Gå til innhold

Pene, spesielle, perfekte barn?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi ha en sønn som alltid har vært veldig pen. På barneskolen kom han hjem og gråt når noen hadde påstått at han brukte mascara. Årsaken var nok at han har blondt hår og svarte lange vipper som ble veldig tydelige siden håret var blondt og øynene blå. Han spurte derfor om jeg kunne klippe vippene. Når han ble tenåring sa moren til en kompis at han var så pen at han kunne vært en jente. 
Nå er han straks myndig og har kjæreste og hun sier at noen ganger er det jenter på toget og i butikker som snikfotograferer han med mobilen. 

Synes det er greit med komplimenter, men når det kommer til barn så bør komplimentene være litt mindre konkrete. Gutter vil absolutt ikke høre at de er vakre fra andre enn moren sin og knapt nok det. 

Anonymkode: b3bc4...7e0

Jeg var nabo til en gutt med lange svarte vipper og blondt hår. Han fikk høre det du skriver om hele tiden, har du sminket deg, du er for pen til å være gutt osv. 

En dag klippet han av seg vippene, han var dritt lei av at alle skulle kommentere øynene hans hele tiden. Da var han 9-10 år gammel. 

Selv kommenterer jeg aldri utseendet eller kroppen til noen, såfremt ingen spør meg direkte om ditt eller datt. 

Anonymkode: 3afca...3e8

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn får mye skryt for utseende. De er blonde og har pene trekk, så det har hendt at turister tar bilder uten å spørre. 
Jeg blir forbannet! 

Og  dem som skryter mest av utseende deres, ber jeg pent om å tone ned fokus på utseende. Vi passer på å gi våre barn ros for handlinger, innsats, empati osv.

Det verste jeg vet er når det blir for mye pen, flink, nydelig osv. 

Jeg var et pent barn/ungdom. Fikk alltid høre det. Fikk også høre hvor flink jeg var.
Jeg fikk anorexi og var livredd for å ikke være perfekt. 

Vi vil styrke en god karakter, ikke «dyrke» utseende og perfeksjon. 

Be folk tone det ned. 

Hvis ikke du selv er blitt litt for glad i å vise henne frem da? 

Anonymkode: ccccd...676

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer så mye med et nydelig, perfekt barn! 🎉🎉🎉

Synd dere ikke får gå i fred på grunn av at andre blir så distraherte av hennes perfeksjon.

Anonymkode: 4fefa...74f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ene barnet mitt fikk mye oppmerksomhet som liten, men jo eldre hun ble, jo mindre likte hun det. 

Og spesielt all oppmerksomhet på utseende likte hun ikke. Hun var og talentfull i sin idrett, og komplimenter på det, likte hun å få, for det var jo noe hun hadde jobbet hardt for. Trente mange timer i uken. 

Anonymkode: 134c1...339

AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt. Alltid fått haugevis med positive kommentarer fra helsesykepleierne om alle barna våre og jeg tror ikke de er annerledes enn andre. Helsesykepleiere vet akkurat hvordan foreldre er og hvor glade vi blir når noen sier noe fint om barna våre, men det er tydelig at enkelte foreldre tar dette mer til seg enn andre og tror at barnet deres er helt spesiell. Barna våre blir også snakket til og får komplimenter av fremmede, men det er også helt naturlig. Jeg snakker også med barn jeg treffer ute, f.eks. i køen til kassa, eller på bussholdeplassen eller hvor som helst ellers det. Opplever at barn setter pris på det og jeg snakker med alle uansett hvordan de ser ut eller oppfører seg. Det er alltid hyggelige ting å si om andre, men jeg må innrømme at jeg aldri har trodd at foreldre kunne bli så høye på pæra av det. 

Anonymkode: 14784...7f1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Alle dere med usedvanlig pene barn.. er det mest positivt eller negativt med det?

Vi venter en datter nå, og alle i min manns familie er uvanlig pene. Begge søsknene hans har vært modeller, men jeg synes min mann er den peneste av dem alle. Jeg selv har et mer normalt utseende. Bør man "ønske" seg et pent barn? Før gjorde jeg det, men nå tenker jeg at det er en fordel om man ser mer vanlig ut, spesielt som jente. Tenker at det er negativt å få mye oppmerksomhet på utseende, fordi barnet kan legge for mye av sin verdi i utseendet. 

Vet at dette ikke er noe man kan styre selv altså, men hvis dere fikk velge: ville dere hatt et usedvanlig pent barn, eller et helt normalt utseende barn. 

Anonymkode: 2153d...b6e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har faktisk fått høyra det usedvanlig mykje faktisk. Ho er veldig søt, liten, symmetrisk i fjeset, har langt blondt hår og djupblå augo. Samtidig samarbeidar ho i kvardagen, seie takk for maten og er snill med andre. Folk blir veldig sjarmert av ho, det er vanskelig å ikkje bli det. Ho kan finne på å henta bøker og setta seg ned i den lille stolen sin og kikke rolig. Ho har alltid vore enkel å ha med på ting, f.eks butikken. Drar ikkje i alt og tar ikkje på alt, når vi ete ute så sitter ho fint på stolen og eter med oss. Eg trur ikkje vi som foreldre nødvendigvis har gjort så mykje riktig, høyrest sikkert ut som fryktelig skryt. Men vi har nok vore veldig heldige, eg og far er og ekstremt rolige folk som ikkje har lyst å stikka oss ut så mykje. Selvfølgelig finner ho på fjas og tull som alle andre barn, f.eks hive lego i do (utforsking).

