Gå til innhold

Fikse gammel Leaf for mye penger eller kjøpe ny?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har en 10 år gammel Leaf som vi har god kontroll på. De vanlige delene som feiler som håndbrems og lader og slikt er skiftet. Nå burde vi egentlig ha hatt en bil med lengre rekkevidde. Nyere biler koster jo en del, og vi ser ikke helt behovet for det. Nå har jeg skjønt at man kan kjøpe tilleggsbatteri og/eller nytt batteri til Leafen for rundt 50000 kr. Det er omtrent like mye som bilen er verdt. Men med den investeringen blir jo bilen nesten som ny...nesten. 😆 Er det et lurt alternativ å investere litt skikkelig i denne nå? Eller burde vi lagt beløpet til side og heller kjøpt noe nyere/nytt senere? Hva ville du ha gjort?

Anonymkode: dd981...b44

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Pillarguri skrev (28 minutter siden):

Ville aldri brukt 50.000 på en 10 år gammel Leaf.

Argumenter styrker gjerne påstander.

Anonymkode: dd981...b44

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville prøvd å bytte den inn hos en forhandler. Tror du kan få mest igjen for den da. Vet ikke om det samme gjelder for el-biler, men slik er det ofte med fossil- biler.

Og selv om du bytter batteri, så vil den jo aldri få samme rekkevidde som en ny, så jeg ville prøvd å bytte den inn. Sjekk hva samme modell blir solgt for på Finn, og prøv å gjøre en god deal m en forhandler. 

Anonymkode: 4bc39...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville prøvd å bytte den inn hos en forhandler. Tror du kan få mest igjen for den da. Vet ikke om det samme gjelder for el-biler, men slik er det ofte med fossil- biler.

Og selv om du bytter batteri, så vil den jo aldri få samme rekkevidde som en ny, så jeg ville prøvd å bytte den inn. Sjekk hva samme modell blir solgt for på Finn, og prøv å gjøre en god deal m en forhandler. 

Anonymkode: 4bc39...403

Sleng den på finn.no, går du til forhandlere vil du få mindre enn på privatmarkedet 

Anonymkode: c1a8c...9cb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sleng den på finn.no, går du til forhandlere vil du få mindre enn på privatmarkedet 

Anonymkode: c1a8c...9cb

Men hvem vil kjøpe en 10 år gammel Leaf m dårlig batteri? 

Anonymkode: 4bc39...403

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Robin666
Pillarguri skrev (38 minutter siden):

Ville aldri brukt 50.000 på en 10 år gammel Leaf.

Du forstår ikke økonomi. 

Hvor mye koster en ny bil deg  Hvert år de neste 10 årene? Hvir mye koster den gamle bilen du fikser for 50.000 deg hvert år de nestee 10 årene? 

Økonimisk et det åpenbart hva som er best. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Men hvem vil kjøpe en 10 år gammel Leaf m dårlig batteri? 

Anonymkode: 4bc39...403

Alle er ikke like opptatt av rekkevidde, ved kjøp av bil, mange som trenger en billig bil nr 2 evt lære kjøring etc 

Anonymkode: c1a8c...9cb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robin666 skrev (1 time siden):

Du forstår ikke økonomi. 

Hvor mye koster en ny bil deg  Hvert år de neste 10 årene? Hvir mye koster den gamle bilen du fikser for 50.000 deg hvert år de nestee 10 årene? 

Økonimisk et det åpenbart hva som er best. 

Som Leaf eier av forskjellige modeller de siste 10 år har jeg i hvert fall mye erfaring med den type bil. Det er min bakgrunn for å mene at det er ikke lurt å fikse en 10 år gammel Leaf for 50.000. I dag selges 10 årg Leaf for mellom 30 og 60 000 på Finn.  Dersom TS selger sin gamle Leaf og legger til 50 000 så kan TS få en god bil som vil vare i mange mange år. Gjerne en nyere Leaf uten at den trenger å være helt ny.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pillarguri skrev (8 timer siden):

Som Leaf eier av forskjellige modeller de siste 10 år har jeg i hvert fall mye erfaring med den type bil. Det er min bakgrunn for å mene at det er ikke lurt å fikse en 10 år gammel Leaf for 50.000. I dag selges 10 årg Leaf for mellom 30 og 60 000 på Finn.  Dersom TS selger sin gamle Leaf og legger til 50 000 så kan TS få en god bil som vil vare i mange mange år. Gjerne en nyere Leaf uten at den trenger å være helt ny.

Det er jo jeg klar over, men også den gamle Leafen vil sannsynligvis vare i mange år til. Og i kontrast til en annen bil vi kjøper brukt, med mye risiko om ukjente feil, vet vi at vår Leaf er ajour med alt vedlikehold. Det er jo en Nissan, så rust er en forventning og et potensielt problem. Men ellers er bilen moderne nok, trygg nok, går som en kule. Litt rådvill om ikke dette er det økonomisk beste, og økologisk mest ansvarlige valget.

