Gå til innhold

Dømmer dere folk som meg?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nei, du bør være stolt over å ha snudd en dårlig barndom til en god framtid 😊 Finnes nok av dem som "gir opp" fordi de ikke fikk utdelt de beste kortene fra starten. Jeg dømmer ikke dem heller, men de fratar seg selv muligheten til å skape et bedre liv. 

De fleste har et eller annet i bagasjen, det er hvordan man takler det som er det viktigste. 

Anonymkode: f431e...705

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Syns du skal være stolt over det du har fått til, og stolt over at du vil enda mer! Mange i din situasjon hadde gitt opp for lengst. 

mannen min var nettopp ferdig som lærling som 30-åring. Ingenting annet fullført før nå. Vet ikke hvem av oss som Var mest stolt av han når han var ferdig med fagprøven

Anonymkode: 957e4...679

• Liker 2
Gjest Fnuggolina
Skrevet

Nei, virkelig ikke.

Når jeg hadde barn i barnehage var jeg gift, i «korrekt» alder, høyt utdanna, bra CV osv.

Passet sånn sett lett inn blant andre høyt utdanna.

Men når man blir kjent med folk er det langt mer med mennesker enn man tenker utad. 

Jeg hadde samme oppvekst som deg, flere foreldre i barnehagen var eller ble alvorlig syke (type kreft osv), andre hadde blitt mobbet hele oppveksten og ville derfor aldri tilbake til hjemstedet osv.

Så....nei, jeg hadde vel mest tenkt at du kom veldig godt ut av noen kjipe utdelte kort i starten av livet. 

Jeg hadde ikke unngått felles lekedater med barn/sosiale ting eller tenkt du var noe mindre oppegående enn alle andre.

Og så hadde jeg nok heiet litt ekstra på deg som tross alt har måttet kjempe mer for det du har enn de fleste andre. 

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Andre på min alder har jobbet i mange år. 

Burde jeg føle på skam? 

Anonymkode: df19a...694

Andre på din alder, har mest sannsynlig hatt en trygg barndom. Mens de har kunnet leke, utforske og hatt all tid i verden, har du mistet tryggheten og hèlt basale behov og rettigheter. 

Det er for en grunn vi sier at det er bedre å bygge barn, enn å reparere voksne :hjerte:

Du har absolutt ingenting å skamme deg over. Selv om du ikke får gått tilbake å laget en ny start, kan du starte i dag og lage en ny slutt. Du er kruttsterk! 💪

Vær stolt av hva du mestrer. Jeg er så inderlig glad for at du fremdeles er blant oss! :hjerte:

:klem:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Leste nylig at ca 20% av søkerne til høyere utdanning er over 30, så du vil ikke være blant de eldste. 
Jeg ble nylig ferdig med en høyskoleutdanning, og jeg er 42. Jeg var heller ikke eldst i klassen. Du er ikke for gammel TS, ta utdanningen du drømmer om. Masse lykke til!😊

Anonymkode: 7aac3...945

• Liker 1
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg er snart 27 år gammel. 

Oppvokst i et hjem med vold, alkohol og omsorgssvikt. Fra jeg var 18 til 23 var jeg innlagt på psykiatrisk flere ganger pga selvmordforsøk. Gått på mye samtaler, kurs og tilslutt 12 ukers behandlingsløp for traumer. 

Idag er jeg 99% frisk ifra diagnosene. Jeg har hatt en vikarjobb for første gang i hele mitt liv i ett halvt år nå. Jeg har ett barn og lever lykkelig med mann med ett barn fra før. 

Lurer på å ta ny utdanning. Har helsefag fra videregående. Men stusser på en annen retning innen helse. Men jeg er da altså 27 år, begynne studie, bare vikarjobb. 

Burde jeg føle på skam? 

Man burde omtrent aldri føle på skam, og hvertfall ikke for å ville utvikle deg videre. Go for it. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei! Kjør på med utdanning. Respekterer heller mennesker som står i det du har gjort og kommer seg videre i livet. Fordømmer absolutt ikke!

Anonymkode: cc10d...053

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Nei. Ta mer utdanning. Folk får en annen respekt for deg dersom du har en bachelor og ikke bare et fagbrev, liksom.

Anonymkode: f5f5d...093

Det er ikke noe galt med et fagbrev. Hvordan tenker du verden skulle gå rundt om alle skulle ha bachelor og jobbe på "toppen"? Slutt med den der fryktelig diskrimineringa av fagbrevet og yrkesutdanning, det er kunnskapsløst og hyklersk. 

Anonymkode: f3030...11c

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skal være stolt av deg selv!

