Gå til innhold

Er det bare eldre mennesker som kommer spontant på besøk uten å ringe først?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den eneste jeg kjenner som gjør dette er min bestemor på snart 80. Plutselig står hun på døra og ringer på. Det gjør selvfølgelig ingenting, blir bare overrasket hver gang. Foreldrene mine kan finne på å komme spontant på besøk, men ringer alltid først for å høre om de kan komme. Ingen på egen alder gjør det. Er egentlig ganske få på egen alder som i det hele tatt besøker hverandre. Man har jo kontakt hele tiden på sosiale medier. Finnes det i det hele tatt folk under 70 år som gjør dette? 

Anonymkode: f8db7...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, før korona i alle fall. Fra tid til annen kom det folk på døra. Venner går rett inn og lager litt støy i trappa som et slags varsel.

jeg drar selv på kaffebesøk uanmeldt. Sist jeg prøvde ringeklokka til en kar gløtta han forsiktig ut av dørsprekka før han slo den opp. « E det du?? Ka du ringe på før? Æ trudde d va jehovas vitner!»

Anonymkode: 03fd0...5a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis,  uanmeldt besøk er en uting.

Anonymkode: 818ee...754

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Heldigvis,  uanmeldt besøk er en uting.

Anonymkode: 818ee...754

Da slipper man ikke inn, enkelt og greit.

Men i oppveksten som barn, ringte jeg også på hos andre uanmeldt. Det var andre tider, før mobilen :) 

Anonymkode: 084bb...81c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da slipper man ikke inn, enkelt og greit.

Men i oppveksten som barn, ringte jeg også på hos andre uanmeldt. Det var andre tider, før mobilen :) 

Anonymkode: 084bb...81c

Jeg husker fra barndommen at det plutselig kunne skje at folk kom uanmeldt, faktisk. Men det var ikke ofte. Det var på 90-tallet. Etter at det ble vanlig med mobiler og internett hjemme, så ble det slutt på det. Bortsett fra blant en del eldre mennesker, som tydeligvis fortsatt gjør dette i dag. Ser det jo når jeg er på besøk hos bestemoren min, at plutselig får hun uanmeldt besøk av folk på samme alder og at det er helt naturlig for henne. 

Anonymkode: f8db7...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, husker at oldemoren min i Rogaland fikk ofte uanmeldt besøk av de i familien, og de rundt seg. Rart men sikkert naturlig og hyggelig der. Ytterst sjelden det skjer hos meg. Hvis det skjer, er det ikke aktuelt for meg å slippe noen inn, men heller ta en tur eller prat i bakgården. Pleier oftest å mislike tanken på uanmeldt besøk. Liker også best at man avtaler besøk noen dager før.

Anonymkode: 6b201...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette var veldig vanlig før i tiden, før internet og mobil. Det henger nok igjen for den eldre generasjonen.

Anonymkode: 75b02...463

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad for at dette uke er vanlig lenger. 

Anonymkode: bfeb0...55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste som kommer på uanmeldt besøk hos oss er min pappa. Han ringer som regel først, men ikke alltid. Jeg er veldig glad for at han kommer, men noen ganger er det litt kjipt - særlig hvis jeg har en etterlengtet fridag alene hjemme og enten er i godt driv med masse husarbeid som må unnagjøres. Eller hvis jeg har benka meg til med en god lunsj og en god serie og bare vil slappe av alene 😆

Nabofamilien med barn på samme alder som våre barn kan forresten noen ganger komme uanmeldt, men der sier vi bare nei hvis det ikke passer ettersom de bare kan gå rett hjem til seg selv igjen.

Anonymkode: 7c682...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun mine foreldre som driver med slikt. Og jeg hater det. Syns det er merkelig at dem ikke har forstått dette nå, vi har hintet flere gange. Vi lever i 2021 der de aller fleste ringer eller sender en melding før de dukker opp i døren (noe jeg syns er helt greit).

 

Anonymkode: 9a38d...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er hyggelig og at folk burde gjort det oftere. Vi er alt for låst og lite åpne, og det blir bare verre og verre

Anonymkode: c6a31...88c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...