Anonymkode: dd981...b44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er batteriet som er ankepunktet med gamle leafen: Hvilken rekkevidde har du nå og hvilken rekkevidde kan du regne med å ha etter å ha brukt 50 000?

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Robin666 skrev (På 23.6.2021 den 22.14):

Du forstår ikke økonomi. 

Hvor mye koster en ny bil deg  Hvert år de neste 10 årene? Hvir mye koster den gamle bilen du fikser for 50.000 deg hvert år de nestee 10 årene? 

Økonimisk et det åpenbart hva som er best. 

Her er det vel du som glipper på økonomien.

Det er en 10 år gammel bil. Skal man ha den i 10 år til, så er det garantert at reparasjoner blir nødvendig. Når den begynner å komme opp i årene, så skal du fort regne med 10-20 000 i årlige reparasjoner (som på en hvilken som helst gammel bil). I tillegg til de 50 000 man har brukt på nytt batteri - som strengt talt ikke er nødvendig engang.

Det har vært regnet flere ganger i økonomiavisene på hva som lønner seg av å kjøpe ny bil og beholde den, eller å ha en eldre bil og beholde den like lenge. I nesten ethvert tilfelle er det omtrent det samme, fordi reparasjonskostnadene selv på 5-10 år gamle biler erlik eller overgår verditapet til en nyere bil.

Anonymkode: bb1a7...262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ekkoet skrev (22 minutter siden):

Om det er batteriet som er ankepunktet med gamle leafen: Hvilken rekkevidde har du nå og hvilken rekkevidde kan du regne med å ha etter å ha brukt 50 000?

Ca 90 km rekkevidde, og jeg kan få 50 km til for den prisen. Eller jeg prøver å skifte hovedbatteriet og kommer til ca 200 km på det meste innenfor budsjett. Men det er vanskeligere å finne noen som kan skifte denne rimelig. 

@siste AB, mange nye biler taper 50000 kr i året i verdi. Jeg er snart femti og har aldri hatt en bil som har kostet meg så mye i vedlikehold i året. I alle fall ikke Leafen, som ikke en gang trenger væske- og belteskift og alt det der.

Anonymkode: dd981...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

@siste AB, mange nye biler taper 50000 kr i året i verdi. Jeg er snart femti og har aldri hatt en bil som har kostet meg så mye i vedlikehold i året. I alle fall ikke Leafen, som ikke en gang trenger væske- og belteskift og alt det der.

Anonymkode: dd981...b44

Jeg har aldri opplevd fattigdom. Betyr det at avisene lyver når de skriver om fattigdom i Norge? 

Hele forutsetningen for regnestykket er at man følger bilens serviceintervall og reparerer bilen når noe går i stykker. 

6b99c16b-613d-4961-a6c3-0e63c190e68b?fit

Anonymkode: bb1a7...262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.6.2021 den 21.31):

Vi har en 10 år gammel Leaf som vi har god kontroll på. De vanlige delene som feiler som håndbrems og lader og slikt er skiftet. Nå burde vi egentlig ha hatt en bil med lengre rekkevidde. Nyere biler koster jo en del, og vi ser ikke helt behovet for det. Nå har jeg skjønt at man kan kjøpe tilleggsbatteri og/eller nytt batteri til Leafen for rundt 50000 kr. Det er omtrent like mye som bilen er verdt. Men med den investeringen blir jo bilen nesten som ny...nesten. 😆 Er det et lurt alternativ å investere litt skikkelig i denne nå? Eller burde vi lagt beløpet til side og heller kjøpt noe nyere/nytt senere? Hva ville du ha gjort?

Anonymkode: dd981...b44

Sannsynligvis er det lurere å selge den til noen som ikke trenger så mye rekkevidde, og kjøpe en ny (brukt) med den rekkevidden du trenger.

Finn.no priser gir deg nok svar på hva som lønner seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis ikke behovet for ny bil er der, så fikser du den gode, gamle. Koster en reparasjon mer enn bilen er verdt, er det på tide å bytte bil - men jeg anser ikke bytte av batteri som en reparasjon når bilen ellers er strøken. Jeg kjører helst mine biler til huggeriet når jeg skal ha ny. 

Bruk de 50.000 på nytt batteri, og spar heller til ny(ere) bil på sida. Det har jo ingen hastverk siden bilen deres fungerer fint 🙂 Sparing på sida fordi det er klart at den vil trenge reparasjoner etter som årene går, og på et tidspunkt vil den rett og slett ikke være verdt det med tanke på rep.kostnader. Men la oss si at den holder i ti år til. Da har du fått spart en god slump på ny bil, på tross av reparasjoner vil jeg tro, ettersom bilen er såpass strøken nå.

Mulig regnestykket mitt er komplett idiotisk, men da får det bare være sånn.

Anonymkode: 00774...ea2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

En X faktor er at du kan få en ganske god pris for det gamle batteriet.

Brukte elbil batterier er svært populære til hytter, båter osv.

Anonymkode: 77c57...eac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...