Gå til innhold

Hvor mye skal jeg bruke på mat hver mnd? Trenger hjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente På 24 år som bor hjemme. Jeg spiser ikke maten hjemme siden jeg spiser annerledes og er svært kresen. Hvor mye burde jeg bruke på mat hver mnd? Og jeg vil også spare så mye som mulig, men samtidig ha nok til de matvarene jeg spiser.

Hvor mange tusen kroner syns dere burde være nok for meg? Og husk, jeg vil kjøpe min egen mat, og ikke spise foreldrene mine sine mat 🙂

Anonymkode: fda4f...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er ei jente På 24 år som bor hjemme. Jeg spiser ikke maten hjemme siden jeg spiser annerledes og er svært kresen. Hvor mye burde jeg bruke på mat hver mnd? Og jeg vil også spare så mye som mulig, men samtidig ha nok til de matvarene jeg spiser.

Hvor mange tusen kroner syns dere burde være nok for meg? Og husk, jeg vil kjøpe min egen mat, og ikke spise foreldrene mine sine mat 🙂

Anonymkode: fda4f...c37

Det kommer jo an på hva slags kresen du er. Om du bare skal ha de dyreste produktene så blir det dyrt. Eller kanskje du bare spiser en spesiell type frokostblanding? Da blir det billig.

Anonymkode: 079b0...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det kommer jo an på hva slags kresen du er. Om du bare skal ha de dyreste produktene så blir det dyrt. Eller kanskje du bare spiser en spesiell type frokostblanding? Da blir det billig.

Anonymkode: 079b0...947

Jeg vil ikke det dyreste. Jeg spiser bare veldig sunt. Kjøper billige matvarer som first price, eldorado osv. bryr meg nada om spesielle varer osv.

Anonymkode: fda4f...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3000kr i mnd burde holde veldig greit.

Anonymkode: 6f3ba...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg er ei jente På 24 år som bor hjemme. Jeg spiser ikke maten hjemme siden jeg spiser annerledes og er svært kresen. Hvor mye burde jeg bruke på mat hver mnd? Og jeg vil også spare så mye som mulig, men samtidig ha nok til de matvarene jeg spiser.

Hvor mange tusen kroner syns dere burde være nok for meg? Og husk, jeg vil kjøpe min egen mat, og ikke spise foreldrene mine sine mat 🙂

Anonymkode: fda4f...c37

Ifølge SIFO (Statens institutt for forbruksforskning) så skal en ung kvinne på din alder ha utgifter til mat og drikke pr mnd på 3280,- kroner. Det er det de har forsket seg frem til og regnet ut.

Fyll ut selv og se: 

https://www.oslomet.no/om/sifo/referansebudsjettet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (5 minutter siden):

Ifølge SIFO (Statens institutt for forbruksforskning) så skal en ung kvinne på din alder ha utgifter til mat og drikke pr mnd på 3280,- kroner. Det er det de har forsket seg frem til og regnet ut.

Fyll ut selv og se: 

https://www.oslomet.no/om/sifo/referansebudsjettet

Takk! Blir det dumt og går jeg på en smell dersom jeg feks strammer det ned til 2500kr i mnd? Eller burde jeg ha akkurat nok slik at jeg ikke føler meg så begrenset?

Anonymkode: fda4f...c37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk! Blir det dumt og går jeg på en smell dersom jeg feks strammer det ned til 2500kr i mnd? Eller burde jeg ha akkurat nok slik at jeg ikke føler meg så begrenset?

Anonymkode: fda4f...c37

Prøv deg frem og se...? Ingen her vet hvor småspist du er og om du nøyer deg med å kun drikke vann? Det blir jo billigere. Budsjettet nevnt ovenfor inneholdt både mat OG drikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (1 time siden):

Prøv deg frem og se...? Ingen her vet hvor småspist du er og om du nøyer deg med å kun drikke vann? Det blir jo billigere. Budsjettet nevnt ovenfor inneholdt både mat OG drikke. 

Men betyr det da at vis man bor 2stk sammen så burde disse to bruke 6 tusen på mat hver mnd? Og 3 personer= 9 tusen per mnd??? Wth

Anonymkode: fda4f...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men betyr det da at vis man bor 2stk sammen så burde disse to bruke 6 tusen på mat hver mnd? Og 3 personer= 9 tusen per mnd??? Wth

Anonymkode: fda4f...c37

Bruk kalkulatoren jeg linket til, fyll ut og se selv. NOEN "stordriftsfordeler" får man ved å være flere i husholdningen, så maten blir ikke fullt så dyr som å gange med 3. Men likevel, hver person spiser jo sin mengde mat for å bli mett og ikke sulte, så ja... jo flere man er, jo dyrere blir det jo. Mat er dyrt i Norge, men vi tjener tilsvarende mer, enn f.eks sammenlignbare land som Danmark og Sverige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...