Gå til innhold

Pene, spesielle, perfekte barn?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dør av denne tråden 😂

Selvfølgelig sier folk at ungene deres er søte og pene. Hva ellers skal de si, da? Du skal jo helst kjenne ungen for å kunne gi komplimenter for personlighet, evner eller prestasjoner. Alle vet at foreldre er helt blinde og synes ungene sine er de vakreste i verden (som sett i denne tråden), så da er det jo lettvint smalltalk. "Jeg ser du har et barn, men jeg kjenner det ikke og kan derfor ikke kommentere ytterligere" har liksom ikke helt samme effekt. 

Anonymkode: 56451...269

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De aller fleste barn er jo nydelig i småbarnsfasen, da, syns det er sjelden jeg syns noen skiller seg ut i den ene eller andre retningen. Fordi de aller fleste har dette veldig søte småbarnsaktige over seg. Og typisk at barn i den alderen får en del henvendelser fra fremmede i butikken osv. Jeg har tre gutter og de har alltid fått mye kommentarer og småprat fra fremmede. To av dem er vel helt vanlige i utseendet, søte, blåøyde og lysluggede, slik de de fleste norske barn er. En av dem ser litt annerledes ut enn dem, litt andre trekk og andre farger, og han har fått en god del kommentarer på utseendet. Har faktisk tenkt det er bra han er gutt, for jeg tror folk automatisk toner det mer ned når det gjelder gutter. Hvis man har barn som får mye kommentarer på utseendet, håper jeg hvertfall at man som foreldre toner det litt ned eller hvertfall ikke bidrar til mer utseendefokus.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er normalen med barn. Jeg er fortsatt så stolt at jeg kan sprekke av og til når jeg går på gata med mine to (11 og 14), pga utseende deres (og at jeg vet de er skjønne og perfekte på så mange måter). Men nå er det ingen som stopper og smiler og gamle damer som kjøper is til dem og ingen gir MEG komplimenter lengre og ingen vil ta bilder annet enn faren. 
Nyt det, du. 

Anonymkode: 8c7ff...5b5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg får ofte høre fra hvem som helst at jeg har et så pent/nydelig/spesielt/perfekt barn. Fått høre av til og med helsesøster at hun virkelig er spesiell og så skjønn i måten hun opptrer, og ser ut. Vi kan nærmest ikke gå i butikker uten at folk skal snakke med hun, er dette normalen med barn? 

Anonymkode: 4437a...9a6

Nei, dette barnet må være svært begavet. 

Anonymkode: e55dd...81c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det er normalen med barn. Jeg er fortsatt så stolt at jeg kan sprekke av og til når jeg går på gata med mine to (11 og 14), pga utseende deres (og at jeg vet de er skjønne og perfekte på så mange måter). Men nå er det ingen som stopper og smiler og gamle damer som kjøper is til dem og ingen gir MEG komplimenter lengre og ingen vil ta bilder annet enn faren. 
Nyt det, du. 

Anonymkode: 8c7ff...5b5

Enig, opplever det samme. Viktig for meg å ha pene barn.

Anonymkode: e55dd...81c

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Å gå i butikken uten at noen vil snakke med hun, dette opplever alle med små barn? Tror neppe det er noe spesielt med det. Mine barn blir alltid snakket til, smilt til, gitt oppmerksomhet fra andre i butikken. Minste elsker oppmerksomheten, er en sosial type som alltid snakker med alt og alle, mens eldste ikke orket oppmerksomheten og helst unngikk å svare. 

Anonymkode: 1113d...35a

7 hours ago, AnonymBruker said:

Alle barn i denne alderen får oppmerksomhet av andre, spesielt voksne personer, på butikker, på stranden osv. Er hvertfall min erfaring. Min 4åring feks, får alltid oppmerksomhet og snakker med andre voksne på butikken. 

Anonymkode: 1113d...35a

Nåja, min femåring får aldri særlig oppmerksomhet (unntatt i sør-Europa 😂). Kan telle på en hånd antall ganger det har skjedd i Norge, og flertallet av de gangene har det vært alkoholikere. 😳

Så nei, alle barn er absolutt ikke slike som får hauger av komplimenter for utseendet sitt. Jeg syns selvfølgelig gutten min er verdens fineste, men det gjør meg ingenting at ikke resten av verden har en åpenbar mening om det. 