Vi lar ho få væra eit lite barn som kan rulla seg i sand, løfta steinar og ta på meitemark. Vi har ikkje stort fokus på det ytre. Eg har lyst til at ho skal utvikla seg til å bli ein trygg ungdom som tørr å ta valg og som tørr å sei nei. Eg vil at ho skal utvikla ferdigheter som er gode å ha meg seg vidare i livet. Det å væra pen er ikkje alltid ein fordel. Eg synest det kan bli litt mykje til tider når andre kommenterer kor vakker ho er. Vi har til og med fått høyra at vi kjem til å få store problemer når ho blir tenåring for då står alle gutta i kø for å bli betre kjent med ho. Hjelpes...

Anonymkode: e1239...757

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har faktisk fått høyra det usedvanlig mykje faktisk. Ho er veldig søt, liten, symmetrisk i fjeset, har langt blondt hår og djupblå augo. Samtidig samarbeidar ho i kvardagen, seie takk for maten og er snill med andre. Folk blir veldig sjarmert av ho, det er vanskelig å ikkje bli det. Ho kan finne på å henta bøker og setta seg ned i den lille stolen sin og kikke rolig. Ho har alltid vore enkel å ha med på ting, f.eks butikken. Drar ikkje i alt og tar ikkje på alt, når vi ete ute så sitter ho fint på stolen og eter med oss. Eg trur ikkje vi som foreldre nødvendigvis har gjort så mykje riktig, høyrest sikkert ut som fryktelig skryt. Men vi har nok vore veldig heldige, eg og far er og ekstremt rolige folk som ikkje har lyst å stikka oss ut så mykje. Selvfølgelig finner ho på fjas og tull som alle andre barn, f.eks hive lego i do (utforsking).

Vi lar ho få væra eit lite barn som kan rulla seg i sand, løfta steinar og ta på meitemark. Vi har ikkje stort fokus på det ytre. Eg har lyst til at ho skal utvikla seg til å bli ein trygg ungdom som tørr å ta valg og som tørr å sei nei. Eg vil at ho skal utvikla ferdigheter som er gode å ha meg seg vidare i livet. Det å væra pen er ikkje alltid ein fordel. Eg synest det kan bli litt mykje til tider når andre kommenterer kor vakker ho er. Vi har til og med fått høyra at vi kjem til å få store problemer når ho blir tenåring for då står alle gutta i kø for å bli betre kjent med ho. Hjelpes...

Anonymkode: e1239...757

Dette 🙌🏻

Anonymkode: 4437a...9a6

AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt. Fra min datter var nyfødt så har jeg hørt at hun er utrolig vakker og pen jente. Har ikke tatt det til meg da folk gjerne sier det om alle barn. Grunnen til at jeg vet det er fordi både jeg og mine søsken hørte det gjennom barndomsårene og vi er helt alminnelige alle sammen. Ikke ta det så bokstavelig.

Anonymkode: 459f5...c27

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men HVORFOR er det et slikt utstrakt behov for å uttale seg om utseendet til andre ut av det blå? 

Jeg hadde ikke likt det ... Har aldri likt det. Det skaper press og galt fokus. 

Anonymkode: fbe7f...e5d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har alltid fått høre at vår sønn er eksepsjonelt pen/vakker. Blond i håret, bryn som ligger fint, symmetri i ansiktet, lange mørke øyevipper og symmetrisk flott ansikt, solbrun. Alltid fått mye komplimenter (folk har lurt på om de kan ta Bilde av han 😳😳). Objektivt sett er han en veldig pen gutt tror jeg! For oss er han like pen som yngstemann (som ikke får slike komplimenter), og sikkert like pen som alle foreldre synes om sine barn. Dessverre har barnet mitt et par diagnoser som jeg selvsagt ønsket han ikke hadde. Hadde så mye heller hatt et barn hvor folk ikke kommenterte utseende på en positiv måte uten diagnose

Anonymkode: d625c...8d4

AnonymBruker
Skrevet

Min datter var slik. Vakker som baby og barn, til og med barnehagen.

Etter hvert ble hun mer normal, og nå, i slutten av barneskolen, er hun absolutt ikke et spesielt vakkert barn lenger, sammenlignet med andre barn.

Ville heller hatt en late bloomer, som ble pen som tenåring g ung voksen, enn en som fikk sin tid til å skinne i 0-5-års-alderen...... 😄

Anonymkode: 849c4...085

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk alltid høre at jeg var utrolig pen, burde bli modell, etc, etc. Har jobbet hele livet for å ha noe mer enn utseende å gå på, men merker at det er ekstremt vanskelig for meg å bli eldre og ikke være like vakker mer, midtlivskrisa er nok ikke langt unna 😅 Så hva enn du gjør, ton ned de greiene der, jo før jo bedre! 

