Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det egentlig så mange barnløse som tror de vet bedre enn de som har barn hvordan barn skal oppdras og behandles.

Og ikke minst tror det er så innmari enkelt å oppdra barn.

Her om dagen opplevde jeg å høre en bekjent sitte å belære et selskap av venner om en annen felles venns barn. Han fortalte med sterke ord om hvor håpløs eldstemann var og nøyaktig hva foreldrene hadde gjort feil.

(Vedkommende har for øvrig tidligere kommet med de bevingede ordene "Å oppdra barn er igrunn som å dressere en hund")

Jeg blir altså skikkelig provosert.

Og prøver man å hinte om at man kanskje må gå noen mil i skoene selv før man blir selverklært verdensmester... ja da er det suring om at man må da kunne ha en mening selv om man ikke har barn selv.

Ja... man kan ha en mening....

Men ikke tro at man vet hva det innebærer.

Jeg er helt sikker på at det er umulig å sette seg inn i hvordan det er å bli mor før man har opplevd det. For så spesielt er det faktisk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At han du beskriver var håpløst uhøflig, er det vel ikke tvil om. Men alle barnløse er da ikke slik!

Jeg har har aldri opplevd at barnløse belærer foreldre om barneoppdragelse. Men jeg har mange ganger tenkt mitt om andres grensesetting, selv om jeg har barn selv.

Skrevet

Ja, jeg burde kanskje føle meg truffet siden jeg er barnløs? Men, nei, jeg vil ikke bli inkludert i denne gruppen "barnløse". Er ikke slik jeg vil bli definert eller definerer meg selv. At noen barnløse er påståelige ang barneoppdragelse er vel like normalt som at andre igjen er påståelige på andre områder.

men jeg har selvfølgelig enkelte meninger om hva man i det minste ikke bør gjøre i en barneoppdragelse. Jeg jobber i butikk, og ser hver dag barn som står og griner seg til boller og godteri hver eneste dag, også midt i uka. Slikt var umulig da jeg var barn, og kan ikke se for meg at jeg vil gjøre noe slikt med ev egne barn. Tror altfor mange har blitt for slepphendte på slike områder nå til dags, og det er ikke nødv sunt for barnet selv. Men vet at man ikke kan skjønne hvordan det virkelig er å ha barn før man er oppe i situasjonen selv.

Men å lage en slik skillelinje mellom "de barnløse" og "dem med barn" synes jeg er unødvendig. Vi som er barnløse er en veldig heterogen gruppe, som ikke alle sammen kan skjæres over en kam, og som ikke trenger å bli angrepet samtidig.

Føler når man er barnløs at man ikke kan uttale seg om noe som helst som har med barn å gjøre. Man får bare høre slikt som at "du har jo ikke barn selv". selv ikke familiepolitikk kan jeg uttale meg om selv om det er mine skattepenger som betaler for velferdsgodene til barna.

Men overskriften kan altså endres til "Hva er det med påståelige folk?" Dette er et godt spm, og slike påståelige folk finner du overalt, og til alle tider og i alel livsfaser! :) Jeg vet ikke hva det er med slike påståelig folk, men tror det er vanskelig å bli kvitt dem helt, og man må bare lære seg til å overhøre slikt tull. :)

Skrevet
Men overskriften kan altså endres til "Hva er det med påståelige folk?"

:Nikke:

Jeg er enig!

Er enig i mer av det du skriver, Gjest. Jeg har også jobbet i butikk og sett mye rar barneoppdragelse. :roll:

Skrevet

Jeg har ikke barn selv, men jeg er ikke slik du beskriver en barnløs. Du ser jo forskjell på hvordan enkelte barn oppfører seg nå, enn før i tida. Det hadde aldri i VERDEN vært mulig for meg å grine til meg godteri, boller og brus midt i uka, ikke om helvete frøs til is engang. Har ei venninne som gir sønnen sin is hver dag, pluss godteri mye også, og ungen er spinnvill.

