Gå til innhold

Min 10-åring vil begynne med hijab


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, vi er 100% etnisk norske, og har nylig flyttet til Groruddalen fra Vestlandet. I klassen er de fleste ikke-norske, og noen av jentene har akkurat begynt med hijab. Min 10-årige datter sa nå i dag at hun også ville begynne med hijab. Hun spurte også hva hijab egentlig er. Jeg ble ganske forfjamset, og er usikker på hva jeg skal svare. Dette er veldig ukjent for oss som kommer fra «bøgda». Noen råd til hvordan man skal forholde seg til dette?

Anonymkode: b43fb...587

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håper du troller. Hvordan kan du gjøre dette mot barnet ditt? 

Anonymkode: 600af...a90

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TS her. Jeg må innrømme at dette har startet en diskusjon med mannen om vi evt. bør tenke på å flytte på oss.

Anonymkode: b43fb...587

Gjør det for dattern sin skyld. Bedre å bo utenfor Oslo eller i vest.

Anonymkode: 600af...a90

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Mannen min har ikke tatt dette noe særlig bra, han er ganske opprørt. Han er rød i toppen, og har sittet på Finn.no og sett etter nye boliger i hele dag. 

Anonymkode: b43fb...587

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS her. Mannen min har ikke tatt dette noe særlig bra, han er ganske opprørt. Han er rød i toppen, og har sittet på Finn.no og sett etter nye boliger i hele dag. 

Anonymkode: b43fb...587

Enig med han. Dere finner fine boområder rett utenfor Oslo (grei avstand til Oslo om dere jobber der)i Nittedal, Bærum, Lillestrøm, Nordre Follo, Ås, Vestby, Tomter  og flere andre steder. 

Anonymkode: c1b93...e1c

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan være fordi hun synes det er fint, vil passe inn i en bestemt gruppe eller at hun føler seg utenfor. 

Lær henne om de forskjellige type hodeplaggene til kvinner i både islam, kristendom og jødedom. Ja, det finnes. Man kan som ateist dekke håret sitt for å beskytte det fra vær og vind. 

Tenker at det ikke er noe galt i å dekke håret sitt, så lenge hun bestemmer dette helt sjøl, og at hun selv veit hvorfor hun gjør det (selvom du ikke er enig). 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet du hva? Jeg ville faktisk ha forklart hva en hijab er og hvorfor man bruker det (religion) og hvis hun fortsatt hadde hatt lyst på det, ville jeg latt henne få lov, i skoletiden.

Jeg husker at da jeg var liten, hadde jeg så ekstremt lyst på fatle, og en dag knøt jeg speiderskjerfet mitt til en fatle, og gikk sånn på skolen. Jeg følte meg kul (jeg var rar, ja), men det ble med den ene gangen.

Jeg er ateist selv, så dette handler ikke om religion, men rett å slett om å la henne få liv til å prøve det. Nå er det så varmt, at hun kommer helt sikkert til å legge den bort igjen ganske snart.

Tenker at det ikke er noe farlig å la henne prøve noe hun er nysgjerrig på fordi vennene hennes bruker det.

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke hun skal begynne med hijab. Hun er heller ikke muslim. Dette må du da klare å forklare henne? 

Det er et stort press på å være mest dydig og ren bland i strenge muslimske miljøer, så da er det lett for jenta di å føle seg utenfor. Og de som ikke bruker hijab blir sett ned på. Og alle som ikke er muslimer blir også sett ned på. 

 

Anonymkode: 789ef...35f

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er et stort press på å være mest dydig og ren bland i strenge muslimske miljøer, 

Anonymkode: 789ef...35f

Dette, og trenden er stadig mer konservativ. Jeg synes det er et forskrekkelig kvinnesyn som ikke hører hjemme i et land der ingen skal diskrimineres på bakgrunn av kjønn eller legning. 

Anonymkode: ca689...f45

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athena79 skrev (33 minutter siden):

Si at dere ikke er muslimer, og at hijab er noe muslimer bruker.

Enig i dette. Mulig hun vil prøve å passe inn, hvis dette er sant da. 

Dette blir helt feil.

Anonymkode: 09c1c...6fe

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hei, vi er 100% etnisk norske, og har nylig flyttet til Groruddalen fra Vestlandet. I klassen er de fleste ikke-norske, og noen av jentene har akkurat begynt med hijab. Min 10-årige datter sa nå i dag at hun også ville begynne med hijab. Hun spurte også hva hijab egentlig er. Jeg ble ganske forfjamset, og er usikker på hva jeg skal svare. Dette er veldig ukjent for oss som kommer fra «bøgda». Noen råd til hvordan man skal forholde seg til dette?

Anonymkode: b43fb...587

Kom dere langt vekk fra den skolen lg det miljøet! Flytt!!!!

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Du får forklare henne at dette kun er forbeholdt muslimer, og hvis hun begynner å gå med det så blir det null julaften på henne.

Anonymkode: ef69c...382

Så du vil at hun skal lyve? Hijab er kulturelt og noe man kan bruke uansett, men er nok greit å forklare henne hvorfor det ikke er lurt og at mange vil være skeptiske til henne og behandle henne annerledes om hun gjør det.

Anonymkode: 05a56...47e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...