Gå til innhold

Feriediskusjon, bonusbarn og fellesbarn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg møtte min mann i 2013, han hadde et barn fra tidligere som på denne tiden var 3 år. Hen møtte jeg ikke før i 2014. Mor har helt frem til vi fikk vår første felles barn gjort alt hun kan for å sette kjepper i hjulene for både meg og mannen og meg å barnet. Nå er dette barnet 12 år og vi har et godt forholdt, men mor har vi et godt samarbeid. Vi feirer bursdagene til barnet sammen, samt 17 mai og andre feiringer hvis det faller seg naturlig. Vi har fått to felles barn. Mannen min og barnets mor er opptatt av at barnet skal se at vi samarbeider, og at vi skal omgås litt i hverdagen. Vi spiser derfor middag sammen innemellom. Det har ikke plaget meg da det er barnet vi gjør dette for. Men nå i det siste har mor bedt oss med på andre aktiviteter og vi har derfor sett mye til dem. Så spørr mannen min meg om vi kan ta et par dager i ferien sammen med dem. Jeg har ikke sett familien min på over ett år grunnet pandemien og vi skal endelig reise dit (de bor 10 timer unna oss). Så da skal vi altså ta av den ferieuka vi skal reise til de, for å være med barnet og moren. Er jeg urimelig når jeg ikke ønsker dette? Jeg vil jo at familien min skal få være nest mulig med barna mine også når vi aldri ser dem. 

Hvor lenge er det vanlig at barnet skal få se at vi kan være sammen og samarbeide egentlig? Vi har jo praktisert dette i 8 år snart. Jeg har full forståelse for at mannen vil være med barnet sitt, men de har jo faktisk selv valgt å gå fra hverandre. Og han har selv valgt å få to til, hva med de? Skal deres muligheter til familierelasjoner settes til side fordi han har et barn til?

Jeg er veldig glad i dette barnet, og skulle gjerne hatt Hen hos oss hele tiden, men slik er det ikke. Det er viktig at barnet ser at vi kan omgås, men jeg føler det blir veldig feil overfor våre felles barn at det kun er bonusbarnet som står i fokus. Misforstå meg rett her. Jeg vil at alle skal ha det bra, men jeg har ingen interesse av å bruke den eneste ferieuka jeg har på å være med mor og barnet når våre felles barn har en familie vi aldri ser.

Anonymkode: a0ed9...021

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg forstår deg. og legger du det frem på denne måten for de begge tilstede, så hadde jeg blitt overrasket om ikke de også forstod det. oppegående mennesker skjønner jo det. 

• Liker 21
Skrevet

Selvfølgelig skal du ikke bruke av ferieuken din for å være sammen med barnets mor. Nå er barnet 12 år, og da holder det i massevis med de treffene dere har fra før.

• Liker 32
Skrevet

Det er klart at du ikke skal bruke den ene ferieuken som er avsatt til å besøke din familie, på å være sammen med barnemor og bonusbarn!

Jeg ville ha tatt det opp med de begge to, f.eks invitere til middag hos dere. Forklar dem sånn som du gjør her, og foreslå heller at dere kan ta en helgeutflukt senere i sommer/til høsten sammen?

Jeg er selv vokst opp med skilte foreldre som var flinke til å samarbeide. Det var helt fantastisk! Når det er sagt, så er det viktigere å prioritere dine egne barn og familie akkurat i denne ferieuken.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd å legge dette frem akkurat slik jeg beskriver her for mannen min. Han bruker bare argumentet om viktigheten av at barnet ser at bi samarbeider å kan være sammen. Han er egentlig ikke veldig ivrig på å være med min familie en uke da han ikke har har så mye til felles med de, og ønsker at vi skal ha ferie som en familie. Jeg på min side syns det er et urimelig argument. Han kan ikke være sammen med min familie en uke for barna sine, men syns det er helt innafor At jeg skal tilbringe tid med hans x.

takk for forståelsen dere viser. Jeg var forberedt på hatkommentarer fra start da det er vanlig prosedyre når trådene inkluderer bonusbarn.