Jeg vokste opp under stor omsorgssvikt pga rus/alkohol, og mye greier, skal ikke gå inn på det nå. Jeg drev rundt i mange år, prøvde jobber og skoler, hang med feile folk osv. Jeg fant aldri roen og jeg fant ikke meg selv. Men så fikk jeg et barn, og da hadde jeg en mening med livet. Jeg startet på studier ( sykepleier) når jeg var 31 og var ferdig når jeg var 35. Jeg går i traumebehandling nå da. 

Man er aldri for gammel til å studere og utdanne seg, det var endel som var eldre enn meg på studiene. 27 år er ingen alder!

Anonymkode: 23917...2d2

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har lignende bakgrunn son deg TS. Jeg er veldig selektiv på hvem jeg forteller hva til om min bakgrunn. Det finnes folk som vil dømme deg. 

Men de menneskene er jo ikke særlig oppegående. Så like greit:)

AnonymBruker
Skrevet

Nei, du kan være stolt av deg selv og fornøyd med livet ditt og hvor du er:) Legg fortiden bak deg og gå fremover i den retningen du vil, du trenger på ingen måt å føle noe skam eller føle at du må forklare deg for folk.

Anonymkode: 8c806...b03

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du tar skikkelig tak i livet ditt og har stå-på-vilje! Mange med traumatisk barndom ender opp som uføre. Du skal være utrolig stolt over deg selv! Håper alle rundt deg også er det og viser det 👏👏👏

Anonymkode: c42de...d9f

Gjest Blinkie
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er snart 27 år gammel. 

Oppvokst i et hjem med vold, alkohol og omsorgssvikt. Fra jeg var 18 til 23 var jeg innlagt på psykiatrisk flere ganger pga selvmordforsøk. Gått på mye samtaler, kurs og tilslutt 12 ukers behandlingsløp for traumer. 

Idag er jeg 99% frisk ifra diagnosene. Jeg har hatt en vikarjobb for første gang i hele mitt liv i ett halvt år nå. Jeg har ett barn og lever lykkelig med mann med ett barn fra før. 

Lurer på å ta ny utdanning. Har helsefag fra videregående. Men stusser på en annen retning innen helse. Men jeg er da altså 27 år, begynne studie, bare vikarjobb. 

Burde jeg føle på skam? 

Så glad jeg er på dine vegne, ts ❤️ Ikke føl på skam. Føl på hvor langt du har kommet. Hurra! Det er fantastisk😀

Gjest CrystalGold
Skrevet

Nei, du skal ikke føle skam for at du har fokusert på helsen din og ikke status. Jeg er 22 og har ikke fullført videregående, og føler  skam over det, selv om jeg vet at det er teit av meg, siden jeg har fokusert på helsen min og ikke status. Vær stolt over hva du har greid, og ikke la andre fortelle deg noe annet. (Vet det er litt dobbeltmoralsk av meg) men faen vær stolt ts.

Skrevet

Jeg har stor respekt for mennesker som har hatt det vondt og vanskelig i livet. Jeg har selvsagt respekt for alle mennesker, men noen levere vanskeligere liv enn andre og du skal ikke føle på skam. 

Du har klart å komme deg gjennom alt du har vært igjennom, og burde være stolt over hvor du er idag mtp alt du har vært igjennom. 

At du skal studere er veldig bra for deg om du ønsker det. 27 år er ingen alder. Er mange som studerer i den alderen, så du er ung. Du kan kanskje møte på noen som ikke forstår og ikke har din erfaring, men de lærer nok etterhvert at ikke alle kommer fra møblerte hjem og har fått de rette verktøyene i livet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei. Ta mer utdanning. Folk får en annen respekt for deg dersom du har en bachelor og ikke bare et fagbrev, liksom.

Får håpe du aldri får bruk for en snekker, en rørlegger, en elektriker eller andre som «bare» har fagbrev. 

Anonymkode: 0a077...330

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skam? Du er tøffere enn toget! 

Anonymkode: 0fdc5...7a2

AnonymBruker
Skrevet

Nei, hvorfor det? Du er jo kjempetøff som har kommet så langt! Du må være stolt av deg selv i stedet 💪

Anonymkode: d7370...668

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Seriøst? Jeg ser på meg selv som ganske oppegående, men har hatt utfordringer i livet jeg også. Nå er jeg 33 år, og går skole for å få fagbrev innen helse. Snakk om å dømme folk...

Anonymkode: a6b0f...189

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Burde jeg føle på skam? 

Skam nei. Stolt, ja! Du har kommet deg langt i livet. Du har hatt dårlige forutsetninger og du har snudd livet ditt. Du er sterk 💪

Utdannelse er alltid bra, uansett alder. Det kan være at noen ikke ser hele bildet og vil tenke sitt, men de er uvitende. Ta utdannelse du, gjør det som er rett for deg! 

Anonymkode: 6bfb8...1b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...