Gå til innhold

Nabokrangling: Naboen fikk nok - smålig


Miss-Grey

Anbefalte innlegg

https://www.dagbladet.no/nyheter/naboen-fikk-nok---smalig/73945098

Jeg har gjort akkurat det samme - naboen anla hekk så tett inntil tomtegrensa at halvparten av hekken nå er på min side.

Vi har begge to veldig små uteplasser (ca. 25 kvadrat), og å plante hekken slik var nok en «smart» måte for naboen å utnytte plassen på tomten sin best mulig på. Stammen på hekken er akkurat over på hans side, mens jeg har fått ca. 45 cm med busk og greiner hengende over på min side av gjerdet.

Det er skikkelig i veien for hvordan jeg ønsker å bruke uteområdet mitt (jeg har satt opp utekjøkken med grill akkurat samme sted). Så hver vår finner jeg frem hekkesaksa og klipper av alt som henger over på min side av tomtegrensa 🙈

Resultatet er at naboens hekk nå er ganske glissen, og han har sluttet å hilse på meg.

Hva er det mest smålige du har gjort mot din nabo? Spør av ren nysgjerrighet!

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har aldri opplevd noe lignende, men hadde nok gjort det samme etter å ha sagt ifra - ikke spurt. Har vel heller ikke gjort noe skikkelig smålig, det må i så fall være at jeg beskjærer naboen sine busker (den halvdelen som henger inn på vår tomt) og legger grenene på han sin side. Det blir endel i løpet av et år og jeg gidder ikke kjøre de vekk for ham :)

Angående ditt eksempel, skal en jo ikke plante en hekk slik at den går over til naboen. Man bør også legge den så langt inn på sin side at man kan beskjære naboen sin side uten at man krysser tomtegrensen. Det mest vanlige er å plante hekken ca en meter fra tomtegrensen. Synes ikke du var smålig her :)

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viste dere at næringstransporten i treet går rett under barken, bokstavelig talt mellom barken og veden, og det å bruke en tapetkniv til å skjære et snitt helt rundt treet i stubbe høyde vil bryte næringstransporten slik at treet, busken eller hekken, vil dø og tørke inn i løpet av et par år uten at noen vil se at noen har sabotert. Så det må dere ikke gjøre. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
Gjest McGjest skrev (15 minutter siden):

Har aldri opplevd noe lignende, men hadde nok gjort det samme etter å ha sagt ifra - ikke spurt. Har vel heller ikke gjort noe skikkelig smålig, det må i så fall være at jeg beskjærer naboen sine busker (den halvdelen som henger inn på vår tomt) og legger grenene på han sin side. Det blir endel i løpet av et år og jeg gidder ikke kjøre de vekk for ham :)

Angående ditt eksempel, skal en jo ikke plante en hekk slik at den går over til naboen. Man bør også legge den så langt inn på sin side at man kan beskjære naboen sin side uten at man krysser tomtegrensen. Det mest vanlige er å plante hekken ca en meter fra tomtegrensen. Synes ikke du var smålig her :)

 

Jeg har hekk på min tomt, men er nødt til å tråkke litt på naboens plen og vei når jeg klipper. Prøver å gjøre det når de ikke er hjemme.  Jeg raker og rydder bort alt med det samme jeg har klippet der. Jeg sitter bare og gruer litt nå, for det er på tide å få gjort det igjen nå. Den vokser så fort og kreftene strekker ikke alltid til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvemsomhelst skrev (Akkurat nå):

Jeg har hekk på min tomt, men er nødt til å tråkke litt på naboens plen og vei når jeg klipper. Prøver å gjøre det når de ikke er hjemme.  Jeg raker og rydder bort alt med det samme jeg har klippet der. Jeg sitter bare og gruer litt nå, for det er på tide å få gjort det igjen nå. Den vokser så fort og kreftene strekker ikke alltid til.

Det er jo helt greit det, så lenge man er enige om det og naboen synes hekken er fin 🙂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
Gjest McGjest skrev (6 minutter siden):

Det er jo helt greit det, så lenge man er enige om det og naboen synes hekken er fin 🙂

Ja, det går greit. Hekken min er 30-40 år, og naboene har aldri protestert, de nye har bodd der i et par år.  Om de ønsker å klage, så er det helt ok for meg å fjerne hekken, men det blir mye jobb for meg å gjøre det selv.  Jeg må ha opp noe nytt stengsel i så fall, for å unngå snarveier og tråkk.