Anonymkode: 78c3f...427

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo mulig du virkelig har et veldig spesielt og vakkert barn. Men... på nyfødtavdelingene bortover så skrytes det uhemmet av alle som en. Og slik fortsetter det egentlig, spesielt i helsevesenet. Så hva en helsesøster sier og sa om barna mine visste jeg hun sa til neste også.

Små barn får ofte mye oppmerksomhet, husker noen kalte min sønn for lano barn fordi de synes han var så vakker. Datteren min fikk også mye oppmerksomhet for utseendet sitt. Barn er jo veldig søte og pene for det meste.

Men de er jo som oss voksne, noen er penere enn andre. En ting er sikkert, vi mødre eller fedre synes våres alltid er de peneste for beste og sånn skal det være.

Anonymkode: 164f9...ba7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk alltid høre at jeg var utrolig pen, burde bli modell, etc, etc. Har jobbet hele livet for å ha noe mer enn utseende å gå på, men merker at det er ekstremt vanskelig for meg å bli eldre og ikke være like vakker mer, midtlivskrisa er nok ikke langt unna 😅 Så hva enn du gjør, ton ned de greiene der, jo før jo bedre! 

Anonymkode: 78c3f...427

Det der må være ganske fælt. Hadde en slik jente i klassen på barneskolen og ungdomsskole. Utrolig søt, og en alle gutta svermet rundt. Hadde mange barnekjærester.

Så kom puberteten, og den var absolutt ikke grei med henne. Håret som hadde vært lyst og fint ble fettete og pistrete, huden ble gusten, nesen fikk pukkel, kroppen ble kantete, og hun stoppet dessuten å vokse tidlig, og var ikke nett og søt lenger, men bare veldig liten.

Jeg husker at jeg syntes synd på henne, for det må være brutalt å gå fra å bli ansett som veldig søt til det motsatte, midt i den mest sårbare alderen. 

Anonymkode: da76c...93f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min datter var en usedvanlig nydelig nyfødt, og det ble bemerket av alle som jobbet på fødeavdelingen. At det var noe de snakket om, og forundrer seg litt over. Spesielt siden hun ble født en måned før tiden. 

Hun var virkelig usedvanlig. Helt nydelig hud, så ikke nyfødt ut, og hadde store våkne øyne som fulgte med. 

Hun er tvilling, og broren var et annet kapittel. Han så til gjengjeld særdeles nyfødt og skrukkete ut, så de var litt skjønnheten og udyret en tid. 😂

Begge helt nydelige i mine øyne da,men forstår hva de mente. Hun skilte seg ut. 

Anonymkode: da76c...93f

Vi opplevde og til dels fortsatt opplever det samme med sønnen. Han kom ut veldig "velstelt", pen i huden, våkne store blå øyne og veldig skjønn, det var flere av de ansatte som kom for å se på ham flere ganger under oppholdet vårt og venner og bekjente + familie kommenterer ofte at han "ikke ser nyfødt ut" og at han er veldig pen og har veldig fin hud. Han ser nok egentlig bare veldig sunn og frisk ut, jeg prøver også å ikke tenke at han er eksepsjonelt pen men vi synes jo at han er en herlig liten pjokk ❤️ 

Anonymkode: 1dde0...7e8

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner meg ikke på dere som snakker om ønsketenkning. Det er ikke sånn at det er helt utenkelig at noen barn har en spesiell utstråling som gjør at de blir lagt merke til, barn kan være karismatiske og sjarmerende på samme måte som voksne. 

Anonymkode: 3efaa...497

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da har vi konkludert med at alle kg-barna er usedvanlig vakre skjønnheter😂😩

Anonymkode: 459f5...c27

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Har en sønn som vi ofte får kommentarer på at er usedvanlig pen. Som baby og småbarn var han en helt ordinær gutt, men fra han var 3 år ca begynte trekkene å endre seg og han ble bare vakrere og vakrere, han er 11 nå. Tror det har noe med at han har helt symmetriske og veldig rene trekk og store øyne med et veldig åpent og våkent blikk. I tillegg har han en enorm kjærlighet for alt levende og masse empati, og det synes. Som oldemoren hans pleide å si «det er som om det skinner et lys av ham». Har 2 barn til som naturlig nok er helt nydelige også, men ikke i nærheten av broren sin. Heldigvis for sønnen vår er det ingen av de rundt oss som kommenterer skjønnheten hans til han, det er vi foreldre som får høre. Heldigvis også så er trekkene hans veldig gutt, så han blir heller ikke ertet for å se ut som en jente tross de store øynene med lange, sorte vipper selv om resten av fargene er lyse.

Anonymkode: 9ea77...857

AnonymBruker
Skrevet

Her var det et par som sitter i eget rumpehull 

Anonymkode: 79263...b3c

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...