Anonymkode: 31fe8...81f

Skrevet

Min førstefødte var en helt nydelig baby og et enda penere barn. Hun fikk komplimenter hele tiden av alle rundt oss og det var/er mye utseendefokus. Nummer to har et mer «vanlig» utseende og har ikke fått mange kommentarer på hvordan hu ser ut. Førstefødte har desidert lavest selvfølelse og er mye mer selvbevisst en søstera si som oser av selvtillit. Dette kan jo selvfølgelig være personlighet men jeg tror utseendefokus kan bære med seg mye negativt og skape et «press» på å alltid se så himla bra ut.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Datteren vår på 4 får mye komplimenter og blir ofte kalt «dukka». Hun har langt og tjukt mellomblondt, krøllete hår. Klare lyseblå øyne, blir lett brun om sommeren. Søte trekk og er lita/nett. Høflig, intelligent og grei å ha med å gjøre..

MEN - jeg vet veldig godt at de fleste barn er særegne og nydelige. Jeg syntes i grunn alle barn er vakre 🤷🏼‍♀️. Når man bare kikker litt på hver og en, så er alle unike, vakre og perfekte 💜🥰. 

Anonymkode: b0990...9e7

Skrevet

Vi ha en sønn som alltid har vært veldig pen. På barneskolen kom han hjem og gråt når noen hadde påstått at han brukte mascara. Årsaken var nok at han har blondt hår og svarte lange vipper som ble veldig tydelige siden håret var blondt og øynene blå. Han spurte derfor om jeg kunne klippe vippene. Når han ble tenåring sa moren til en kompis at han var så pen at han kunne vært en jente. 
Nå er han straks myndig og har kjæreste og hun sier at noen ganger er det jenter på toget og i butikker som snikfotograferer han med mobilen. 

Synes det er greit med komplimenter, men når det kommer til barn så bør komplimentene være litt mindre konkrete. Gutter vil absolutt ikke høre at de er vakre fra andre enn moren sin og knapt nok det. 

Anonymkode: b3bc4...7e0

Er dere også veldig pene? Du og far altså :)

AnonymBruker
Skrevet

Vi ha en sønn som alltid har vært veldig pen. På barneskolen kom han hjem og gråt når noen hadde påstått at han brukte mascara. Årsaken var nok at han har blondt hår og svarte lange vipper som ble veldig tydelige siden håret var blondt og øynene blå. Han spurte derfor om jeg kunne klippe vippene. Når han ble tenåring sa moren til en kompis at han var så pen at han kunne vært en jente. 
Nå er han straks myndig og har kjæreste og hun sier at noen ganger er det jenter på toget og i butikker som snikfotograferer han med mobilen. 

Synes det er greit med komplimenter, men når det kommer til barn så bør komplimentene være litt mindre konkrete. Gutter vil absolutt ikke høre at de er vakre fra andre enn moren sin og knapt nok det. 

Anonymkode: b3bc4...7e0

Dette opplever vi nå. Flere som kommenterer "sminker du sønnen din?" Men det er bare fordi han er solbrun (året rundt), lange svarte vipper, isblå øyne med blondt hår.

Han er 4 nå, må si jeg gruer meg til skole hvis dette fortsetter ..

Anonymkode: 02e1a...cf4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har inntrykk av at det er vanlig at barn får mye smil, små kommentarer og komplimenter ute blant folk. Men det er nok noen barn som sjarmerer ekstra også, av ulike grunner. 

Jeg syns barn er søte, pleier å smile til dem jeg møter og prater med dem hvis de tar kontakt. Jeg kan også komme på enkelte småbarn jeg tenker er uvanlig herlige, da gjerne pga. personlighet/væremåte. Og jeg tror det er litt individuelt. Jeg kjenner f.eks. en fireårig gutt, sønnen til en bekjent, jeg syns er helt utrolig søt og morsom. Jeg har kommentert det til moren. Og ei venninne sa for ei stund siden at hun syntes den samme gutten var litt slitsom. Han er nok mer utadvent og kontaktsøkende enn snittet, og snakker kanskje ekstra mye med meg fordi han merker at jeg liker ham. Noen barn treffer sikkert mange folk på den måten. 

