Gå til innhold

Nabobarn som tar seg til rette

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Meg_*
Skrevet

Jeg får til tider besøk av flere nabobarn(som er bare hyggeligt), men noen er så frekke (eller hva man skal kalle det) at de går i kikker i kjølskap, og andre skap for den skyld. Liksom ingen folkeskikk i det hele tatt. :forvirret:

Er det dagens samfunn som er slik?? :roll:

Hva mener dere er akseptabelt, og har dere noen lignende erfaringer??

Heldigvis er ikke alle barn slik, og de barna det gjelder, er stort sett bare ute etter godsaker..... :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri vært vant til sånn oppførsel - så du er kanskje uheldig - men uansett - hadde noen prøvd seg - ville jeg sagt rimelig klart fra at sånn gjør man ikke.

Skrevet

Jeg tror jeg ville sagt fra på en ordentlig måte at her i huset så bruker vi ikke å gjøre slik.

Tror nok de fleste barna har så mye innsikt i skikk og bruk at de vil slutte med dette da.

Skrevet

Jeg har erfart AKKURAT det samme.Og ble faktisk så irritert at jeg sa rett ut til dem "Sånt gjør man bare ikke".

Det ble fort slutt på det ja.

Syns det er utrolig frekt og måtte si til mine unger at jeg håper ikke de gjør sånt når de er hos andre.Men det kunne de fortelle meg at de ikke gjør :stolt:.

Skrevet

Er ganske sjokkert jeg, har aldri opplevd noe slikt selv. Ville nok sagt tydelig fra at slikt ikke er akseptert hjemme hos oss.

Skrevet

Jeg syns å huske at når jeg var liten spurte vi foreldrene våre om andre unger kunne leke inne hos oss. Nå er enkelte unger omtrent ute av sko og yttertøy før en vet ordet av det. De SKAL være inne..

Det verste jeg vet er fremmede unger som maser i ett sett etter mat og drikke. Samt unger som snuser rundt i alle ting i huset... DA settter jeg foten ned..

Men, mener at når ungene oppfører seg sånn er det ikke dem det er noe galt med, men foreldrene.... :sur::sinna:

Skrevet

Jeg hadde sagt ifra.

Jeg har også sendt hjem barn som er "sååå sulten, altså!" i tide og utide.

Det hender de får frukt, da. Og vann får de så mye de vil av. *snill og grei*

Skrevet
Jeg hadde sagt ifra.

Ja jeg gir vann og hihi.Mat kan de glemme, de bor ikke langt herfra.

Skrevet

Jeg leste en gang i KK eller noe sånt at 90% av alle kvinner titter i badeskapet når de er på besøk hos andre.... Bare sånn apropos...

Mitt barn er for lite til at dette er en problemstilling hos oss, men jeg husker godt at når jeg var barn så var alle våre venner alltid velkomne hjemme hos oss. Skulle vi ha middag/kveldsmat/kaffekos dekket mamma med største selvfølgelighet på til så mange mennesker som var i huset. Jeg håper jeg også blir sånn mamma.

Skrevet
Jeg leste en gang i KK eller noe sånt at 90% av alle kvinner titter i badeskapet når de er på besøk hos andre.... Bare sånn apropos...

Mitt barn er for lite til at dette er en problemstilling hos oss, men jeg husker godt at når jeg var barn så var alle våre venner alltid velkomne hjemme hos oss. Skulle vi ha middag/kveldsmat/kaffekos dekket mamma med største selvfølgelighet på til så mange mennesker som var i huset. Jeg håper jeg også blir sånn mamma.

Kikket de i skaper , fryser og kjøleskap da?

Nå tenkte jeg litt på barn som flyr inn og ut.

Ikke nære venner eller noe.

Uansett, jeg vil ikke at noen roter i mine skap.Så jeg har lov å si ifra.Tydeligvis at foreldrene ikke har fortalt dem noe.

Skrevet

Opplevde at datteren min og et langt eldre nabobarn kledde seg ut i mine klær. De hadde bl.a. vært langt inne i skapet og fisket ut mitt mest sexy undertøy...

Skrevet
Opplevde at datteren min og et langt eldre nabobarn kledde seg ut i mine klær. De hadde bl.a. vært langt inne i skapet og fisket ut mitt mest sexy undertøy...

Hva gjorde du da?

Skrevet

Det har jeg også opplevd! Da jeg og vennene mine var små, var det såvidt vi turte å si ja om naboen spurte om vi ville ha sukkertøy eller is. :overrasket:

Skrevet

Hva gjorde du da?

Jeg ble bare lang i maska. Er litt tøffere i dag, og tror jeg ville ha sagt fra.

Skrevet
Jeg hadde sagt ifra.

Jeg er overhodet ikke redd for å si fra, og ungene tåler det for de kommer iallfall tilbake. Jeg har klare regler for mine barn hva andres barn kan få av mat og drikke når de er med hjem til oss etter skolen. Noen unger er egentlig ikke sultne eller tørste, de er bare lekkersulten for når de skal ha drikke så er det ikke godt nok med vann - de skal ha sjokomelk. Og brød med sjokoladepålegg, især de som ikke får dette hjemme.

Jeg liker heller ikke at unger driver og hvisker om at "kan ikke du spørre moren eller faren din om vi får is e.l.?", da får de beskjed om at det kan de kutte ut for jeg liker ikke hvisking.

Det er nok mange som synes jeg er streng, men jeg er ikke streng på en sur måte og ungene kommer tilbake og synes visst det er greit.

Skrevet

Har ikke opplevd at naboungene har gått i kjøleskapet her.

Tror faktisk mine egne barn ville sagt ifra til dem lenge før jeg hadde rukket å åpne munnen for å gi beskjed om at slikt gjør vi ikke her i huset, vi spør først.

:)

Skrevet
Jeg er overhodet ikke redd for å si fra, og ungene tåler det for de kommer iallfall tilbake.

Enig.Bedre med klare signaler.Her kommer de tilbake også.

Skrevet

Her i huset er det til stadighet en eller flere unger ekstra. Skal vi spise, dekker jeg selvsagt på til dem, det skulle bare mangle. Er det noen som er sultne eller tørste utenom måltider får de tilbud om brødskive/knekkebrød eller frukt og vann/melk. Sjokoladepålegg kjøper jeg aldri, og sjokolademelk er forbeholdt en frokost av og til i helgene.

Synes det er en selvfølge at unger ikke skal gå sultne herfra, men snoking i skap og hvisking a la "kan ikke du spørre om vi får is" er uakseptabelt! :)

Skrevet

Heldigvis er venninnene til datteren min søte og høflige, så jeg behandler dem som hvem som helst andre som kommer på besøk, når det gjelder mat og servering. Skulle bare mangle! På den annen side så foretrekker jeg at datteren min spiser middag hjemme, sammen med oss, så jeg syns det er greit at det er avklart med foreldre hvis barna skal bli til middag. Har vært borti frekke barn også og da blir jeg litt strengere og kan godt si nei, bare for å understreke at sånt gjør man ikke!

• 2 uker senere...
Gjest Kålungen
Skrevet

Når det gjelder det å servere andre unger mat, gjør jeg ikke det før de har spurt hjemme om det er greit.

Jeg syns nemlig selv det er ganske irriterende når sønnen min kommer hjem, og ikke orker middag fordi han har spist enten brød, vafler eller middag borte hos kamerater.

Selv om jeg har sagt til han at vi skal spise da og da, tenker ikke han på det hvis han blir tilbudt ett berg med vafler hos naboen :sur:

Så her får ungene beskjed om å gå hjem og spørre om de kan spise her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...