Skrevet

Hva er det med dere som har barn? Har man ikke barn så har man altså automatisk ingen rett til å mene noe om emnet, er det sånn og forstå?

Skrevet
Jeg har ikke barn selv, men jeg er ikke slik du beskriver en barnløs.

Det hadde aldri i VERDEN vært mulig for meg å grine til meg godteri, boller og brus midt i uka, ikke om helvete frøs til is engang.

Var det ikke omtrent slik trådstarter beskrev barnløse...?

Skrevet
Jeg har ikke barn selv, men jeg er ikke slik du beskriver en barnløs. Du ser jo forskjell på hvordan enkelte barn oppfører seg nå, enn før i tida. Det hadde aldri i VERDEN vært mulig for meg å grine til meg godteri, boller og brus midt i uka, ikke om helvete frøs til is engang. Har ei venninne som gir sønnen sin is hver dag, pluss godteri mye også, og ungen er spinnvill.

For å utdype litt... Jeg er helt imot at ungene skal grine seg til godteri og is midt i uka. Men har du med mennesker og gjøre (og særlig de som har grodd inne i deg selv), hender det at sånne ting skjer. Helvete fryser ikke til fordet. ;)

Gå nå ikke i samme fella og dra alle oss med barn over samme kam!

Folk både med og uten barn må gjerne mene noe om barneoppdragelse. Men det har med oppdragelse hvordan man framfører disse meningene. Noe trådstarters barnløse bekjente kanskje ikke har?

Skrevet

Og prøver man å hinte om at man kanskje må gå noen mil i skoene selv før man blir selverklært verdensmester... ja da er det suring om at man må da kunne ha en mening selv om man ikke har barn selv.

Ja... man kan ha en mening....

Men ikke tro at man vet hva det innebærer. 

Jeg er helt sikker på at det er umulig å sette seg inn i hvordan det er å bli mor før man har opplevd det. For så spesielt er det faktisk.

Det der er faktisk en holdning jeg har sett blant mange foreldre mens jeg jobbet i skoleverket. Ufattelig flinke å klage over ting men de bråsteiler om noen prøver å hinte frampå om at kanskje poden ikke oppfører seg så helt bra for tiden.

De er ikke i stand til å høre andre ting enn det de har bestemt seg for er rett oppe i hodene sine. Enkelte foreldre er faktisk ufattelig sneversynte og tror automatisk at de sitter med fasiten på alt.

Skrevet

Jeg skrev enkelte, dro ikke alle over en kam der.

Jeg synes ikke det er riktig at små barn skal klare å få mast til seg is og godteri hver eneste dag, og foreldrene gir opp hver bidige gang og lar de få. Personlig synes jeg enkelte bør sette mer grenser for barna, og ikke gi opp så lett, at godteri og brus skal BARE være på lørdager, og ikke midt i uka.

Skrevet

...og ikke nok med det. Pluss de foreldrene som lesser med ungene sine loff og sjokoladepålegg + sjokolademelk på skolen som matpakke, synes ikke det er riktig.

Skrevet
Jeg skrev enkelte, dro ikke alle over en kam der.

Jeg synes ikke det er riktig at små barn skal klare å få mast til seg is og godteri hver eneste dag, og foreldrene gir opp hver bidige gang og lar de få. Personlig synes jeg enkelte bør sette mer grenser for barna, og ikke gi opp så lett, at godteri og brus skal BARE være på lørdager, og ikke midt i uka.

...og ikke nok med det. Pluss de foreldrene som lesser med ungene sine loff og sjokoladepålegg + sjokolademelk på skolen som matpakke, synes ikke det er riktig.

Enig.

Skrevet

Ble ikke så mye futt av denne tråden anna. Må nok finne et mer brennbart tema. :sjarmor:

Skrevet

Ikke mulig for mine å grine seg etter godteri midt i uka heller.Men det har de blitt så vant med at de gidd ikke prøve seg nesten.