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Her har du gjort mye allerede, og her må både far og barnemor skjønne at akkurat denne ferien må dere prioritere på å besøke din familie. Det finnes nok av helger dere kan finne på noen annet sammen.

Anonymkode: 2e8ae...663

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har prøvd å legge dette frem akkurat slik jeg beskriver her for mannen min. Han bruker bare argumentet om viktigheten av at barnet ser at bi samarbeider å kan være sammen. Han er egentlig ikke veldig ivrig på å være med min familie en uke da han ikke har har så mye til felles med de, og ønsker at vi skal ha ferie som en familie. Jeg på min side syns det er et urimelig argument. Han kan ikke være sammen med min familie en uke for barna sine, men syns det er helt innafor At jeg skal tilbringe tid med hans x.

takk for forståelsen dere viser. Jeg var forberedt på hatkommentarer fra start da det er vanlig prosedyre når trådene inkluderer bonusbarn.

Du har jo vært veldig inkluderende og samarbeidsvillig overfor bonusbarnets mor og strukket deg langt for godt samarbeid. 
Syns det er dårlig av mannen din å ikke være like inkluderende overfor din familie som dere ikke har sett på lenge. 

Anonymkode: 76870...e72

• Liker 25
Skrevet

De gangene samboeren min er mindre villig til å bruke tid med min familie, pleier jeg pedagogisk å sette opp den motsatte situasjonen: "Hva om jeg ikke nekta å bruke tid med din familie? For for meg blir det jo det. Jeg skjønner at det ikke er det samme for deg, men for meg er de like essensiell som din slekt er for deg."

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres utrolig merkelig ut, jeg har aldri hørt om noe liknende. Hva tror du er motivasjonen hans for å være så mye sammen med barnets mor?

Anonymkode: f88df...773

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Herlighet for et tynt argument 😅

Her hadde jeg nok sagt at jeg drar uansett, og om han har noen som helst slags takknnemlighet ovenfor alle de gangene du er med på ekstraaktiviteter med biomor (ikke trekk frem bonusbarnet) så blir han og med.

Til biomor hadde jeg bare sagt noe sånt som at «vi har planlagt tur til mine foreldre fordi covid blabla» om hun spør deg direkte.

Så får jo han forklare hva han vil når han eventuelt stiller opp for henne likevel.

Hun spurte dere for å være høflig, og de har såvidt jeg skjønner samarbeidet godt lenge? 

Så litt usikker på hvorfor hennes vrede i starten for maaaaange år siden er relevant nå. 

Anonymkode: bf6f5...9e6

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Dette høres utrolig merkelig ut, jeg har aldri hørt om noe liknende. Hva tror du er motivasjonen hans for å være så mye sammen med barnets mor?

Har faktisk spurt direkte, han mener det er for barnets del. Men så tenker jeg; hvor mange ganger skal barnet vitne til godt samarbeid før det er bra nok? Blir litt betenkt

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Herlighet for et tynt argument 😅

Her hadde jeg nok sagt at jeg drar uansett, og om han har noen som helst slags takknnemlighet ovenfor alle de gangene du er med på ekstraaktiviteter med biomor (ikke trekk frem bonusbarnet) så blir han og med.

Til biomor hadde jeg bare sagt noe sånt som at «vi har planlagt tur til mine foreldre fordi covid blabla» om hun spør deg direkte.

Så får jo han forklare hva han vil når han eventuelt stiller opp for henne likevel.

Hun spurte dere for å være høflig, og de har såvidt jeg skjønner samarbeidet godt lenge? 

Så litt usikker på hvorfor hennes vrede i starten for maaaaange år siden er relevant nå. 

Anonymkode: bf6f5...9e6

Tja, du har kanskje sett illustrasjon på hvordan kvinner forteller en historie kontra menn? :P det var nok urelevant, men kanskje det ubevisst ble inkludert mtp hatet vi bonusmøte får :) 

men ja, jeg gjør nok som du foreslår her! Helt uaktuelt å henge med de når jeg ser moren minst to ganger i måneden. Å det er ikke fordi barnet blir levert hos oss, hen er stor nok til å gå i mellom oss selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med at du tar med barnet ditt og reiser til din familie så kam han være med er PG barnet ? 

