Gå til innhold

Når du er drittsekk, tenker du over kostnaden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når du for eksempel oppfører deg som en respektløs drittsekk mot en person som er ansatt et sted. Hvordan tror du at folk som har opplevd mye dritt som ansatt et sted vil forholde seg til andre? Hva med den økonomiske kostnaden, hvis personen blir sykmeldt, trygdet...? 

I jobben min er vi i kontakt med mange respektløse drittsekker. Husker at en kvinnelig kollega ble skjelt ut og kalt hore, begynte å grine, forsvant på do og ble borte en god stund. Et ekstremt eksempel, men en høy andel av de vi er i kontakt med fremstår som respektløse drittsekker, og vi må egentlig bare ta imot. 

Jeg er tykkhudet selv, men er kanskje ikke alle som tåler en trøkk, eller mange trøkker.

Påvirker meg likevel i det private. Jeg føler at jeg begynner å få en viss oversikt over hvordan vi er mot hverandre i dette landet. Hvor hyggelig og hjelpsom vil jeg da være mot randoms? Vil jeg si ifra hvis noen mister en hanske eller lommeboka på bakken? Vil jeg hjelpe mødre med barnevogn? Vil jeg gi fra meg setet på toget/bussen til en skrøpelig person? Blir mer og mer nei på disse spørsmålene.

Jeg vil etter hvert tenke "er det i min interesse å være hyggelig/hjelpsom mot denne personen?". På hjemstedet mitt kan det være i min interesse, men hvis jeg for eksempel drar inn til Oslo, så har jeg nok fint lite å hente på dette. Da kan jeg være mer egoistisk og like drittsekk som de vi må håndtere i jobbsammenheng. 

Fin samfunnsutvikling... 

Anonymkode: 6e5fc...5ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det må være veldig demotiverende å stå i serviceyrker når folk er helt uspiselige.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv jobbet i butikk og kundeservice, og helt ærlig syns jeg alle bør gjennom det en gang i livet. Bare for å innse hvor mange som snakker ned til deg og tror du er slaven deres, og dermed for seg en lærepenge når du er på andre siden og må forholde deg til det.

Jeg er alltid hyggelig mot folk i restauranter, kundeservice og butikker. Jeg vet det er en stressende jobb, smiler alltid til dem, og sier alltid hei til personen i kassa. Husker hvor kjipt det var å bli totalt ignorert hele dagen, ble glad når noen sa hei. 

Det eneste unntaket er om de er ufine mot meg først, da gir jeg beskjed at det ikke er greit. Eller noen ringer for telefonsalg og ikke gir seg, eller ringer på døra for å selge. Der opplevde jeg at en mannlig selger satte foten i døra mi en kveld. Det var etter at jeg sa høflig nei takk til det han solgte to ganger. Til slutt måtte jeg si "nå har jeg sagt nei to ganger på den høflige måten, nå slutter jeg å være grei. Fjern foten din fra døra mi, ellers ringer jeg politiet nå". Da forsvant han. Ekkel opplevelse når man bor alene og er kvinne.

Anonymkode: acd41...1d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...