Så klart om det er noe spesielt vi skal så får de kanskje en liten ting :).

Skrevet
Men overskriften kan altså endres til "Hva er det med påståelige folk?" Dette er et godt spm, og slike påståelige folk finner du overalt, og til alle tider og i alel livsfaser! :) Jeg vet ikke hva det er med slike påståelig folk, men tror det er vanskelig å bli kvitt dem helt, og man må bare lære seg til å overhøre slikt tull. :)

Dette er jeg helt enig i.

Skrevet

Jeg er vel en av disse barnløse som til tider har kritisert andre foreldres foreldreegenskaper. Og på hvilket grunnlag kan jeg uttale meg spør dere. Vel etter å ha vært instruktør for flere barnegrupper over flere år, så har jeg sett meg passe lei på såkalt "fri oppdragelse" og unger som ikke eier normal høflighet eller oppdragelse.

Noen foreldre bruker treninger og fritidsinteresser som et sted å plassere ungene sine fordi de ikke orker å ha dem hjemme. De viser null interesse for hva barna driver med og hvordan de oppfører seg. Etter flere samtaler med foreldrene så ser jeg jo fort hvor barna har oppførselen sin fra, foreldrene er jo like ille.

Er man i en posisjon hvor man har med barn å gjøre ofte, så vet man også en del om hva som må til for å få en god oppdragelse. Vi har da vel en rett til å kunne uttale oss vi også, selv om vi ikke har barn selv.

Skrevet (endret)

Nå er jeg enig i at fri oppdragelse er noe forbaska tull og at mange foreldre er altfor slappe.Men jeg vet at det er ganske vanskelig å oppdra barn.Ikke alle har tålmodigheten.Dessverre.Det blir liksom lettere å bare la ungene gjøre det de vil , enn å faktisk vise hvem som er forelder.

Selv har jeg ikke det problemet, for jeg er ganske streng av natur.

Har fått tålmodigheten testet til det ytterste slik at jeg bare hadde lyst å sitte meg ned og ignorere.

Men det er jo feil, så det blir ikke gjort.Da ber jeg heller mannen om å ta over litt.Så hjelper vi hverandre.

Jeg er enig i at mange barn mangler oppdragelse, mange omentrent mister tenner fordi de er råtne.Tenk at mange foreldre ikke gidd å engang passe på tennene til ungene.

Mange sier ikke unnskyld eller takk.Noe som er vanlig folkeskikk og høflighet.Og det reagerer jeg sterkt på.

Samtidig så kan det jo være at mange er midt oppi det å jobbe med høflighet.Jeg brukte lang tid på eldste min.Hun nektet plent å si unnskyld og takk.Nesten som om det gikk utover stoltheten hennes.Selv om både jeg og mannen er høflige av oss.

Men det gikk til slutt da.For jeg nektet henne å ta imot noe hvis hun ikke kunne si takk.

Jeg vet ikke hva dere har diskutert før da.Det er jo andre ting som er litt mere komplisert å finne ut av.Barn er så forskjellige, det er ingen oppskrift.Derfor er det et vanskelig tema.

Endret av Trebarnsmor
Skrevet

tror barna på Nannyhjelpen i går hadde nok snop ihvertfall..og det uten å grine seg til det engang....

Skrevet

hva det er med oss barnløse?

nei, si det?

vi er nok håpløse bedrevitere alle sammen, det er slikt som alle med barn har vokst av seg. :erter:

Skrevet

Kanskje vi ser barna litt "utenfra". At foreldrene har sett seg blinde på barna sine? Selv om vi er barnløse(dvs ikke fått barn enda) så kan vi vel gi råd om barn? Vi skal jo ha barn selv en dag? Skal vi ikke få lov til det heller da, ettersom vi ikke kan noe om barn?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...