som elbil. For de som skal ha ny bil, så blir det bedre med elbil som forurenser mindre på sikt. Dekk på fossilbiler gir også mye mikroplast til naturen, det er ikke et elbil-problem. 

Anonymkode: 92050...17e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gå for Tesla, baby. 

Model S, baby

Yalla, yalla, baby

Anonymkode: 3fc57...038

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

 

Det er like mye forbruk å produsere fossilbil, som elbil. For de som skal ha ny bil, så blir det bedre med elbil som forurenser mindre på sikt. Dekk på fossilbiler gir også mye mikroplast til naturen, det er ikke et elbil-problem. 

Anonymkode: 92050...17e

Feil! Elbiler har et vesentlig høyere utslipp under produksjon, enn vanlig bil har. Har du ikke lært det enda? Er det ikke dekk på en elbil?? I så fall har du et stort problem. Og problemet er at elbiler er mye tyngre, og dermed sliter mer dekk. I mange tilfeller opp mot 30% mer slitasje. Skal ikke mye til faktisk, å holde seg oppdatert på slik!

Anonymkode: 1c30c...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driftskostnader, så vidt jeg har skjønt, ligger på ca 1/3 for en elbil i forhold til en fossilbil.

Dette betinger dog 95%+ hjemmelading.

Service på id3 er annet hvert år, uavhengig av kilometer.

Har en kompis som kjørte Norge-Polen-Portugal-Norge i Teslaen sin før korona.

Personlig har jeg en id3 på vei med største batteri, og vurderer høstferien på vei ned til Biarritz eller noe sånt, hvis man har lov til å reise da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...