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bremnes.Kari
45 minutter siden, Apis said:

Viste dere at næringstransporten i treet går rett under barken, bokstavelig talt mellom barken og veden, og det å bruke en tapetkniv til å skjære et snitt helt rundt treet i stubbe høyde vil bryte næringstransporten slik at treet, busken eller hekken, vil dø og tørke inn i løpet av et par år uten at noen vil se at noen har sabotert. Så det må dere ikke gjøre. 

😂

Drevil_million_dollars.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis sier altså ikke at man bør gjøre det. Men at man kan gjøre det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen vår planta hekk akkurat på tomtegrensa da vi var på ferie, greit nok, men de fikk beskjed om å klippe den selv. Nå har de solgt huset, så nå må vi klippe på "vår" side, men det er for så vidt greit for jeg syns det er bra med hekk. Naboen på andre siden bygde et høyt og tett gjerde (de bruker hagen som hundegård), med "innsiden" mot oss, og selve gjerdet akkurat på tomtegrensa. Noe som innebar at vi fikk stolpene godt inn i vår trange hage. Det må egentlig være deilig å være så frekk, og ikke ta hensyn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen som har 

11 hours ago, Miss-Grey said:

Stammen på hekken er akkurat over på hans side, mens jeg har fått ca. 45 cm med busk og greiner hengende over på min side av gjerdet.

Dette er lov, hvis hekken har funksjon som "grannegjerde". Det er lov å sette opp hekk mot naboen så lenge den er under 2 meter høy og ikke går mer enn 0,5 meter inn på naboeiendommen. Det som ikke er lov er å sette opp gjerde som er "uturvande eller urimeleg til ulempe eller lyte på granneeigedom" og da er det utsikt og utseende det først og fremst er snakk om. 

Det er derfor mulig at din ødeleggelse av hekken er ulovlig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin70 skrev (41 minutter siden):

Naboen som har 

Dette er lov, hvis hekken har funksjon som "grannegjerde". Det er lov å sette opp hekk mot naboen så lenge den er under 2 meter høy og ikke går mer enn 0,5 meter inn på naboeiendommen. Det som ikke er lov er å sette opp gjerde som er "uturvande eller urimeleg til ulempe eller lyte på granneeigedom" og da er det utsikt og utseende det først og fremst er snakk om. 

Det er derfor mulig at din ødeleggelse av hekken er ulovlig. 

For at det skal være et "grannegjerde", må begge partene være enig i at det skal plantes? Eller kan man med god (juridisk) samvittighet plante uten samtykke fra naboen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Gjest McGjest said:

For at det skal være et "grannegjerde", må begge partene være enig i at det skal plantes? Eller kan man med god (juridisk) samvittighet plante uten samtykke fra naboen?

Nei, det trenger dere ikke, det er selvfølgelig god folkeskikk (uten at det har noen betydning for enkelte).

Hvis du planter eller bygger på eget initiativ kan du ikke kreve at naboen betaler for hekken (gjerdet). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin70 skrev (2 timer siden):

Naboen som har 

Dette er lov, hvis hekken har funksjon som "grannegjerde". Det er lov å sette opp hekk mot naboen så lenge den er under 2 meter høy og ikke går mer enn 0,5 meter inn på naboeiendommen. Det som ikke er lov er å sette opp gjerde som er "uturvande eller urimeleg til ulempe eller lyte på granneeigedom" og da er det utsikt og utseende det først og fremst er snakk om. 

Det er derfor mulig at din ødeleggelse av hekken er ulovlig. 

Det var allerede et fysisk gjerde mellom eiendommene før hekken ble oppført, men stammene på naboens hekkebusker er klint helt inn til dette gjerdet. Dermed vokser «halve hekken» på min side.

Vi bor i et rekkehusområde der sameiet sørger for stakittgjerder mellom hagedelene. Naboen har satt opp hekken for å få ekstra skjerming, i tillegg til dette gjerdet. Har alltid tenkt at naboen ikke kan vise til grannegjerdelova i dette tilfellet, ettersom gjerdefunksjonen allerede er ivaretatt av et stakittgjerde.