Anonymkode: 4eb75...b6e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Har faktisk spurt direkte, han mener det er for barnets del. Men så tenker jeg; hvor mange ganger skal barnet vitne til godt samarbeid før det er bra nok? Blir litt betenkt

Han bruker ‘for barnet del’ som (til nå) uangripelig unnskyldning for å unngå noe han har mindre lyst til.

Tipper jeg.

Uansett hva det er, så er det jo bare å flagge ‘for barnet del’ - og alle motargumenter, andres behov, hans andre barns behov, faller til jorden.

Veldig nyttig for ham.

Samvær med jentas mor må ikke skje akkurat den uka dere skal besøke din familie. Det sier seg selv, og det burde han ha svart automatisk.

Dere viser samarbeid best gjennom hvordan tonen er i hverdagen. Og om han føler å gjøre noe sammen med barnemor i sommer er viktig ‘for barnets del’ så er ikke effekten mindre for barnet om det er en helg eller søndagstur f.eks.

Anonymkode: aea02...07d

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva med at du tar med barnet ditt og reiser til din familie så kam han være med er PG barnet ? 

Anonymkode: 4eb75...b6e

Barna* vi har to felles :) men ja, foreslo det, det ville han ikke. Han mente det var hyggelig for det eldste barnet vårt å oppleve noe med bonusbarnet. De gjør ting stadig vekk, så jeg vet ikke helt hvorfor han prøver å argumentere med det :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han bruker ‘for barnet del’ som (til nå) uangripelig unnskyldning for å unngå noe han har mindre lyst til.

Tipper jeg.

Uansett hva det er, så er det jo bare å flagge ‘for barnet del’ - og alle motargumenter, andres behov, hans andre barns behov, faller til jorden.

Veldig nyttig for ham.

Samvær med jentas mor må ikke skje akkurat den uka dere skal besøke din familie. Det sier seg selv, og det burde han ha svart automatisk.

Dere viser samarbeid best gjennom hvordan tonen er i hverdagen. Og om han føler å gjøre noe sammen med barnemor i sommer er viktig ‘for barnets del’ så er ikke effekten mindre for barnet om det er en helg eller søndagstur f.eks.

Ja, det er «for barnet del» jeg har hørt i alle år. Helt forståelig, og gjennomførbart helt til vi faktisk fikk to barn sammen og ble en samlet familie, der barnets mor ikke inngår.

og argumentet er jo vanskelig å diskutere noe på, men samtidig føyer jeg meg støtt fordi vi tar hensyn til barnet. Men vi må ta hensyn til de to andre også, så jeg er helt enig i det du sier :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barna* vi har to felles :) men ja, foreslo det, det ville han ikke. Han mente det var hyggelig for det eldste barnet vårt å oppleve noe med bonusbarnet. De gjør ting stadig vekk, så jeg vet ikke helt hvorfor han prøver å argumentere med det :) 

Og sommeren er lang. Mange muligheter for eldstebarn + bonusbarn å oppleve noe sammen.

Han har muligens kjørt seg inn i et spor nå, uten retrett-mulighet. Når ‘for barnets del’ ikke blir møtt med den vante reaksjonen fra deg. Vanligvis så ville du vel omrokkert egne planer, og lagt opp til at hans ønske ‘for barnets del’ ble gjennomført?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Dette skjønner du vel at ikke stemmer. Det er jo praktisk talt ingen som lever sånn.

• Liker 5
Skrevet

Jeg ville bare sagt at jeg ble gjerne med på et eller annet, men at det må være i en av de andre 51 ukene i året.

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette skjønner du vel at ikke stemmer. Det er jo praktisk talt ingen som lever sånn.

Mulig det, men nå er han gift med meg, og jeg får ikke gjort noe fra eller til med svaret han gir. Om han lever på en løgn å skjuler seg bak argumentet sitt så er jo det synd for både han og oss :) 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...