Begge mine har fått litt kommentarer på utseendet og at det "er så herlige" akkurat rundt ettårsalder. De var fryktelig søte da i mine øyne, men jeg syns generelt barn mellom ett og to er fryktelig søte. Ellers har jeg hørt lite sånt. Mange smiler til dem ute. Jeg har fått kommentarer at den eldste snakket tidlig (og mye) og at den yngste ligner på en karakter i en serie (uten at det er hverken positivt eller negativt ment, mer litt pussig). 

Anonymkode: 9c8cc...59f

AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha lest her begynner jeg virkelig å forstå hvorfor dagens ungdommer blir nærmest syke av stress i sin higen etter å være pene og «perfekte». Det er jo åpenbart hvor utseendefokuset opprinnelig stammer fra.

Anonymkode: 4fefa...74f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Etter å ha lest her begynner jeg virkelig å forstå hvorfor dagens ungdommer blir nærmest syke av stress i sin higen etter å være pene og «perfekte». Det er jo åpenbart hvor utseendefokuset opprinnelig stammer fra.

Ikke rart verden faller sammen når de finner ut at de faktisk er helt normale. 

Anonymkode: 4f6ae...163

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja. Interessant perspektiv. Barn hadde en annen rolle før … ble ikke like mye ‘sett’. Kanskje det var bra for psyken, at de fikk operere mer ‘under radaren’. 

Anonymkode: fbe7f...e5d

AnonymBruker
Skrevet

Bare pass på å ikke ha for mye fokus på utseende. Jeg var veldig pen, både som barn og voksen, hadde en del modell oppdrag som lite barn, men nektet da jeg kom i tenårene, da aldri jeg likte det. Og jeg holdt på med idrett. Men jeg har jo alltid fått mye oppmerksomhet, mannfolk har stått i kø, jeg har fått rabatter på mye, uten å be om det. Selv da jeg var gift, sendte mannen min meg alene, for å levere og hente bilen på reperasjon, kjøpe hvitevarer osv. For jeg fikk det alltid billigere. Så i slutten av 30 årene ble jeg veldig syk, og nå er jeg ikke pen lenger. Og det er ganske tøft og takle. Og jeg har bare alltid fått høre hvor pen jeg er. Ikke hvor smart, snill, omsorgsfull, eller flink til diverse ting. 

Anonymkode: 134c1...339

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tre kjekke gutter. Den ene gutten blir overrøst med komplimenter, hører overalt at han er så pen, kjekk, blid, har så vanvittig utstråling, kunne vært modell, osv. Det er faktisk helt vilt hvor mange som kommenterer han. Hørte det fra ansatte på sykehuset da han var nyfødt til og med at han var spesielt vakker.. 

De to andre får jeg sjeldent høre noe om utseendet på 😅 Er bare noen barn som har en spesiell utstråling som folk bare må kommentere, tror jeg. 

Anonymkode: ecaa7...592

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er veldig vanlig 💁‍♀️

Har selv en datter som har siden hun ble født fått høre hvor spesiell og pen hun er. Blond, et blått og et brunt øye - symmetrisk i ansiktet, og veldig høflig. Folk stoppet oss på butikken, besteforeldrene kalte henne "prinsessa si" (🤮) og det ble litt mye. Det var stas frem til hun ble 4-5 år, men da ble hun lei. 

Hver gang noen sa hun var søt eller nydelig, svarte hun at hun var kul og tøff. Hun begynte å elske typisk "gutt-ting". Ville ha dinosaur-sekk på skolen og racerbil-pennal 🙌 

Hun er 10 år i dag, fortsatt like kul - og blir irritert hver gang noen kaller ho pen eller søt.  Og det er jeg veldig, veldig glad for 👏

Så ikke "mat" denne 4-åringen din med komplimenter om utseende. Og sett ned foten om andre gjør det. Heia kule og tøffe jenter 👌

Anonymkode: b4e1c...e0d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har 3 barn og eldstemann har alltid fått høre av fremmede hvor pen han  var. Han var et veldig pent barn og har vokst opp til å bli en kjekk ung mann. At han var pen var veldig lett å se når han kom i tenårene og jentene løp ned dørene. Det er selvfølgelig forskjell i utseende på både barn og voksne. Noen er bare genetisk heldigere. 

Anonymkode: b3b1e...006

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...