Vet du om naboen kan påberope seg at denne hekken er er «grannegjerde» når det allerede eksisterer et gjerde mellom eiendommene?

Hekken er forøvrig ca. 3 meter høy og veldig ustelt og stygg. Dette har jeg ikke noe stort problem med. Er mer misfornøyd med at så mye av den vokser over på min hagedel, synes at det er dårlig folkeskikk å plante hekk på denne måten uten å diskutere med naboen på forhånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

11 minutter siden, Miss-Grey said:

Det var allerede et fysisk gjerde mellom eiendommene før hekken ble oppført, men stammene på naboens hekkebusker er klint helt inn til dette gjerdet. Dermed vokser «halve hekken» på min side.

Vi bor i et rekkehusområde der sameiet sørger for stakittgjerder mellom hagedelene. Naboen har satt opp hekken for å få ekstra skjerming, i tillegg til dette gjerdet. Har alltid tenkt at naboen ikke kan vise til grannegjerdelova i dette tilfellet, ettersom gjerdefunksjonen allerede er ivaretatt av et stakittgjerde.

Vet du om naboen kan påberope seg at denne hekken er er «grannegjerde» når det allerede eksisterer et gjerde mellom eiendommene?

Hekken er forøvrig ca. 3 meter høy og veldig ustelt og stygg. Dette har jeg ikke noe stort problem med. Er mer misfornøyd med at så mye av den vokser over på min hagedel, synes at det er dårlig folkeskikk å plante hekk på denne måten uten å diskutere med naboen på forhånd.

Da blir saken helt annerledes. Hvis det er et sameie gjelder ikke grannegjerdeloven for den gjelder bare mellom naboeiendommer, hvis det er et sameie er det samme eiendom (men med bruksrett til del av eiendommen). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest parkeringsvakten

Det meste kan løses om man snakker sammen. Om dere hadde sagt at hekken var for nær grensa, og bedt naboen om å flytte den en meter, kan det være de hadde gjort det. Er ikke sikkert de tenkte over det når de plantet. Kanskje kunne du tilbudt deg å hjelpe dem plante på nytt, da det kan ta tid. Det gir godvilje og neste gang hjelper naboen deg

Et annet alternativ er å tilby naboen om å fjerne hele greia og plante nytt, der dere deler kostnaden og velger sammen hvilken hekk dere vil ha

I avisartikkelen kunne naboen spleiset på carport til naboen slik at han slapp fuglebæsj på bilen, om de virkelig ønkste å ta vare på treet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin70 skrev (22 timer siden):

 

Da blir saken helt annerledes. Hvis det er et sameie gjelder ikke grannegjerdeloven for den gjelder bare mellom naboeiendommer, hvis det er et sameie er det samme eiendom (men med bruksrett til del av eiendommen). 

Takk for svar! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

parkeringsvakten skrev (15 timer siden):

Det meste kan løses om man snakker sammen. Om dere hadde sagt at hekken var for nær grensa, og bedt naboen om å flytte den en meter, kan det være de hadde gjort det. Er ikke sikkert de tenkte over det når de plantet. Kanskje kunne du tilbudt deg å hjelpe dem plante på nytt, da det kan ta tid. Det gir godvilje og neste gang hjelper naboen deg

Et annet alternativ er å tilby naboen om å fjerne hele greia og plante nytt, der dere deler kostnaden og velger sammen hvilken hekk dere vil ha

I avisartikkelen kunne naboen spleiset på carport til naboen slik at han slapp fuglebæsj på bilen, om de virkelig ønkste å ta vare på treet

Det hadde selvsagt vært ideellt, men hekken ble plantet mens jeg jobbet et annet sted i Norge. Naboen tok ikke kontakt, selv om de har telefonnummeret mitt.

Leieboeren som bodde i leiligheten disse årene har selvsagt ikke noen plikt til å varsle meg om hva naboen driver med. Da jeg kom tilbake og skulle bruke leiligheten selv, var hekken godt etablert og over to meter høy. Nå er det krevende å flytte den, og det er i alle tilfeller naboens ansvar.

Dersom naboen vil plante på nytt, får han gjerne gjøre det. Men jeg skjønner ikke hvorfor vi skal dele kostnaden når jeg ikke ønsker noen hekk der i det hele tatt.

Så jeg fortsetter å klippe min side av hekken med god samvittighet. 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...